Színház

Makra Viktória: „Ez az előadás a saját gyászmunkám”

2020.09.22. 16:55
Ajánlom
Szeptember 25-én mutatják be a MU Színházban a Héttörpe című Staféta-nyertes előadást Makra Viktória, szabadúszó színész, bábszínész rendezésében. Ő mesélt a világjárvány produkcióra gyakorolt hatásáról, a gyászról, inspirációról és a buffon-technikáról.

A világjárvány miatt elmaradt az áprilisra tervezett bemutató. Hogyan hatott ez a produkcióra?

Voltak küzdelmes pillanataink az elmúlt időszakban. Az eredeti csapatból három színész nem tudta vállalni a szeptemberi bemutatót egyeztetési okok miatt, így helyettük újak kerültek a produkcióba. A hét törpe címet időközben megváltoztattuk Héttörpére, amire úgy kell tekinteni, mintha azt mondanám Metallica, tehát a törpék egy csapat, vagyis ők ebben a formációban élik az életüket. 

Régóta dédelgetett álmod ez az előadás. Miért a gyász témájával foglalkozol?

Még a járvány előtt jutott eszembe ez a téma, amikor még nem voltunk ennyire közel a gyászhoz és nem volt ennyire jelen az életünkben. Azt érzem, hogy az élet és az előadás témája most utolérték egymást. Három évvel ezelőtt történt az életemben egy komoly trauma, ami nem haláleset volt, de ugyanúgy gyászfeldolgozást igénylő folyamat. Amikor kitaláltam az előadást, még nem tudtam, hogy ez az élmény inspirálta, de

ahogy egyre többet foglalkoztunk vele a színészekkel, rájöttem, hogy ez az előadás a saját gyászmunkám.

hettorpe-164935.jpg

Héttörpe (Fotó/Forrás: Staféta)

Azt érzem, hogy a társadalmunkban nagyon nehezen beszélünk akár a gyászról, akár a veszteségekről, egyszerűen elveszett az a kultúránkból, hogy rendesen meg tudjunk gyászolni valakit. Más kultúrákban ennek különböző feldolgozási folyamatai vannak, ünneplik az élet körforgását tánccal, zenével, nem csendes szomorúság társul mellé. A profán és a szent között érzem a gyászt magát, ennek a humorát próbáltuk megtalálni az előadásban.

Tudod, mint mikor nézed magad a tükörben, és amikor már annyira sírsz, hogy eltorzul az arcod, egy idő után nevetségessé válik.

Ezt a vékony vonalat keressük együtt a színészekkel.

Az előadásban elegyedik a fény-, báb-, bohóc- és artistaművészet.

Pontosítanék: buffonok lesznek az előadásban. Bohóccal indultunk, de Szabó Veronika, az előadás egyik szereplője régóta foglalkozik buffon kutatással és a javaslatára kezdtünk el foglalkozni a buffon-technikával, ami sokkal szókimondóbb és sötétebb árnyalata a bohócnak. A buffonokat úgy aposztrofálják, hogy Isten kis hibái, a kitaszítottak, kitagadottak. Egyébként ez a 16. századi Franciaországból jön, amikor a testi hibával született embereket, vagyis buffonokat kirakták a városból, hogy ne zavarják a jóízlést, de minden évben egyszer, karneválkor visszahívták őket, hogy vicces ruhában szórakoztassák a népet. Egy idő után ebből alakult ki a buffon-technika, testi hibával már nem rendelkező emberek kitömték magukat, hogy púposan nézzenek ki. Az álarc mögé bújva bármit kimondhattak, mert őket úgyse veszi senki komolyan. A buffonok hordozzák magukban az emberi gyarlóságokat és bűnöket. Az előadásban sok dolog hárul a fényre is. A színpad közepén van egy tissue-nk, ami almafaként is funkcionál, és azon tekereg a gonosz mostoha.

A báb Hófehérke lesz, akinek a ravatalánál, torján vagyunk.

Kik vesznek részt a produkcióban?

Összetett a társaság, amit nagyon izgalmasnak találok. A Budapesti Operettszínházból van egy balettművészünk, aki a gonosz mostohát játssza. Teljesen más színházi közegből jött, mint a többiek, akik közül van, aki a kaposvári Színművészetin végzett, van, akit független színházi szférából ismerek. Az előadás zeneszerzője, egyben egyik színésze is, pedig operarendező szakon végzett.

stafeta_makra_2019_domolky_daniel_WEB_002-164935.jpg

Makra Viktória (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Staféta)

A néző Hófehérke ravatalára érkezik. Mire számíthat?

