Színház

Máté Gábor: „Nem érzem úgy, hogy a Katonában bármit is elhallgatnánk”

2017.12.19. 09:26
Ajánlom
Ascher Tamás Háromszéken címmel látható Pintér Béla legújabb bemutatója a Katona József Színházban. A témaválasztásról, az újságírók felelősségéről, valamint a zaklatási ügyekről is beszélt lapunknak a színház igazgatója, Máté Gábor.

- Hamarosan új Pintér Béla-előadással bővül a repertoár (Időközben, december 17-én bemutatták az előadást – a szerk.). Korábban arról lehetett hallani, hogy ebben az ön „nőügyei” kerülnek terítékre. Tudja már, mire számíthat?

- A beszélgetésünk időpontjában még nem ismerem a végleges szövegkönyvet, körülbelül negyven oldalt olvastam eddig belőle. Nagyjából tudom, miről fog szólni, de még ez is változhat. Egyelőre azt sem lenne könnyű megállapítani, milyen műfaji megnevezés illik a darabra. Már várom, hogy Pintér Béla azt mondja, mehetek próbát nézni, valószínűleg akkor fog bennem kialakulni valamilyen kép az előadásról.

Máté Gábor

Máté Gábor (Fotó/Forrás: Szécsi István / Fidelio)

- Az előadás címe is tartalmaz némi információmorzsát.

- Pintér Béla kitalált egy fiktív színházat, ami tulajdonképpen a kaposvári Csiky Gergely Színház és a Katona József Színház különös elegye, ahonnan néhányan, nevezetesen Ascher Tamás, Bezerédi Zoltán és jómagam elmegyünk Erdélybe, Háromszékre, és itt kezdődnek az igazi kalandok.

- Honnan jött az ötlet, hogy a társulat tagjairól szóljon az előadás? Van ennek valami köze Pintér Béla korábbi katonás rendezéséhez, A bajnok hoz?

- Nincs, és nem is tudom, hogyan állt össze Pintér Béla fejében a történet, tőlem ehhez semmiféle segítséget nem kért. Egyébként én magam igencsak későn jutottam el Erdélybe, igaz, már katonás színész voltam, A revizort játszottuk Kolozsvárott. De sajnos semmilyen szerelmi kalandot nem tudok felmutatni Erdélyből.

- Bezerédi Zoltán önmagát alakítja az előadásban, az ön esetében nem merül fel hasonló?

- Nem, de nem is tartanám jó ötletnek, amúgy is feszegeti az ízlésesség határát, hogy a színház egyik előadása az igazgatóról szól. Esetleg felmerülhet egy-egy gyanakvó emberben, hogy magamról írattam darabot. Remélem, hogy ezt ki tudjuk védeni valahogy.

Ascher Tamás Háromszéken

Pintér Béla első katonás rendezése, A bajnok annak idején komoly médiafigyelmet kapott, a meghirdetett előadásokra azóta is pillanatok alatt elkapkodják a jegyeket. Nem csoda, hogy nagy várakozás övezte a legújabb rendezést is, amelyet december 17-én mutattak be. Pintér frissen megírt darabja kitalált történet, a szereplők között azonban többen is feltűnnek a Katona művészei közül, mint például Ascher Tamás, Máté Gábor, Pintér Béla és Bezerédi Zoltán, aki ráadásul saját magát fogja alakítani a színpadon. A néptáncbetétekkel teletűzdelt előadásban fellép még többek között Fekete Ernő, Jordán Adél, Keresztes Tamás, Pintér Béla, Elek Ferenc és Thuróczy Szabolcs.

Fekete Ernő (Máté Gábor szerepében), Keresztes Tamás (Ascher Tamás szerepében) és Bezerédi Zoltán (Bezerédi Zoltán szerepében) - Ascher Tamás Háromszéken

Fekete Ernő (Máté Gábor szerepében), Keresztes Tamás (Ascher Tamás szerepében) és Bezerédi Zoltán (Bezerédi Zoltán szerepében) - Ascher Tamás Háromszéken (Fotó/Forrás: Horváth Judit / Katona József Színház)

- Mire figyel oda az évados repertoár kialakításánál?

