Színház

Lehet meghatározó művész az, aki emberileg silány? – Kritika a Hamis hangról

2020.09.14. 11:40
Ajánlom
Didier Caron kamaradrámája egy szörnyű titok gravitációs terében bontakozik ki. Sikerének oka nyilván kettős – írja a Szentendrei Teátrum és az Orlai Produkciós Iroda koprodukciójában létrejött Hamis hang című előadásról Szoboszlai Annamária. Kritikaszemle!

Az Ujj Mészáros Károly rendezésének alapanyagul szolgáló mű kapcsán a KútszéliStílus.hu oldalon olvasható kritika szerzője megjegyzi, hasonló eszközökkel él, mint a közkedvelt, borzongást keltő tévés pszicho-thrillerek, amely alkalmas arra, hogy a hétköznapi ember otthona biztonságában, iszogatva-falatozgatva kedvére kiborzongja magát, miközben biztonságos távolságban tartja magától a „szörnyeket”.

Épp csak annyira engedi őket közel magához, amennyitől kellemesen megnövekedhet az adrenalinszintje, a végén pedig megkönnyebbülhet, hogy mindez nem vele történt.

118233030_3259042504189606_675196437834914089_o-113534.jpg

Hamis hang - Vasvári Csaba, Nagy Dániel Viktor (Fotó/Forrás: Deim Balázs / Szentendrei Kulturális Központ)

Szoboszlai Annamária úgy véli, az író végigvezet bennünket a lehetséges „bugyrokon”, az éppen hogy csak árnyékostól a legsötétebbig. „Nőügyektől, egy feltételezhető féltékenységtől indulunk, ezen gyorsan végigszaladunk, és elérkezünk a művésszé válásig, a művészetig, az amatőr kontra profi kérdéskörig. Itt icipicit elidőzünk, hisz Dinkel arra kéri Millert, akit épp most neveztek ki a Berlini Filharmonikusok élére, hogy hallgassa meg az ő hegedűjátékát. De, innen már egyenes az út Birkenauig, a koncentrációs táborig, Dinkel és Miller édesapjáig, egy fennmaradt és megőrzött fényképig, majd tovább, Istenig és a szabad akaratig. Az író érdeme, hogy szinte az utolsó pillanatig képes fenntartani az olvasó/néző figyelmét a titok feltárulására, valamint az egykori s a szemünk előtt, a jelenben lejátszódó drámai történések végső kimenetelére.”

Az előadás során mindkét szereplő végig jelen van, még azokban a pillanatokban is, amikor a Dinkelt játszó Nagy Dániel Viktor szerepe szerint elhagyja a szobát. „Így a néző részesül is a pszicho-thrilleres szorongásban, meg egy kicsit mentesül is tőle, hisz mindkét szereplőt egész idő alatt látja. Továbbá nem igazán érezhet rokonszenvet egyik szereplő iránt sem, nincs, akivel igazán együtt érezhetne” – véli a kritikus, aki így jellemzi a két főszereplő játékát:

„Nagy Dániel Viktor égő szemét lesütve, a pszichopaták ijesztő félmosolyával alakítja Miller idegesítő rajongóját. Arcán és idegesen járó ujjaiban egyszerre tükröződik a visszafojtott feszültség, a valami nagy horderejűre, számára újra és idegenre készülődő ember izgalma, s ez a feszültség ott bujkál a hangjában is.”

118340948_3259055224188334_416845011864426020_o-113533.jpg

Hamis hang - Vasvári Csaba, Nagy Dániel Viktor (Fotó/Forrás: Deim Balázs / Szentendrei Kulturális Központ)

„Vasvári Csaba bár magasabb Nagy Dániel Viktornál, mozdulatait szögletesre szabja, kivonja belőlük a könnyedséget, a rugalmasságot, így csillogó fellépő-cipője, keményített inge s frakkja csak illusztrálja az eleganciát. Hangjából is hiányoznak az érzelmi árnyalatok. Mindenből süt a szigor, s valamiféle élettelenség. Mindezt eleinte olyasféle hiánynak láttam, mely a színész oldalán jelentkezik, utóbb hajlok arra, hogy ez a játékmód a rendezői koncepció része kellett legyen, mintegy ezzel oldva meg, hogy

a néző szenvtelenül, rokonszenv nélkül lehessen tanúja a két férfi közt kibontakozó drámának,

másrészt azért, hogy abszurd módon épp azokban a pillanatokban lobbantsa fel a nézőben az együttérzés szikráját, mikor minden kétséget kizáróan bizonyítást nyer Müller bűnössége.”

A teljes kritika ide kattintva olvasható.

