Színház

Liebe, liebe Lotte

2012.05.19. 07:49
Ajánlom
Cate Blanchett egy igazi, fragmentált Botho Strauss-i karaktert hozott, Lottéja zilált, kissé infantilis és csak annyit ért a világból, amennyit a világ megért belőle: néha sokat, máskor meg rettenetesen keveset. Fájdalmas nézni, ahogyan nejlontasakjával lassan kifele lépked a szögletesre rajzolt színházi térből.

Angliában Botho Strauss nem sikk, experimentális drámái túlságosan kevés kapaszkodót nyújtanak a realista színházhoz szokott szemeknek. Az angliai kritika viszont gyorsan megtalálta a párhuzamot és Strauss Gross und klein-ja (Nagy és kicsi) mellé rendelte Lewis Carroll Alice-ét. Akárcsak Alice, Lotte is néhol túl kicsi, máskor meg túlságosan nagy környezetéhez képest. Eddig a párhuzam. A Cate Blanchett és Andrew Upton által vezetett Sydney Theatre Company viszont már az előadás első jelenetében cáfolja a carrolli párhuzamot: Lotte nem butuskán naiv, és Botho Strauss jelenetfűzére sem annyira szimbolista, mint amennyire neorealista.

Benedict Andrews rendezése megtartja az eredeti címet, Martin Crimp szövegváltozata bennehagyja a szövegben a német utcaneveket,  az adaptáció egyik erőssége pedig, hogy nem próbál narratívát erőszakolni Strauss különálló jelenetekből összerakott igencsak posztdramatikus szövegére. Nincs összefüggő cselekmény, és a filmszerűen összesnittelt jelenetek egy igazán izgalmas látványteret adnak. Az előadás folyamatosan játszik a szövegben már adott filmszerű jelenetezéssel és fragmentáltsággal. Johannes Schütz díszlete több mint díszlet, letisztultan realista és szürreális látványtér egyszerre, fényes fehér zsinórral keretet képez a színpad elején, hogy aztán minden jelenetben valami kilógjon a szépen komponált képből. A tologatható szobarészletek, szobasarkak, utcai lámpák, sőt a negyedik jelenet lekicsinyített háztömbje is ugyanazt a célt szolgálja, megbontja a színházi illúziót. Ebben a neorealista festményben viszont rengeteg humor van. Az alacsony kis farúdra erősített pöttömnyi kis zászlót (természetesen német) például hosszas várakozás után a zsinórpadlásról leereszkedő kis ventilátor lobogtatja.

Lotte botladozik ebben a fényesen fehér térben. Ahogyan a celebekből, orosz milliárdokokból és francia diplomatákból összeálló aznap delelőtti nézőtér nem találja a kapcsot az előadással, Lotte sem igazodik el a számára kreált színpadon. Nem az ő hibájuk, párhuzamos valóságok, csupán csak ennyi. Előbbiek Cate Blanchettért vannak ott, Blanchett pedig Lottéért. Cate Blanchett iszonyú tempót diktál, maximális energiabedobással mondja és éli át monológszerű szövegét, dialogizál az akkor még üres térrel, majd a közönséggel, de leginkább saját magával. Amaaaazing - mondogatja erősen ausztrál akcentussal, holott semmi sem csodálatos körülötte. Blanchett bejárja Lotte minden kis lelki szegletét az unalomtól az önámító kapcsolatokon át egészen az egyedüllétig, játéka mindenekelőtt erőteljesen groteszk, nagyít és elmos gesztusokat, sajnálja és sajnáltatja magát, majd magabiztosan veti bele magát minden szembejövő lehetőségbe. Blanchett Lottája természetesnek ható könnyedséggel vált egymásnak teljesen ellentmondó helyzetek között, valahogy úgy, ahogyan szolidan rózsaszín koktélruhájában megigazítja a bugyiját.

Lotte már-már kényszeres emberi kapcsolatkeresése annak minden kudarcával mégsem válhat szenvedéstörténetté. Bár folyamatosan sodródik egyre közelebb az elmezavarhoz, Blanchett Lottéja mégis valamiféle örök idealista marad: egyszerűen csak kisétál a színpadról, maga mögött hagyva az értetlen tekinteteket. A katarzis meg elmarad.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A 94 éves Kurtág György Mozartot játszik – VIDEÓ

Feleségének, Mártának tett ígéretét teljesíti be azzal, hogy február 19-én előadja Mozart F-dúr szonátáját a BMC-ben.
Zenés színház

Az operavilág Angelina Jolie-ja az Erkel Színház színpadán

Először lép fel Magyarországon a világhírű grúz szoprán 2020. február 22-én, az Opera ünnepi műsorának sztárvendégeként. Az est programjában, amely több műrészlettel is utal az intézmény aktuális Keresztény Évadának tematikájára, az Opera együttesei és szólistái is közreműködnek.
Klasszikus

Zaklatási botrány rázza meg a finn Sibelius Akadémiát

Egy finn lap szerint a helsinki zeneművészeti akadémia működéséhez tartozik a szexuális zaklatás és a növendékek megalázása.
Klasszikus

Az univerzum titkát tárja fel a Pannon Filharmonikusok

A pécsi zenekar Müpában adott sorozatának negyedik koncertjén Kelemen Barnabás egy finn csemegét játszik, majd csillagközi utazásra csábít Bogányi Tibor vezető karmesterrel március 6-án.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház interjú

„Érződik a darabon, hogy színész írta” – Interjú Brasch Bencével

Zach Braff fekete komédiáját, a Minden nagyon jó lesz című darabot tűzi műsorra az Átrium. Idegenek az éjszakában, egy elhagyott tengerparti nyaralóban. Poénos bemondásoktól, egymás zrikálásától jutnak el odáig, hogy színt valljanak magukról. A harmincötödik szülinapján végzetes lépésre készülő „házigazda” szerepét Brasch Bence alakítja.
Színház hír

Házastársi pingpong a Belvárosi Színházban

Stefan Vögel fordulatokban gazdag párkapcsolati vígjátéka Rába Roland rendezésében, Debreczeny Csaba, Szávai Viktória, Mészáros Máté és Járó Zsuzsa előadásában látható február 19-től.
Színház interjú

Ki milyen jövőt képzel el a Szabad Tér Színháznak? – Az aspiránsokat kérdeztük

Hárman adtak be pályázatot a Szabad Tér Színház vezetésére: Bán Teodóra jelenlegi ügyvezető mellett Benkő Nóra színművész és Somogyi Szilárd rendező. Lapunk megszólaltatta a három jelöltet.
Színház hír

Tom Stoppard utolsó színművét díjazza a PEN

Tom Stoppard brit színműírót is kitünteti márciusban a PEN America irodalmi és emberi jogi szervezet.
Színház hír

Benkő Nóra a Szabad Tér Színház harmadik pályázója

A Pesti Magyar Színház színművésze is beadta pályázatát a Szabad Tér Színház vezetésére.