Színház

Magánkézbe kerülhet a Centrál Színház

2014.07.01. 09:00
Ajánlom
A teátrum privatizációjáról döntött a Fővárosi Közgyűlés. A pályázat kiírásának lehetősége azért merült fel, mert a Centrál Színházat vezető Puskás Tamás ajánlatot tett a színházat működtető kft. megvételére.

A teátrumot működtető kft. önkormányzati tulajdonú üzletrészének értékesítésére és a használatában lévő ingatlanok hasznosítására pályázatot írnak ki. Az erre vonatkozó előterjesztést 22 igen szavazattal, 2 tartózkodás mellett fogadta el a közgyűlés. Az előterjesztés szerint a nyílt pályázatot lebonyolító Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ Zrt. vagyonértékelése alapján a főváros kizárólagos tulajdonában lévő Centrál Színház Nonprofit Kft. vételára minimum 192 millió forint. A vevő a vételár 30 százalékát az adásvételi szerződés aláírásakor köteles megfizetni, a fennmaradó részt pedig halasztott fizetéssel, öt év alatt egyenlő részletekben.

Az ingatlanok együttes irányadó bérleti díja havonta mintegy 6,7 millió forint plusz áfa, a bérlet időtartama tíz év, amely alatt a bérlőt terheli az épületegyüttes karbantartási és minden egyéb üzemeltetési költsége. A pályázati felhívás megjelentetésének határideje augusztus 31. Eredményes pályázati eljárás esetén a nyertes pályázóval megkötendő szerződéseket november 30-ig kell a Fővárosi Közgyűlés elé terjeszteni. A hasznosítás kezdete legkorábban 2015. január 1. lehet.

A javaslat az ingatlanok bérbeadásával biztosítja az eddigi kulturális (színházi) funkciók megtartását. Ennek megfelelően a pályázat feltétele, hogy az ajánlat tízéves kulturális, művészeti programot tartalmazzon. E feladatok ellátására az önkormányzat közszolgáltatási szerződést köt a nyertes pályázóval. A színházi működés garanciájaként szolgál a tíz évre szóló visszavásárlási jog kikötése arra az esetre, ha a vevő nem szerződésszerűen teljesíti kötelezettségeit és a vevő vállalása, hogy tíz évig nem ruházza át és nem terheli meg az üzletrészt.

A követelmények között van a jelenlegi ügyvezető megbízásának fenntartása mandátuma lejártáig, vállalás a jelenlegi repertoár továbbjátszására, a művészeti profil és a kiemelt minősítéshez szükséges feltételek megtartása és a teátrum két játszóhelyén a folyamatos színházszerű működés biztosítása.

A pályázat kiírásának lehetősége azért merült fel, mert a Centrál Színházat vezető Puskás Tamás - akinek igazgatói mandátuma 2016. január 31-ig szól - ajánlatot tett a színházat működtető kft. megvételére és a társaság által használt ingatlanok bérbevételére. Az előterjesztés szerint az önkormányzat megvizsgálta annak a lehetőségét, hogy egyes színházak esetében az üzletrész értékesítésével és bérleti konstrukció kialakításával létrejöjjön egy önálló, a fővárosi költségvetést nem terhelő működési struktúra, amely új modellként szolgálhat a fővárosi színház-finanszírozás és -működtetés során.

Puskás Tamás arra a kérdésre, hogy miért döntött a kft. megvétele mellett, elmondta: ezt találja a Centrál Színház működése szempontjából a legperspektivikusabbnak. A színház mérete, helye és műfaji jellegzetessége miatt is alkalmas arra, hogy a saját lábán álljon, és erre már gyakorlatilag a múltban is rákényszerült - tette hozzá. Felidézte, hogy amikor 2003-ban átvette a színházat, akkor az még a 100 millió forintos veszteséggel működő Vidám Színpad volt. A színház konszolidációjával bízták meg, a fővárossal kötött egyezség szerint nem adtak több támogatást a színháznak, megoldást kellett találnia a helyzetre. Ezt a problémát az általa rendezett kész előadások repertoárba emelésével oldotta meg.

