Színház

„Legyen bármi, csak ne színész!”

2016.09.05. 10:38
Ajánlom
Mindhárman fiatalok még, ám már most rendkívül foglalkoztatottak. Szülői eltiltásról és támogatásról, nemet mondásról, valamint útkeresésről beszélgettünk velük.

Idén szeptember 17-én rendezik meg a Színházak Éjszakáját, harminc budapesti színház részvételével. Az eseményhez kapcsolódóan új sorozatot indítottunk, amelyben a résztvevő intézmények egy-egy művészét ültettük le egymással beszélgetni. A mai megszólalók:

Gáspár Kata – Pesti Magyar Színház

Végh Judit – Vidám Színpad

Nagy Dániel Viktor – RS9 Színház

Általában jellemző erre a szakmára, hogy pörögni kell?

Gáspár Kata: Sok mindent kell csinálni, próbálni, szinkronizálni, castingokra járni, és nagyon szeretem is mindegyiket, csak nem egyszerre. De a színészeknél az a helyzet, hogy ha van melód, akkor tényleg van, ha nincs, akkor tényleg nincs. Hozzá kell szoktatnunk magunkat, hogy egy ötperces villamosút is elég legyen arra, hogy kifújjuk magunkat, és mire odaérünk a következő munkahelyre, ugyanolyan kedvvel és kreativitással dolgozzunk. Amíg fiatalok vagyunk, elvállalunk mindent, és igyekszünk mindent ugyanolyan szenvedéllyel csinálni, hiába kellene megtalálni az arányokat.

Nagy Dániel Viktor, Gáspár Kata, Végh Judit

Nagy Dániel Viktor, Gáspár Kata, Végh Judit (Fotó/Forrás: Szkárossy Zsuzsa / Színházak Éjszakája)

Végh Judit: Nehéz átkapcsolni, amikor reggel héttől háromig szappanoperát forgatok, és utána megyek próbálni valami egész mást. Egyébként én mondok nemet munkára. Van ugyanis egy ötéves kisfiam, és ő teljesen megváltoztatott mindent.

Ami nem élet-halál kérdése, azt már nem vállalom el.

Nagy Dániel Viktor: Én szabadúszó vagyok, amióta kijöttem a Színművészetiről, legfeljebb azért adtam vissza munkát, mert egyeztethetetlen volt. Előfordult olyan is, hogy lazán bevállaltam két próbafolyamat mellett egy harmadikat. Nem is azért, mert szükségem volt a pénzre, hanem mert ki akartam próbálni magam sok mindenben. Ahogy halad az idő, és egyre inkább biztonságban érezzük magunkat a szakmában, megtehetjük majd, hogy visszamondunk valamit. De fiatalként még nincs tapasztalatod arról, hogy bizonyos színházban egy bizonyos darabot elvállalni mit jelent, így hát elvállalod. Ha jól érezted magad, visszamész, ha nem, akkor nem.

GK: Nemrég a szakdolgozatom miatt visszamondtam egy apróbb, de fontos szerepet egy filmben. Vagy miattam állt volna a forgatás, mert nem nyújtottam volna a legtöbbet, vagy a szakdolgozatom lett volna félmunka. De van olyan is, hogy egy-egy színész benne van a korban, mégsem tud semmire nemet mondani. Ez számomra nagyon is szimpatikus.

Judit, a Jóban Rosszban című tévésorozatban és színházban is szerepelsz. Különválasztod a kettőt? Kell azért tenned, hogy ne skatulyázzanak be?

VJ: Nem vállalok túl sok bulvárszereplést, egyszerűen nem az a fajta vagyok. Egyébként a Pesti Magyar Színiakadémián, ahol tanultam, főleg drámai szerepeket kaptam, vígjátékokkal nem is nagyon foglalkoztunk. Most többnyire mégis ez a műfaj talál meg. A Vidám Színpadon például négy futó vígjátékban játszom.

Kellett idő, míg ráéreztél?

VJ: El kellett hinnem, hogy jó, amit csinálok. Egyébként közhely, de

a vígjáték akkor lesz jó, ha a színész annyira komolyan játssza, mint egy Shakespeare-királydrámát.

A műfajt hiába nevezzük könnyednek, a színész nem veheti könnyedén.