Fontos a nézői jelenlét: az előadás sajátossága, hogy a színészek folyamatos kommunikációban vannak a közönséggel, szó sincs negyedik falról. Ahogy a buffonok keresik a helyüket a társadalomban, úgy keresik a színészek a helyüket a nézők között, a normálisokhoz, a szépekhez képest. Sok múlik a csoportdinamikán.

Hogyan segíti a munkátokat a Staféta pályázat?

A Staféta nélkül nem jöhetett volna létre az előadás. Amellett, hogy az anyagi hátterét biztosítja a produkciónak, az évek alatt egy branddé nőtte ki magát, tehát Staféta-nyertesnek lenni megtisztelő és felelősségteljes feladat.

További információ ide kattintva.

Szerző: Bordás Katinka

Forrás: Jurányi Latte

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

A Concerto Budapest mutatja be jövő évadban Kurtág György operáját

Tematikus fesztiválokkal, világhírű szólistákkal és sokszínű koncertprogrammal várja a közönséget a Concerto Budapest 2025/26-os évada. Keller András főzeneigazgató kezdeményezésére Bartók művészete kerül fókuszba a szerző halálának 80. évfordulóján.
Vizuál

Cormac McCarthy regényéből forgat filmet Nemes Jeles László

Az Oscar-díjas Nemes Jeles László első angol nyelvű filmjében az Odakint a sötétség című könyvet adaptálja vászonra, a főszerepben Lily-Rose Depp és Jacob Elordi lesz látható.
Klasszikus

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.
Plusz

Húsz éve a Balatonnál – összeállt a Kultkikötő jubileumi évada!

Idén különleges évadot ünnepel a Kultkikötő. A szervezőcsapat húsz éve hívja életre a balatoni nyarak felejthetetlen kulturális élményeit. A jubileumi programsorozat négy helyszínen – Földváron, Szárszón, Bogláron és Alsóörsön – várja a színház, a koncert és a családi programok kedvelőit.
Jazz/World

Bor és a hazai jazz legjobbjai a Margitszigeti Színházban

Minikoncertekkel, borkóstolással és egy nagyszabású gálával készül a pünkösdi hétvégére a teátrum. A JAZZ és BOR Ünnepe Fesztiválon a hazai jazzélet fiatal tehetségei is bemutatkozhatnak.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház kritika

15 sor színház: Cyrano de Bergerac

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Budaörsi Latinovits Színház Cyrano de Bergerac című előadásáról szól. 15 sor színház.
Színház hír

Bodrogi Gyula, Szinetár Dóra és Nagy Ervin is fellép a SzíDoSz jótékonysági estjén

Nyolcadik alkalommal rendezi meg jótékonysági gálaestjét a Színházi Dolgozók Szakszervezete (SzíDoSz) a nehéz helyzetbe került, egészségi állapota következtében rászoruló, szakmabeli háttérdolgozó kollégák megsegítéséért. A nagyszabású műsornak június 19-én a Vígszínház ad otthont.
Színház ajánló

Júniusban is Radnóti Színház

Júniusban három utazásra hívja önöket a Radnóti Színház: tartsanak velük a '80-as évek Amerikájába, egy horvátországi esküvőre és egy meg nem nevezett, ám mégis oly ismerős országba, ahol egy választás kellős közepébe csöppenhetnek!
Színház hír

Korodi Janka és Pálffy Tibor kapták idén a Gábor Miklós-díjat

A legjobb Shakespeare-alakításért járó Gábor Miklós-díjat ebben az évben két sepsiszentgyörgyi színész vehette át: Korodi Janka és Pálffy Tibor, akik Ariel és Prospero szerepét játsszák a Tamási Áron Színház Bodó Viktor rendezte A vihar-előadásában.
Színház interjú

Csadi Zoltán: „A Bartók Színház párbeszédet indít, közösséget formál”

Egy hétre – június 2. és 8. között – ismét színházi „mikrokozmoszt” teremt a Bartók Színház: monodrámák, kamaradarabok mellett az idei MIKRO Fesztiválon a világhírű Florian Zellertől egymást követő napokon mutatják be Az anya, Az apa és A fiú előadást. Minderről Csadi Zoltán művészeti igazgatót kérdeztük.