Színház

Magyar zene wanted!

2022.07.18. 16:25
Ajánlom
„Mélyebbre kell merülni” – mondja Bartók Béla és Kodály Zoltán, miközben békatalpat húzva, búvárszemüvegben talpast ugranak a kultúrába. Ifj. Vidnyánszky Attila legújabb rendezése, az Ifjú barbárok rendhagyó módon közelít a két zeneszerző és zenetudós életművéhez, nem riadva vissza attól sem, hogy munkásságuk egy-egy elemét a humor tárgyává tegye.

A Gyulai Várszínház és a Kolozsvári Állami Magyar Színház ősbemutatójának helyszíne az impozáns Gyulai vár, amely idilli környezetet biztosít a darabnak, és amelynek felső körfolyosóját a rendezés igyekszik is a lehetőségekhez mérten kihasználni. Hol onnan, hol a nézőtér mellől szólal meg a narrátor (Bodolai Balázs), aki segít eligazodni az Ifj. Vidnyánszky Attila alkotta világban.

Szükség is van rá, hiszen a múlt és a jelen, a néphagyomány és a multikulturális szemlélet – ahogy a valóságban is – masszaként folyik össze. Már a kezdőkép is szürreális hatást kelt: Kodály és Bartók (a darabban az egyszerűség kedvéért csak Barbár K. és Barbár B.) sietve igyekszik bedeszkázni a bejárati ajtót, hogy hívatlanul beállító vendégük ne tudjon rájuk törni. Hogy ki vagy mi az – rendőr, rosszakaró, a sajtó munkatársa vagy maga a kultúra? – nem derül ki, mint ahogyan az is csak homályosan fejthető fel, hogy mit keres olykor egy balta Bartók kezében.

292096714_3242377822702934_2059368431083086593_n-155837.jpg

Jelenet az Ifjú barbárokból (Fotó/Forrás: Kiss Zoltán / Gyulai Várszínház)

Az Ifjú barbárok a keretes szerkezeten túl nem akar eltérni a kronologikus történetmeséléstől, a történetnek pedig kifejezetten előnyére válik, hogy időrendben és ok-okozati összefüggéseiben látjuk a cselekményt, Bartók gyerekkorától indulva, egészen a haláláig.

És itt vetődik fel az első valódi kérdés: kiről is szól ez a mű?

A cím alapján egyértelműen a két zenei talentum barátságáról, közös útjukról. Mégis, mintha Bartók – csakúgy, mint az életben – hangsúlyosabban lenne jelen, figurája is jóval árnyaltabb, mint barátjáé. Már maga a gondolat, hogy a szerepet egy színésznőre osztják (Imre Éva), új megvilágításba helyezi a karaktert, mindezt pedig Vecsei H. Miklós darabja fokozza azzal, hogy elmozdítja a zeneszerző személyét az abszurd irányába.

Emellett az előadás a fizikai színház eszköztárával igyekszik nyomatékot adni az egyes jeleneteknek (koreográfus: Berecz István), ezáltal viszont a színre vitt emberek olyan hatást keltenek, mintha nem lennének teljesen épelméjűek – azon túl, hogy ehhez a gyűjtőmunkához magától értetődően szükség van valamiféle megszállottságra. Ugyanakkor

üdvözölendő az a megoldás, hogy a női testbe bújtatott Bartók szövegeit a narrátor szájából halljuk megszólalni.

Amikor Imre Éva a második felvonásban mégis saját maga válaszol egy feltett kérdésre, a varázs megtörni látszik.

Mintha ezzel a gesztussal Bartók is megérkezne a történet jelenébe, és elkezdené megélni mindazt, ami körülötte történik. Kodály (Szűcs Ervin) ezzel szemben jellegtelenebb figura, szinte semmi olyan nincs benne – sem a megnyilvánulásaiban, sem a megjelenésében –, amitől kitörhetne az átlagemberek szürkeségéből. Különösen fontossá válik így az a mondat, amelyben elhangzik, hogy a kutatások kapcsán szinte csak Bartók nevét emlegeti a sajtó. Kodály a földhöz ragadtság embere.

