Színház

Liebe, liebe Lotte

2012.05.19. 07:49
Ajánlom
Cate Blanchett egy igazi, fragmentált Botho Strauss-i karaktert hozott, Lottéja zilált, kissé infantilis és csak annyit ért a világból, amennyit a világ megért belőle: néha sokat, máskor meg rettenetesen keveset. Fájdalmas nézni, ahogyan nejlontasakjával lassan kifele lépked a szögletesre rajzolt színházi térből.

Angliában Botho Strauss nem sikk, experimentális drámái túlságosan kevés kapaszkodót nyújtanak a realista színházhoz szokott szemeknek. Az angliai kritika viszont gyorsan megtalálta a párhuzamot és Strauss Gross und klein-ja (Nagy és kicsi) mellé rendelte Lewis Carroll Alice-ét. Akárcsak Alice, Lotte is néhol túl kicsi, máskor meg túlságosan nagy környezetéhez képest. Eddig a párhuzam. A Cate Blanchett és Andrew Upton által vezetett Sydney Theatre Company viszont már az előadás első jelenetében cáfolja a carrolli párhuzamot: Lotte nem butuskán naiv, és Botho Strauss jelenetfűzére sem annyira szimbolista, mint amennyire neorealista.

Benedict Andrews rendezése megtartja az eredeti címet, Martin Crimp szövegváltozata bennehagyja a szövegben a német utcaneveket,  az adaptáció egyik erőssége pedig, hogy nem próbál narratívát erőszakolni Strauss különálló jelenetekből összerakott igencsak posztdramatikus szövegére. Nincs összefüggő cselekmény, és a filmszerűen összesnittelt jelenetek egy igazán izgalmas látványteret adnak. Az előadás folyamatosan játszik a szövegben már adott filmszerű jelenetezéssel és fragmentáltsággal. Johannes Schütz díszlete több mint díszlet, letisztultan realista és szürreális látványtér egyszerre, fényes fehér zsinórral keretet képez a színpad elején, hogy aztán minden jelenetben valami kilógjon a szépen komponált képből. A tologatható szobarészletek, szobasarkak, utcai lámpák, sőt a negyedik jelenet lekicsinyített háztömbje is ugyanazt a célt szolgálja, megbontja a színházi illúziót. Ebben a neorealista festményben viszont rengeteg humor van. Az alacsony kis farúdra erősített pöttömnyi kis zászlót (természetesen német) például hosszas várakozás után a zsinórpadlásról leereszkedő kis ventilátor lobogtatja.

Lotte botladozik ebben a fényesen fehér térben. Ahogyan a celebekből, orosz milliárdokokból és francia diplomatákból összeálló aznap delelőtti nézőtér nem találja a kapcsot az előadással, Lotte sem igazodik el a számára kreált színpadon. Nem az ő hibájuk, párhuzamos valóságok, csupán csak ennyi. Előbbiek Cate Blanchettért vannak ott, Blanchett pedig Lottéért. Cate Blanchett iszonyú tempót diktál, maximális energiabedobással mondja és éli át monológszerű szövegét, dialogizál az akkor még üres térrel, majd a közönséggel, de leginkább saját magával. Amaaaazing - mondogatja erősen ausztrál akcentussal, holott semmi sem csodálatos körülötte. Blanchett bejárja Lotte minden kis lelki szegletét az unalomtól az önámító kapcsolatokon át egészen az egyedüllétig, játéka mindenekelőtt erőteljesen groteszk, nagyít és elmos gesztusokat, sajnálja és sajnáltatja magát, majd magabiztosan veti bele magát minden szembejövő lehetőségbe. Blanchett Lottája természetesnek ható könnyedséggel vált egymásnak teljesen ellentmondó helyzetek között, valahogy úgy, ahogyan szolidan rózsaszín koktélruhájában megigazítja a bugyiját.

