Színház

„Máshogy kezdtem imádkozni” - Interjú Gryllus Dorkával

2018.06.01. 14:50
Ajánlom
A Zsidó Művészeti Napokon mutatja be a Gólem Színház a nemrég elhunyt izraeli szerző, Anat Gov isteni komédiáját. A Jaj, Istenem! - Borgula András rendező szavaival élve - karakterdráma a reményről. A pszichológusnő szerepében Gryllus Dorka „mérkőzik meg” az Istent alakító Kálid Artúrral.

Miért szorul pszichoanalízisre az Örökkévaló Anat Gov darabjában?

Eleve csak a tizedik percben derül ki, hogy a titokzatos alak, aki nagyon furcsán viselkedik és művésznek mondja magát, valójában az Isten. Kiderül róla, hogy mindenféle problémái vannak önmagával, de hogy pontosan melyek azok, arra csak a terápia végén derül fény. Az autista gyerekét egyedül nevelő pszichológusnőről is nagyon személyes dolgok derülnek ki. A darab azzal foglalkozik, hogy az Úristen mit miért csinál bizonyos helyzetekben, mikor mit gondol és érez, minek mi az előzménye és a következménye. És persze az a kérdés is felmerül, hogy miért van szüksége Istennek az emberre, akit a saját képére teremtett, illetve az embernek Istenre.

Az általad játszott Ella alapállása talán az lehetne, miért éppen azt a sorsot kapta Istentől, hogy a gyermeke autista.

Ella nem pont így teszi fel a kérdést, de erről hosszasan és bonyolultan lehet filozofálni. Miért pont én lettem én, miért ez az én sorsom.

Én soha nem lettem úgy próbára téve, mint Ella az előadásban.

proba66-143415.jpg

Gryllus Dorka és Kálid Artúr (Fotó/Forrás: Kern Dóra / Gólem Színház)

A darabban nem véletlenül emlegetjük Jóbot, akit ugyancsak próbára tett az Isten.

Miben befolyásol, hogy vallásos, hívő emberként tekintsz Istenre?

Anat Gov a zsidó teológia, az Ószövetség alapján foglalkozik Istennel. Az én hitem kicsit más. Evangélikus vagyok, hiszek az Újszövetség Istenében. Furcsa volt azzal a gondolattal játszani, hogy mi lenne, ha Isten valóban egyszer csak ott állna a nappalim közepén. Talán kicsit máshogy is kezdtem imádkozni. Még viccelődtem is Artúrral, hogy este, amikor imádkozom, nehogy hozzá kezdjek el beszélni, mivel egész nap ketten voltunk a próbák alatt. Két ember ül egy szobában és beszélget. Minimál eszközökkel kell egy történetet elmesélni, ami nagyon izgalmas feladat.

Különleges témák, játszóhelyek, személyiségek találnak meg, legutóbb Anna Karenina Soós Attila rendezésében a Kugler Art Szalonban.

Euforikus élményt jelentett Attilával és a Trojka Színházi Társulással dolgozni. Nem is tudom, mikor vettem részt utoljára hasonló csapatmunkában. Elindult valami energia köztünk, magától jöttek az ötletek. Attól, hogy a Kuglert Art egy szobaszínház, kicsi a tér, szinte filmesen lehet játszani, ami nagyon izgalmas. A nézők is azt mondják, hogy olyan élmény így közelről nézni minket, mintha velük történne mindez.

Istenem_fotoGordonEszter-143413.jpg

Gryllus Dorka, Kálid Artúr - Jaj, Istenem! (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Gólem Színház)

Milyen a személyes viszonyod az Anna Karenina típusú női sorshoz?

Sokkal önállóbb lény vagyok, mint Anna, aki teljesen ki volt szolgáltatva a férjének. Az ő története számomra fikció, olyan helyzetbe kell beleélni magam, amiben szerencsére nem vagyok benne. Másrészt mindannyian megéljük az elhagyott, a szerető meg a kettő között vívódó fél szerelmi háromszögét. Amikor olyan ismerőseim nézik az előadást, akiknek ismerem az életét, érdekes hallani, hogy mik azok a pontok, amin felhördülnek vagy felkacagnak.

Nehezemre esett azt a részt próbálni, amikor közli Annával a férje, hogy elveszi tőle a gyereket.

Ez olyan helyzet, amin egy percig sem akarok gondolkodni.

