Színház

Központok, terek, közösségek

2012.04.09. 08:08
Ajánlom
Vidékről nézve London olvasztótégely, Londonból nézve az angol városok erős kulturális identitásuk miatt érdekesek, s bár kétségkívül létezik egy mélyen gyökerező, sok mindent érintő és átszövő ellentét London és egyéb városok között, ez a kettéválasztás soha nem vált amolyan közép-európai "főváros és más" típusú érdekellentétté vagy népi-urbánus vitává.

A londoni kultúr-buzz nyilván megkerülhetetlen és - ha a West Endről nézzük - talán még fölülmúlhatatlan is, de a főváros korántsem kizárólagos központja a brit kulturális és színházi életnek. A dél-nyugat angliai Bristol kiváló példája annak a többközpontú kulturális struktúrának, amely dominálja az angliai kulturális palettát. A hetvenes évektől kezdve a várost leginkább azzal a "Bristol Sound" alternatív zenei mozgalommal hozzák összefüggésbe, amelynek tagjai között találjuk a Massive Attack, Tricky, Roni Size, Portishead zenekarokat. Az utóbbi tíz év ugyanakkor nemcsak Anglia zenei fővárosaként emlegeti Bristolt, hanem Banksy révén a street art fővárosaként is. A város betonbiztos kulturális identitásának kialakításában a jónevű, reprezentatív, magaskultúrát képviselő intézmények mellett, a korábban marginális közösségi centrumok, színházak, összművészeti központok is jelentős részt vállaltak. Az egyre erősebben visszhangzó "think local" - azaz gondolkozz a hely(i)ben - szlogen jegyében mára már nemcsak a klasszikus zenét játszó Colston Hall és St. George's, a Bristol Old Vic - Anglia legrégebben működő színháza - és Hippodrome színházak vagy a kortárs képzőművészetet bemutató Arnolfini képviseli Bristolt a brit kulturális színtéren, hanem az olyan közösségi projektekből kinőtt intézmények is, mint a Circomedia vagy a Tobacco Factory Theatre.

Bár két különböző profillal rendelkező színházról beszélünk, mindkét alkotóműhely szorosan kapcsolódik az őt létrehozó közösséghez és mikrorégióhoz, előadásaik mindenek előtt közösségi projektekként (is) értelmezhetőek. A februártól májusig tartó nyári színházi évad előadásai újra visszacsatolnak az őket létrehozó közösségekhez. Az Acrojou Circus Theatre Wake és a Green Eyed Zero társulat Folie a Deux című, nemrég bemutatott előadásait a közösségi elkötelezettség mellett a Circomedia művészeti igazgatójának személye is összeköti. Előbbit a Circomediában, utóbbit a Tobacco Factoryban láthatta a közönség. 

A Jacques Lecoq-tanítvány, Bim Mason által létrehozott kortárs cirkusz és fizikai színházi műhely, a Circomedia több, mint cirkusziskola. A 18. században épített Szent Pál-templomban működő színház érdekessége, hogy innovatív előadásai mellett kapcsot képez az angolosan elegáns Portland Square György-korabeli építészete és a St. Paul's negyed afro-karibi lakossága között. A Circomedia mozgáskultúrára építő profilja sem véletlen, hiszen a kerület meglehetősen híres az évente megrendezett karibii karneváljáról és annak hihetetlenül gazdag táncprodukcióiról.

Az Acrojou Circus Theatre Wake előadása a Circomediában nem igazán csatol vissza az intézmény látványorientált előadásaihoz, viszont egy elmélyűlt és lírai mozgáselőadást, melyben a gesztusok ereje mindig fölülírja a cirkuszi megoldásokat. A Flick Ferdinando rendezte produkció egyfajta szellemi utazás egy tornakeréken, melyben a főszereplő különböző lelkiállapotokat érintve érkezik el önmagához. A műsor bármikor közhelyessé válhatna, ez mégsem történik meg. Barney White játéka ugyanis kellőképpen civil ahhoz, hogy az előadásban létrejövő mélyértelmet hétköznapivá, hétköznapian súlyossá alakítsa.

A bristoli "nyári évad" másik alternatív előadása a Bim Mason által rendezett Folie a Deux, amelyet a Tobacco Factory Theatre southville-i bázisának Brewery stúdiójában mutattak be. A környék nemrég még a város ipari motorjának számított, ám az utóbbi tíz évben sorra alakulnak át a régi gyárépületek és telephelyek összművészeti központokká, sorra jönnek létre független boltok és kávézók, és mindezzel együtt cserélődik ki a lakosság: a tradicionálisan munkásosztály lakta környéket egyre több fiatal kreatív veszi birtokba. A Tobacco színháznak is helyet adó épület dohányáru-lerakatként működött évtizedekig, majd 1998-tól fiatal alkotók alakították át a teret és hoztak létre egy igazán kiemelkedő színházi műhelyt.

