Színház

Máté Gábor: „Nem érzem úgy, hogy a Katonában bármit is elhallgatnánk”

2017.12.19. 09:26
Ajánlom
Ascher Tamás Háromszéken címmel látható Pintér Béla legújabb bemutatója a Katona József Színházban. A témaválasztásról, az újságírók felelősségéről, valamint a zaklatási ügyekről is beszélt lapunknak a színház igazgatója, Máté Gábor.

- Hamarosan új Pintér Béla-előadással bővül a repertoár (Időközben, december 17-én bemutatták az előadást – a szerk.). Korábban arról lehetett hallani, hogy ebben az ön „nőügyei” kerülnek terítékre. Tudja már, mire számíthat?

- A beszélgetésünk időpontjában még nem ismerem a végleges szövegkönyvet, körülbelül negyven oldalt olvastam eddig belőle. Nagyjából tudom, miről fog szólni, de még ez is változhat. Egyelőre azt sem lenne könnyű megállapítani, milyen műfaji megnevezés illik a darabra. Már várom, hogy Pintér Béla azt mondja, mehetek próbát nézni, valószínűleg akkor fog bennem kialakulni valamilyen kép az előadásról.

Máté Gábor

Máté Gábor (Fotó/Forrás: Szécsi István / Fidelio)

- Az előadás címe is tartalmaz némi információmorzsát.

- Pintér Béla kitalált egy fiktív színházat, ami tulajdonképpen a kaposvári Csiky Gergely Színház és a Katona József Színház különös elegye, ahonnan néhányan, nevezetesen Ascher Tamás, Bezerédi Zoltán és jómagam elmegyünk Erdélybe, Háromszékre, és itt kezdődnek az igazi kalandok.

- Honnan jött az ötlet, hogy a társulat tagjairól szóljon az előadás? Van ennek valami köze Pintér Béla korábbi katonás rendezéséhez, A bajnok hoz?

- Nincs, és nem is tudom, hogyan állt össze Pintér Béla fejében a történet, tőlem ehhez semmiféle segítséget nem kért. Egyébként én magam igencsak későn jutottam el Erdélybe, igaz, már katonás színész voltam, A revizort játszottuk Kolozsvárott. De sajnos semmilyen szerelmi kalandot nem tudok felmutatni Erdélyből.

- Bezerédi Zoltán önmagát alakítja az előadásban, az ön esetében nem merül fel hasonló?

- Nem, de nem is tartanám jó ötletnek, amúgy is feszegeti az ízlésesség határát, hogy a színház egyik előadása az igazgatóról szól. Esetleg felmerülhet egy-egy gyanakvó emberben, hogy magamról írattam darabot. Remélem, hogy ezt ki tudjuk védeni valahogy.

Ascher Tamás Háromszéken

Pintér Béla első katonás rendezése, A bajnok annak idején komoly médiafigyelmet kapott, a meghirdetett előadásokra azóta is pillanatok alatt elkapkodják a jegyeket. Nem csoda, hogy nagy várakozás övezte a legújabb rendezést is, amelyet december 17-én mutattak be. Pintér frissen megírt darabja kitalált történet, a szereplők között azonban többen is feltűnnek a Katona művészei közül, mint például Ascher Tamás, Máté Gábor, Pintér Béla és Bezerédi Zoltán, aki ráadásul saját magát fogja alakítani a színpadon. A néptáncbetétekkel teletűzdelt előadásban fellép még többek között Fekete Ernő, Jordán Adél, Keresztes Tamás, Pintér Béla, Elek Ferenc és Thuróczy Szabolcs.

Fekete Ernő (Máté Gábor szerepében), Keresztes Tamás (Ascher Tamás szerepében) és Bezerédi Zoltán (Bezerédi Zoltán szerepében) - Ascher Tamás Háromszéken

Fekete Ernő (Máté Gábor szerepében), Keresztes Tamás (Ascher Tamás szerepében) és Bezerédi Zoltán (Bezerédi Zoltán szerepében) - Ascher Tamás Háromszéken (Fotó/Forrás: Horváth Judit / Katona József Színház)

- Mire figyel oda az évados repertoár kialakításánál?

Két nagyon fontos szempont van, egyrészt a rendezői gondolkodás, tehát hogy legyen valamilyen mondandónk a választott színdarabokon keresztül, másrészt a szerepek kioszthatósága és a színészi foglalkoztatottság. Természetesen a társadalmi változásokra is reflektálnunk kell, de szerencsére a rendezőink fogékonyak erre, és olyan témákkal állnak elő, amelyekről úgy érzik, a ma emberének szól és beszélni kell róla. Persze fontos, hogy a Katona régi arculatát is továbbörökítsük. Most némileg előtérbe került a kortárs irodalom, ami eddig más ízlés mentén volt jelen Zsámbéki Gábor igazgatása idején, az ő „finnyássága” azonban rám nem annyira jellemző, ezért bekerülnek a repertoárba olyan darabok is, amelyek nem képviselnek akkora irodalmi értéket, de mégis valamiért fontosnak tartom, hogy játsszuk.

Máté Gábor

Máté Gábor (Fotó/Forrás: Szécsi István / Fidelio)

- Úgy tűnik, a Katona különösen nyitott a kísérletezésre, gondolhatunk itt a 360 fokos, élő közvetítésre, az évadbejelentő videókra vagy az emoji-kampányra. Miért tartják ezeket fontosnak?

