Színház

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

2019.01.17. 16:00
Ajánlom
A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
liliom_ea_01_domolky_daniel_PRINT_009-134247.jpg

Hajduk Károly, Szilágyi Csenge - Liliom (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

Ifj. Vidnyánszky Attila színészetét azóta csodálom, mióta először észrevettem. Nyilván láttam korábban is, benne volt több olyan előadásban, amelyre emlékszem, de ő nem tűnt föl benne. A Pesti Színház-i Vízkereszt Bolond szerepében viszont elvarázsolt elementáris komédiázó kedve, lendülete, ötletessége. Majd ugyancsak remeknek találtam a Vígszínházban Hamletként éppúgy, mint Chaplin Diktátorának kettős címszerepében.

Rendezéseit viszont jó ideig nem tudtam megszeretni.

Zavart bennük a túlhabzó energia, az ellenőrizetlennek érzett szenvedély. Ezt észleltem a színművészeti egyetemen rendezett Athéni Timonjában éppúgy, mint a gyulai III. Richárdban is. Úgy láttam, keze alatt A félkegyelmű is szétesett a Pesti Színházban, és a Radnótiban ugyanez történt az Iván, a rettenet címmel bemutatott Bulgakov-változatban. Budaörsi Lilomfi-rendezésében pedig a lázas ifjonti programadás kilógó lólába irritált. Szigligeti bájos XIX. századi idilljébe belegyömöszölte egy helyét követelő új generáció minden dühét, a néző nyakába zúdította minden elfojtottnak érzett lendületét. Csak épp a program - vagy bármiféle - gondolat nem látszott a dühöngés mögött. Mintha nemcsak a hely, de a cél is hiányzott volna a belülről feszítő erők kibontakoztatásához.

Tavaly nyáron Szentendrén láttam tőle először mindennek az ellenkezőjét, a Sztalker Csoport név alatt játszott Míg fekszem kiterítve című Faulkner-regény adaptációját nézve a Művészet Malomban. Valójában ez a korábban az Ördögkatlan Fesztiválon is előadott mű ugyancsak a nemzedéki helykeresésről, öndefiniálásról szólt, kiváltképp azzal, hogy az anya elvesztésének fájdalmas élményét megfogalmazó szöveget szinte szavalókórusként megszólaltató fiatalemberek az előadás folyamán összetákolnak egy szegényes, de talán mégis otthonnak vélhető házikót. Ám ifj. Vidnyánszky Attila igazi művészi otthonának, mondhatni állandó lakásának mégis csak a Vígszínház mutatkozik. Ide köti – legalábbis ebben az évadban mindenképpen – nemcsak nagyszerű Chaplin-Hitler alakítása A diktátorban, de a Liliom megrendezése is.

liliom_ea_01_domolky_daniel_WEB_001-134324.jpg

Hajduk Károly, Seress Zoltán, Szilágyi Csenge, Gados Béla - Liliom (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

Molnár Ferenc műveinek színpadi életéről és utóéletéről ma már talán fölösleges hosszasabban értekezni, hacsak azért nem, mert a fiatalabb színházba járó nemzedékek talán elképzelni sem tudják, hogy jó ideig mondhatni ki volt tiltva a magyar színházakból.

Előbb mint zsidót, később mint tartalmatlan, üres polgári szórakoztatóiparost írták ki az úgy nevezett kánonból.

Az utóbbi vádban egyébként van is annyi igazság, hogy darabjai a színpadi hatáskeltés mesterművei, és valóban nem mindegyikben teng túl az érzelmi vagy szellemi mélység. Többségük tényleg elsősorban jól megcsinált darab, és csak utána következik a tartalom. Ám a sikerültebbek, a jelentékenyebbek mégis felkínálják a színpadra állítóknak, rendezőknek, színészeknek, hogy annyi izgalmas mondandót vagy éppen igazságot vigyenek beléjük, amennyi tehetségükből és emberségükből telik.

liliom_ea_01_domolky_daniel_PRINT_016-134244.jpg

Seress Zoltán, Hajduk Károly - Liliom (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

A Liliom története egy Damjanich utcai cselédlány és egy ligeti hintáslegény tragikus szerelméről valóban lehet szentimentális limonádé, cukros víz, főképp érzékeny lelkű hölgyek számára, de lehet egy, a társadalomban helyét nem találó, különös, eredeti egyéniség, akár egy kallódó tehetség igazi tragédiája is.

Babarczy László, aki több színházban is megrendezte a darabot, azzal próbálta a realizmus felé közelíteni, és ezzel érdesebbé is tenni a túlságosan simán fogyasztható mesét, hogy jelentcserével a túlvilági történéseket mintegy a haldokló Liliom lázálmaként mutatta be. Most a Vígszínházban szinte az ellenkezője történik. Ironizált szürrealizmust látunk. Bagossy Levente hatalmas, a színpadot is szinte szétfeszítő üvegezett ipari hodályt ábrázoló díszlete tetejére felkapaszkodó angyal viszi át a néző fantáziáját a másvilágra, ahol aztán a rendőrkapitány egy gördülő létrán állva foglalkozik „végtelen türelemmel” az itt is hepciáskodó címszereplővel, akin ugye nemigen lehet segíteni.

Az előadás különös minősége nem rendezői ötletben, koncepcióban, szerencsés vagy szerencsétlen agyalmányokban rejlik, hanem a finom kidolgozásban, a jelenetek és a jellemek aprólékos megmunkálásában.