Két nagyon fontos szempont van, egyrészt a rendezői gondolkodás, tehát hogy legyen valamilyen mondandónk a választott színdarabokon keresztül, másrészt a szerepek kioszthatósága és a színészi foglalkoztatottság. Természetesen a társadalmi változásokra is reflektálnunk kell, de szerencsére a rendezőink fogékonyak erre, és olyan témákkal állnak elő, amelyekről úgy érzik, a ma emberének szól és beszélni kell róla. Persze fontos, hogy a Katona régi arculatát is továbbörökítsük. Most némileg előtérbe került a kortárs irodalom, ami eddig más ízlés mentén volt jelen Zsámbéki Gábor igazgatása idején, az ő „finnyássága” azonban rám nem annyira jellemző, ezért bekerülnek a repertoárba olyan darabok is, amelyek nem képviselnek akkora irodalmi értéket, de mégis valamiért fontosnak tartom, hogy játsszuk.

Máté Gábor

Máté Gábor (Fotó/Forrás: Szécsi István / Fidelio)

- Úgy tűnik, a Katona különösen nyitott a kísérletezésre, gondolhatunk itt a 360 fokos, élő közvetítésre, az évadbejelentő videókra vagy az emoji-kampányra. Miért tartják ezeket fontosnak?

- Megpróbáljuk azt a fajta eredetiséget, úttörést, ami a Katona művészi munkájára jellemző, valamilyen módon a marketing- és pr-tevékenységünkbe is átültetni.

Ebből a szempontból többek vagyunk, mint pusztán színház.

Büszkék vagyunk a saját roma felzárkóztatási programunkra is, ami ugyancsak kitágítja a színházi funkciókat. Ez elsősorban nem a színház dolga lenne, de ha a társadalomban ezek a jelenségek nem kapnak elegendő figyelmet, akkor nekünk kell élen járnunk, és megmutatni, hogyan is lehetne. A színháznak mindig előre kell mennie, és megmutatnia magát, hogy újabb és újabb társadalmi rétegeket érjen el.

06-mate-gabor-171201-A40A0036

06-mate-gabor-171201-A40A0036 (Fotó/Forrás: Szécsi István / Fidelio)

- Az Ön által színpadra állított Munkavégzés során nem biztonságos című Lucy Kirkwood-darab azt a kérdést feszegeti, hol van a határ az újságírói szenzációhajhászásban. Ön hogyan tudja megvédeni a színészeit ettől?

- Mivel szabad emberekről beszélünk, ezért nem tudok különösebb határt szabni ennek, legfeljebb akkor lehetnek tűzoltás-szerű javaslataim, amikor már elért minket a baj. Ez nagyon kényes kérdés, vannak olyan személyiségek a társulaton belül, akik számára ez hatalmas teher, míg mások ügyesen tudnak bánni az ilyesmivel. Az én alkatomtól ez mindig is távol állt, az

egész működésem során igyekeztem elkerülni a túlzott figyelmet,

mégis, az életem különböző pillanataiban újra és újra betört az életembe. Érintettnek érzem magam, és fontosnak tartom a rendezésemen keresztül is felhívni a figyelmet az újságírás felelősségére abban, hogy a dolgok meddig mennek el. Ez magunknak is fontos figyelmeztetés, mert sokszor foglalkozunk olyan témákkal, amik mögött valós emberek állnak. Az Olaszliszkai esetében például nem voltam elég körültekintő (Az előadás ellen az érintett család tiltakozott – a szerk.) Valószínűleg egyébként is így cselekedtem volna, de talán valamivel jobban előkészítve, az érintettekkel előre konzultálva.

- A bajnok kapcsán a sajtóban megjelent írások hatására több politikai alapú támadás érte a színházat és Pintér Bélát. Éltek meg emiatt nehéz perceket?

- Igen, adódtak problémáink épp az újságírói szenzációhajhászás miatt, de a felelősség ilyenkor is az enyém, hiszen én vezetem ezt a színházat. A megjelent cikk gyaníthatóan rengeteg kattintást eredményezett a szóban forgó újság online felületén, ezért ők nyilván úgy gondolják, hogy a saját szakmájuk nevében jól jártak el, ugyanakkor elterelte a figyelmet az előadás művészi teljesítményeiről, ami sajnálatos az alkotókra nézve.

Máté Gábor

Máté Gábor (Fotó/Forrás: Szécsi István / Fidelio)

- Gothár Péter rendezésében készül a Minden kombi cirkó... című előadás. Úgy tudom, a szerző, Bognár Péter különleges lehetőséget kapott a színháztól a darab megírásához.

