Színház

Kritika7 – Rejtélyek életre-halálra

2016.04.14. 10:46
Ajánlom
A 7óra7 múlt héten négy olyan előadásról írt kritikát, amelyek az élethez és a halálhoz kötődő rejtélyekkel foglalkoznak valamilyen módon. Ám míg a Sardar Tagirovsky által rendezett 6 inkább elmélkedik a kérdésről, a Madách Színház Váratlan vendégje és az Orlai Produkció által műsorra tűzött Várj, míg sötét lesz egy-egy konkrét eset nyomozását kínálja a nézőknek. A Tatabányán bemutatott A salemi boszorkányok pedig az újvilág egyik legsötétebb, sokak halálával végződött ügyét vizsgálja.

6 – Nemzeti Színház, Budapest

Csehov 6-os számú kórterem című elbeszélése legalábbis nem kínálja magát automatikusan egy színházi előadáshoz. Elmélkedések és viták az élet értelméről és a halálról egy vidéki elmegyógyintézetben. A 7óra7 kritikusának leírása szerint a rendező, Sardar Tagirovsky, aki a tavalyi POSzT-on hívta fel magára a figyelmet rendezésével, nem is a jól ismert megoldásokkal állítja színpadra a szöveget. Hogyan érhet véget egy el sem kezdődő előadás? Egy elbeszélésről való beszélgetés hogyan tudhat színházzá válni? Milyen szerep jut a nézőnek ott, ahol a színészek sem mindig szerepelnek? Élég-e az előadás muníciója majdnem öt óra hosszára? Török Ákos kritikája itt olvasható.

Béres Miklós, Horváth Lajos Ottó - 6

Béres Miklós, Horváth Lajos Ottó - 6 (Fotó/Forrás: Eöri Szabó Zsolt / Nemzeti Színház)

Váratlan vendég – Madách Színház

Sokan szeretünk klasszikus angol krimiket olvasni hosszú utazások alatt, vagy épp a hideg téli estéken – Agatha Christie pedig egyértelműen a műfaj egyik legjobbja. A műveiből készült színházi előadások ugyanakkor, bár közönségsikert többször is arattak, rendre képtelenek felnőni a szerző regényeihez. Hogy a Madách Színház RAM Colosseumba kihelyezett előadása és Szente Vajk rendezőse miért volt képtelen megtörni ezt a jeget, kiderül Dicsuk Dániel kritikájából.

Nagy Sándor - Váratlan vendég

Nagy Sándor - Váratlan vendég (Fotó/Forrás: Toldy Miklós)

Várj, míg sötét lesz – Belvárosi Színház

Frederick Knott krimi-thriller drámája végig lebilincselő, izgalmas történet, többdimenziós, mély karakterekkel és tűéles jellemábrázolással. Gondolhatnánk azt, hogy ennyi bőven elég ahhoz, hogy közönségsikert könyvelhessünk el. Hogy Novák Eszter rendező mire gondolt, mikor megrendezte a Várj, amíg sötét lesz című darabot, nem lehet tudni, de hogy a végeredményen itt-ott a könnyűnek tűnő alapanyag – könnyű munka következtetés érződik, az egészen biztos. Hogy az előadás mégis kitől és mitől lebilincselő és élvezhető, azt megtudhatják Soós András kritikájából.

kritika7-várj

kritika7-várj

Szemkontaktus nélkül

A szerep kapcsán Kovács Patrícia elmondta: „Többnyire magabiztos, talpraesett karakterek találtak meg. Ehhez képest Susy egy őzike természetű, bizonytalan nő, egy ilyen figura megformálása egészen új élmény számomra.”

További érdekességeket olvashat az előadásról ide kattintva.

A salemi boszorkányok – Jászai Mari Színház, Tatabánya

Arthur Miller híres drámája az amerikai történelem két sötét korszakát vetíti egymásra: a 17. századi salemi boszorkánypereket és a McCarthy-éra kommunistaüldözéseit. Mindkét bírósági processzusban ártatlan emberek tömegeit hurcolták meg, a boszorkányperekben húsz embert ki is végeztek. Miller darabja a bűnbakképzés, a tömeghisztéria társadalmi mechanizmusaira világít rá, nem éppen habkönnyű szórakozást ígérve a színházi közönségnek. Az ígéretesen fejlődő tatabányai Jászai Mari Színházban most Rába Roland vitte színre, úgy, hogy a fiatalabb közönséghez is közel tudta hozni ezt a komor történeti drámát. Hogy hogyan, ez is kiderül kiss csaba bé kritikájából.

Kardos Róbert, Bakonyi Csilla, Kaszás Mihály A salemi boszorkányok

Kardos Róbert, Bakonyi Csilla, Kaszás Mihály A salemi boszorkányok (Fotó/Forrás: Szvatek Péter / Jászai Mari Színház, Népház)

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Vizuál

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.
Klasszikus

Kulcsok a hétvégi Richard Strauss-maratonhoz

A 20. század egyik legnépszerűbb zeneszerzője, Richard Strauss bőségesen merített a mitológia és az irodalom legfontosabb történeteiből. Kik is voltak azok a személyek, valós és kitalált alakok, akik a komponista legnépszerűbb műveit ihlették? Kislexikonunk a Müpa hétvégi Richard Strauss-maratonjához is vezérfonalul szolgálhat.
Vizuál

Szombat estig szabadon nézhető a Serge Gainsbourg-ról készült életrajzi film

Joann Sfar 2010-es filmje Serge Gainsbourg, a minden ízében rendhagyó és polgárpukkasztó művész, énekes, dalszerző, költő, filmrendező életútját eleveníti fel. A sok-sok zenei betéttel és letagadhatatlanul franciás hangulattal készült alkotás január 22-ig látható a Médiaklikk.hu oldalán.
Zenés színház

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház kritika

Csalók és megcsaltak játszmája

Életünk illúziókra épül: próbáljuk a jó oldalunkat mutatni az emberek előtt, sikeresnek látszani, szépnek, okosnak és gazdagnak tűnni. Néhány embernek mindez valóban sikerül, mások egy hamis valóság mögé bújva élik mindennapjaikat. „Korunk cégvezetője”, Háy János darabjának főszereplője is ilyen. A legjobbat akarja, és minél többet markol, annál jobban szétesik az addig megszokott világa.
Színház videó

Színészek kampányolnak a választás tisztaságáért

Az Unhack Democracy kezdeményezésére több színész is csatlakozott a választások tisztaságát elősegítő kampányhoz – írja a 444.
Színház ajánló

Átkosan buja színmű a Bartók Színházban

Január 22-én mutatja be a dunaújvárosi Bartók Színház Frank Wedekind gyermektragédiáját, A tavasz ébredését, melyből Szász Hanna és Ivanics Tamás készített új színpadi adaptációt.
Színház hír

Új elnökséget választott a Színházi Kritikusok Céhe

Puskás Panni és Kovács Bálint társelnökségével folytatják a működést, az új vezetők mandátuma 2025-ig szól.
Színház kritika

Nincs lezárva – kritika Az ember tragédiája 2.0-ról

Ilyet még nem láttunk. Éva a Titanic első tisztjével, Ádám a nagyváradi gettóban, Lucifer a spanyol kommunista párt főtitkáraként. Aztán mindhárman fennakadnak egy csendes-óceáni szemétszigeten. Négy kortárs író variációja Az ember tragédiájára.