Színház

Máté Gábor: „Nem érzem úgy, hogy a Katonában bármit is elhallgatnánk”

2017.12.19. 09:26
Ajánlom
Ascher Tamás Háromszéken címmel látható Pintér Béla legújabb bemutatója a Katona József Színházban. A témaválasztásról, az újságírók felelősségéről, valamint a zaklatási ügyekről is beszélt lapunknak a színház igazgatója, Máté Gábor.

- Hamarosan új Pintér Béla-előadással bővül a repertoár (Időközben, december 17-én bemutatták az előadást – a szerk.). Korábban arról lehetett hallani, hogy ebben az ön „nőügyei” kerülnek terítékre. Tudja már, mire számíthat?

- A beszélgetésünk időpontjában még nem ismerem a végleges szövegkönyvet, körülbelül negyven oldalt olvastam eddig belőle. Nagyjából tudom, miről fog szólni, de még ez is változhat. Egyelőre azt sem lenne könnyű megállapítani, milyen műfaji megnevezés illik a darabra. Már várom, hogy Pintér Béla azt mondja, mehetek próbát nézni, valószínűleg akkor fog bennem kialakulni valamilyen kép az előadásról.

Máté Gábor

Máté Gábor (Fotó/Forrás: Szécsi István / Fidelio)

- Az előadás címe is tartalmaz némi információmorzsát.

- Pintér Béla kitalált egy fiktív színházat, ami tulajdonképpen a kaposvári Csiky Gergely Színház és a Katona József Színház különös elegye, ahonnan néhányan, nevezetesen Ascher Tamás, Bezerédi Zoltán és jómagam elmegyünk Erdélybe, Háromszékre, és itt kezdődnek az igazi kalandok.

- Honnan jött az ötlet, hogy a társulat tagjairól szóljon az előadás? Van ennek valami köze Pintér Béla korábbi katonás rendezéséhez, A bajnok hoz?

- Nincs, és nem is tudom, hogyan állt össze Pintér Béla fejében a történet, tőlem ehhez semmiféle segítséget nem kért. Egyébként én magam igencsak későn jutottam el Erdélybe, igaz, már katonás színész voltam, A revizort játszottuk Kolozsvárott. De sajnos semmilyen szerelmi kalandot nem tudok felmutatni Erdélyből.

- Bezerédi Zoltán önmagát alakítja az előadásban, az ön esetében nem merül fel hasonló?

- Nem, de nem is tartanám jó ötletnek, amúgy is feszegeti az ízlésesség határát, hogy a színház egyik előadása az igazgatóról szól. Esetleg felmerülhet egy-egy gyanakvó emberben, hogy magamról írattam darabot. Remélem, hogy ezt ki tudjuk védeni valahogy.

Ascher Tamás Háromszéken

Pintér Béla első katonás rendezése, A bajnok annak idején komoly médiafigyelmet kapott, a meghirdetett előadásokra azóta is pillanatok alatt elkapkodják a jegyeket. Nem csoda, hogy nagy várakozás övezte a legújabb rendezést is, amelyet december 17-én mutattak be. Pintér frissen megírt darabja kitalált történet, a szereplők között azonban többen is feltűnnek a Katona művészei közül, mint például Ascher Tamás, Máté Gábor, Pintér Béla és Bezerédi Zoltán, aki ráadásul saját magát fogja alakítani a színpadon. A néptáncbetétekkel teletűzdelt előadásban fellép még többek között Fekete Ernő, Jordán Adél, Keresztes Tamás, Pintér Béla, Elek Ferenc és Thuróczy Szabolcs.

Fekete Ernő (Máté Gábor szerepében), Keresztes Tamás (Ascher Tamás szerepében) és Bezerédi Zoltán (Bezerédi Zoltán szerepében) - Ascher Tamás Háromszéken

Fekete Ernő (Máté Gábor szerepében), Keresztes Tamás (Ascher Tamás szerepében) és Bezerédi Zoltán (Bezerédi Zoltán szerepében) - Ascher Tamás Háromszéken (Fotó/Forrás: Horváth Judit / Katona József Színház)

- Mire figyel oda az évados repertoár kialakításánál?

