Színház

Mácsai Pál: "Nem állunk elő félkész előadással"

2010.10.07. 08:00
Ajánlom
Zajlik az élet az Örkény Színházban. Az elmúlt évad vége kimagaslóan sikeres szereplést hozott számukra a POSzT-on, de nincs hiány izgalmakban az új évad elején sem.

- Hogyan értékelte a POSzT-on elért eredményt, azt a nem kevesebb, mint hét díjat, amit a színház bezsebelt?

- Megtisztelő, hogy két darabunk (Kasimir és Karoline, Arturo Ui feltartóztatható felemelkedése - a szerk.) is szerepelt. A POSzT-tal kapcsolatban nem szabad elfelejteni, hogy egyszemélyi válogatás van, ebben jól jött ki a lépés, mert tetszettünk a válogatónak: ha más az ízlése, akár ki is kimaradhattunk volna. Én azt tartom a legfontosabbnak, hogy szakmai és közönségdíjat is kapott az előadásunk. Ez már valamiképp független a válogatástól, az esetlegességtől, megerősíthet minket abban, hogy folytassuk, amit csinálunk.

- Izgalmasnak ígérkezik a Színikritikusok Díjának átadója is, hisz igen sok jelölést kaptak.

- Mi most tizenkét jelöléssel leszünk ott, ami zavarba ejtő. Némileg nyomasztó is. (A díjakat azóta átadták, az Örkény Színház a jelölések és az odaítélt díjak számát (öt) tekintve is az élen végzett - a szerk.) Nagyon is számít az ilyen elismerés: a díj önbizalmat, önbecsülést ad. Még valami csekély anyagi következménye is lehet, talán könnyebb forrást találni egy jó renoméjú színháznak. De nem szeretnénk, hogy ha egyszer majd kevésbé tetszünk, akkor azt kelljen éreznünk, hogy elromlottunk.

- A szakmai fejlődés szempontjából mindenképp fontos a visszajelzés, akár pozitív, akár negatív. Az elmúlt évadban azért az utóbbira is volt példa: az utolsó bemutató (a nyári Kihagyhatatlan) kapott hideget-meleget...

- Inkább csak hideget, ezt az előadást főleg csak utálták a kritikusok.

- Augusztus-szeptemberben javában próbáltak: Jurij Kordonszkij Örkény Tóték című darabját rendezte. 2007-ben dolgoztak vele először, akkor Csehov Apátlanul című művét állította színpadra. A mostani bemutató mégis jövőre marad. Miért?

- Örkény végrendeletében arra kéri az utókort, hogy rossz minőségű írásait ne jelentessék meg. Az írónak könnyebb így dönteni, egyedül és saját szakállára dolgozik. A színházban ez sokkal ritkább, mert sokkal nehezebb. Ez nyilvános terep. Mivel úgy ítéltem meg, hogy a rendelkezésünkre álló és betegségekkel is nehezített idő alatt nem értük el, amit céloztunk, azt a döntést hoztam, hogy a bemutatót elhalasztjuk a következő évadra, és elég időt hagyunk magunknak a kidolgozáshoz. Bennünk, színháziakban reflex a "mindenáron". Ez a helyes, betegen is játszunk, beugrunk kollégáink helyett, ha kell és így tovább. Tehát természetesen most sem dobjuk el, amit csináltunk, de nem állunk elő félkész előadással, mert nagyszerű anyag van a kezünkben, és ennek a megvalósításával tartozunk a közönségünknek. Ez egyébként új színpadi szöveg, Gáspár Ildikó folytatta azt a dramaturgiai munkát, amit a Macskajátékkal elkezdtünk. Itt is az eredeti regény volt - és lesz - a kiindulási pont.

- Milyen szempontok érvényesülnek a darabok kiválasztásánál, a repertoár összeállításánál?