- Az egész onnan ered, hogy az első igazgatói pályázatomban leírtam egy ideális alkotófolyamatot. Ez arról szólt, hogy a majdani darab írója együtt létezik a társulattal, és szorosan a színészekhez igazítva hozza létre a drámai szöveget. Az első öt évben nem találtam ehhez alkalmas alanyt, végül Gothár Péter hívta fel a figyelmemet Bognár Péterre, aki együtt dolgozott vele a Színművészetin egy beszédkurzuson. A fiatal szerzőnek addigra már több verseskötete megjelent, de drámaírással még nem foglalkozott. Ekkor jött az ötlet, hogy a pályázatomban leírt módon hozzuk közelebb a színházhoz, amiért egy ösztöndíj formájában még pénzt is kapna. Péter az elmúlt hónapokat a Katonában töltötte, ismerkedett a színészekkel és részt vett két nagyon szabálytalan előadás próbafolyamatán, Gothár Péter és az én egyik rendezésemen, a végeredmény pedig egy különleges, a Katona színészeire hangolt színdarab lett, amelyet hamarosan a nézők is megismerhetnek.

- Januárban Dankó István is lehetőséget kap a bemutatkozásra rendezőként.

- Istvánnak nagyon sok olyan megnyilvánulása szokott lenni egy próbafolyamat során, amelyekből az derül ki, hogy igen hamar és pontosan megérti a rendezői szándékot, közben pedig ő is nagyon jó javaslatokkal áll elő. Ezek a tulajdonságok alkalmassá teszik őt arra, hogy maga is kipróbálhassa magát rendezőként. Egyelőre csak egy próbarészletet láttam a készülő Holt lelkekből, de kíváncsian várom István bemutatkozását, aminek majd a Sufni ad helyet.

- Új Spiró-darabbal is készülnek az évadban. A legendás Csirkefej szerzője most Széljegy címmel írt darabot Zsámbéki Gábornak. Mivel foglalkozik majd ez az előadás?

- A mai magyar valóságnak egy igen fontos szeletéről beszél a darab, ami egy furcsa lakásüggyel kapcsolatos becsapástörténet. Az pedig külön öröm, hogy egy új magyar drámát tarthatunk a kezünkben.

- Néhány hónapja befogadták a Magyar Színházi Társaság és Színház folyóirat beszélgetéssorozatát.

- A színházi szakma láthatóan igényli az ilyen típusú eseményeket, a Katona pedig örömmel biztosította hozzá a helyszínt, hogy létrejöhessen a közös gondolkodás. A megújult előcsarnokunk épp ilyen programoknak is hivatott helyet adni. Általában tele van a nézőtér, úgyhogy van érdeklődés.

Máté Gábor

Máté Gábor (Fotó/Forrás: Szécsi István / Fidelio)

- Sok a kibeszéletlen téma? Az elmúlt hónapok zaklatási botrányai kapcsán úgy tűnik, gyakran a társulaton belül sem működik zökkenőmentesen a kommunikáció.

- Egy társulaton belül, ahol az emberek úgy vannak jelen, mintha egy nagy családot alkotnának, szinte mindenről szó esik. Nem érzem úgy, hogy a Katonában bármit is elhallgatnánk,

az én ajtóm pedig tényleg mindig nyitva áll,

hogy ha egy kollégám erre jár, ne érezze nehézségnek bejönni hozzám.

- Mit gondol a színházi életben az utóbbi időben felszínre került zaklatási ügyekről?

- A különböző eseteket nem szabad összemosni, nem egyformák ezek a történetek. Miután ez egy kis szakma, jól ismerjük egymást, de vannak dolgok, amikről nem tudunk. Az például, hogy valakinek milyenek a szexuális preferenciái, nem köthető élesen a színházi szakmához. A zaklatási ügyek nem kifejezetten színházi ügyek, csak a színházi embereket jobban ismerik, ezért érdekesek a közvélemény számára. Azt is látni kell, hogy

akit megneveznek, az abban a pillanatban meghurcolttá válik.

Nincsenek fokozatok. Kezd átesni a dolog a ló másik oldalára, hirtelen mindenki sokkal érzékenyebb lett, mint korábban. A színházban érzelmekkel dolgozunk, sokkal hamarabb kiszalad valakiből egy indulatos mondat, ami mögött csupán idegfeszültség van. A zaklatást természetesen magam is elítélem, az viszont tény, hogy ma mindenről kicsit másképp gondolkodunk, mint tíz-húsz-harminc évvel ezelőtt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Díjat nyert Cserhalmi György és Dunai Tamás Los Angelesben – Nézd meg közös kisfilmjüket!

