Színház

Kulisszák mögött

2008.09.21. 00:00
Ajánlom
Kulturális Örökség Napok keretében a Bajor Gizi Színészmúzeumban Tények és titkok címmel tartottak szakmai tárlatvezetést, a Magyar Színházban a kulisszák mögé tekinthettek be az érdeklődők.

A belváros zajától távol, a budai kertes villák közt megbújva várja látogatóit a Bajor Gizi Színészmúzeum. A múzeumot Gobbi Hilda kezdeményezésére Bajor Gizi halála után, a színésznő egykori otthonában rendezték be, és a korábban egy emlékszobából álló kiállítás mára a 19. századi vándorszínészet koráig visszanyúlva mutatja be a magyar nyelvű színjátszás történetét.

Az épület alsó szintjén a Nemzeti Színház négy nagy egyéniségének a színház négy korszakát felölelő kiállítása látható, ahol Jászai Mari, Márkus Emília, a ház egykori lakója, Bajor Gizi és a múzeum alapítója, Gobbi Hilda kapott egy-egy szobát. Az egyes színésznők szobái nemcsak a kiállított anyagokban (jelmezekben, ékszerekben, személyes tárgyakban), de berendezésükben is az adott kort idézik: az egyik szobában a gramofonból szól halk zene, Gobbi Hildánál már a rádióból halljuk a színésznővel készült egyik interjút. Bajor Gizi szobájában a színésznő fotói, toalett-tükre, ékszerei mellett két különleges tárgyat is megcsodálhatunk: az egyik Bajor Gizi Lady Milford-jelmeze az Ármány és szerelemből, a másik Zádor István festménye 1929-ből, melyen Bajor Gizi látható Klabund Krétakör című darabjában. Tárlatvezetőnknek köszönhetően még olyan személyes történeteket is megtudhatunk, hogy a második világháború alatt Bajor Gizi férjét, Germán Tibort itt bújtatta egy szekrénybe falazva. A Gobbi-szoba falán látható fotók a színésznő ifjúkori, főiskolás képeitől a Spiró György Csirkefejében játszott Vénasszonyig időrendben mutatják be leghíresebb szerepeit.

Megragad egy kép, melyen három szép, fiatal nő látható, elolvasom a képaláírást, és elcsodálkozom: Szeleczky Zita, Gobbi Hilda és Szörényi Éva. Számomra szinte összeegyeztethetetlennek tűnik a fiatal, kissé femme fatale-os arc a jól ismert Gobbi-képpel.

Az emeleten az első szobában a zenés színház, az operett műfaja kapott helyett. Itt a falon lógó festményekről Bárdy Gabi, Lábass Juci, Blaha Lujza és Huszka Jenő néznek le (a zeneszerző saját zongoráját és kottatartóját figyelheti a teremben). A többi szoba berendezése is tematikus: a színház épülete páholyoktól az öltözőkig, a vándorszínészet és a Nemzeti Színház létrejötte, az olvasópróba fázisa, az OSZMI táncgyűjteménye. Mindegyik helyiségből megmarad néhány tárgy, amit „magammal hozok”. Az Astoriánál álló első Nemzeti Színház házszámtáblája („Rákóczi út 37.”), Fedák Sári fekete, gyöngyökkel díszített tüllruhája, az élethűen berendezett királyi páholy és egy fotó a táncgyűjteményből, amelyen Mirkovszky Mária 90 éves kora környékén látható, amint tanítványainak mutat meg egy táncmozdulatot. Izgalmas és emlékezetes ez az időutazás, érdemes többször is visszalátogatni ide, hiszen a színészmúzeum az állandó kiállítás mellett időszaki kiállításokat is rendez.