Frida Kahlo szuverén, lázadó lényében jobban magadra ismersz, mint az érzelmeinek kiszolgáltatott Anna Kareninában?

Amikor Anna arról beszél, hogy más nőknek miért megy könnyen a szerelem, akár Fridára is érthetné, akit mással vert meg a Jóisten. Sokan feltették a kérdést, hogy milyen művész lett volna belőle, ha nem az a sorsa, ami. A sorsának a lenyomata lett a művészete. A Jaj, Istenem!-hez visszatérve, megkérdezhetnénk, vajon miért kellett, hogy Frida lebénuljon, sántítson, elüsse a villamos, ne tudjon gyereket szülni, tolószékben szenvedjen az élete végén. Frida szabadlelkű, öntörvényű volt, kevésbé érdekelte, ki mit gondolt róla vagy mit várt el tőle a társadalom. Azt hiszem, mindkét nőtípus megvan bennem. A szabadság, a függetlenség mellett a rendes polgári értékrend is. Mondok időnként dolgokat, amin mások meglepődnek.

Soha nem értettem, miért nem lehet azt mondani, amit az ember gondol.

Istenem_foto_Gordon Eszter-143414.jpg

Jaj, Istenem! (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Gólem Színház)

A szókimondásommal együtt azért nem vagyok akkora forradalmár, mint Frida Kahlo.

A #metoo mozgalom óta miben érzékeled azt, hogy más színezete van a női tematikának?

A #metoo pozitív hozadéka, hogy elkezdtek beszélni valamiről, amiről előtte hallgattak. És talán lesz olyan következménye is, hogy mielőtt egy vezető belenyúl a beosztott kislány szoknyája alá, elgondolkodik azon, hogy talán mégse kellene.

A pályádon volt olyan helyzet, amikor sérült a méltóságod?

Teljesen más esélyekkel indulsz nőként a nagyrészt férfiak által irányított világban. A pályám elején már érzékeltem, hogy a színházat mennyire a férfiak uralják. Jelenleg is csak három női színházigazgató van (Eszenyi Enikő, Kováts Adél és Ráckevei Anna, aki már csak július 1-ig vezeti a debreceni színházat – a szerk.), a rendezők maximum tizenöt százaléka nő.

Istenem2_foto_Gordon Eszter-143414.jpg

Kálid Artúr, Gryllus Dorka - Jaj, Istenem! (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Gólem Színház)

Van olyan területe a szakmának, ahol el tudnád képzelni magad döntéshozó helyzetben?

Tíz év után kicsit visszacsöppentem a magyar színházi életbe. A külföldi munkákat, a filmezést semmiképpen nem akarnám elereszteni, de sok minden más is érdekel. Egyelőre megbeszélések, ötletelések szintjén tartok. Figyelem, hogy hol és kivel tudok jól kooperálni.

A társulathoz szerződés nem merült fel benned?

Nem bombáznak a színházigazgatók jobbnál jobb ajánlatokkal. De jelen pillanatban szeretek szabad lenni, szeretem ezt a szabad életet.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Vizuál

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Tánc

A videó, ami után soha többé nem mondod azt, hogy a balett unalmas

A Hongkong Balett alapításának 40. évfordulójára készült videó minden balettal kapcsolatos negatív sztereotípiával leszámol.
Vizuál

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Színház

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Kovács Patrícia százötvenszer a Játékszínben

A Legyen a feleségem! című produkció 150. előadását ünnepelte a Játékszín május 23-án. Edward Taylor vígjátékát öt éve mutatták be.
Színház tao

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!
Színház ajánló

Például Te…

…lehetnél a szerelmem. A József Attila Színház Irodalmi Kávéházának idei, utolsó önálló estje Holczinger Szandra zenés szerelemkeresése volt egy részben.
Színház átrium

“Kasszasiker” az Átriumban!

Új bemutatóra készül az Átrium, a Kasszasiker című vígjátékát június 17-én mutatja be színház.
Színház jótékonyság

Színházjeggyel segíthetünk a nehéz sorsú gyerekeknek

Az Orlai Produkciós Iroda számára mindig is fontos volt a társadalmi felelősségvállalás. Színházjegy akciójukkal most a Pitypang Gyermekotthon lakóinak nyújtanak segítséget. A cél: a gyerekek balatoni nyaraltatása.