Két nagyon fontos szempont van, egyrészt a rendezői gondolkodás, tehát hogy legyen valamilyen mondandónk a választott színdarabokon keresztül, másrészt a szerepek kioszthatósága és a színészi foglalkoztatottság. Természetesen a társadalmi változásokra is reflektálnunk kell, de szerencsére a rendezőink fogékonyak erre, és olyan témákkal állnak elő, amelyekről úgy érzik, a ma emberének szól és beszélni kell róla. Persze fontos, hogy a Katona régi arculatát is továbbörökítsük. Most némileg előtérbe került a kortárs irodalom, ami eddig más ízlés mentén volt jelen Zsámbéki Gábor igazgatása idején, az ő „finnyássága” azonban rám nem annyira jellemző, ezért bekerülnek a repertoárba olyan darabok is, amelyek nem képviselnek akkora irodalmi értéket, de mégis valamiért fontosnak tartom, hogy játsszuk.

Máté Gábor

Máté Gábor (Fotó/Forrás: Szécsi István / Fidelio)

- Úgy tűnik, a Katona különösen nyitott a kísérletezésre, gondolhatunk itt a 360 fokos, élő közvetítésre, az évadbejelentő videókra vagy az emoji-kampányra. Miért tartják ezeket fontosnak?

- Megpróbáljuk azt a fajta eredetiséget, úttörést, ami a Katona művészi munkájára jellemző, valamilyen módon a marketing- és pr-tevékenységünkbe is átültetni.

Ebből a szempontból többek vagyunk, mint pusztán színház.

Büszkék vagyunk a saját roma felzárkóztatási programunkra is, ami ugyancsak kitágítja a színházi funkciókat. Ez elsősorban nem a színház dolga lenne, de ha a társadalomban ezek a jelenségek nem kapnak elegendő figyelmet, akkor nekünk kell élen járnunk, és megmutatni, hogyan is lehetne. A színháznak mindig előre kell mennie, és megmutatnia magát, hogy újabb és újabb társadalmi rétegeket érjen el.

06-mate-gabor-171201-A40A0036

06-mate-gabor-171201-A40A0036 (Fotó/Forrás: Szécsi István / Fidelio)

- Az Ön által színpadra állított Munkavégzés során nem biztonságos című Lucy Kirkwood-darab azt a kérdést feszegeti, hol van a határ az újságírói szenzációhajhászásban. Ön hogyan tudja megvédeni a színészeit ettől?

- Mivel szabad emberekről beszélünk, ezért nem tudok különösebb határt szabni ennek, legfeljebb akkor lehetnek tűzoltás-szerű javaslataim, amikor már elért minket a baj. Ez nagyon kényes kérdés, vannak olyan személyiségek a társulaton belül, akik számára ez hatalmas teher, míg mások ügyesen tudnak bánni az ilyesmivel. Az én alkatomtól ez mindig is távol állt, az

egész működésem során igyekeztem elkerülni a túlzott figyelmet,

mégis, az életem különböző pillanataiban újra és újra betört az életembe. Érintettnek érzem magam, és fontosnak tartom a rendezésemen keresztül is felhívni a figyelmet az újságírás felelősségére abban, hogy a dolgok meddig mennek el. Ez magunknak is fontos figyelmeztetés, mert sokszor foglalkozunk olyan témákkal, amik mögött valós emberek állnak. Az Olaszliszkai esetében például nem voltam elég körültekintő (Az előadás ellen az érintett család tiltakozott – a szerk.) Valószínűleg egyébként is így cselekedtem volna, de talán valamivel jobban előkészítve, az érintettekkel előre konzultálva.

- A bajnok kapcsán a sajtóban megjelent írások hatására több politikai alapú támadás érte a színházat és Pintér Bélát. Éltek meg emiatt nehéz perceket?

- Igen, adódtak problémáink épp az újságírói szenzációhajhászás miatt, de a felelősség ilyenkor is az enyém, hiszen én vezetem ezt a színházat. A megjelent cikk gyaníthatóan rengeteg kattintást eredményezett a szóban forgó újság online felületén, ezért ők nyilván úgy gondolják, hogy a saját szakmájuk nevében jól jártak el, ugyanakkor elterelte a figyelmet az előadás művészi teljesítményeiről, ami sajnálatos az alkotókra nézve.

