Színház

Közös gondolkodás, problémaközpontú kortárs darabok, kulturális marketing és művészeti tanács – Barnák László nyilvánosságra hozta szegedi pályázatát

2023.02.09. 14:05
Ajánlom
Barnák László, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója is benyújtott pályázatot a szegedi teátrum, és vele együtt a Szegedi Szabadtéri Játékok, az Újszegedi Szabadtéri Színpad, valamint a REÖK szakmai és gazdasági irányítására. Pályázatában az eddigi főbb művészeti irányvonalak megőrzését és a nézőszám növelését tervezi.

Peller Károly színművész-rendező és Tóth Péter zeneszerző mellett a jelenlegi főigazgató, Barnák László is indult a Szegedi Nemzeti Színház vezetői posztjáért. Pályázatát elsőként a Fidelio teszi közzé. Barnák a színház prózai kínálatával kapcsolatban a legfontosabb célok között világirodalmi és kortárs magyar darabok bemutatását emeli ki:

kortárs nemzeti művészet nélkül nincs nemzeti kultúra

– vallja az utóbbi kapcsán. Ezek mellett fontos szerepet szán a színházpedagógiai aktivitásoknak is, amelyek az ő vezetői ciklusa alatt megszaporodtak: színházi nevelési projektekkel és saját produkciók létrehozásával új, fiatal nézőközönséget tervez bevonzani.

BarnakLaszlo_0005-114436.jpg

Barnák László (Fotó/Forrás: Fábián Évi / Fidelio)

A színház feladataként a morális példázatok és az üres szórakoztatás helyett a közös gondolkodást, esetenként a hétköznapi problémákból való kiszakadást, vagy éppen a jelenre frissen reagálva mindannyiunkat érintő problémák felvetését emeli ki. A jó-rossz dualizmust is elveti: „Az érvényes színház nem osztja föl a világot „jókra” és „rosszakra”. Ellenkezőleg: egyidejűleg kínál fel több nézőpontot, és a néző dolga fölfedezni, melyek érintik őt meg leginkább.

Manapság, amikor a világ különféle törésvonalak mentén sorakozott fel, a színház menedék, mert lehetővé teszi, hogy egy másik ember helyzetébe képzelhessük magunkat

– egy másik ember szemén keresztül láthassuk a világot”. A színházat tanító közeg helyett a közös gondolkodás helyének tekinti, ehhez az esztétikai elvhez igazodik az általa meghívni tervezett alkotók, szerzők és darabok sora is.

Barnák fontosnak tartja a művészi koncepcióval „egymásra építő szinergiában” működő kulturális marketinget is, a korszerű kommunikáció eszközök használatát, a tudatos arculatformálást és a közösségi akciók szervezését. A direktori feladatok között kiemeli az állandó személyes jelenlét fontosságát, amelyen keresztül a vezető figyelemmel tud lenni és inspirálni tudja a színházi kollektívát. „Ismerem a színház működését, a művészeti állomány tagjait, az itt dolgozókat. Itt ért a legtöbb szakmai tapasztalat, elkötelezettje lettem színházunknak” – fogalmaz a szegedi teátrumban eltöltött immár tizennégy esztendőre utalva.

BarnakLaszlo-SzegediSzabadteriJatekokfotoSzaboLuca-104833.jpg

Barnák László (Fotó/Forrás: Szabó Luca / Szegedi Nemzeti Színház)

Az elmúlt időszakhoz képest jelentős változás, hogy Barnák szakítani kíván a háromtagozatú teátrum eddigi művészeti működési modelljével: a főigazgató, a drámatagozat és az operatagozat vezetője helyett egy

ötfős művészeti tanács alakítaná ki a színház művészeti elképzeléseit.

Ennek tagjai: Barnák László főigazgató, Dobszay Péter – aki Dinyés Dánielt váltaná az opera tagozat élén –, illetve Fábián Péter, Koltai M. Gábor és Tárnoki Márk rendezők lennének.