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Vasvári Csaba a Hamis hang c. előadásban (fotó: Takács Attila / Orlai Produkciós Iroda)

Hogyan szed darabokra egy rajongó egy ünnepelt karmestert

Kapcsolódó

Hogyan szed darabokra egy rajongó egy ünnepelt karmestert

Magyarországon augusztus 22-én látható először Didier Caron kortárs francia író fordulatos drámája, a Hamis hang. Az izgalmas kamaradarabot a Liza a rókatündér című nagysikerű film rendezője, Ujj Mészáros Károly állítja színpadra.

Szentendrei Teátrum

1969-ben színművészeti főiskolások ötlete nyomán Szentendre különleges atmoszférájú barokk főterén nyári színház született. A Szentendrei Teátrum több mint 50 éve ajándékozza meg felejthetetlen élményekkel a kultúra szerelmeseit. 2021 tavaszától Lőrinczy György igazgatja a színházat, hagyományait figyelembe véve, de mégis frissen, szem előtt tartva a mai közönség ízlését.

Számos összművészeti produkció mellett továbbra is a színházi és operabemutatók készülnek Szentendrére. Az új igazgató törekvései szerint egész évben várják majd a kultúra szerelmeseit a Teátrumba készülő produkciók.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Farkas Gábor pályázatát támogatja a Zeneakadémia szenátusa

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem szenátusa többségi szavazással Farkas Gábor pályázatát támogatta a három jelölt közül április 15-i rektorjelölt-választó ülésén.
Színház

Hunyadkürti Györgyről nevezi el kamaraszínpadát a kaposvári színház 

A kaposvári társulat ily módon tiszteleg a tavaly váratlan hirtelenséggel elhunyt Jászai-díjas színművészére, a játszóhelyen emellett portrédomborművet is avatnak Hunyadkürti György születésnapján. 
Klasszikus

Héja Domonkos a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek új főzeneigazgatója

A karmester május 1-től veszi át az együttesek zenei vezetését. A 2025/26-os évad koncertprogramját már az új főzeneigazgató ismertette a Dohnányi Ernő Zenei Központban tartott sajtóeseményen.
Klasszikus

Fischer Iván: „Ez a hiány megoldhatatlan”

A Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatója egy interjúban mesélt arról, hogy az állami támogatás reálértékének csökkenése hogyan lehetetleníti el az együttes munkáját.
Klasszikus

A kihívások zeneszerzője – Tóth Péter hatvanéves

Zeneszerzőként színpadi, vokális és hangszeres műveket egyaránt alkot, zeneműkiadót vezet, de Tóth Péter tanít és társadalmi feladatokat is vállal. A Magyar Művészeti Akadémia Zeneművészeti Tagozatának vezetője április 11-én töltötte be hatvanadik életévét.

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Orosz Csenge: „Szomjazom az instrukciókat, és bírom a kritikát”

Orosz Csenge az idei évadban az eddigi lánykarakterek után eljátszhatta élete első asszonyszerepét, amihez orosz nyelvleckéket vett. Az Újszínház színésznőjével fontos szakmai pillanatokról, többszöri mély vízbe ugrásról, a gyerekelőadások kihívásairól és furcsa honvágyáról is beszélgettünk.
Színház ajánló

Jordán Tamás, Veiszer Alinda és Göttinger Pál is ott lesz a DANTE fesztiválján

Nyílt próba és stand-up, előadás élő zenével, beszélgetés a színházcsinálásról egy színházi legendával – nemsokára érkezik a DANTE Közösségi Alkotótér szülinapi fesztiválja. Nem érdemes kihagyni a Margit-negyed egyik legfiatalabb kulturális terének ünnepét!
Színház kritika

15 sor színház: A kutyatartó lány

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház stúdióelőadásáról, A kutyatartó lányról szól. 15 sor színház.
Színház hír

Magyar színházak versenyeznek Kisvárdán – itt a program!

Tizenkilenc előadás került be a Magyar Színházak 37. Kisvárdai Fesztiváljának versenyprogramjába. A határon túli színházak seregszemléjét az Országos Színházi Találkozó után, június 20. és 28. között rendezik meg.
Színház hír

Színházi találkozások határok nélkül – összeállt a Szemle Plusz programja

Augusztus 25. és szeptember 9. között immár tizenharmadik alkalommal rendezi meg a Városmajori Szabadtéri Színpad a Szemle Plusz programsorozatot, amely ezúttal is a legkiemelkedőbb vidéki és határon túli színházi alkotásokra, valamint a független előadóművészek támogatására helyezi a hangsúlyt.