Színház

Kutyakomédia

2017.06.21. 10:36
Ajánlom
Színdarab egy hét Oscar-díjas film alapján, szerelem, színház, költészet és – kutya. Ezzel nem lehet hibázni, gondolhatjuk, és végül is igazunk is van. Persze a siker nem olcsó.

„Olyan vagy nekem, mint a nyári nap” – kezdi Will Shakespeare a verselést, barátja, Chris Marlowe pedig biztatja: „Kezdd valami közhellyel, az mindig bejön.” Így vagyunk egy kicsit a Madách Színház nyári slágerdarabjával is. Szirtes Tamás rendező a legjobb színészeket válogatta össze a Szerelmes Shakespeare-hez, és a rendkívül szép díszletekben helyezte el őket (Rózsa István a díszlettervező). És szerencsére van itt varázs, kraft bőven. Nietzsche mondta, hogy a tragédia a dráma csúcsa (a Madách színpadán Marlowe mond majd ilyesmit, Adorjáni Bálint bőrében, ő úgy, hogy "a halál szuper!”). A legnagyobb varázs pedig ebben a a darabban az, hogy

a tragédia komédiába van csomagolva.

Tompos Kátya a Szerelmes Shakespeare egyik főszerepében

Tompos Kátya a Szerelmes Shakespeare egyik főszerepében

A Szerelmes Shakespeare ugyanis a Rómeó és Júlia keletkezéséről szól, kissé bugyuta módon, de szerethetően. Azt a műveltebb néző tudhatja, hogy a sztori már több mint száz éve keringett az avoni hattyú idejében: első írásos nyoma egy bizonyos Salernitano elbeszélése, melyet már 1476-ban kiadtak. A most látott dráma viszont kicsit izgalmasabb, mint egy „áldásos plágium” története: Shakespeare szemet vet egy gazdag lányra egy bálon, aki hogy, hogy nem, megszállott drámarajongó -, afféle bölcsészlány -, ráadásul színész akar lenni, pedig tudja, hogy nő színpadra nem állhat. A baj persze az, hogy ezt a Lady Violát más férfinak szánják, a karikatúraszerű Wessex grófnak (Pál András). Titkos szerelmük Shakespeare-t kihúzza az alkotói válságból, életének eseményei pedig a készülő drámába is bekerülnek.

A színdarab persze sziporkázik a humortól, hiába ragyog ékkőként ágyazva a közepén a tragikus Rómeó és Júlia. „Gurulni fognak a röhögéstől” – mondja Henslowe szerepében Szerednyey Béla, amikor megtudja, a készülő komédiában tragédia lett. Megvallom őszintén, rajongok az ilyen narratívákért, imádom a „történet a történetben”-jelenségeket, az pedig páratlanul hatásos, ahogy a Szerelmes Shakespeare-ben elmosódik a határ a nézőtér és a színpad között, a közönség  és a színész, a tragédia és a komédia között. Az ominózus jelenetben ugyanis, amikor a Theater színpadán bemutatják a Rómeó és Júliát, egyszerre vagyunk mi, nézők, mindkét dráma nézői. A negyedik fal leomlik, aztán felépül újra, mi együtt tapsolunk a hangszórókból szóló hangeffektussal, egyszerre aggódunk a veronai, illetve a londoni szerelmespár sorsán.

Mire képes a dráma, mire képes a színház? Ezek a fő kérdések, a választ pedig nem is elsősorban a királynő (Csákányi Eszter) nagymonológja adja meg, hanem az a mód, ahogy ez a történet „elmesélődik”. Kicsit szirupos, kicsit butácska, korhely-poénok, egy férfi énekeskvartett, túlzások, esztelen viccelődés és – ki nem maradhat, a társulatigazgató két fontot fizetett érte! – a kutya. Pont olyan, mint a műben annyiszor idézett Shakespeare-vers, a XVIII. szonett: közhelyesnek tűnik és túl könnyen gördül, de ha jobban megnézem, mélységet találok benne. (Apropó: a szöveg Szabó T. Annáé, akárcsak a Shakespeare-szonett új fordítása.)

Nagy Sándor a Szerelmes Shakespeare címszerepében

Nagy Sándor a Szerelmes Shakespeare címszerepében (Fotó/Forrás: Madách Színház)

Testhezálló Shakespeare szerepe Nagy Sándor számára – igaz, kicsit ő is az a színész, aki egyféle arcot vág mindig, de azt azért elég jól. (Nincs ezzel semmi baj, Madds Mikkelsen erre építette a karrierjét.) Tompos Kátya (Viola) hangján viszont a telefonkönyvet is meghallgatnám, egyébként pedig nagyszerű a kalandvágyó, talpraesett lány szerepében.

„Végül minden jóra fordul – hogy hogyan? Az rejtély” – ismételgeti Henslowe, és mindannyian tudjuk, hogy ennél azért nehezebb az élet. De azért nem baj, ha egy estére elhisszük, hogy ilyen egyszerű.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Klasszikus

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Vizuál

Online térképen böngészhetőek híres emberek egykori otthonai

Mindig is érdekelt egy utadba eső épület története? Esetleg az izgatott, hogy hol éltek a magyar kultúra ismert alakjai? A Lechner Tudásközpont két online térképével órákra le fogod foglalni magad.
Színház

Mácsai Pál: „Az egypercesek nem csak intellektuális sziporkák”

Egy nemrégiben tartott irodalmi beszélgetés egyik vendége Örkény István „magyar hangjának” nevezte Mácsai Pált. Az Azt meséld el, Pista! című monológot huszonhárom éve adja elő a legkülönbözőbb helyszíneken. A Zsidó Művészeti Napokra is Örkény-esttel készül.
Vizuál

Ingyen nézhetőek a Cirko filmjei online

A négyzet, a Táncterápia, a Férfiak fecskében, vagy személyes kedvencünk, a Tű, cérna, szerelem is bekerültek a Cirko Film új online videotékájába, ahol március 30-ig az is kényelmesen mozizhat, aki valami miatt nem jut el a moziba.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház Íliász

Földrészeken átívelő Íliász maraton az Ódry Színpadon

Éjszakába nyúló Íliász-felolvasást tartanak az Ódry Színpadon pénteken. A mintegy 12 órásra tervezett esemény, ahhoz az 59 ország részvételével zajló világméretű Homérosz-olvasáshoz csatlakozik, amelyet a lyoni École Normale Supérieure kezdeményezésére szerveztek meg.
Színház hír

Berlinben áll színpadra Orosz Ákos

Német nyelvű előadásban szerepel a Vígszínház színművésze. Az Ein Erinnerungstück című darab arról szól, hogyan traumatizálják személyiségünket a huszadik század eseményei mind a mai napig.
Színház világnap

Ma a bábszínházakat ünnepeljük

Új bemutatóval, jubileumi előadással és nyílt próbával ünnepli a bábszínházi világnapot a Budapest Bábszínház március 21-én. A Mire gondol Alma? című új előadás a 3 év alattiakat szólítja meg.
Színház ajánló

Murakami mágikus története, a Kafka a tengerparton a Nemzeti Színházban

Murakami Haruki világhírű, Kafka a tengerparton című regényéből készült szinpadi adaptációt mutat be a Vörösmarty Színház 2019. április 5-én a Nemzeti Színházban. A valóság, a képzelet és az idő határmezsgyéjén játszódó előadás rendezője Szikora János.
Színház ajánló

Ne rejtőzz el!

Irodalmi Kávéházunk adott otthont Fekete Réka Thália önálló estjének. Az előadás ebben az esetben méltón tükrözte Réka színes személyiségét, bájos lényét.