Máté Gábor

Máté Gábor (Fotó/Forrás: Szécsi István / Fidelio)

- Gothár Péter rendezésében készül a Minden kombi cirkó... című előadás. Úgy tudom, a szerző, Bognár Péter különleges lehetőséget kapott a színháztól a darab megírásához.

- Az egész onnan ered, hogy az első igazgatói pályázatomban leírtam egy ideális alkotófolyamatot. Ez arról szólt, hogy a majdani darab írója együtt létezik a társulattal, és szorosan a színészekhez igazítva hozza létre a drámai szöveget. Az első öt évben nem találtam ehhez alkalmas alanyt, végül Gothár Péter hívta fel a figyelmemet Bognár Péterre, aki együtt dolgozott vele a Színművészetin egy beszédkurzuson. A fiatal szerzőnek addigra már több verseskötete megjelent, de drámaírással még nem foglalkozott. Ekkor jött az ötlet, hogy a pályázatomban leírt módon hozzuk közelebb a színházhoz, amiért egy ösztöndíj formájában még pénzt is kapna. Péter az elmúlt hónapokat a Katonában töltötte, ismerkedett a színészekkel és részt vett két nagyon szabálytalan előadás próbafolyamatán, Gothár Péter és az én egyik rendezésemen, a végeredmény pedig egy különleges, a Katona színészeire hangolt színdarab lett, amelyet hamarosan a nézők is megismerhetnek.

- Januárban Dankó István is lehetőséget kap a bemutatkozásra rendezőként.

- Istvánnak nagyon sok olyan megnyilvánulása szokott lenni egy próbafolyamat során, amelyekből az derül ki, hogy igen hamar és pontosan megérti a rendezői szándékot, közben pedig ő is nagyon jó javaslatokkal áll elő. Ezek a tulajdonságok alkalmassá teszik őt arra, hogy maga is kipróbálhassa magát rendezőként. Egyelőre csak egy próbarészletet láttam a készülő Holt lelkekből, de kíváncsian várom István bemutatkozását, aminek majd a Sufni ad helyet.

- Új Spiró-darabbal is készülnek az évadban. A legendás Csirkefej szerzője most Széljegy címmel írt darabot Zsámbéki Gábornak. Mivel foglalkozik majd ez az előadás?

- A mai magyar valóságnak egy igen fontos szeletéről beszél a darab, ami egy furcsa lakásüggyel kapcsolatos becsapástörténet. Az pedig külön öröm, hogy egy új magyar drámát tarthatunk a kezünkben.

- Néhány hónapja befogadták a Magyar Színházi Társaság és Színház folyóirat beszélgetéssorozatát.

- A színházi szakma láthatóan igényli az ilyen típusú eseményeket, a Katona pedig örömmel biztosította hozzá a helyszínt, hogy létrejöhessen a közös gondolkodás. A megújult előcsarnokunk épp ilyen programoknak is hivatott helyet adni. Általában tele van a nézőtér, úgyhogy van érdeklődés.

Máté Gábor

Máté Gábor (Fotó/Forrás: Szécsi István / Fidelio)

- Sok a kibeszéletlen téma? Az elmúlt hónapok zaklatási botrányai kapcsán úgy tűnik, gyakran a társulaton belül sem működik zökkenőmentesen a kommunikáció.

- Egy társulaton belül, ahol az emberek úgy vannak jelen, mintha egy nagy családot alkotnának, szinte mindenről szó esik. Nem érzem úgy, hogy a Katonában bármit is elhallgatnánk,

az én ajtóm pedig tényleg mindig nyitva áll,

hogy ha egy kollégám erre jár, ne érezze nehézségnek bejönni hozzám.

- Mit gondol a színházi életben az utóbbi időben felszínre került zaklatási ügyekről?

- A különböző eseteket nem szabad összemosni, nem egyformák ezek a történetek. Miután ez egy kis szakma, jól ismerjük egymást, de vannak dolgok, amikről nem tudunk. Az például, hogy valakinek milyenek a szexuális preferenciái, nem köthető élesen a színházi szakmához. A zaklatási ügyek nem kifejezetten színházi ügyek, csak a színházi embereket jobban ismerik, ezért érdekesek a közvélemény számára. Azt is látni kell, hogy

akit megneveznek, az abban a pillanatban meghurcolttá válik.

