Színház

Lecsavarható csillagok

2014.06.12. 06:58
Ajánlom
Hosszú, de nem unalmas. Alföldi Róbert próbára teszi a közönség álló- és ülőképességét, amikor egy, a szokásosnál kevésbé lerövidített Platonovot állít, pontosabban ültet a Radnóti színpadára. Tizenkét székre hangszerelt rendezése izgalmas libikóka komédia és tragédia között. KRITIKA

Ilf és Petrov művével ellentétben itt azonban nincs két egyforma szék a tizenkettő között. Kecses és tömzsi lábak, foszló kárpitok, műbőrülések, puritán faülőkék. Ahány szék, annyi sors. Vegyes tásaság, akárcsak a Vojnyiceva tábornokné nyaralójában, a nyári szezon kezdetekor összeverődött vendégsereg. A díszletnek (Menczel Róbert munkája) még egy eleme van: egy zuhanyfülke. Sokat játszik, többekre ráfér ugyanis a hideg zuhany, hűteni alkoholmámort, szerelmi szenvedélyt. Praktikus darab, minden költészet nélkül, ahogy összességében a koszlott, fekete hátterű színpadképet is a kopár praktikum uralja. Jellemző, hogy még a csillagokként lelógatott lámpákat is leakasztják időnként, hogy egymás vagy a nézők szemébe világítsanak vele.

A nézőtér felé fordított székek meghatározzák az előadás első fél óráját. A színészek velünk szemben ülnek, az egymás mellé ülések, felállások, helycserék pontosan jelzik a társaságon belüli érzelmi- és erőviszonyokat, ugyanakkor statikussá, kényelmes tempójúvá is teszik ezt a részt. Az idő múlását a színészek feje fölött lévő, hol az előadás valós idejét mérő, később attól eltérő óra jelzi.

A tizenkét székből sem jut azonban mindenkinek, és nem csak a szolgák és Oszip, a lótolvaj marad ki a székfoglaló játékból, a többiek között is van valaki, aki folyamatosan kilóg a sorból, a tizenharmadik: Platonov felesége, Szása (Andrusko Marcella). Jóságát és tisztaságát egyszerűbb szimpla butaságként kezelni, a többiek így is tesznek.  Őt a színpadkép is kiemeli, a zuhanyfülke feletti, néhány pallónyi régióban lakik. Csak egyvalaki, orvos testvére képes egyszer felkapaszkodni hozzá. (Schneider Zoltán kapaszkodása tornamutatványnak sem akármi.)

Alföldi Róbert végig ilyen egyszerű, könnyen dekódolható motívumokkal dolgozik: fent-lent, ülni-állni, részegedni-józanodni, csillagokat és szerelmi ideálokat égből a földre rángatni. De ezen túl el is rajzol, néha már-már karikatúraszerűen. Így lesz a kezdeti társalgási színjátékból az előadás egy pontján szinte Feydeau-bohózat, mintha pár percre egy másik radnótis előadásba, a Bolha a fülbenbe csöppennénk, úgy bújkálnak-menekülnek egymás elől a majdnem lebukó szerelmi légyottozók. A színészek gyakran kibeszélnek a színpadról, a konkrét kiszólásokon kívül bizonyos értelemben akkor is, amikor velünk szemben ülnek.

És ha már beszéd: Radnai Annamária fordítása gördülékenynek, természetesnek hangzik, jól igazodik a mai nyelvhasználathoz. Egyetlen szereplő, a Somhegyi György e.h. játszotta Glagoljev fiú szájából röpködnek a kötőszóként használt trágárságok, de ez esetében a jellemfestés indokolt eszköze, és jelzi azt a generációs szakadékot is, ami Bálint András alakította apja és közötte van, és ami az Apátlanul alcímben is megfogalmazódik.  Ruhája is a maihoz közelít, ahogy egyébként a férfiaké általában. A nők jelmezeiben már több a korabeli, nem beszélve a hatalmas, szélfútta kontyokról. (A jelmezeket Nagy Fruzsina tervezte.)

