Színház

Külön utakon, de tovább

2010.01.15. 15:41
Ajánlom
Merlin, MU, Vígszínház, időnként Köln vagy Hamburg. Néhány helyszín Láng Annamária mostani "otthonai" közül. A Krétakör átalakulása óta az egykori tagok a legkülönbözőbb helyeken játszanak. De valahogy mindig újra és újra egymás mellé sodorja őket az élet.

- Két hónapig voltál Kölnben, Bodó Viktorral próbáltátok és játszottátok Tasnádi István Tranzitját. Hogy kerültél bele?

- Három évvel ezelőtt a Pizzicato című előadást csináltuk Berlinben, szintén Viktorral. A premier után megkérdezte, lenne-e kedvem egy-két év múlva Kölnben dolgozni egy előadáson. Aztán tolódott egy picit az egész, végül tavaly télen keresett meg, hogy most aktuális a dolog, és részt vennék-e benne úgy, hogy a szereplők egy részét az ő társulata adja, egy részét ottani színészek, és lenne benne egy-két vendég. Nagyon izgalmas felvetés volt, képtelenség lett volna nemet mondani. Júniusban volt egy közös hetünk, amolyan alapozás, ismerkedés, majd a nyár legvégén odaköltöztünk. Lakásokat kaptunk, bicikliket béreltünk, éltük a kölni színészek életét. Közben nem is nagyon jöttünk haza, egyhuzamban lement a próbaidőszak. A szerződésünk 15 előadásról szólt, amit november elejére teljesítettünk is.

- Simán mindenki el tudott tölteni két hónapot Kölnben?

- Viktornak és a társulatának könnyebb volt, hiszen így tervezték az évadot. A többiekhez - hozzám is - viszont annyira megengedő volt az összes színház, ahol még dolgozunk, hogy nem volt semmilyen fennakadás, nem ütköztünk itthoni előadásokkal. Figyeltek arra, hogy ezt meg tudjuk csinálni. Persze szerencsésen jött ki, hogy évad elején volt ez az egész, mert most ezt lehetetlen lenne összehozni.

- Milyen nyelven ment az előadás?

- Németül. Aki tudott valamelyest, az kapott egy szuper nyelvi trénert, aki segített abban, hogy hogyan kell úgy németül beszélni, hogy azt a németek megértsék... De sok jelenet például szöveg nélkül ment. Viktor nagyon ügyelt arra, hogy mindenkinek legyen dolga, és ne a nyelvtudástól függjön, hogy ki mekkora szerepet játszik.

- Gyorsan alkalmazkodtál ahhoz, hogy gyakorlatilag folyamatosan vadidegen emberekkel és teljesen ismeretlen helyeken próbálsz és játszol?

- A Krétakör után ez nagyon szokatlan helyzet. Ismertük egymás minden jó és rossz tulajdonságát. Ez olyan biztonságot adott, amiben könnyű volt dolgozni. Ez most nincs. Háló nélkül dolgozunk szinte mindannyian. De én nagyon élvezem ezt, mert sok olyan színésszel, rendezővel találkoztam, akikkel az előtt nem volt módom. Érdekel, ki hogyan dolgozik, és eddig mindenben megtaláltam az örömömet.

- Amikor megszűnt - vagy ahogy Gáspár Máté fogalmaz: átalakult - a Krétakör, tudtad, hogy mi lesz veled?

- Fogalmam sem volt. Szerencse, hogy nem estem bele valami mély gödörbe. Amikor megtudtam, hogy nincs tovább, éppen próbáltam valahol, az megtartott egy darabig. Aztán kaptam egy felkérést a Vígszínházba, amit elvállaltam, úgyhogy abba tudtam kapaszkodni. Aztán jött a többi lehetőség. Mostanra stabilizálódott a helyzet, nagyjából tisztul a fejem, hogy én magam mit szeretnék, kivel, merre, hogyan... Már nem érzem azt a kiszolgáltatottságot, a teljes bizonytalanságot, amit a Krétakör megszűnése jelentett. A "gyászév" letelt, most már nem a visszatekintés érdekes, hanem a hogyan tovább.

- A tovább most a tovabb.org...