Nagy Dániel Viktor, Gáspár Kata

Nagy Dániel Viktor, Gáspár Kata (Fotó/Forrás: Szkárossy Zsuzsa / Színházak Éjszakája)

Dani, számodra nagyon fontos, hogy a munkában megtaláld, felfedezd önmagad. Előnyben részesíted valamelyik területet?

NDV: Pályakezdőként vannak az embernek elképzelései, aztán ezek a körülmények és az életkor hatására változnak. A színház, a színészet az a terület, amiben a legotthonosabban mozgok, de igyekszem megtalálni magam a zenében, a filmezésben, a szinkronizálásban is. Anyagi oka is van, ha sok mindennel kell foglalkoznom, de igyekszem úgy alakítani, hogy jól érezzem magam, és meg is éljek. Nyilván nem abból, ha az RS9 Színházban havonta eljátsszuk a Medvét, vagy az egyetemen a Tajtékos napokat. Viszont ezek az előadások adnak valami olyat, amit a többi munka nem, és amíg csak tudom, ezeket szenvedéllyel fogom csinálni.

Ti hárman mennyire ismeritek egymást?

VJ: Danival most találkozom először. Katával viszont elég régi az ismeretség. Tizennégy évesek voltunk, amikor az Apám beájulna című filmbe kerestek szereplőket. Két kislány szerep volt, Katát választották főszereplőnek, és sokáig úgy volt, hogy én leszek a másik. Végül nem én lettem, de azóta is össze-összefutottunk itt-ott.

Nagy Dániel Viktor, Gáspár Kata, Végh Judit

Nagy Dániel Viktor, Gáspár Kata, Végh Judit (Fotó/Forrás: Szkárossy Zsuzsa / Színházak Éjszakája)

GK: Danival együtt szinkronizáltunk mostanában egy sorozatban, Supergirlben.

NDV: Tulajdonképpen mi szerelmesek voltunk egymásba...

GK: Igen, a sorozatban. Ő a jóképű feka, én meg a supergirl.

Kata, mit jelentett a pályád szempontjából, hogy a szüleid – Bánsági Ildikó és Gáspár Sándor – színészek?

GK: A szüleim sosem engedték, hogy gyerekszínész legyek, filmben, szinkronban szerepeljek, de amikor az Apám beájulna című filmhez kerestek szereplőket, behívtak castingra az iskolából. A szüleim elengedtek, de az épülettől háromsaroknyira kiraktak az autóból, nem akarták, hogy tudni lehessen, kiknek a lánya vagyok. Megkaptam a szerepet, leforgattuk a filmet, és nagyon szerettem csinálni, egész más dimenzióba kerültem a munka által. Ráadásul rögtön egy olyan filmben vettem részt, amit Krétán, Rómában, Barcelonában forgattunk.

Gáspár Kata

Gáspár Kata (Fotó/Forrás: Szkárossy Zsuzsa / Színházak Éjszakája)

NDV: Én is fiatalon kezdtem, ötévesen játszottam együtt egy filmben Szinetár Dórival és Stohl Andrással. Utána rengeteg castingra és reklámszereplésre hívtak, úgyhogy

a szüleim „eltiltottak” a pályától, nem akartak magánsuliba járatni.

Az apám azt mondta, hogy ha újra meg akar találni a színészet, megtalál majd. Tizennyolc évesen aztán nem is volt más elképzelésem, a Színművészetire jelentkeztem. Azóta játszottunk együtt Szinetár Dórival, szerelmespárt a Cigánykerékben, meséltem neki, hogy mi már ismerjük egymást, és hogy emlékszik-e arra a kisfiúra a filmből. Volt nagy nevetés.

VJ: Én a gimnáziumban még gyilkossági nyomozónak készültem, rengeteg kriminológiai szakkönyvet olvastam. Szegedi vagyok, ott kezdtem végzős gimisként nyaranta statisztálni, és egyszer csak megkaptam életem első szerepét A salemi boszorkányokban a kőszínházban. Így kezdődött minden. Apukám megkönnyebbült, hogy végül színésznő lettem, nem nyomozó. Egyébként én is óvom a gyermekemet attól, hogy színész legyen, ahogy Katát a szülei. Sokáig nem értettem, miért teszik ezt emberek, most már azt mondom, legyen bármi, csak ne színész!

