Színház

Kritika7 – Pénzről, családról és meséről

2016.01.29. 11:57
Ajánlom
A decemberi premierdömpinget követően a január viszonylag csendesen telik a színházak környékén, ennek megfelelően a 7óra7 kritikusai is kevesebb előadást értékelnek. A lap szerzői az utóbbi két hétben A Játékkészítő című előadásról, az Örkény Színház Apátlanok című bemutatójáról, a szombathelyi Ványa báról és a FÜGE által létrehozott Prostitúcióról jelentették meg véleményüket.
Prostitúció – FÜGE

Csak két színész és más semmi a Jurányi Inkubátorház kistermében: Tompos Kátya és Kocsis Gergely. Négy szkeccsből álló előadás, téma: a prostitúció. Na nem feltétlenül a legősibb mesterség, persze az is, hanem jóval általánosabban: önmagunk eladása pénzért. Tehetségünké, testünké vagy épp emberi méltóságunké. A Kossuth-díjas táncművész, aki callgirl-show-t koreografálna, a főiskolás lány, aki a tandíj megkereséséért bocsájtja áruba testét, vagy éppen a drogos lány, aki kábítószerért ajánlkozik fel a drogdílernek. Elidegenedett emberi viszonyok, semmibe futó párbeszédek – a köztünk tátongó űrt csak a pénz töltheti ki. kiss csaba bé írt kritikát az előadásról.

Kocsis Gergely és Tompos Kátya a Prostitúció c. előadásban

Kocsis Gergely és Tompos Kátya a Prostitúció c. előadásban (Fotó/Forrás: Toldy Miklós)

Ványa bá – Weöres Sándor Színház, Szombathely

Ványa bácsit már a középiskolából ismerjük – jó, lehet, hogy csak a Klasszikusok dióhéjban-ból. De nem ilyennek. Nem ilyen örök kamasznak, komolyan vehetetlen bohócnak, aki 47 éves korára sem képes felnőni. Réthly Attila rendezésében és Mertz Tibor megformálásában azonban ilyen. Ványa bá. Nem a távoli klasszikus, hanem az esendőségében ismerős, hétköznapi ember. És Hartai Petra Szonyája sem az az unalmas, láthatatlan, szürke kisegér, hanem egy fiatal lány, akiből, ha csúnyának hiszi is magát, sugárzik valami belső fényesség. Ja, és ha tehetik, üljenek közel a színpadhoz! Mert csodát láthatnak a végén. Turbuly Lilla kritikája itt olvasható .

Mertz Tibor és Nagy Cili a Ványa bá c. előadásban

Mertz Tibor és Nagy Cili a Ványa bá c. előadásban (Fotó/Forrás: Mészáros Zsolt / Weöres Sándor Színház)

Apátlanok – Örkény Színház

Bár Mikó Csaba díjnyertes drámáját, az Apátlanokat már láthatta a közönség 2014-ben a Theater Regensburg előadásában Die Vaterlosen címmel, magyar nyelven most először került színpadra. Gáspár Ildikó rendezése a rendszerváltás és a család témáját körüljáró darab karaktereire fókuszál, akikben a családi köteléken túl egy közös van: hogy sorsuk többé-kevésbé nem úgy alakul, ahogy szeretnék. A téma, bár még meglehetősen feldolgozatlan, mégsem elég ahhoz, hogy egy eredeti, hatásos előadás alapjául szolgáljon: hogy a komolyan vehetetlen sablonkarakterek ürességében, az újdonságnak nem számító bölcsességek halmozásában, netán a takaréklángon működő színészi játékban rejlik a produkció félresikerültsége, az Soós András kritikájából megtudható.

foto gordon eszter APATLANOK

foto gordon eszter APATLANOK

Elmosódó határok

Az Örkény Színház előadása kapcsán az apátlan nemzedékről és a múlttal való szembenézés fontosságáról is kérdezte a Fidelio a szerzőt, Mikó Csabát és a rendezőt, Gáspár Ildikót.

Az interjút itt olvashatja!

Apátlanok

Apátlanok (Fotó/Forrás: Toldy Miklós)

A Játékkészítő – Tulipán Tündér Produkció

Azt követően, hogy tavalyi kritikájában Dicsuk Dániel minősíthetetlennek bélyegezte A Játékkészítőt, valamint a horribilis jegyárak ellenére a közönség is nagyon megosztottan fogadta a magyar pop-show-musical ősbemutatót (igen, ez a műfaja), idén a több szempontból is jelentős mértékben átalakult előadás kinőtte néhány gyerekbetegségét. Lényeges tekintetekben azonban nem, így az eredeti változattól kicsit elvonatkoztatva, az idei produkciót önmagában nézve már nem annyira pozitív A Játékkészítő összképe. A nagyköltségvetésű zenés akciómesét (igen, ez a másik műfaji meghatározás) továbbra is a történet és az izgalmak hiánya, valamint nehezen eljátszható karakterek jellemzik. A szerző idei kritikája itt olvasható.