Kiemelte, hogy a színház a privatizáció után sem mondhat le az előadóművészeti törvényben foglalt közvetlen állami támogatásról és a TAO-támogatásról. Tisztán a jegybevételre alapozva nem lehet Magyarországon színházat működtetni, de a két támogatás meglétével már igen - fejtette ki. "A színház működése tisztán szakmai térben és a magánérdek vezénylete alatt sokkal reményteljesebb" - mutatott rá, hozzátéve: a társulatban, a színház műfaji meghatározottságában nem lenne változás.

Tájékoztatása szerint a Centrál Színház esetében eddig is a jegybevétel és az utána elnyerhető - maximálisan kihasznált - TAO-támogatás jelentette a működés alapját. A fenntartói támogatási szerződést a privatizáció után felváltaná a közszolgáltatási szerződés: mivel a főváros szívében működő színház közfeladat-ellátása nem változik, a kiemelt színházak kategóriájában lévő teátrum államháztartásból kapott támogatási részének sem kellene változnia. A Centrál Színház 2014-ben 152 millió forint állami támogatást kapott.

Puskás Tamás felidézte: már többször jelezte az önkormányzatnak, hogy érdekelné a színház privatizációja. Hasonló tervvel állt elő 2003-ban is, de akkor nem volt érett a helyzet arra, hogy a magánosításról szó legyen, hiszen éppen akkor vásárolták vissza a Vidám Színpadot 1982 és 2002 között vezető Bodrogi Gyulától a tulajdonrészét. A magánosítás kérdése 2007-ben - második igazgatói ciklusa kezdetén - újra felmerült, és nem rajta múlt, hogy a terv elaludt. Legutóbbi ajánlatát idén májusban tette.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Vizuál

Angyallal a vállán – Hajduk Károly a Kult50-ben

Hisz benne Hajduk Károly, hogy a színész, amikor valami igazán lényegit érez meg szerepében, akkortól az a nehezen megmagyarázható „valami” kisangyalként ül a vállán, és játéka minden egyes pillanatában a fülébe sugdos. Hajduk Károly alakítását látva, minden bizonnyal ezt a segítséget is megkapta, amikor az Akik maradtak című, számtalan rangos elismerést begyűjtő film főszerepét forgatta.
Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Vizuál

A macsó, aki nőként aratta első sikerét

Jack Lemmon oldalán tipegett be a világhírnévbe, de később is olyan partnerekkel dolgozott, mint Roger Moore. Magyar gyökerei mindig fontosak voltak számára. 2010. szeptember 29-én halt meg  Tony Curtis.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Egy katonatiszt lett az SZFE új kancellárja, de nem engedték be az egyetemre

Szarka Gábor a honvédelmi miniszter kabinetfőnöke volt korábban.
Színház hír

Kiosztották a MOST FESZT díjait

A legjobb monodrámát, stúdiószínházi előadást és a legjobb alakítást ismerte el a zsűri, de a közönségzsűri is osztott ki díjat.
Színház magazin

Hát én nem vagyok magyar? – Kondor Ernő, a pesti kabaré „feltalálója”

A magyar kabaré története szomorú históriákkal teli, a nagy nevettetők élete sokszor egyáltalán nem volt vidám. De talán az egyik legigazságtalanabb sors a honi kabaré alapítójának, Kondor Ernőnek jutott. Őt már az életében elfelejtették. Pedig pályatársa, Kellér Dezső joggal nevezte őt a műfaj feltalálójának, ugyanis az általa megteremtett irodalmi kabaré a világon egyedülálló volt.
Színház kult50

Mindent újra kell gondolni – Garai Judit a Kult50-ben

Garai Judit kiváló színházi dramaturg. Egyetemi oktató. Műfordító. Aki szüntelenül olvas és ír. Nem is akárhogyan.
Színház ajánló

Kortárs magyar ősbemutató született a Radnóti Színházban

Az egy éve nyitott Radnóti Tesla Labor hatodik bemutatója Schwechtje Mihály Gina című darabja szeptember 26-án, szombaton. A hatból három Radnóti produkció, három pedig a függetleneké.