NDV: Judit, te össze tudod egyeztetni a gyereket a munkával?

VJ: Nem egyszerű, főleg, hogy a párom is a szakmában dolgozik, tévés rendező. Akkor a legnehezebb, amikor próbaidőszak van, olyankor forgatok, próbálok, és még anya is vagyok.

Nagy Dániel Viktor, Gáspár Kata, Végh Judit

Nagy Dániel Viktor, Gáspár Kata, Végh Judit (Fotó/Forrás: Szkárossy Zsuzsa / Színházak Éjszakája)

Kata, nálatok hogy van? Megvitatjátok a szüleiddel, hogyan játszottál?

GK: Tanácsot sose kérek, azt se mondtam el, hogy milyen repertoárral megyek a Színműre felvételizni. Csak azt látják, hogy milyen lett a késztermék, hogy tessék, így kapartam ki a gesztenyét. A premier után aztán megölelnek, megpuszilnak, adnak egy szál rózsát, és azt mondják, hogy holnap megdumáljuk. És másnap tényleg megbeszéljük. Ilyenkor húszperces csöndek vannak, isszuk a kis fröccsünket, és jön egy-egy gondolat.

NDV: Az én szüleim nem színházi emberek, de drukkolnak és büszkék rám. Van néhány fontos ember számomra a szakmából, akinek számít a véleménye, egyébként pedig a rendezőé, vagy a színésztársaké sokkal inkább, mint egy átlagos néző vagy a kritika visszajelzése.

És neked, Judit?

VJ: Én valamiért nagyon nem szeretem, ha ismerősök néznek meg valamiben. A szüleim egyébként iszonyú elfogultak velem. A legkeményebb kritikusom a párom, Péter. Az ő tanácsait mindig próbálom megfogadni.

Nagy Dániel Viktor

Nagy Dániel Viktor (Fotó/Forrás: Szkárossy Zsuzsa / Színházak Éjszakája)

Volt egy olyan szerep az eddigi pályátokon, amikor úgy éreztétek, most eldőlt, színészek vagytok?

NDV: Hosszú folyamat, amíg megveted a lábad ebben a szakmában.

VJ: És a szerencsén is múlik.

És olyan, amire azt mondjátok, hogy ez az eddigi csúcs?

GK: Amikor a Mohácsi testvérek rendezték a Nemzetiben A velencei kalmárt, a főpróbahéten kerültem a darabba. Kaptam egy kis szövegkönyvet, pedig nem mindig jellemző a Mohácsi testvérekre, hogy használnak szöveget, ez általában a próbák alatt, a színészekkel együtt alakul ki. Megjelentem a próbán, és Hevér Gábor rögtön kivette a kezemből a papírt, hogy úgy vegyek részt a munkafolyamatban, ahogy ők, egy csapat tagjaként, és bízzak magamban szöveg nélkül is. Ezzel búcsúztam hét év után a Nemzetitől, és sokan felfigyeltek erre a kis szerepre. Olyan hosszú nevem volt, mint egy spanyol szappanoperában, de mondtam a rendezőknek, hogy ne hülyéskedjünk, ha hosszú, hát legyen tényleg hosszú. Másnapra meg is írtam a nevet, így lett Aragónia hercegnőjének neve Esperanza Luciana Dorothea Isabel Soledad Dolores Consuela Jolanda Alejandra Javier Icanovas. Vannak olyan szerepek, amikre szívesen emlékszem vissza, de nem tudnék közülük választani.

NDV: Ahhoz azért elég fiatalok vagyunk, hogy ilyet kérdezz tőlünk.

Akkor megfordítom. Van-e olyan szerep, amit el akarsz játszani?

NDV: Nem találkoztam olyan korombelivel, akinek szerepálma lett volna. Júliát is játszhat már fiú, játszat ötvenéves, lehet ruhában, lehet meztelenül. Nincsenek már előttünk ezek a kultikus, ikonikus szerepek. Minden lehetséges a színházban, arra kell felkészülni, hogy mindent meg tudj csinálni.

