Színház

Magács László: "Nagyon vevő vagyok a finom, delikát humorra"

2013.02.14. 10:09
Ajánlom
Hány arca volt vajon Artúr királynak? Hogy jött létre a legendás kerekasztal, és milyen szerep jutott mindebben a bölcs, öreg Merlinnek? Többek között, ezekre a kérdésekre is választ kaphat, aki megnézi az Arthur The King 2. – The Round Table című angol nyelvű előadást az Átrium Film-Színházban.

A február közepétől műsorra tűzött darabot kezdő és haladó angolosok is élvezhetik, David Robert Evans humorban bővelkedő kortárs színművét ugyanis magyar felirattal láthatják a nézők. Az előadás rendezőjével, Magács Lászlóval beszélgettünk.

- Az Artúr-legenda 2010-ben kezdődött a Merlinben és most uszkve három évvel később az Átriumban folytatódik. Hogyan?

- Annak idején a Merlinben azt gondoltam, hogyha van Budapesten egy angol nyelvű színház, akkor annak kutya kötelessége az angol kultúrtörténetet is egy kicsit körbejárni. Visszalapozva a gyerekkoromba, beugrott, hogy volt nekem egy kedvenc könyvem - az Üdv néked, Arthur, nagy király (Terence Hanbury White regénye, a szerk.) -, ami nagyon megmaradt bennem. Amikor 2010-ben Kálmán Eszterrel beleástuk magunkat az Artúr-mondakörbe, visszajöttek a régi emlékek. Talán sokan tudják, hogy volt a Merlin körül egy társulat, a Madhouse (nevesítve: Matt Devere és Mike Kelly), akikkel nagyon szerettem dolgozni. Velük együttműködve mutattuk be 2010-ben az Arthur király - a kezdetek 1. rész (Arthur, Part One - The Legend Begins) című darabot. És ez még mindig nem a történet vége, mert három részesre tervezzük. 

- Február közepén jön a folytatás, igaz, nem velük.

- Igen. Eltelt azóta néhány év, és néhány száz méterrel messzebb költözött a Merlin - az Átriumba. Egy nap eszembe jutott, hogy amikor a régi helyen megalapoztam az angol nyelvű színjátszást, akkor annak volt egy fontos fordulópontja. Megkeresett egy olyan, hazánkban élő külföldiek által alakított társulat, amelynek a tagjai szabadidejükben színházi előadásokat hoztak létre. Velük karöltve magas színvonalú produkciók születtek a Merlinben. Arra gondoltam, hogy ezt jó lenne megismételni. Összetrombitáltam tehát az itt élő külföldi színházas ismerősöket, és persze jöttek újak is, akik egy jókedélyű beszélgetés után megalakították a BEAT-et (Budapest Expatriate Atrium Theatre). Megszületett tehát az új társulat, és most velük együtt készítjük el az első közös produkcióinkat. Jelenleg úgy áll össze a nemzetközi "válogatott", hogy a három angol színész mellett van görög, svéd, kanadai és egy amerikai csapattag is.

- Beszéljünk a darabról! Mennyire kőbevésett David Robert Evans szövegkönyve? A társulat tagjai is beleszólhattak a történet alakulásába?

- A Madhouse-os előadás valóban közös ötletelés nyomán született, de ezúttal szigorúan a színművet adjuk elő. Nehéz dolog ugyanis egy darabot a próbák során létrehozni, még egy olyan összeforrott csapattal is, mint a Madhouse, és valószínűleg reménytelen lett volna egy olyan kevéssé összeszokott társulattal, mint a BEAT. Éppen ezért megkerestem David Robert Evans angol fordítót, írót, színházi embert, és írattam vele egy darabot. Tehát ez a produkció úgy készül, hogy egy létező szövegkönyvet állítunk színpadra.

- Kortárs szerző, mitikus történet, középpontban a legendás kerekasztal. Hogy épül fel a darab?

- Úgy találtuk ki ennek a trilógiának a szerkezetét, hogy az első volt Artúr gyermekkora, a mostani darab a kerekasztal megszületését járja körbe, a harmadik pedig a Szent Grál keresése lesz majd. Ebben az előadásban azt nézzük végig, hogy egy ember hogyan jut el az élete során egy olyan döntéssorozat végére, amikor azt mondja - a VI. század elején -, megalakítom az "Európai Uniót". Magát a kerekasztal mítoszt Anglia megalapításához kötik, de a Kerekasztal nemcsak egy angol ügy volt, hiszen külföldi lovagok is csatlakozhattak, mint Lancelot. Ennél a darabnál az volt számomra a legfontosabb, hogy az emberi viszonyok legyenek nagyon precízen körbejárva.

- Abból adódóan, hogy ez a régi történet modern köntösbe öltözik, mennyire lesz teleszurkálva humoros jelentekkel, helyzetekkel?