291927131_3242377516036298_4927116735563721641_n-155838.jpg

Jelenet az Ifjú barbárokból (Fotó/Forrás: Kiss Zoltán / Gyulai Várszínház)

Bizonyos szempontból szükség is van arra, hogy a két figura két végletet testesítsen meg, mert (mint az a darabban világosan kirajzolódik) a zeneszerzők útja egy helyen fizikailag is különválik. Addig a pontig azonban el kell jutniuk a szereplőknek. Céljuk bár nemes, gyűjtési szenvedélyük pedig még sokáig egymás mellett tartja őket, az eszközeik és a kultúráról alkotott fogalmaik eltérőek.

Egy dologban azonban ugyanúgy látják a világot, és így fogalmazzák meg a darab kulcskérdését és egyben kutatásuk fő tézisét:

Lehet, hogy már nincs is magyar zene?

Erről természetesen szó sincs, de tisztán kirajzolódik a bécsi udvarok stílusának széleskörű terjedése, és a közízlésre gyakorolt hatása. „Közelebb kell hozni az emberekhez a népzenét” – fűzik tovább az alapgondolatot a darab egyik fordulópontján. A zeneakadémiai koncert hatalmas siker és óriási bukás egyben: a zeneszerzők tojástartókból összetákolt takarásban (díszlettervező: Csíki Csaba), a falhoz szorítva várják kutatásuk hatását. A közönség tombol, ők pedig hamarosan bíróság elé állnak, majdhogynem hazaárulónak kikiáltva.

292065551_3242377309369652_4778579567563098629_n-155838.jpg

Jelenet az Ifjú barbárokból (Fotó/Forrás: Kiss Zoltán / Gyulai Várszínház)

Korabeli feljegyzések alapján színpadra álmodott jelenet ez, csakúgy, mint Kodály és Bartók gyűjtéseinek rekonstrukciója. A narrátor sűrűn idéz a naplókból és dokumentációkból, melynek illusztrálásában a főszereplőket segítő táncosok, valamint a zenekar tagjai segédkeznek. Ugyancsak megjelennek a kor meghatározó alakjai: Csáth Géza, Ady Endre és Kosztolányi Dezső, akikbe belefojtják a szót. „Ez most nem rólatok szól” – mondják a többiek, és ahogy az író egy tollvonással kihúz néhány sort a kéziratból, úgy távoznak egy-egy végszóval ők is.

Az utolsó szöget az veri be a kutatás koporsójába (vagy a zárásként visszatérő nyitójelenet bedeszkázott ajtajába), hogy elkobozzák Bartók zongoráját.

A hangszert, amely szimbolikus módon egy lány képében mindig ott van a zeneszerző közelében, és ami hirtelen – a művész életében először – nincs vele. „Elvesztettem páromat” – hangzik fel az ismert népdal, afféle rekviemként. Közben pedig Bartókot is szimbolikus módon, egy mérlegre téve bedobozolják.

292029102_3242377512702965_4023012433232097870_n-155838.jpg

Jelenet az Ifjú barbárokból (Fotó/Forrás: Kiss Zoltán / Gyulai Várszínház)

Ő és Kodály sem lenne több egy polcra rakható kulturális árucikknél? Ifj. Vidnyánszky Attila rendezése egy izgalmas színházi kísérlet, amely újra felfedezi a különböző színpadi formákat (csakúgy, mint saját korukban a zeneszerzők a népzenét), bátran játszva el azok keverésével, valamint újraértelmezésével. Azt pedig talán csak évek távlatából látjuk majd, hogy ennek a rendhagyó képződménynek milyen hatása lehet arra, ahogyan a néző és alkotó a színházról gondolkodik.