A Green Eyed Zero társulat előadása egyfajta szorosabb együttműködést is jelez a Bim Mason által vezetett Circomedia és a Tobacco Factory Theatre között, amely ezidáig az Andrew Hilton által vezetett Shakespeare at the Tobacco Factory klasszikusnak mondható előadásai révén vált híressé Anglia-szerte. A klasszikus cirkuszi zsonglőrködés, mozgásszínház és digitalis média határán elhelyezkedő produkció sajnos kevésbé nevezhető rendhagyónak, mint inkább mímelt-realista, helyenként az unalomig feszített performanszkísérletnek.

A Rachel Pollard és Sebastien Valade által létrehozott előadás egy meglehetősen bizarr kapcsolatot jár körül egy Cotard-szindrómában szenvedő és egy emlékezetkieséssel küzdő személy között, a Folie a Deux pedig azon ritka betegségek egyikére utal, amikor két ember ugyanazon őrültségben osztozik. Az előadás témája még izgalmas is lehetne, ám sem a színészi játék, sem pedig a társulat által kifejlesztett digitális, érintőképernyős megoldások nem bizonyultak alkalmasnak arra, hogy relevánssá tegyék a problémát és érdekeltté a közönséget. Az előadásnak helyet adó Brewery theatre pedig inkább az előadás estéjén leginkább az ott létrehozott söréről, mint a Green Eyed Zero előadásáról maradt emlékezetes.   

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

29 éves korában elhunyt Uszléber Ádám színpadtechnikus

A Komáromi Jókai Színház munkatársát hosszú betegség után, tragikusan fiatalon érte a halál – tudatta Facebookon a teátrum.
Plusz

Ilyen volt a Sziget Fesztivál első két napja – Galéria

Szabadság, buli, önfeledt szórakozás, némi kultúrával megspékelve – a Sziget idén is hozza a formáját, a fesztiválozók pedig nagyon várták mindezt, főleg két év kihagyás után. Fura jelmezekbe bújt fiatalokból most sincs hiány, mindenki barátságos, és nagy csodálkozásunkra földön fetrengő fesztiválozókból is jóval kevesebbet láttunk, mint néhány évvel ezelőtt.
Klasszikus

Tihanyban lép fel a világhírű Marmen Quartet

A brit vonósnégyes első Magyarországi koncertjét adja az Esterházy Magyarország Alapítvány meghívására, az esemény a Harmónia a Vizek Felett III. – Bencés Zenei Ünnep programsorozat részeként valósul meg, és egyben tiszteleg Joseph Haydn előtt születésének 290. évfordulója alkalmából.
Vizuál

Elsőként Budapesten látható a rasszizmus elleni vándorkiállítás

A rasszizmus és a radikalizáció elleni harc fontosságára hívja fel a figyelmet egy bécsi vándorkiállítás, amely augusztus 23-tól lesz látható a budapesti Holokauszt Emlékközpontban. Az Osztrák Történelem Háza (hdgö) tárlatát a nagy nemzetközi sikerre való tekintettel világkörüli útra indították. "A radikalizáció bécsi modellje. Ausztria és a Soá" című kiállítást elsőként Budapesten mutatják be.
Plusz

Udvarlási tánc a Willendorfi Vénusz árnyékában – Programajánló a Sziget 3. napjára

Nem mindennapi udvarlási táncot láthatunk az olasz művész, Alessandro Sciaronni tolmácsolásában, amelyben szinte akrobatikus mozdulatokkal feszülnek egymáshoz a testek. Ha a táncból nem lenne elég, nézzük meg a Willany Leó előadását is, levezetésképpen pedig irány az ArtZone, ahol kollázsolhatunk, festhetünk és zenélhetünk is. Látogassatok el a Fidelio támogatásával megvalósuló színház- és táncplaccra augusztus 12-én is!

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház gyász

29 éves korában elhunyt Uszléber Ádám színpadtechnikus

A Komáromi Jókai Színház munkatársát hosszú betegség után, tragikusan fiatalon érte a halál – tudatta Facebookon a teátrum.
Színház felhívás

Alternatív színházi képzés vihet közelebb önmagunkhoz

A TIM Stúdió tréningjeinek résztvevői olyan szituációkat játszanak el, amelyek által újragondolhatják határaikat és színházi gyakorlatot szerezhetnek. A 2022/23-as évad jelentkezési időszaka már elindult.
Színház hír

Superbrands díjjal tüntették ki a Szegedi Szabadtéri Játékokat

A független szakértőkből álló zsűri idén másodszorra tüntette ki Magyarország legnagyobb szabadtéri színházát, így a Szegedi Szabadtéri Játékok tíz év után ismét Superbrands díjas.
Színház ajánló

Tizedszer is Színházi Szemle a Városmajorban

A közönség és a szakma által is kedvelt és elismert Városmajori Színházi Szemle versenyprogramja idén kibővült: augusztus 27. és szeptember 10. között hét nagyszerű vidéki és határon túli, valamint egy fővárosi, független előadás mutatkozik be a budapesti közönségnek.
Színház ajánló

Már próbálják a Koronázási Szertartásjátékot Székesfehérváron

Utoljára koronáznak Árpád-házi királyt a Nemzeti Emlékhelyen Székesfehérváron, III. András halálával ugyanis lezárult a magyar történelem egy korszaka.