Színház

Kutyakomédia

2017.06.21. 10:36
Ajánlom
Színdarab egy hét Oscar-díjas film alapján, szerelem, színház, költészet és – kutya. Ezzel nem lehet hibázni, gondolhatjuk, és végül is igazunk is van. Persze a siker nem olcsó.

„Olyan vagy nekem, mint a nyári nap” – kezdi Will Shakespeare a verselést, barátja, Chris Marlowe pedig biztatja: „Kezdd valami közhellyel, az mindig bejön.” Így vagyunk egy kicsit a Madách Színház nyári slágerdarabjával is. Szirtes Tamás rendező a legjobb színészeket válogatta össze a Szerelmes Shakespeare-hez, és a rendkívül szép díszletekben helyezte el őket (Rózsa István a díszlettervező). És szerencsére van itt varázs, kraft bőven. Nietzsche mondta, hogy a tragédia a dráma csúcsa (a Madách színpadán Marlowe mond majd ilyesmit, Adorjáni Bálint bőrében, ő úgy, hogy „a halál szuper!”). A legnagyobb varázs pedig ebben a a darabban az, hogy

a tragédia komédiába van csomagolva.

Tompos Kátya a Szerelmes Shakespeare egyik főszerepében

Tompos Kátya a Szerelmes Shakespeare egyik főszerepében

A Szerelmes Shakespeare ugyanis a Rómeó és Júlia keletkezéséről szól, kissé bugyuta módon, de szerethetően. Azt a műveltebb néző tudhatja, hogy a sztori már több mint száz éve keringett az avoni hattyú idejében: első írásos nyoma egy bizonyos Salernitano elbeszélése, melyet már 1476-ban kiadtak. A most látott dráma viszont kicsit izgalmasabb, mint egy „áldásos plágium” története: Shakespeare szemet vet egy gazdag lányra egy bálon, aki hogy, hogy nem, megszállott drámarajongó – afféle bölcsészlány –, ráadásul színész akar lenni, pedig tudja, hogy nő színpadra nem állhat. A baj persze az, hogy ezt a Lady Violát más férfinak szánják, a karikatúraszerű Wessex grófnak (Pál András). Titkos szerelmük Shakespeare-t kihúzza az alkotói válságból, életének eseményei pedig a készülő drámába is bekerülnek.

A színdarab persze sziporkázik a humortól, hiába ragyog ékkőként ágyazva a közepén a tragikus Rómeó és Júlia. „Gurulni fognak a röhögéstől” – mondja Henslowe szerepében Szerednyey Béla, amikor megtudja, a készülő komédiából tragédia lett. Megvallom őszintén, rajongok az ilyen narratívákért, imádom a „történet a történetben”-jelenségeket, az pedig páratlanul hatásos, ahogy a Szerelmes Shakespeare-ben elmosódik a határ a nézőtér és a színpad között, a közönség  és a színész, a tragédia és a komédia között. Az ominózus jelenetben ugyanis, amikor a Theater színpadán bemutatják a Rómeó és Júliát, egyszerre vagyunk mi, nézők, mindkét dráma nézői. A negyedik fal leomlik, aztán felépül újra, mi együtt tapsolunk a hangszórókból szóló hangeffektussal, egyszerre aggódunk a veronai, illetve a londoni szerelmespár sorsán.

Mire képes a dráma, mire képes a színház? Ezek a fő kérdések, a választ pedig nem is elsősorban a királynő (Csákányi Eszter) nagymonológja adja meg, hanem az a mód, ahogy ez a történet „elmesélődik”. Kicsit szirupos, kicsit butácska, korhely-poénok, egy férfi énekeskvartett, túlzások, esztelen viccelődés és – ki nem maradhat, a társulatigazgató két fontot fizetett érte! – a kutya. Pont olyan, mint a műben annyiszor idézett Shakespeare-vers, a XVIII. szonett: közhelyesnek tűnik és túl könnyen gördül, de ha jobban megnézem, mélységet találok benne. (Apropó: a szöveg Szabó T. Annáé, akárcsak a Shakespeare-szonett új fordítása.)