Oroszlán Szonja A Játékkészítő c. előadásban

Oroszlán Szonja A Játékkészítő c. előadásban (Fotó/Forrás: A Játékkészítő)

A 7óra7 decemberi bemutató előtti, A Játékkészítő producerével készített interjúja itt érhető el.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Barátom nem volt a sötét nyomor napjaiban” – Izsó Miklós színházi szabadságharcai

Trianon után sok erdélyi magyar művész menekült a román üldöztetések elől az anyaországba. De arra is volt példa, hogy egy magyar állampolgárságú színész-rendező önként vállalta, hogy Kolozsvárott marad és a magyarság szellemi fennmaradásáért küzd. Izsó Miklós nevét mégsem őrzik sem szobrok, sem emléktáblák. Pedig színészpedagógusként olyan nagyságokat adott a magyar színháztörténetnek, mint Kiss Manyi vagy Tompa Pufi.
Színház

Jön az Üvegcipő, az Apák és fiúk, Spiró György Kádár-darabja - Évadot zárt a Katona

Kilenc bemutatóval készül a 2021/2022-es évadra a fővárosi Katona József Színház, amelynek társulata két új taggal bővül ősztől. Az idei szezon utolsó új online előadásaként a Mennyekbe vágtató prolibuszt mutatják be június 22-én.
Színház

Ian McKellen újra Hamletet játszik

A biztonságos távolságtartást figyelembe véve kezdik el játszani Sean Mathias rendezését június 21-én, melynek címszerepét Ian McKellen játssza.
Zenés színház

Figaro3 – Mozart, Rossini, Milhaud operái és a családállítás

Figaro3 címmel különleges színházi élményt ígérő produkciót mutat ben az Opera, Dömötör András rendezésében. A bemutatót június 26-án tartják az Eiffel Műhelyházban, és ezzel párhuzamosan élő közvetítés formájában az Opera Otthonra sorozatban.
Színház

Öt új bemutató lesz idén Gyulán

A Gyulai Várszínházban az elmúlt években láthatóan egyre nagyobb figyelmet fordítanak a saját bemutató előadásokra, még ha többnyire, szükségszerűen, más színházakkal koprodukcióban is hozzák létre azokat. Ráadásul minden évben kortárs magyar szerzők műveiből készült ősbemutatót, sőt ősbemutatókat is tartanak. Idén öt új bemutatóval várják a nézőket, és közülük három lesz ősbemutató.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Évadzáró társulati ülés a dunaújvárosi Bartók Színházban

„Jó, hogy itt vagyunk, együtt. A Bartók Kamaraszínház és a Bartók Táncszínház. És Dunaújváros vezetése. Köszönöm a munkatársaknak, hogy az elmúlt hosszú és nehéz időszakban – a világjárvány több hullámában – helyt álltak a közönségért, Dunaújvárosért. És köszönjük Dunaújváros vezetésének, hogy figyelemmel vannak a munkánkra, és minden segítséget megkapunk tőlük. Sajnos fájó veszteségeink is voltak a pandémiában, elvesztettük színházunk egyik alaptagját, Böröcz György kiváló kollégánkat. Emlékét megőrizzük, róla neveztük el a stúdiószínpadunkat. Most egy perc csenddel emlékezzünk rá és mindazokra, akik már nem lehetnek velünk” – kezdte a mai évadzáró társulati ülést Őze Áron, a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház igazgatója.
Színház ajánló

Öt új bemutató lesz idén Gyulán

A Gyulai Várszínházban az elmúlt években láthatóan egyre nagyobb figyelmet fordítanak a saját bemutató előadásokra, még ha többnyire, szükségszerűen, más színházakkal koprodukcióban is hozzák létre azokat. Ráadásul minden évben kortárs magyar szerzők műveiből készült ősbemutatót, sőt ősbemutatókat is tartanak. Idén öt új bemutatóval várják a nézőket, és közülük három lesz ősbemutató.
Színház hír

Jön az Üvegcipő, az Apák és fiúk, Spiró György Kádár-darabja - Évadot zárt a Katona

Kilenc bemutatóval készül a 2021/2022-es évadra a fővárosi Katona József Színház, amelynek társulata két új taggal bővül ősztől. Az idei szezon utolsó új online előadásaként a Mennyekbe vágtató prolibuszt mutatják be június 22-én.
Színház hír

Ian McKellen újra Hamletet játszik

A biztonságos távolságtartást figyelembe véve kezdik el játszani Sean Mathias rendezését június 21-én, melynek címszerepét Ian McKellen játssza.
Színház magazin

„Barátom nem volt a sötét nyomor napjaiban” – Izsó Miklós színházi szabadságharcai

Trianon után sok erdélyi magyar művész menekült a román üldöztetések elől az anyaországba. De arra is volt példa, hogy egy magyar állampolgárságú színész-rendező önként vállalta, hogy Kolozsvárott marad és a magyarság szellemi fennmaradásáért küzd. Izsó Miklós nevét mégsem őrzik sem szobrok, sem emléktáblák. Pedig színészpedagógusként olyan nagyságokat adott a magyar színháztörténetnek, mint Kiss Manyi vagy Tompa Pufi.