Színház

Leckék az élethez

2010.05.12. 10:00
Ajánlom
Egy ennyire sikeres film után a színház nem vállalt "felesleges" kockázatot a színpadi változattal: a siker, hogy úgy mondjam szinte "elkerülhetetlen".

Komoly filmes sikerekkel a háta mögött Herendi Gábor első alkalommal vállalkozott színházi rendezésre. A Diploma előtt, Mike Nichols 1967-ben készült legendás filmje a korszak ikonikus alkotása volt. Ennek színpadi változatát álmodta Herendi a Madách Színház deszkáira.

A történet többszörös átalakulás után jutott el a színpadig. Charles Webb első és máig leghíresebb regénye (The Graduate) 1963-ban jelent meg. (Magyarul először 1971-ben adták ki A nagykorú címmel, Rusznyák Márta fordításában.) Calder Willinghem és Buck Henry a regény alapján írt forgatókönyvet, melyből Nichols igazi sikerfilmet rendezett. Meg is kapta érte 1968-ban a legjobb rendezőnek járó Oscart. A film emellett négy BAFTA és négy Golden Globe-díjjal is büszkélkedhet, Simon és Garfunkel dala, a Mrs. Robinson pedig Grammy-díjas lett. E hatalmas siker után több mint harminc évvel, 2000-ben Terry Johnson megírta a színpadi változatot is. A regény és a forgatókönyv felhasználásával dolgozott, de új jelenetek is bekerültek a szövegkönyvbe. A darab ősbemutatója Londonban volt.

Herendi Gábor szándéka az volt, hogy egy letisztult, a színészi játékra koncentráló előadást hozzon létre. Horváth Viktória és Nánássy Zsolt egyszerű vonalvezetésű, korsemleges díszlete ehhez ideális játékteret biztosít. A háttérre vetített képek jelzik a helyszínek változását, és a kevés bútor ugyanolyan jól működik lakásbelsőként, mint szállodai szobaként. A film ötleteit továbbgondoló, ügyes rendezői megoldásokat látunk a színpadon. Ilyen például a Benjamin és Mrs. Robinson viszonyának alakulását bemutató rész, amelyben a háttérképek váltogatása és a szereplők mozgatása révén látjuk az idő múlását és a románc fejlődését: a fiú az egyik pillanatban még az asszony ágyában van a szállodában, a következőben otthon a sajátjában, majd megint a hotelben. (Azok a bizonyos ágyban játszódó jelenetek egyébként bátran, de jó ízléssel jelennek meg a színpadon.)

A filmből ismerős búvárruhás jelenettel indul a darab. Az eminens Benjamin Braddock tanulmányai befejezését ünnepli szüleivel és annak barátaival, bár ő legszívesebben világgá szaladna a szívélyes lapogatások és hamis mosolyok elől. Kényszerzubbonynak érzi szülei idegesítő ajándékát, a búvárruhát is, melyben parádézni kénytelen. Szinte fulladozik a szülők kispolgári életformájának üres kiszámíthatóságától. Kovács Lehel  Benjaminja viszolyog a rá váró élet bebetonozott bizonyosságaitól, érezzük kitörési kísérleteinek küzdelmességét, látjuk férfivá érésének első, csetlő-botló lépéseit. Még benne van a gyermek megfelelni akaró engedelmessége, de a fiatal felnőtt lázadása is. Egymásba játszik a kamasz fiú bizonytalansága, és a férfi magabiztossága. Az első reakciója a kétsébeesés, amikor a szülei baráti köréhez tartozó, roppant vonzó Mrs. Robinson besétál a hálószobájába, és nem is igen akar távozni onnan. Ez a kulturált, érzéki, de boldogtalan asszony talán hirtelen szeszélyből, talán nagyon is tudatos elhatározásból kínálkozik fel a jóval fiatalabb fiúnak. S hogy mi is az, amit eleddig alkoholmámorban próbált meg elfelejteni? Talán házassága elszürkülése, talán kiüresedett élete céltalansága. A gyógyírt most mindenesetre egy szenvedélyes, és a hatvanas évek Amerikájában nagyon is botrányosnak számító viszonyban igyekszik megtalálni.

Udvaros Dorottya Mrs. Robinsonként maga a megtestesült női öntudat, minden mozdulatából, minden pillantásából kihívó érzékiség, magnetikus asszonyi vonzerő árad. Fölényes magabiztossággal, s egyfajta távolságtartó kíváncsisággal tekint a fiúra, élvezi a hatalmát fölötte, de személye valójában nem érdekli. Játszik vele és használja őt. Egy pillanatig sem tekint rá egyenrangú félként, s szenvedélye nagyon is gyorsan változik rideg ellenszenvvé, amint Benjamin éppen lánya, Elaine (Holecskó Orsolya) iránt kezd érdeklődni. A gyönyörű, végtelenül naiv és angyalian ártatlan lányt megismerve Benjamin gyorsan rájön, hogy mennyire nem Mrs. Robinson az, akire szüksége van. A Benjamin körül kavargó konfliktusok közül a szüleivel (Szerednyey Béla, Hűvösvölgyi Ildikó) való kapcsolat az, ahol a legkevesebb a nyílt ütközés, hisz ők annyira nem értik saját fiukat, hogy valódi vitára nem is képesek, kedélyes értetlenséggel próbálják egy pszichológustól megtudni, hogy fiuk nevelését hol ronthatták el. A felszarvazott férj (Pusztaszeri Kornél) személye elleni támadásként értékeli a viszonyt, és apaként éppúgy fellép Benjamin ellen (eltiltja a lányától), mint férjként. Anyát és lányát a Benjaminnel szembeni düh egy ponton összekapcsolni látszik, de viszonyukban ott a rivális nők közötti feszültség, és az anya gyermeke iránti lappangó ellenszenve is. Ez utóbbi vonal még hozzá is ad a történethez (a filmben az anya-lánya konfliktus ily módon nincs kifejtve), egyébként pedig az előadás összességében tudja mindazt, amit a film tud.