Nagy Sándor a Szerelmes Shakespeare címszerepében

Nagy Sándor a Szerelmes Shakespeare címszerepében (Fotó/Forrás: Madách Színház)

Testhezálló Shakespeare szerepe Nagy Sándor számára – igaz, kicsit ő is az a színész, aki egyféle arcot vág mindig, de azt azért elég jól. Tompos Kátya (Viola) hangján viszont a telefonkönyvet is meghallgatnám, egyébként pedig nagyszerű a kalandvágyó, talpraesett lány szerepében.

„Végül minden jóra fordul – hogy hogyan? Az rejtély” – ismételgeti Henslowe, és mindannyian tudjuk, hogy ennél azért nehezebb az élet. De azért nem baj, ha egy estére elhisszük, hogy ilyen egyszerű.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Még háromszor látható A vágy villamosa Budaörsön

Blanche DuBois még három alkalommal kér bebocsátást a húga, Stella otthonába és életébe a Budaörsi Latinovits Színházban. Tennessee Williams klasszikusa, az Ördög Tamás által rendezett A vágy villamosa – amit a 2024. februári bemutató óta közel háromezren láttak – május 30-án búcsúzik Budaörstől.
Plusz

Elhunyt Ferenc pápa

A római katolikus egyház első latin-amerikai vezetőjét 88 éves korában, húsvéthétfőn, április 21-én reggel 7 óra 35 perckor érte a halál.
Könyv

„A humor és a mosoly a létezés kovásza” – olvasson bele Ferenc pápa közelmúltban megjelent memoárjába!

Februárban jelent meg magyarul Remény című önéletrajza, az első memoár, amelyet hivatalban lévő pápa adott közre. A közelmúltban elhunyt egyházfő exkluzív fényképekkel színesített könyvében elmeséli családja és saját életútját, valamint reflektál korunk legégetőbb társadalmi kérdéseire is.
Vizuál

David Lynch, Stanley Kubrick és Mijazaki Hajao filmjei is szerepelnek az Artmozik éjszakáján

Mindössze két mozijegy áráért hetven film közül válogathatunk az egész éjszakán át tartó Artmozik éjszakáján, amely során az elmúlt év legkiválóbb darabjait láthatja a közönség a fővárosi művészmozikban. A programban klasszikus alkotások is szerepelnek. 
Vizuál

15 sor film: Csongor és Tünde

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Csongor és Tünde animációs filmről szól. 15 sor film.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Idén nyáron újra életre kel a színház a hegyek között – vár a Visegrádi Nyári Színház!

Július 27. és augusztus 31. között ismét megnyitja kapuit a Visegrádi Nyári Színház, amely idén is rengeteg izgalmas programmal, színházi előadásokkal, előadói estekkel és gyerekprogramokkal várja a közönséget.
Színház hír

Shrek, krimikomédia, kortárs ősbemutató – évadot hirdetett a József Attila Színház

Öt nagyszabású bemutatóval és izgalmas tervekkel készül a József Attila Színház a 2025/2026-os évadban. Különleges helyet kap az évadban a József Attila drámapályázat egyik díjazott műve, a Nem én kiáltok, amely fiatal alkotók közreműködésével, a színház tehetséggondozó küldetésének jegyében születik meg.
Színház ajánló

Még háromszor látható A vágy villamosa Budaörsön

Blanche DuBois még három alkalommal kér bebocsátást a húga, Stella otthonába és életébe a Budaörsi Latinovits Színházban. Tennessee Williams klasszikusa, az Ördög Tamás által rendezett A vágy villamosa – amit a 2024. februári bemutató óta közel háromezren láttak – május 30-án búcsúzik Budaörstől.
Színház interjú

Orosz Csenge: „Szomjazom az instrukciókat, és bírom a kritikát”

Orosz Csenge az idei évadban az eddigi lánykarakterek után eljátszhatta élete első asszonyszerepét, amihez orosz nyelvleckéket vett. Az Újszínház színésznőjével fontos szakmai pillanatokról, többszöri mély vízbe ugrásról, a gyerekelőadások kihívásairól és furcsa honvágyáról is beszélgettünk.
Színház ajánló

Jordán Tamás, Veiszer Alinda és Göttinger Pál is ott lesz a DANTE fesztiválján

Nyílt próba és stand-up, előadás élő zenével, beszélgetés a színházcsinálásról egy színházi legendával – nemsokára érkezik a DANTE Közösségi Alkotótér szülinapi fesztiválja. Nem érdemes kihagyni a Margit-negyed egyik legfiatalabb kulturális terének ünnepét!