Barnák László főigazgatói pályázata teljes terjedelmében itt olvasható:

 

Fejléckép: Barnák László (Fotó / Forrás: Fábián Évi / Fidelio)

A jelenlegi főigazgató mellett egy operettszínész és egy zeneszerző pályázik a Szegedi Nemzeti Színház élére

Kapcsolódó

A jelenlegi főigazgató mellett egy operettszínész és egy zeneszerző pályázik a Szegedi Nemzeti Színház élére

Barnák László ötéves mandátuma 2023. június végén jár le. A színházvezetői kiírásra az övén kívül két pályázat érkezett.

Száz életből egyet – beszélgetés Barnák Lászlóval

Száz életből egyet – beszélgetés Barnák Lászlóval

Barnák Lászlót színészként és rendezőként, illetve a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatójaként és a Szegedi Szabadtéri Játékok ügyvezetőjeként ismerheti a nagyközönség és a szakma. Azt azonban kevesen tudják róla, hogy mindkét szülője hallássérült. Színházigazgatóként több alkalommal is megszólalt már nálunk, de arról, milyen volt siket szülők gyermekeként felnőni és mindez hogyan hatott az életére, a nagy nyilvánosságnak most először beszélt.

Étel só nélkül, élet színház nélkül – Interjú Barnák Lászlóval, a szegedi teátrum főigazgatójával

Étel só nélkül, élet színház nélkül – Interjú Barnák Lászlóval, a szegedi teátrum főigazgatójával

Izgalmas produkciókkal készül megünnepelni 90 éves jubileumát a Szegedi Szabadtéri Játékok. Van is ok az örömre, hiszen szép lassan újraindul a kulturális élet. Ám az óvatosságnak is helye van, ugyanúgy, mint a reménynek. Barnák Lászlóval, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatójával a művészetbe vetett hit jegyében, a pandémia árnyékában, a színházi világon jóval túlmutató kérdésekről is beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Klasszikus

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Könyv

Pernye és fű – ősszel érkezik Závada Pál új regénye

Október 8-án a Magvető Kiadó gondozásában jelenik meg a Kossuth-díjas író legújabb regénye, amelynek története és karakterei ugyan fiktívek, ám a benne szereplő interjúk valóságosak – azokat Sipos András rendezővel készítették Statárium című, 1989-es filmjükhöz.
Plusz

Az utolsó szerelem mítosza

Az első szerelem minden líra egyik fő toposza, sőt népdaloktól regényekig, a first love az igazi, mert mindenkit érdeklő, lángba boritó téma. Azon gondolkozom, hogy miért nincs az elsőnek párja, azaz miért nincs igazi irodalma, lírai lenyomata az utolsó szerelemnek, ennek a fellobbanó érzelmi viharnak? Almási Miklós írása.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Az anya – Nagy-Kálózy Eszter főszereplésével készül bemutató a Karinthy Színházban

A budapesti Karinthy Színház várakozással teli izgalommal jelenti be Florian Zeller Az anya című fekete komédiájának budapesti ősbemutatóját. Az előadás a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatával együttműködésben valósul meg, amit az üzbég származású, nemzetközileg elismert rendező, Talgat Batalov állít színpadra.
Színház ajánló

Idén is Szegeden láthatók a legizgalmasabb színházi előadások – jön a THEALTER

Július 27. és augusztus 2. között rendezik meg a 34. THEALTER színházi fesztivált Szegeden. A jól ismert fellépők mellett új formációkkal, fiatalokból szerveződő csapatokkal is találkozhatnak a szegediek és az ide látogató nézők.
Színház gyász

Elhunyt Szatmári Liza

Az Aase- és Gobbi Hilda-díjas színésznő július 20-án, életének 97. évében hunyt el. Szatmári Liza hetvenhárom éve volt a Vígszínház tagja, halálhírét a társulat közölte.
Színház hír

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Színház gyász

Elhunyt Dobos Ildikó színművész

A Jászai Mari-díjas színművész hosszan tartó betegség után, 82 éves korában hunyt el. Drámai erejű alakításaira az eszköztelenség, a szereppel való teljes azonosulás volt jellemző.