S hogy miért is éppen Benjamin Braddock történetén keresztül szembesítenek bennünket újfent a felnőtté válás bukatóival, így jó negyven évvel a film elkészülte után? Nyilván mert ami egyszer már bejött, az valószínűleg most is bejön majd. Nem tesz az rosszat egy színháznak sem, ha a befektetett munkának a bevételi oldalon megjelenő, egészen konkrét eredménye (is) van. Így működik a világ. És ha szeretnénk azt hinni, hogy a kultúra ebből a szempontból kivétel, lehet, hogy hamar naivnak bélyegeznek bennünket. A Madáchban mindenesetre nyilván régen túlléptek már az ábrándkergetésen. A monumentális színházi gépezet megbízhatóan ontja a nagyon profin összerakott, igényesen szórakoztató, de mindig hangsúlyozottan piacképes produkciókat. Nincs ez másként a Diploma előtt esetében sem. Egy ennyire sikeres film után a színház nem vállalt "felesleges" kockázatot a színpadi változattal: a siker, hogy úgy mondjam szinte "elkerülhetetlen". Aki szerette a filmet, az Herendi Gábor munkájával is meg lesz elégedve. S hogy mi legyen azokkal, akiknek mégsem ez a film a mindenek feletti kedvence, vagy fiatalabbak lévén esetleg nem is ismerik azt? Ők is jól szórakoznak majd, hisz a Madách a szereplők kiválasztásánál is biztosra ment: valóban kiváló színészeket nyertek meg a produkciónak, akik nem is okoznak csalódást. Profi munka, profi előadás. Ehető, vehető...

(A másik szereposztásban Mrs. Robinson Nagy-Kálózy Eszter, Benjamin Szente Vajk, Elaine Fodor Annamária.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hegedűn játszott az agyműtétje közben, a sebész elveszett Mahlernél

Egy 53 éves brit muzsikus agyműtéten esett át. A hangszerét is vinnie kellett az operációra, hogy az orvosok ellenőrizni tudják, ne sérüljenek az agy más részei a beavatkozás közben.
Klasszikus

Egy életet kell végigélni ahhoz, hogy valaki így tudjon zongorázni

Kurtág Márta emlékére szólt a zene szerdán a BMC-ben, a 94 éves Kurtág György játékát pedig videofelvételen hallottuk. Feleségének tett ígérete volt, hogy ezt a Mozart-szonátát adja elő.
Zenés színház

A díva, akit a grúz szegénységből a világ tetejére segített az énekhangja

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki magazinunknak karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt.
Jazz/World

Jön Juan Diego Flórez – Íme a 17. VeszprémFest teljes programja

Az öt napos zenei fesztiválon duplázik a Jazz+Az, érkezik a Postmodern Jukebox és közönség elé lép a világ egyik legnépszerűbb opera csillaga, Juan Diego Flórez.
Vizuál

A színész, akinek Oscar-jelölést hozott, hogy összebilincselték Tony Curtis-szel

Sidney Poitier bahamai földművesek gyerekéből lett az első afroamerikai, aki Oscar-díjat kapott a legjobb férfi színész kategóriában. Kitaposta az utat a fehérek uralta Hollywoodban, mégis számos kritika érte az alakításait. Idén ünnepli 93. születésnapját.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház interjú

„Lámpagyújtogató vagyok” – Interjú Spolarics Andreával

Decemberben elnyerte a legjobb epizodistáknak járó Aase-díjat, ő Kocsma Jenny a Koldusoperában, szívügye a tanítás, legközelebb az Aliz! c. ifjúsági előadásban láthatjuk Spolarics Andreát, a Budaörsi Latinovits Színház alapító tagját.
Színház magazin

Hogyan lett nagy író Bereményi Géza?

Mitől lesz valaki nagyformátumú író? Van rá recept? Vagy ez egy eleve elrendelés? Bereményi Géza esetében a legnagyobb játékos, maga az élet determinálta a sikert. Vagy a Teleki téri piac. Önmagáról, az Eldorádóról mesélt Huszárik Katának a JaSzalonban.
Színház interjú

„Érződik a darabon, hogy színész írta” – Interjú Brasch Bencével

Zach Braff fekete komédiáját, a Minden nagyon jó lesz című darabot tűzi műsorra az Átrium. Idegenek az éjszakában, egy elhagyott tengerparti nyaralóban. Poénos bemondásoktól, egymás zrikálásától jutnak el odáig, hogy színt valljanak magukról. A harmincötödik szülinapján végzetes lépésre készülő „házigazda” szerepét Brasch Bence alakítja.
Színház hír

Házastársi pingpong a Belvárosi Színházban

Stefan Vögel fordulatokban gazdag párkapcsolati vígjátéka Rába Roland rendezésében, Debreczeny Csaba, Szávai Viktória, Mészáros Máté és Járó Zsuzsa előadásában látható február 19-től.
Színház interjú

Ki milyen jövőt képzel el a Szabad Tér Színháznak? – Az aspiránsokat kérdeztük

Hárman adtak be pályázatot a Szabad Tér Színház vezetésére: Bán Teodóra jelenlegi ügyvezető mellett Benkő Nóra színművész és Somogyi Szilárd rendező. Lapunk megszólaltatta a három jelöltet.