Színház

Ljubimov távozásának háttere

2011.06.27. 15:09
Ajánlom
Az MTI moszkvai tudósítójának összefoglalója arról, hogy Ljubimov miért hagyja el a Tagankát.

Jurij Ljubimov, az 1964-ben alakult világhírű moszkvai Taganka színház nem kevésbé világhírű főrendezője szombaton - nem először - kilátásba helyzete, hogy otthagyja a színházat, s azt mondta, döntése ezúttal végleges - jelentette az orosz sajtó vasárnap.

A színházban hosszabb ideje egyre súlyosabb feszültségek vannak a társulat, valamint Ljubimov és 1997 óta mellette dolgozó felesége, a magyar Koncz Katalin (Katalina Ljubimova) között. Ezúttal egy prágai vendégszereplésen különbözött össze a társulat a rendezővel: a színészek a nekik járó pénz kifizetését követelték, s addig nem akartak próbálni.

Ljubimov egyszer már tavaly nyáron bejelentette, hogy elhagyja a színházat. A felmondó levélről szóló hír csak decemberben került nyilvánosságra, amint az is, hogy Ljubimov a benyújtása után mindent elkövetett, hogy Vlagyimir Putyin kormányfő fogadja, és el is érte azt. A rendező felesége decemberben gyorsan "helyre tette" a hírt azzal, hogy Ljubimov nem azonnali távozásra utalt. Putyintól Ljubimov a hírek szerint azt kérte, hogy a Taganka áttérhessen az alkalmankénti szerződések rendszerére - amit az orosz törvények nem tesznek lehetővé -, valamint, hogy biztosítsa a rendező által a Taganka mellett tervezett Nemzetközi Színházművészeti Központ építésének finanszírozását, és határozza meg benne Ljubimov alapítványának részét, no és nem utolsó sorban azt, hogy maga jelölhesse ki utódát a színház élén.

A rendező akkor azzal indokolta távozási szándékát, hogy a repertoár színházak az adott keretek között nem tudnak dolgozni, nem tudják finanszírozni önmagukat, s ez utóbbit nem is szabad elvárni. A meghatározott időre szóló szerződések bevezetését azért sürgette, mert a jelen helyzetben nincs fegyelem, mindenki mellékkereset után futkos, és a végtelen tévésorozatokban sokkal többet keres. Akkor elmondta azt is, hogy egyáltalán nincs jó viszonyban a moszkvai önkormányzat kulturális osztályának vezetőjével, "aki abszolút nem kompetens, és ez teljesen értelmetlenné teszi a vele való együttműködést". Azóta sorozatban újabb feszültségekről, kicsinyes botrányokról számoltak be a színészek és az orosz sajtó.

A rendező a nyolcvanas évek elején az örökös tiltások miatt "megsértődött" Jurij Andropov pártfőtitkárra, ezt nem is titkolta. Andropov halála után, egy angliai vendégszereplés idején közölték vele, hogy leváltották a Taganka éléről, és megfosztották állampolgárságától. A világ minden táján dolgozott, Magyarországon állampolgárságot is kapott és Budapest díszpolgára lett, számos kitüntetéssel ismerték el munkásságát, de mindent elkövetett, hogy visszakerülhessen a Taganka élére.

Helyére előbb Anatolij Efroszt nevezték ki, aki azonban nem bírta a küzdelmet a Ljubimovhoz hű társulattal, hamarosan szívinfarktusban meghalt. Ekkor Nyikolaj Gubenko foglalta el a helyet, s amikor Ljubimov 1988-ban visszatért, a színházat megosztották: azóta a régi épületben Ljubimov, a nyolcvanas évek legelején elkészült új épületben Gubenko színháza működik. A Taganka körül a nyolcvanas években történtek a mai napig fennálló feszültségeket okoztak a több mint 150 intézményből álló moszkvai színházi világban.

Azóta szinte minden neves színész otthagyta a színházat, négyen maradtak csak azok közül, akik a híres Taganka alapítói között voltak.

Ljubimov mindig is rendezői színházat épített, vasfegyelmet követelt a társulattól, és kevés alkotói szabadságot hagyott színészeinek. Emlékezetes, hogy sokszor a nézőtér utolsó sorából, zseblámpával vezényelte az előadást. Csakhogy ezt ma már nem fogadják el szó nélkül a tagok. Annál is kevésbé, mert már oda a régi hírnév, már lehet jegyet kapni a Taganka előadásaira, és nagyon sok kiváló, érdekes színház van Moszkvában és Oroszországban.

Ljubimov rendezései változatlanul igen látványosak, de a legutóbbi már a kritikát sem lelkesítette. Az előadásokból szinte kiveszett a közéleti tartalom és hév az új keletű, nagy szabadság közepette, amikor már szinte semmit nem tiltanak, ám a rendszer bírálata egyet jelentene bizonyos személyek bírálatával.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a Mahlert hallgató macska az új netes kedvencünk

Mahler IX. szimfóniájának zárótétele csupa szenvedély, és ezt a négylábúak is átérzik. Ez derül ki ebből a videóból.
Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Klasszikus

Rangos nemzetközi díjat kapott Várjon Dénesék lemeze

Várjon Dénesé mellett Bartók-művek felvételeit is díjazta a rangos ICMA zsűrije.
Tánc

Carlos Acosta balettigazgató lett

A kubai utcagyerekből generációja egyik legkiemelkedőbb művészévé avanzsált táncost választották a Birmingam Royal Ballet új balettigazgatójának.
Vizuál

Társadalmi, politikai kérdéseket feszegetnek a 69. Berlinale versenyfilmjei

Összeállt a 69. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál (Berlinale) versenyprogramja, az Oscar-díjas francia színésznő, Juliette Binoche vezette zsűrinek 17 alkotás közül kell kiválasztania a legjobbat. A magyar filmet Mészáros Márta, Buda Flóra Anna, Tóth Luca és Tasnádi Zsófia képviseli.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház kritika

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
Színház józsef attila színház

Így ünnepelték Láng József színművész 85. születésnapját

A József Attila Színház a Feketeszárú cseresznye január 10-i előadásán ünnepelte mindenki Dodi bácsiját.
Színház ajánló

Suttogók a FÉMben

A FÉM több lábon áll, hiszen a színház mellett a zene, a képzőművészet szinte ugyanolyan hangsúllyal szerepel a kulturális tér kihasználásában. Ám a legfontosabb, maga a színház is két részre tagolódik: egyrészt a FÉM saját, repertoár előadásaira, s az igencsak színes felhozatalt képviselő vendégelőadások produkcióira.
Színház ajánló

Isten férfi vagy nő? – Halhatatlan a FÉMben

Márton Andrással és Andai Katival a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Halhatatlan című drámáját. Lehet-e sírni az élettel? Lehet-e nevetni a halállal?
Színház hír

Meglepetéssel indítja az évet a Proton Színház

A színházzal nem rendelkező társulat a föld alá csábítja nézőit.