A Magyar Színházban erre a napra szervezett különleges színházbejárás szintén érdekes programmal kecsegtetett, sajnos azonban hely és idő hiányában (némileg a szervezés átgondolatlansága miatt) a körbevezetés túl szűkösre és alulinformáltra sikerült. Egy általános bevezető után a szeptember 28-án bemutatandó Máli néni próbájára ülhettek be a látogatók mintegy tíz percre, majd egy szokatlan helycserés támadással a színészek lejöttek a színpadról, mi, a nézők pedig felmehettünk oda. A 20-30 fős látogatócsoportot a színházbejárás vezetője a díszletek mögé vezényelte, és itt kezdődtek a nehézségek. Ha nem voltam elég gyors, a szűk, kulisszák mögötti folyosókon nem sokat hallottam abból, amit vezetőnk mondott. Hiába próbáltam jó „magyar” módjára előretolakodni, nem jutottam be sem a zsinórpadlásra, sem pedig a világosító-hangszabályozó szobába, mert túl sokan voltunk, a hely kicsi, az idő pedig korlátozott.

 

(forrás: macicsalad.freeblog.hu)
 

A nagy rohanásnak valószínűleg az is célja volt, hogy a látogatás végén maradjon idő egy kis műsorra, amit a Pesti Magyar Színiakadémia harmadéves tanulói mutattak be a Sinkovits Imre Színpadon. A Shakespeare-egyveleg után nagy tapsot kaptak a fiatalok, akik a végén egyenként is bemutatkoztak. Bennem inkább a csalódottság erősödött, mert ezen a napon azért jöttem ide, hogy a nézőtéri helyről kimozdulva a színpad mögé mehessek, a szűk folyosókon kívül azonban keveset láttam és hallottam. Talán érdemes lett volna kisebb csoportokat indítani sűrűbben. Legalább a színpadra feljutottam, ez is több mint a semmi.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Plusz

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Zenés színház

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Újramesélt Találkozás – Fullajtár Andreával a főszerepben érkezik Nádas darabja az eSzínházra

December 8-ától láthatjuk az eSzínház felületén a Katona új előadását, amely Nádas Péter és Vidovszky László Találkozás című darabjából született. A készítők a film nyelvén mutatják be az ötvenes évek diktatúrájában játszódó történetet, amelyben a zene és a dráma elválaszthatatlan egységet alkot.
Színház ajánló

Bosch világát idézi a Vígszínház új bemutatója – jön a Szeget szeggel Rudolf Péter rendezésében

Shakespeare utolsó, cseppet sem felhőtlen vígjátékát tűzi műsorra a Vígszínház Rudolf Péter rendezésében. A főbb szerepekben Kőszegi Ákos, Stohl András, Seress Zoltán, Balázsovits Edit, Wunderlich József és Márkus Luca lép színpadra.
Színház hír

Színház háború idején – ukrán drámaírók művei az Átrium színpadán

A háború alatt született ukrán színdarabokból rendeznek felolvasószínházi eseményt december 15-én az Átriumban. A projekttel a szervezők szeretnék kifejezni szolidaritásunkat Ukrajnával, az ukrajnai emberekkel és az ukrán színházi alkotókkal.
Színház hír

Újraválasztották Tompa Gábort az Európai Színházi Unió elnöki tisztségében

Az újraválasztott vezető folytatni kívánja a korábban elkezdett munkát: nemzetközi koprodukciók létrehozását, művészeti csereprogramok és workshopok szervezését, az Unió fesztiváljának rendszeressé tételét, valamint az Európai Színházi Unió bővítését.
Színház ajánló

Jótékonysági előadáson látta vendégül a Vörösmarty Színház a beregszászi társulatot

A kárpátaljai művészek a Tóték után ezúttal A helység kalapácsát hozták el Székesfehérvárra december 2-án. Az előadás az Alba Regia Teátrum Alapítvány a Vörösmarty Színházért szervezésében érkezett a Kozák András Stúdióba, az est bevételét a Beregszászi Illyés Gyula Nemzeti Színház művészei számára ajánlották fel.