Ez azonban nem jelent naturalisztikus valósághűséget, sokkal inkább erős karakterizálást, következetes és igényes elrajzolást. Liliom fürdőkádban reggelizve fogadja Muskátné visszacsábítási próbálkozását, az asszony jellemét és társadalmi hovatartozását hatalmas paróka jelzi. De minden fontosabb karakter mégis elsősorban a színészi megformálás révén gazdagodik, ám anélkül, hogy valami vagy valaki mássá alakulna a megírthoz képest. A jellegzetes vonások éppen csak a karikatúra határáig élesednek, de közben nem veszítik el valószerűségüket. Orosz Ákos sprőd, megromlott lelkű, alattomos Ficsúr, a komáromi társulattól vendégként érkezett Bandor Éva slampos külvárosi kisiparos a fényképész Hollunderné szerepében, Eszenyi Enikő a körhinta negédesen ön- és céltudatos tulajdonosa. Hugó és Marika kispolgári biztonság felé sikerrel törekvő kettősét Zoltán Áron és Waskovics Andrea a középszerű élet derűjét árasztva jeleníti meg. Karácsonyi Zoltán durván fölényes és erőszakos Linzmann szerepében, Seress Zoltán okosan, bölcs belátással intézi a túlvilági rendőrkapitányság ügyeit.

liliom_ea_01_domolky_daniel_PRINT_011-134246.jpg

Liliom (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

Szilágyi Csenge úgy vonja ki Julika szerepéből az érzelgősséget, hogy azért megmarad benne a szeretni való egyszerűség, naivitás, természetesség. Gyönyörűen érezteti a cselédlány dacos szemérmességét, amivel elhárítja az érzelmeibe való beavatkozást, amikor visszaismétli a Liliom haszontalanságával, rosszaságával érvelő vigaszokat. A címszerepben Hajduk Károly kicsit más.

Nemcsak éli, de játssza is Liliomot.

Csöppet mindig kívül is van rajta, mint aki többet tud erről az emberről, mint ő maga. Liliom jellemébe belecsempészi az őt kívülről is látó színész intellektuális fölényét. Ez a Liliom nem pusztán egy külvárosi különc, hanem művész. Nem erre a világra való.

Nézegessen további képeket az előadásból galériánkban:

Fejléckép: Eszenyi Enikő és Hajduk Károly a Liliomban (fotó: Dömölky Dániel / Vígszínház)

„Ha színészként dolgozom, szebbnek látom a világot”

Kapcsolódó

„Ha színészként dolgozom, szebbnek látom a világot”

A beregszászi magyar színház társulatával nőtt fel, amely éppen az ő születése évében, 1993-ban alakult meg. A Kult50 portréja ifj. Vidnyánszky Attiláról.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Erős, makacs és érzékeny - Meryl Streep 70 éves

Ma ünnepli hetvenedik születésnapját a háromszoros Oscar-díjas Meryl Streep, a ma élő legnagyobb színészek egyike, akit 21 alkalommal jelöltek Oscar és 31 alkalommal Golden Globe díjra. Portré.
Színház

„Egy Beethoven-koncert után kisebb a valószínűsége annak, hogy valakit fejbe verjünk”

Az Ördögkatlan két megálmodójával, Kiss Mónikával és Bérczes Lászlóval arról beszélgettünk, miből fakad a fesztivál egyedi hangulata és milyen új fellépőket avatnak idén, de néhány praktikus tanáccsal is ellátják azokat, akik kedvet kapnának ellátogatni a fesztiválra július 30. és augusztus 3. között.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

FRISS – Fiatal tehetségek a Szentendrei Teátrum színpadán

A Szentendrei Teátrum 1969-ben fiatal színihallgatók ötlete nyomán jött létre és azóta is épít a fiatal, feltörekvő tehetségekre.
Színház interjú

„Egy Beethoven-koncert után kisebb a valószínűsége annak, hogy valakit fejbe verjünk”

Az Ördögkatlan két megálmodójával, Kiss Mónikával és Bérczes Lászlóval arról beszélgettünk, miből fakad a fesztivál egyedi hangulata és milyen új fellépőket avatnak idén, de néhány praktikus tanáccsal is ellátják azokat, akik kedvet kapnának ellátogatni a fesztiválra július 30. és augusztus 3. között.
Színház ajánló

Eszenyi Enikő a Vígszínház zenés szuperprodukcióiról a Fidelio Klasszikban

A nagy Gatsbyről és a Mágnás Miskáról Eszenyi Enikő mesél a Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorában június 22-én a 92.1-en. Fesztiválkörképünkben a Balatonfüredi Gitárfesztiválról és az Ördögkatlanról beszélgetünk Eötvös Józseffel és Bérczes Lászlóval.
Színház ajánló

Idegengyűlölet és a másság iránti elutasítás a Spirit Színház új bemutatójának középpontjában

Czeizel Gábor rendezésében mutatja be a Spirit Színház Székely Csaba Öröm és boldogság című drámáját, a főbb szerepekben Hegyi Barbara, Jerger Balázs és Jantyik Csaba látható.
Színház poszt

Magyar Teátrumi Társaság furcsállja a Magyar Színházi Társaság kilépését

A Magyar Teátrumi Társaság elnöksége közleményben reagált a Magyar Színházi Társaság kilépésére a POSZT-ot szervező nonprofit cégből.