Színház

Londonban megéri színházat csinálni

2012.02.01. 10:00
Ajánlom
Rekordbevétellel, 528 millió fontos jegyeladással zárta a tavalyi évet a West End.

A Londoni Színházi Társaság (SOLT) kimutatása szerint nyolcadik éve emelkedik a színházi negyed bevétele. 2011-ben 3,1 százalékkal haladta megy a jegybevétel az előző évi szintet, ugyanakkor a nézőszám 1,73 százalékkal 13,9 millióra csökkent. Ebben része volt annak is, hogy néhány színház az új produkciók díszletezése és színre állítása alatt néhány hétig zárva tartott. Ezekből a "sötét hetekből" tavaly különösen sok, 145 gyűlt össze. Az egyes előadások átlagos látogatottsága viszont emelkedett.

A rekordbevétel egyebek mellett az olyan teltházas sikereknek köszönhető, mint a Royal Shakespeare Company Roald Dahlregényein alapuló, Tim Minchin zenéjével készült Matilda vagy a 26 éve töretlen érdeklődéssel futó A nyomorultak című musicalek. Az Old Vicben játszott, Kevin Spacey főszerepelte III. Richárd, a Mark Rylance főszerepelte, a Broadway-t is elismerésekkel megjárt Jerusalem, valamint két, a National Theatre-ben készült produkció, a Danny Boyle rendezte, Jonny Lee Miller közreműködésével készült Frankenstein, illetve a One Man, Two Guvnors (Két úr szolgája) című darabok tíz százalékkal növelték a színdarabok tavalyi bevételeit.

Hogy idén, az olimpia évében sikerül-e megdönteni a rekordokat, a szakértők kérdésesnek tartják. A SOLT tagjai néhány hónapja még abban bíztak, a sportfanatikusok milliós táborából sokan összekötik a szurkolást némi kulturális felüdüléssel is, ezért több produkció meghosszabbította a játszási időt, illetve előrehozta a foglalási időszakot. Jelenleg azonban nem tűnik napsugarasnak a nyár a producerek számára. Több kollégájához hasonlóan az 1952 óta folyamatosan repertoáron levő Az egérfogó producere, Stephen Waley-Cohen sem látja pontosan, mi fog történni július-augusztusban a Theatrelanden, hogy a sport- és a kulturális turisták halmazainak lesz-e metszete, és bár a szokásos, heti nyolc előadást tervezik, a legrosszabbra készülnek. Az Európai Utazásszervezők Egyesületének igazgatója szerint az olimpiát rendező városok túlértékelik vonzerejüket. Tom Jenkins úgy látja, a hagyományos turisták, azok, akik egyébként úti célként jelölnék meg Londont - Athén, Sydney és Peking példáját citálva - 2012-ben inkább más desztinációt választanak.

A SOLT azzal próbál kampányolni, hogy aki nem járt London színházaiban, nem látta London igazi koronaékszereit. A szervezet ügyvezetője úgy véli, a nagy, régóta futó musicalek - A nyomorultaktól Az operaház fantomjáig - nem veszítenek népszerűségükből, a családi show-k - például Az oroszlánkirály - nézőszáma viszont csökkenhet, mert a szülők inkább elkerülik a zsúfolt városközpontot. Míg a Sweeney Todd lekerül az olimpia idejére, Andrew Lloyd-Webber új darabjára, az Óz, a csodák csodája című musicalre árulják a jegyeket. A színházrajongók mindenesetre nem keseregnek: több, akár hatvan-hetven fontos jegyárral is dolgozó előadásra már akár húsz fontért is foglalhatók jegyek az olimpia idejére.

A londoni National Theatre két előadásáról, a Mike Leigh írta rendezte Grief (Gyász) és John Hodge drámája, a Collaborators (Együttműködők) című ősbemutatkról szóló kritikáink a címekre kattintva olvashatók.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Vizuál

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.
Klasszikus

Kulcsok a hétvégi Richard Strauss-maratonhoz

A 20. század egyik legnépszerűbb zeneszerzője, Richard Strauss bőségesen merített a mitológia és az irodalom legfontosabb történeteiből. Kik is voltak azok a személyek, valós és kitalált alakok, akik a komponista legnépszerűbb műveit ihlették? Kislexikonunk a Müpa hétvégi Richard Strauss-maratonjához is vezérfonalul szolgálhat.
Vizuál

Szombat estig szabadon nézhető a Serge Gainsbourg-ról készült életrajzi film

Joann Sfar 2010-es filmje Serge Gainsbourg, a minden ízében rendhagyó és polgárpukkasztó művész, énekes, dalszerző, költő, filmrendező életútját eleveníti fel. A sok-sok zenei betéttel és letagadhatatlanul franciás hangulattal készült alkotás január 22-ig látható a Médiaklikk.hu oldalán.
Zenés színház

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház kritika

Csalók és megcsaltak játszmája

Életünk illúziókra épül: próbáljuk a jó oldalunkat mutatni az emberek előtt, sikeresnek látszani, szépnek, okosnak és gazdagnak tűnni. Néhány embernek mindez valóban sikerül, mások egy hamis valóság mögé bújva élik mindennapjaikat. „Korunk cégvezetője”, Háy János darabjának főszereplője is ilyen. A legjobbat akarja, és minél többet markol, annál jobban szétesik az addig megszokott világa.
Színház videó

Színészek kampányolnak a választás tisztaságáért

Az Unhack Democracy kezdeményezésére több színész is csatlakozott a választások tisztaságát elősegítő kampányhoz – írja a 444.
Színház ajánló

Átkosan buja színmű a Bartók Színházban

Január 22-én mutatja be a dunaújvárosi Bartók Színház Frank Wedekind gyermektragédiáját, A tavasz ébredését, melyből Szász Hanna és Ivanics Tamás készített új színpadi adaptációt.
Színház hír

Új elnökséget választott a Színházi Kritikusok Céhe

Puskás Panni és Kovács Bálint társelnökségével folytatják a működést, az új vezetők mandátuma 2025-ig szól.
Színház kritika

Nincs lezárva – kritika Az ember tragédiája 2.0-ról

Ilyet még nem láttunk. Éva a Titanic első tisztjével, Ádám a nagyváradi gettóban, Lucifer a spanyol kommunista párt főtitkáraként. Aztán mindhárman fennakadnak egy csendes-óceáni szemétszigeten. Négy kortárs író variációja Az ember tragédiájára.