Fejléckép: Jelenet az előadásból (fotó: Kiss Zoltán / Gyulai Várszínház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Igazi művész a hamis próféták világában – új életrajzi könyv jelenik meg David Lynchről

Októberben vehetik kézbe a magyar olvasók Ian Nathan könyvét, amely részletesen mutatja be az idén januárban elhunyt filmrendező, festő, fényképész, David Lynch munkásságát és életét. A kötet a Troubadour Books gondozásában jelenik meg, Illés Róbert fordításában.
Plusz

Egy csipetnyi Párizs Budapesten – ingyenes utcabál a Francia Intézet előtt

Anaïs Rosso francia művész, valamint Lakatos Mónika és FolkTriója is fellép július 12-én a Francia Intézet által szervezett ingyenes eseményen, ahol kulturális és gasztronómiai programokkal várják az érdeklődőket.
Klasszikus

Bach a falumúzeumban – zalai orgonán készült felvétel a barokk mester műveiből

Mátyás István orgonaművész a jelenleg a zalacsébi templomban található, hányattatott sors után megmentett hangszeren rögzítette Johann Sebastian Bach olyan műveit, amelyek kisebb méretű orgonán is játszhatók.
Színház

A Kean nyerte az Underground Nemzetközi Színházi Fesztivál nagydíját

Az Aradi Kamaraszínház Kean című előadása fesztivál-nagydíjat nyert az Underground Nemzetközi Színházi Fesztiválon. Az Aradi Kamaraszínház tagja, Harsányi Attila színművész három előadást játszott a seregszemlén.
Könyv

Krimi határok nélkül – regénypályázatot hirdetett a Prae Kiadó

A Prae Kiadó ismét felhívást fogalmaz meg magas színvonalú krimik, kizárólag regények írására. A kiadó által gondozott Krimi Ma sorozat célja a hazai, szépirodalmi igénnyel megírt krimi kínálatának bővítése, az iránta való érdeklődés élénkítése. A pályázat nyílt.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Dömötör András rendezése rangos közönségdíjat nyert Berlinben

A TheaterGemeinde Berlin Dömötör András rendezését, Herman Koch A vacsora című előadást választotta „Az év előadásának” 2024-ben. A díjat a több mint 11 500 tagot számláló berlini kulturális közösség ítéli oda, amely 1963 óta aktív szereplője a város színházi életének.
Színház hír

A Kean nyerte az Underground Nemzetközi Színházi Fesztivál nagydíját

Az Aradi Kamaraszínház Kean című előadása fesztivál-nagydíjat nyert az Underground Nemzetközi Színházi Fesztiválon. Az Aradi Kamaraszínház tagja, Harsányi Attila színművész három előadást játszott a seregszemlén.
Színház hír

Pintér Béla és Keresztes Tamás is rendez jövőre az Átriumban

Izgalmas évadot zárt a szeptember óta új kollaboráció által üzemeltett Átrium, a következő szezonban pedig négy új bemutatóval is készülnek a színházban működő társulatok. Jövőre Keresztes Tamás rendezésében látható egy „generációs kíntorna“, Pintér Béla pedig vadiúj darabbal jelentkezik.
Színház hír

Hat ország fiatal művészei dolgoznak együtt Sopronban

A Színház- és Filmművészeti Egyetem, a Soproni Egyetem és a Nemzeti Színház július 1–9. között közösen rendezi meg a Nemzetközi Színházi Műhely – Sopron 2025 elnevezésű programot. A megnyitót július 2-án tartották a Ligneum Rendezvényházban.
Színház gyász

Elhunyt Kovács Dezső kritikus

Július elsején hajnalban elhunyt Kovács Dezső színikritikus, esztéta, újságíró, az ART7 művészeti portál alapító főszerkesztője, a Kritika folyóirat egykori rovatvezetője – a halálhírt az ART7 közölte.