6 – Nemzeti Színház, Budapest
Csehov 6-os számú kórterem című elbeszélése legalábbis nem kínálja magát automatikusan egy színházi előadáshoz. Elmélkedések és viták az élet értelméről és a halálról egy vidéki elmegyógyintézetben. A 7óra7 kritikusának leírása szerint a rendező, Sardar Tagirovsky, aki a tavalyi POSzT-on hívta fel magára a figyelmet rendezésével, nem is a jól ismert megoldásokkal állítja színpadra a szöveget. Hogyan érhet véget egy el sem kezdődő előadás? Egy elbeszélésről való beszélgetés hogyan tudhat színházzá válni? Milyen szerep jut a nézőnek ott, ahol a színészek sem mindig szerepelnek? Élég-e az előadás muníciója majdnem öt óra hosszára? Török Ákos kritikája itt olvasható.
Váratlan vendég – Madách Színház
Sokan szeretünk klasszikus angol krimiket olvasni hosszú utazások alatt, vagy épp a hideg téli estéken – Agatha Christie pedig egyértelműen a műfaj egyik legjobbja. A műveiből készült színházi előadások ugyanakkor, bár közönségsikert többször is arattak, rendre képtelenek felnőni a szerző regényeihez. Hogy a Madách Színház RAM Colosseumba kihelyezett előadása és Szente Vajk rendezőse miért volt képtelen megtörni ezt a jeget, kiderül Dicsuk Dániel kritikájából.
Várj, míg sötét lesz – Belvárosi Színház
Frederick Knott krimi-thriller drámája végig lebilincselő, izgalmas történet, többdimenziós, mély karakterekkel és tűéles jellemábrázolással. Gondolhatnánk azt, hogy ennyi bőven elég ahhoz, hogy közönségsikert könyvelhessünk el. Hogy Novák Eszter rendező mire gondolt, mikor megrendezte a Várj, amíg sötét lesz című darabot, nem lehet tudni, de hogy a végeredményen itt-ott a könnyűnek tűnő alapanyag – könnyű munka következtetés érződik, az egészen biztos. Hogy az előadás mégis kitől és mitől lebilincselő és élvezhető, azt megtudhatják Soós András kritikájából.
Szemkontaktus nélkül
A szerep kapcsán Kovács Patrícia elmondta: „Többnyire magabiztos, talpraesett karakterek találtak meg. Ehhez képest Susy egy őzike természetű, bizonytalan nő, egy ilyen figura megformálása egészen új élmény számomra.”
További érdekességeket olvashat az előadásról ide kattintva.
A salemi boszorkányok – Jászai Mari Színház, Tatabánya
Arthur Miller híres drámája az amerikai történelem két sötét korszakát vetíti egymásra: a 17. századi salemi boszorkánypereket és a McCarthy-éra kommunistaüldözéseit. Mindkét bírósági processzusban ártatlan emberek tömegeit hurcolták meg, a boszorkányperekben húsz embert ki is végeztek. Miller darabja a bűnbakképzés, a tömeghisztéria társadalmi mechanizmusaira világít rá, nem éppen habkönnyű szórakozást ígérve a színházi közönségnek. Az ígéretesen fejlődő tatabányai Jászai Mari Színházban most Rába Roland vitte színre, úgy, hogy a fiatalabb közönséghez is közel tudta hozni ezt a komor történeti drámát. Hogy hogyan, ez is kiderül kiss csaba bé kritikájából.