Az Independent Short Awards online gáláján havi szinten díjazza a fesztiválra beküldött, hazájukban már sikerrel bemutatott alkotásokat. A véletlenszerűen kiválasztott és meghívott szakértők a nagy kitüntetésekhez hasonlóan itt is különböző kategóriákban értékelik a műveket, amikkel a világ minden tájáról lehet pályázni.
Plusz

„Az igazi beszélgetés az, amiben az igazság megmutatja magát” – Feldmár András 80 éves

Úgy véli, szabadságra vagyunk ítélve, és ez nehéz dolog. Hiszen ez nem a saját szabadságunkat jelenti, hanem elsősorban az élet szabadságát. És ha bántanak, akkor szabad arrébb menni. Sőt, kell. Születésnapját ünnepli a Kanadában élő pszichoterapeuta és gondolkodó, Feldmár András.
Színház

Szüleik ellen lázadó fiatalokról szól Vidnyánszky új rendezése a Nemzetiben

Shakespeare Rómeó és Júlia című művét tűzi műsorra a Nemzeti Színház Vidnyánszky Attila rendezésében; a szerelem mindenhatóságáról szóló darab olvasópróbáját kedden tartotta meg a társulat, a bemutatót december elejére tervezik.
Klasszikus

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Plusz

Állami kitüntetéseket kaptak művészeink október 23. alkalmából

Állami kitüntetéseket és egészségügyi díjakat adott át Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere és Latorcai Csaba, a tárca közigazgatási államtitkára hétfőn Budapesten.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Új színt kap Az ember tragédiája

Vajon hogy folytatódna Madách drámája, Ádám és Éva története? Tette fel a kérdést négy drámaíró, és Szikora János vezetésével nekiláttak, hogy megalkossák Az ember tragédiájának folytatását, ami a 20. század legjelentősebb eseményei mentén beszél a jelenünkről.
Színház hír

„Boldoggá tesz, ha őszinteség és bizalom övezi a munkámat” – Szabó Tibor lett a Weöres Sándor Színház új igazgatója

Jordán Tamás mandátuma 2021 januárjában lejár, és mivel az igazgató nem pályázik újra, a szombathelyi teátrum vezetői székébe mindenképpen új ember kerül. Az egyik pályázó a tatabányai Jászai Mari Színház egykori direktora, Harsányi Sulyom László, a másik pedig a Weöres Sándor Színház egyik alapítója és a társulat által is támogatott Szabó Tibor volt. Utóbbit végül október 29-én a Közgyűlés percek alatt, egyhangúlag szavazta meg.
Színház hír

Politikai viták fenyegetik az egri színház zavartalan működését

Megszegni készül Eger polgármestere a kormánnyal kötött működtetési megállapodást, ez pedig azt eredményezheti, hogy a Gárdonyi Géza Színház évi körülbelül 300 millió forint támogatástól esik el. Mirkóczki Ádám, elfogadva a szakmai bíráló bizottság véleményét, aláírta a Blaskó Balázst támogató nyilatkozatot, az azonban csak ma derül ki, hogy valóban őt támogatja-e.
Színház magazin

„Játszottam, játszottam, a tapsért, a szíves fogadtatás gyönyörűségéért” – Poór Lili színházi missziója

A Trianon utáni színjátszásról szóló sorozatunkban már többször foglalkoztunk Janovics Jenővel, aki Kolozsvárott két színházat is építtetett, s megalapította Közép-Európa első filmstúdióját is. Mögötte is állt egy asszony, akinek talán a legtöbbet köszönhetett. Ám róla a színháztörténetben sokkal kevesebb szó esik. Pedig Poór Lili nemcsak hűséges társa volt a direktornak, de szövetségese is a magyar kultúra fennmaradásáért folytatott küzdelemben.
Színház hír

Újabb házassági leckék középhaladók

Ősbemutatóra készül a Centrál Színház, ugyanis október 30-án mutatják be az évek óta nagy sikerrel futó Házassági leckék középhaladóknak folytatását. Florian Zeller francia író gondolta újra az eredeti előadás alaphelyzetét és még egy estére összehozta a szereplőket.