- Mindig egy érzékeny dolog, amikor az angol humorról beszélünk. Senki ne gondoljon arra, hogy ez egy vígjáték lesz, ahol végigröhögjük az egészet. Nem biztos, hogy értek hozzá, de nagyon vevő vagyok a finom, delikát humorra vagy a pici, abszurd helyzetekre, amik ebben a darabban is vannak. Ezeknek a humoros szituációknak igyekeztem megágyazni, és iparkodtam élni velük. Pontosan ezért szeretem az angol színházat, mert mindig nagyon komplexen kezeli a helyzeteket. Ez történik itt is. Miközben sok mindenen lehet viccelni, azért vannak komolyan végig gondolandó felvetések is.

- Tréfát félretéve, abban ugye egyetértünk, hogy egy tegnapi-mai uralkodóból akkor nem lesz diktátor, ha van humorérzéke?

- Egyrészt valóban hasznos, ha van humora, másfelől az sem baj, ha felül tud emelkedni helyzeteken - és persze az sem árt, ha van mellette egy varázsló, aki visszaterelgeti a helyes útra.

Arthur The King 2. - The Round Table
Átrium Film-Színház - 2013. 02. 15., 03. 22., 30. 19:00

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A rezsiköltségek emelkedése miatt több színház is módosítja az évadát

A szombathelyi Weöres Sándor Színház egy hónapra felfüggeszti működését, Kecskeméten a következő évadra halasztanak három bemutatót, a Kaposvári Csiky Gergely Színház pedig módosított rendben működik tovább.
Színház

„Benett példája a követendő” – Janisch Attila is megszólalt a visszautasított díj kapcsán

Idén a Junior Prima Díj egyik idei kitüntetettje, Vilmányi Benett színművész személyes nézeteire hivatkozva nem vette át az elismerést. Az ügy kapcsán a kulturális élet több fontos szereplője is megszólalt, legutóbb Janisch Attila filmrendező.
Jazz/World

Soha nem látott képek kerültek elő a The Beatlesről

Bőrnadrág és fehér ing – egy szett, amiről valószínűleg senkinek sem jutna eszébe a legendás együttes, a The Beatles. A zenekarról nemrég felfedezett fényképek azonban újabb képet festenek a banda korai éveiről.
Színház

Tarr Béla a Freeszfe Egyesület elnökségének új vezetője

A Freeszfe küldöttgyűlése szeptember 29-én új tagokat választott, munkájukat külkapcsolatokért felelős tanácsadóként továbbra is Upor László dramaturg és Rihay-Kovács Zita jogász segíti.
Könyv

Nádas Péter: Ami ma Ukrajnában történik, azt Európa tovább fogja cipelni

„Az idővel a munka lett az otthonom. Más otthonom nincs, és nem is lesz" – jelentette ki Nádas Péter a születésnapja alkalmából rendezett háromnapos programsorozat záróeseményén. Az íróval egyebek közt Budapest dinamikájáról, írásról és emlékezésről beszélgettek.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház magazin

Akivel a modern magyar színház korszaka kezdődött: Ditrói Mór, a „magyar Sztanyiszlavszkij”

Ditrói Mór a kolozsvári Nemzeti Színházból indulva lett a Vígszínház alapító-igazgatója, majd az Országos Színészegyesület ügyvezető elnöke, később örökös díszelnöke.
Színház ajánló

Ibseni sorstragédia az Örkény Színházban

Október 6-án mutatja be az Örkény Színház Henrik Ibsen kései drámáját, a Solnesst, amely nem egyszerű társadalomkritika: középpontjában egy ember jellemfejlődése, egy életművére visszatekintő építész számvetése áll.
Színház gyász

Elhunyt Erőss Tamás, a Katona József Színház egykori színpadmestere

A Magyar Köztársasági Ezüst Érdemkereszttel kitüntetett szakember a Katona József Színház alapításától kezdve a színházban dolgozott, egészen 2006-os nyugdíjba vonulásáig – tudatta közösségi oldalán a teátrum.
Színház hír

Független társulatokat támogat a Pro Cultura Urbis Közalapítvány

Budapest egyesítésének 150. évfordulójához kapcsolódva a Pro Cultura Urbis Közalapítvány (PCU), amelynek egyik feladata a független művészeti szcéna bevonása az emlékévbe, 150 millió forintos támogatást nyújt a terület képviselőinek, emellett 2011 után először újra átadják a „Pro Cultura Urbis”-díjat.
Színház hír

Közéleti témákról indít fotókampányt a Radnóti Színház

A Radnóti Színház színészei ebben az évadban felelős állampolgárként állást foglalnak számukra is fontos társadalmi kérdésekben. Céljuk, hogy ráirányítsák a figyelmet közügyeinkre, közelebb hozva, kinagyítva, felhangosítva azokat. Egy-egy üggyel több napon át foglalkoznak a közösségi oldalaikon.