- Igen, létrejött egy weboldal, hogy a nézők nyomon követhessék a társulat tagjainak jelenlegi munkáit. Mindannyian elég sokat dolgozunk, sokfelé jelen vagyunk, jó munkáink vannak. A weboldal a Krétakör volt sajtósának, Csóka Tímeának ötlete volt, és miután mindannyian jó gondolatnak tartottuk, támogattuk őt a megvalósításban. Azért jó, mert a jelenről szól, hogy épp ki mit játszik, hol lehet látni. Minden információ naprakész, és esetleg ha bármi hirtelen kipattan az agyunkból, ott azonnal meg lehet találni. A címe a Tovább is van... rövidítése. Mert van tovább.

- Nem gondolkoztatok azon, hogy közösen kezdjetek dolgozni?

- Hirtelen három részre szakadt a csapat: volt, akik a Nemzetibe mentek, néhányan még a Krétakörhöz akartunk tartozni, és voltak, akik rögtön a szabadúszást választották. Maszatos volt ez a dolog. Alkalmanként újra együtt dolgozunk, furcsa helyeken találkozunk. A valahai Krétakörösök játszanak a Fédra Fitnessben, a Kupidóban, a Nemzetiben megy még A jég, nekem Rába Rolanddal van egy előadásom, Gyabronka Józseffel együtt játszom, Katona Lacival együtt próbálok most a Vígszínházban, a MU Színházban havi rendszerességgel jelentkező új ismeretterjesztő utazási sorozatot pedig többek között Sárosdi Lillával és Bánki Gergővel készítjük... Keressük egymás társaságát, ha van rá mód, és valahogy a dolgok is egymás mellé sodornak minket.

- Ingázol a színházak, társulatok, országok között. Ha azt mondod, hazamész, az hol van?

- Olyan most nincs. A hazamenés azt jelenti, hogy a lakásomba följönnek azok, akikkel tervezünk valamit. Néha irodaként, néha próbateremként funkcionál, ott készítem elő a saját dolgaimat. De ennél "hazább haza" most nincs. Fárasztó, de szép, hogy mindenfelé helyt kell állni. Egyébként is, mostanában sok jó dolog indul!

- Például?

- Újra próbálok a Vígszínházban, a legidősebb lány, Ceitel szerepét bízta rám Eszenyi Enikő a Hegedűs a háztetőnben: énekelek, táncolok. Ezalatt egy-két éjszaka például Nagy Zsolttal improvizálunk Kárpáti Péter készülő munkájához, aztán Mundruczó Kornéllal dolgozom tavasszal. Én magam pedig készülök egy saját előadásra Nagy Fruzsinával és Vinnai Andrással, amit a jövő évad elejére tervezünk. Utolsó előadásaihoz közelít a Made in China. Nagyon nehéz egyeztetni, hogy mindenki ráérjen, és olyan tereket találni, ahol még nem jártunk. Nemrégiben fejeztük be a rádiófelvételét is. És most január 17-én a Kinoban lesz a Nibelung lakópark című Krétakör előadásból készült film bemutatója, ahol újra összejön a SzínészTáncZenekar. Most megint találkozunk mindannyian. Aztán mindenki folytatja tovább...

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház premier

2039-ben sem lesz könnyebb az élet

Négy generáció különös sorsát bemutató, kortárs családdráma kerül színpadra a Hatszín Teátrumban, tele bűnökkel, pokollá vált házasságokkal és egy elhallgatott örökséggel. A Majd, ha az eső eláll című előadás premierjét augusztus 10-én tartják.
Színház interjú

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Színház lázár kati

Lázár Katinak ítélték a színikritikusok az idei életműdíjat

A Színházi Kritikusok Céhe nyolcadik alkalommal ismer el életműdíjjal a színházművészet bármely területén kiemelkedőt alkotó, 65 év feletti művészt.
Színház Radioaktív

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Színház interjú

Gyerekek tragédiája – valóságos túszdráma, színházi köntösben

2004-ben a beszláni I. számú iskolát terroristák rohanták le, ezernél is több embert ejtve túszul. A holland Carly Wijs Mi és Ők című kamaradarabja ezen elbeszélhetetlen napok emlékéről szól.