Színház

Ladányi Andrea és a test igazsága

2012.10.01. 07:03
Ajánlom
A Belvárosi Színházban októberben mutatják be a Jadviga párnáját, melyet Závada Pál adaptált a saját regényéből. Zenés változat született, de nem csak ezért dolgozik benne Ladányi Andrea koreográfus.

- Mit csinál a koreográfus egy prózai darabban? Például a Jadviga párnájában?

- Jellemrajzot lehet írni egy emberről a testtartása, gesztusai, kéztartása alapján. Ezzel függ össze, hogy már nem ez az első prózai darab, amelyben dolgozom. Amúgy én három éves korom óta ezzel foglalkozom, ezt tanítottam a színművészetin, tudom, hogy mit fejez ki a test, mit lehet vele kifejezni szó nélkül. Kristálytisztán elmond mindent. Ha valakinek erős gesztusai vannak, akkor biztos, hogy ő maga belül is erős ember. Aki finoman, puhán affektál, az olyan a jellemű is. Hogy valaki hogyan ül, áll, az is mindent elmond róla.

- A darab leírt szövegéből indulsz el? 

- A személyiségből. A kimondott szó mindig meg van támasztva a személyiséggel - így jön össze a szó és a test kapcsolata. Hogy milyen Jadviga, milyen Ondris, azt már abból látni, ahogy egyenesen vagy bizonytalanul állnak, ahogy a kezüket kinyújtják.

- Akkor ki az a koreográfus?

- A testtudattal élő ember a koreográfus. A Jadviga párnájában például nem hagyományos értelembe vett koreográfiában gondolkodom. Inkább abban a dologban, amikor a személyiség állapota leképződik a testen. A határozottság, az erő, az érzelmi elbizonytalanodás. A hétköznapokból is mindnyájan értjük azt, ahogy valaki bejön egy irodába, ahogy tartja magát, amiből rögtön látni rajta, hogy magabiztos vagy nem. Ezek mind jelek, karakterek, sorsok.  A test kifejezi a gondolkodást, dinamikát. Aki kedves ember, az halkan vitatkozik, aki vadállat, az vadállat módján.

- Milyen a viszonyod a Jadviga párnája színészeivel?

- Ajándék ezekkel a kiváló színészekkel dolgozni. Azzal a szakmaisággal, tudással, amellyel rendelkeznek, nagyon messzire lehet eljutni. Nem kérdőjelezzük meg a munkafolyamatot, hanem dolgozunk. Arra törekszünk, hogy minél érthetőbben adjuk át a történetet a nézőnek.

- Ez egy múlt századi, kisvárosi történet. Mi lehet a népszerűségének a titka?

- Izgalmas, fölkavaró, könnyű a hatása alá kerülni. Az, ami ebből engem érdekel, az az, hogyan lehet 2012-ben visszamenni az időben úgy, hogy közben a mában vagy. Mi az, hogy erkölcsös vagy erkölcstelen viszonyok? A regény - és a színdarab - világa érdekes, zárt társadalomé. Nem akarnak menni valahová, mint a Csehov-hősök, nem vágynak el. Elfogadják a helyzetüket, mindenki tud mindenkiről mindent. Nincs kontroll, nem ítélkeznek, csak megélik a napjaikat. Ettől ez nagyon mai. Nem gondolkodom, melyik ország, melyik falu, melyik utca. Részt veszek benne

- A színpadi tér mennyire befolyásol?

- Az, hogy hogyan helyezi el az ember magát a világban, hogy hogyan használom a tereimet, hogyan helyezem el magamat abban, nagyon lényeges. Kell tudni teret szerkeszteni, a súlypontokat elhelyezni. Engem mindig nagyon izgat a tér. Fontos, hogy hogyan használod a dinamikát, hogy hogyan vannak ketten, hogyan vannak négyen benne.

- És ezúttal Cziegler Balázs tere?

- Ez nagyon szép díszlet. Tere van. Geometriailag is izgalmas. Nyitott, de érzed, nincs hova menned. Ez maga az élet. Bárhova születtél, ha az kicsi, szűk, akkor vágyad van elmenni belőle.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Tánc

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Vizuál

Hollywood elfeledett férfi ikonja

James Dean és Marlon Brando mellett a legnagyobb sztárok közé tartozott - míg rájuk azonban ma is emlékszünk, Montgomery Cliftnek csak zseniális filmjei maradtak fent.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház poszt 2018

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Színház magazin

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Színház gyász

Elhunyt Paudits Béla

Szerda délután a kórház intenzív osztályán érte a halál a 68 éves színészt.
Színház fesztivál

Improvizáció, felolvasószínház, asszonysorsok – feljegyzések a POSZT első napjairól

A fesztivál jó, mert aránylag rövid idő alatt egy helyen lehet látni számos előadást, amelyekért különben sokszáz kilométert kellene utazni. A fesztivál rossz, mert semmit sem lehet a neki való helyen látni, úgyhogy amit látunk, az szinte sohasem az igazi. Szóval mindennek megvan a színe és a visszája.
Színház angyalok amerikában

Harry Potter és az Angyalok taroltak a Tony-n

A zenekar látogatása című közel-keleti témájú musical, a Harry Potter-darab és az Angyalok Amerikában vihette haza a legtöbb díjat a vasárnap este a New York-i Radio City Hallban megrendezett 72. Tony-díjátadó ceremónián.