Csehov eredetileg cím nélkül hagyott drámáját ezúttal nem is játszhatnák más címmel, annyira Platonovról szól itt minden. Félresiklott életét, helyzete és személyisége feloldhatatlan konfliktusát már önmagában jelzi, hogy falusi tanítóként éli az életét. Mire taníthat bárkit is ez a saját magát csak hódításaival igazolni tudó (ahogy a versikét idézik: "Kata, Klára, s valahány név a naptárba..."), sokszor a kegyetlenségig kíméletlen, kallódó ember? A szöveg szerint még megíratlan, valójában az orosz irodalomban többször is megírt regényhős, a felesleges ember? László Zsolt tökéletesen kitölti a valamikor ígéretesen indult, önsorsrontásába belefulladt antitanító nagy formátumú szerepét, erős, magával ragadó alakítása az előadás meghatározó értéke, amelyen belül sok színt tud megmutatni a kezdeti, bicskanyitogatóan cinikus magabiztosságtól a tanácstalan összetörtségig. Kováts Adél ugyancsak remekel. A tábornokné tartása, önfegyelme, iróniája és okossága mögül finom gesztusokkal villan ki a Platonov iránti szerelem, máskor nagyon is nyersen rohanja le a férfit. Ha az előadás három és háromnegyed órája alatt akadnának is kevésbé intenzív, a figyelmet elengedő részek, őket nézve erről szó sem lehet. Kidolgozott, szép alakítás Schneider Zoltán sorsába belenyugvó doktora és Andrusko Marcella naiv-tiszta Szásája. Kicsit más irányt céloz meg Petrik Andrea (Szofja) és Martinovics Dorina (Marja). Nyilván a rendezői koncepció része, hogy alakításuk elrajzolt, már-már karikatúraszerű, azonban így kissé kilóg a többi közül. De ha vannak is egyenetlenségek, eltérő szerepfelfogások, a népes szereplőgárda összességében igen jól teljesít. Kisebb szerepekben is olyan felvillanásokat láthatunk, mint Jordán Tamás joviális, "mindennagyonjómindennelmegvagyokelégedve" ezredese vagy Márton András sértődött-öntudatos zsidó kereskedője.

Ha - Madáchcsal szólva - komédiának néztük is, és mulattunk rajta, azért Platonov története mégiscsak tragédia, és ebben az előadásban a komédiázás nem is vesz el a tragédia súlyából.  A végére persze a libikóka is itt áll meg, de addigra már Platonov nem csak a saját életét "vesztette, pazarolta el", ahogy pályatársa, Anyegin, de a körülötte élőkét is. Tanulság nincs, de azért: jön a nyár, vigyázzunk a platonovokkal!

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lemondott Lőrinczy György az NKA alelnöki posztjáról

Az Origo értesülései szerint Kásler Miklós miniszter elfogadta Lőrinczy György indokait a lemondást illetően.
Zenés színház

Kálmán Yvonne: Nem támogatom Kerényi Miklós Gábort

Közösségi oldalán jelentette be a Budapesti Operettszínház korábbi művészeti vezetője, hogy megpályázza a Nagymező utcai teátrum főigazgatói székét. Bejegyzésében Kálmán Imre lányának öt évvel ezelőtti ajánlására hivatkozik, Kálmán Yvonne azonban visszautasítja, hogy támogatná a rendező pályázatát.
Klasszikus

Bencze Máté döntős a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyében

A Magyarországot képviselő fiatal szaxofonos az öt döntős közé jutott a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén Edinburghben.
Könyv

Könyvtáros osztag kutatja fel a könyveket, amikre csak halványan emlékeznek az olvasók

Előfordult már, hogy egyszerűen nem tudott kiverni a fejéből egy könyvet? Néhány részletére emlékezett, de a címre vagy a szerzőre egyáltalán nem. A New York-i Közkönyvtár a legképtelenebb esetekben is próbál segíteni.
Klasszikus

Jelenleg ez a tizenkilenc éves fiú a világ legtöbbet hallgatott csellistája

Már ami a lemezeladási adatokat illeti. Sheku Kanneh-Mason fellépett a brit királyi esküvőn, és 100 ezer példányban adták el a debütáló lemezét. Még nem töltötte be a huszadik életévét.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Évadvégi kavalkád Zsámbékon

Hinták, Woyzeck, Álom újratöltve. Szerdától szerdáig három előadás látható a Zsámbéki Színházi Bázis egyik legizgalmasabb játszóhelyén, a Műemlék Rakétabázison.
Színház nagyvárad

220 éves a nagyváradi magyar színjátszás

Két bemutatóval, színháztörténeti beszélgetésekkel, nyílt társulati gyűléssel, megemlékezésekkel eleveníti fel Nagyvárad magyar nyelvű színjátszásának kezdeteit augusztus 21. és 26. között a Szigligeti Színház.
Színház interjú

„Egy fantasztikus korszaknak bukkantam a nyomára” – interjú Szikora Jánossal

Idén már hatodik alaklommal rendezi meg a Koronázási Szertartásjátékot a Vörösmarty Színház igazgatója. Az augusztus 18-i bemutató apropóján Szikora János beszélt a kezdetekről, az idei év újdonságairól és a darab nemzeti öntudatformáló szerepéről.
Színház börtönszínház

Újra börtönszínházi társulatoké a József Attila Színház színpada

A produkciókat a színjátszó fogvatartottak hozzátartozói is megtekinthetik.
Színház vidék

Vidéki előadások Budapesten

A Thália Színház szervezésében a Pesti Magyar Színház épületében rendezik meg idén szeptember 3–9. között a népszerű színházi fesztivált, amelyen hét nap alatt nyolc előadás várja majd a közönséget.