Nincsenek fokozatok. Kezd átesni a dolog a ló másik oldalára, hirtelen mindenki sokkal érzékenyebb lett, mint korábban. A színházban érzelmekkel dolgozunk, sokkal hamarabb kiszalad valakiből egy indulatos mondat, ami mögött csupán idegfeszültség van. A zaklatást természetesen magam is elítélem, az viszont tény, hogy ma mindenről kicsit másképp gondolkodunk, mint tíz-húsz-harminc évvel ezelőtt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Távozó ügyvezető, elmaradó programok a Fesztiválzenekarnál

Számos jövőre tervezett programot, köztük az idősotthonokba és kisgyermekeknek szervezett koncerteket kénytelen lemondani a Budapest Fesztiválzenekar a kieső TAO-forrás miatt. Leépítés kezdődött meg a háttérstábban.
Klasszikus

Bösendorfer zongorát hallunk Érdi Tamás új Beethoven-lemezén

Mindig, mindenhol a Steinway, most viszont egy olyan lemez jelent meg, amelyen Bösendorfer-zongora szól. De korántsem ez Érdi Tamás felvételének érdeme.
Klasszikus

Ha a rezesek viccelni kezdenek...

... csinálják úgy, mint ez az öt plusz egy fickó. Most, amikor kis hangszórókon hallgatunk zenét, mindennél fontosabb, hogy megismertessük a legkisebbekkel az élő zene izgalmait. A Brass In Five harsány humorral és a hangszereik sokféle hasznosításával végzik ezt a munkát.
Klasszikus

A karmester nem közlekedési rendőr

Kitűnő hegedűsből lett rendkívüli karmester. Takács-Nagy Gábor energiája a színpadon a zenét szolgálja, interjú közben pedig az őszinte beszélgetés záloga. Október elején, egy budapesti zenekari próba és egy mesterkurzus közben kerestük fel az Egyesült Királyságban élő művészt.
Vizuál

Milyen volt Jeney Zoltán kapcsolata a filmmel?

Jeney Zoltánra emlékezik a Magyar Nemzeti Filmalap. Az október végén elhunyt zeneszerzőt talán sokan a Jób lázadása, a Szindbád és a Kincskereső kisködmön filmzenéiért ismerték. Négy alkotása most ingyen elérhető az interneten.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

Egy beugrás története

Színházi szokás, hogy az előadás szereplői kezdés előtt egy órával érkeznek. Van ki ráérősebb, van ki sietősebb. Mindenkinek megvan a maga rituáléja.
Színház interjú

„Nem akarjuk zsebre dugott kézzel szemlélni a világ folyását” - Interjú Kovács D. Dániellel

Négy fiatal rendező, Hegymegi Máté, Kovács D. Dániel, Pass Andrea és Szenteczki Zita összefogásával új alternatív társulat alakult, a NARRATÍVA. Bemutatkozó előadásukat, a Kurázsi és gyerekeit Kovács D. Dániel rendezi a felújított Radnóti Tesla Laborban.
Színház hír

Radnóti Zsuzsát díjazta a Fidelio példamutató kezdeményezéséért

A Fidelio szerkesztőségének felterjesztése alapján az Art is Business Díj kuratóriuma Radnóti Zsuzsa dramaturgnak ítélte oda a Fidelio "Művészek a művészekért" különdíjat a Kortárs Magyar Dráma-díj megalapításáért.
Színház premier

Gergye Krisztián ADHD-és gyerekekről szóló előadást rendez a B32-ben

Egy felnőni képtelen, „laza” anyuka; egy figyelemhiányos-hiperaktív, rosszabb pillanataiban fékezhetetlen fiú; és szomszédjuk, egy trauma miatt dadogó ex-tanárnő a főszereplői a Mit tennél, ha meghalnék? c. drámának, a szereplők: Horváth Lili, Varga Ádám Simkó Katalin.
Színház hír

Először pályázik Magyarország a Nemzetközi Színházi Olimpia megrendezésére 

A Nemzetközi Színházi Olimpia zárósajtótájékoztatóján Szentpéterváron Vidnyánszky Attila és Fekete Péter bejelentették, hogy Magyarország kandidál a 2023-as Nemzetközi Színházi Olimpia megrendezésére.