Lotte már-már kényszeres emberi kapcsolatkeresése annak minden kudarcával mégsem válhat szenvedéstörténetté. Bár folyamatosan sodródik egyre közelebb az elmezavarhoz, Blanchett Lottéja mégis valamiféle örök idealista marad: egyszerűen csak kisétál a színpadról, maga mögött hagyva az értetlen tekinteteket. A katarzis meg elmarad.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Beleolvasó – Karl Ove Knausgård: A harmadik birodalom

A Hajnalcsillag-sorozat harmadik részében Karl Ove Knausgård új fénytörésbe helyezi az első részben megismert szereplők életét, és ahogy gyűlnek a rejtélyek, egyre mélyebbre hatol az öröklét erdejébe. Olvasson bele ön is a kötetbe!
Könyv

Takács Zsuzsa: „Érdemes volt élnem, és így, ahogyan éltem”

„Idegen tőlem, hogy untatna a jelenkor történelme. A véremmel fizetek érte” – fogalmazott lapunknak Takács Zsuzsa. A Kossuth-díjas költő legújabb verseskötete május 21-én jelenik meg A maradás szégyene címmel. Az elmúlt öt év során keletkezett műveiről kérdeztük.
Klasszikus

Nyílt levélben fordul közönségéhez az Anima Musicae Kamarazenekar

Az állami támogatás csökkenése miatt veszélybe került a zenekar fennmaradása, így most nyílt levélben fordultak közönségükhöz, hogy megtarthassák a jövő szezonra tervezett hangversenyeiket.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Vizuál

Barátságos és befogadó múzeumokat ismerhetünk meg a 28. Múzeumok Majálisán

Május 24–25-én újra különleges programokkal várja a látogatókat az MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum: érkezik az ország legnagyobb múzeumi fesztiválja és kultúraközeli piknikje, a 28. Múzeumok Majálisa, az ICOM Múzeumi Világnap alkalmából.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Bodor Johanna: „Egyre többen csatlakoznak a Magyar Színházi Társasághoz”

Számos új tag belépésével, valamint két korábbi tag visszalépésével immáron a Magyar Színházi Társaság (MSzT) a legszélesebb körű szakmai szerveződésként működik tovább. Bodor Johanna bejelentette: megalapították a független Művészeti Díj Bizottságot.
Színház interjú

Venyige Sándor a Mézesvölgyi Nyárról: „Meg tudjuk teremteni a Pesti Broadway hangulatát”

2014-ben hozta létre a Veres 1 Színházat, mely tíz év alatt az agglomeráció egyik legkedveltebb teátruma lett, ráadásul független fenntartású, a Mézesvölgyi Nyár is ennek a termékeny konstrukciónak a részeként jött létre. Venyige Sándort kérdeztük.
Színház hír

Őze Áron kapta idén a szabadtéri színházak Amfiteátrum-díját

Egyhangú döntéssel Őze Áron színművésznek, rendezőnek ítélték oda idén a Szabadtéri Színházak Szövetségének tagjai a Gedeon József Amfiteátrum-díjat. Az elismerést május 14-én, a Kőszegi Várszínház A bosszú fogadója című ősbemutatója után nyújtotta át Pócza Zoltán, a Szövetség elnöke.
Színház hír

Menekültválságtól a népmeséig – sokszínű repertoárt hirdetett a szegedi színház

Zenés rendezvény keretében, a Reök-palota előtt jelentette be 2025/26-os évadának műsorát a Szegedi Nemzeti Színház. A közönség jövőre is az eddig megszokott változatos, gazdag repertoárra, műfaji sokszínűségre számíthat. Juronics Tamás, Fábián Péter, Tárnoki Márk, Markó Róbert és Koltai M. Gábor is rendez.
Színház hír

Cseri Hanna saját darabot, Zsótér Almodóvart rendez Budaörsön

Nyolc új bemutatóval készül a 2025/26-ös évadra a Budaörsi Latinovits Színház: klasszikus drámák, filmadaptáció, abszurd operett és többféle korosztályt megszólító, érzékenyítő gyerekelőadások is helyet kaptak. Ősztől Nagypál Gábor is csatlakozik a társulathoz.