Megváltozott a kor, megváltozott a színház is,

a nagy szerepeknél sokkal fontosabb, hogy megértsd az alkotókat, akikkel együtt dolgozol.

GK: Számomra is az a kihívás, ha egy rendező gondol rám valamilyen szerepben.

VJ: Az is izgalmas, ha együtt dolgozhatunk kortárs írókkal, és úgy születik meg egy karakter, hogy te is részt veszel a folyamatban.

Gáspár Kata, Nagy Dániel Viktor, Végh Judit

Gáspár Kata, Nagy Dániel Viktor, Végh Judit (Fotó/Forrás: Szkárossy Zsuzsa / Színházak Éjszakája)

Minden lehetséges a színházban. Ez inkább nehézség vagy szabadság?

NDV: Ez van most, harminc évvel ezelőtt nem ez volt. Nincs más választás.

GK: Elég sokan támadják a fiatalokat, hogy a régi színészek még tudtak játszani, bezzeg mi szinte civilként mozgunk a színpadon. Régebben volt egy egységes játékstílus, ma már keverednek a stílusok, a lényeg, hogy a karakterek találkozzanak valahol. Nem szerencsés, ha egy Shakespeare-darabban mindenki máshogy játszik, és a rendezői koncepció sem fogja össze őket.

Felkeltettük érdeklődését? Váltsa meg jegyét egyszerűen, a PORT.hu felületén!

forrás: Színházak Éjszakája

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Színház

Kiállnak Upor László rektorjelölt mellett kollégái és hallgatói 

Több mint nyolcvan színházi dramaturg, és az SZFE Doktori Iskolájának negyven hallgatója állt ki nyilatkozataiban a Színház- és Filmművészeti Egyetem múlt héten megszavazott rektorjelöltje, Upor László dramaturg, fordító és egyetemi tanár szakmai és emberi integritása mellett.
Színház

Mégsem szűnik meg az NKA?

Az EMMI hivatalos közleményt adott ki az állami kulturális támogatások jelentős részét szétosztó Nemzeti Kulturális Alappal kapcsolatban megjelent hírekre válaszul.
Zenés színház

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.
Zenés színház

Cecilia Bartoli operaigazgató lett

Az olasz operaénekesnő az első nőként veszi át a monte-carlói operaház, a La Salle Garnier vezetését 2023-tól.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Újszínházi zaklatási ügyről ír a HVG

A lap úgy tudja, egy állami kitüntetéssel is rendelkező, ismert színész zaklathatott egy nem színész alkalmazottat az Újszínházban.
Színház ajánló

Nincsen évad ősbemutató nélkül a József Attila Színházban

A Film évadában dúskál az ősbemutatókban a József Attila Színház. A sort a Macskafogó kezdte, most van soron a Magas szőke barna férfi felemás…, majd márciusban itt mutatkozik be Budapesten a 9-től 5-ig, nagysikerű Westend musical. De most térjünk vissza az aktuális premierre: A magas szőke + két szőke színpadi adaptációjára.
Színház hír

Petíció indult és tüntetést szerveznek a kulturális élet totális átszervezése ellen

Teljesen ellehetetlenítené a függetlenek működését, de a kőszínházak műsorpolitikáját is felülről irányítaná a kormány egy új törvényjavaslat szerint. Ennek megakadályozására szerveznek december 9-én tüntetést a fővárosi kőszínházak – emellett petíció is indult a törvényjavaslat elfogadása ellen. FRISSÍTVE
Színház premier

Illíria szigetén az elit jól elvan - Amit akartok (Vízkereszt) bemutató a Szkénében

Illíria népe álmos-derűs egyhangúságban él Shakespeare mágikus komédiájában. Erre a helyre csak megérkezni lehet, elhagyni soha... December 7-én és 8-án tartják a Szkéné Színház és a salgótarjáni Zenthe Ferenc Színház budapesti bemutatóját Tarnóczi Jakab rendezésében.
Színház hír

Veszélyben a Váci Dunakanyar Színház jövője

A színház szerkesztőségünkhöz eljutatott közleménye szerint nem lehet tudni, hogy számíthatnak-e 2020-ban Vác városának támogatására, ezért el kellett halasztaniuk a következő bemutatójuk, Szerb Antal: VII. Olivér című darabjának az olvasópróbáját.