- A színház a szenvedélyek, a gondolkodás, a fantázia terepe, közéleti helyszín is, szellemi, erkölcsi, esztétikai kérdések felvetésének és megválaszolásának műhelye is a maga folyamatosan változó eszközeivel, nagyon gazdag műfajkinccsel, amiben a tragédiától a bohózatig minden lehet jó vagy rossz  - a darabválasztás tehát nagyon összetett dolog, vannak mérhető és érzetbeli elemei, és mindez szorosan összekapcsolódik a társulat, a színészek munkájának, pályájának folyamatos építésével, tehetségük lehetőleg jó kondíciókkal való kibontakoztatásával. Mi kis színház vagyunk, valamiféle manufakturális aprólékossággal dolgozunk - ez következik a színpadunk adottságaiból is, így aztán nemigen vannak tartalék-szereplők, másod-szereposztások, igyekszünk vigyázni például az egészségünkre, egy betegség általában még nagyobb kimaradást, zavart okoz, mint másutt. Most, hogy önállóak vagyunk, talán esély lesz a társulat valamelyes bővítésére - ugyanakkor a nagyobb létszám miatt mások kevesebb munkához jutnának: érzékeny egyensúlyt kell tartanunk. Ez persze, eltérő hangsúlyokkal, de mindenhol így van.

- Az évad következő - és így első - bemutatója a Nőnyugat címet viseli. Nem ez az első irodalmi jellegű előadás az Örkényben.

- Igen, a Nyugat 2008-1908 valóban mindannyiunk szívügye volt. Tanulságos, hogy ennyi köze van a jelenhez ennek a hetven éve megszűnt folyóiratnak. A Nőnyugat némiképp ennek a folytatása lesz. A Nyugat közéleti előadás volt, ez magánéleti anyag: a lap körüli asszonyok története ez. Szenvedélyes, rettentő fájdalmas, megrendítő szövegek. Bíró Kriszta állította-válogatta össze.

- Láthatjuk majd a Dúl-fúl és elnémul című darabot is, amely Ingmar Bergman azonos című tévéfilmje alapján készül.

- A Bergman-forgatókönyvet Gigor Attila rendezi, aki filmes, de nem ezért rendezi. A nyomozó című filmje alapján úgy éreztem, érti, mi történik a színházban. Eredetileg úgy volt, hogy nálunk debütál, de arra végül is Zsámbékon került sor idén nyáron. Aztán lesz Millertől a Pillantás a hídról, Eddie szerepében Csuja Imrével. Végül pedig Bagossy László rendezi a saját darabját Húsz év múlva címmel. Négy öregedő színészről szól, négy szőrét vesztett rókáról, akik húsz évvel ezelőtt kezdték el játszani A három testőrt. És közben megöregedtek: már nagyobb a pocak, már szuszognak, a vívás sem megy úgy, de még mindig játszaniuk kell, mert akkora a siker. Látjuk, mi lett ebből a négy emberből húsz év alatt. És látjuk, hogy mi történt közben az országgal: húsz éve mit hittek, s mit gondolnak most. Erről is szól a darab. Miből mivé lettünk...

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház rómeó és júlia

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Színház kritika

Kapitalista rémuralom és forróvérű balkáni ösztönvilág

Átalakult a TESZT (Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó) válogatási rendszere, ennek következtében talán „közönségbarátabb” lett a programja. De szellemiségéből, merészségéből, izgalmasságából mit sem veszített.
Színház szeged

Izgalmas színházi merítéssel és workshoppal vár augusztusban a THEALTER

Az idén 28. alkalommal jelentkező szegedi fesztivál a független színházak egyik legfontosabb hazai fóruma, amely a hazai és határon túli előadások mellett kritikusműhellyel is várja a színházkedvelőket augusztus 3-11. között.
Színház interjú

„Egyszerre szívbemarkoló és komikus” – Interjú Horváth Csabával

Izgalmas és sűrű időszakot jelent a nyár a Forte Társulat számára: május végén mutatták be Az öngyilkos című fekete komédiát a Szkénében, majd fesztiválszereplés fesztiválszereplést ér. A társulat vezetőjével, Horváth Csaba rendező-koreográfussal beszélgettünk.
Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.