- Megpróbáljuk azt a fajta eredetiséget, úttörést, ami a Katona művészi munkájára jellemző, valamilyen módon a marketing- és pr-tevékenységünkbe is átültetni.

Ebből a szempontból többek vagyunk, mint pusztán színház.

Büszkék vagyunk a saját roma felzárkóztatási programunkra is, ami ugyancsak kitágítja a színházi funkciókat. Ez elsősorban nem a színház dolga lenne, de ha a társadalomban ezek a jelenségek nem kapnak elegendő figyelmet, akkor nekünk kell élen járnunk, és megmutatni, hogyan is lehetne. A színháznak mindig előre kell mennie, és megmutatnia magát, hogy újabb és újabb társadalmi rétegeket érjen el.

06-mate-gabor-171201-A40A0036

06-mate-gabor-171201-A40A0036 (Fotó/Forrás: Szécsi István / Fidelio)

- Az Ön által színpadra állított Munkavégzés során nem biztonságos című Lucy Kirkwood-darab azt a kérdést feszegeti, hol van a határ az újságírói szenzációhajhászásban. Ön hogyan tudja megvédeni a színészeit ettől?

- Mivel szabad emberekről beszélünk, ezért nem tudok különösebb határt szabni ennek, legfeljebb akkor lehetnek tűzoltás-szerű javaslataim, amikor már elért minket a baj. Ez nagyon kényes kérdés, vannak olyan személyiségek a társulaton belül, akik számára ez hatalmas teher, míg mások ügyesen tudnak bánni az ilyesmivel. Az én alkatomtól ez mindig is távol állt, az

egész működésem során igyekeztem elkerülni a túlzott figyelmet,

mégis, az életem különböző pillanataiban újra és újra betört az életembe. Érintettnek érzem magam, és fontosnak tartom a rendezésemen keresztül is felhívni a figyelmet az újságírás felelősségére abban, hogy a dolgok meddig mennek el. Ez magunknak is fontos figyelmeztetés, mert sokszor foglalkozunk olyan témákkal, amik mögött valós emberek állnak. Az Olaszliszkai esetében például nem voltam elég körültekintő (Az előadás ellen az érintett család tiltakozott – a szerk.) Valószínűleg egyébként is így cselekedtem volna, de talán valamivel jobban előkészítve, az érintettekkel előre konzultálva.

- A bajnok kapcsán a sajtóban megjelent írások hatására több politikai alapú támadás érte a színházat és Pintér Bélát. Éltek meg emiatt nehéz perceket?

- Igen, adódtak problémáink épp az újságírói szenzációhajhászás miatt, de a felelősség ilyenkor is az enyém, hiszen én vezetem ezt a színházat. A megjelent cikk gyaníthatóan rengeteg kattintást eredményezett a szóban forgó újság online felületén, ezért ők nyilván úgy gondolják, hogy a saját szakmájuk nevében jól jártak el, ugyanakkor elterelte a figyelmet az előadás művészi teljesítményeiről, ami sajnálatos az alkotókra nézve.

Máté Gábor

Máté Gábor (Fotó/Forrás: Szécsi István / Fidelio)

- Gothár Péter rendezésében készül a Minden kombi cirkó... című előadás. Úgy tudom, a szerző, Bognár Péter különleges lehetőséget kapott a színháztól a darab megírásához.

- Az egész onnan ered, hogy az első igazgatói pályázatomban leírtam egy ideális alkotófolyamatot. Ez arról szólt, hogy a majdani darab írója együtt létezik a társulattal, és szorosan a színészekhez igazítva hozza létre a drámai szöveget. Az első öt évben nem találtam ehhez alkalmas alanyt, végül Gothár Péter hívta fel a figyelmemet Bognár Péterre, aki együtt dolgozott vele a Színművészetin egy beszédkurzuson. A fiatal szerzőnek addigra már több verseskötete megjelent, de drámaírással még nem foglalkozott. Ekkor jött az ötlet, hogy a pályázatomban leírt módon hozzuk közelebb a színházhoz, amiért egy ösztöndíj formájában még pénzt is kapna. Péter az elmúlt hónapokat a Katonában töltötte, ismerkedett a színészekkel és részt vett két nagyon szabálytalan előadás próbafolyamatán, Gothár Péter és az én egyik rendezésemen, a végeredmény pedig egy különleges, a Katona színészeire hangolt színdarab lett, amelyet hamarosan a nézők is megismerhetnek.

- Januárban Dankó István is lehetőséget kap a bemutatkozásra rendezőként.

- Istvánnak nagyon sok olyan megnyilvánulása szokott lenni egy próbafolyamat során, amelyekből az derül ki, hogy igen hamar és pontosan megérti a rendezői szándékot, közben pedig ő is nagyon jó javaslatokkal áll elő. Ezek a tulajdonságok alkalmassá teszik őt arra, hogy maga is kipróbálhassa magát rendezőként. Egyelőre csak egy próbarészletet láttam a készülő Holt lelkekből, de kíváncsian várom István bemutatkozását, aminek majd a Sufni ad helyet.

- Új Spiró-darabbal is készülnek az évadban. A legendás Csirkefej szerzője most Széljegy címmel írt darabot Zsámbéki Gábornak. Mivel foglalkozik majd ez az előadás?

- A mai magyar valóságnak egy igen fontos szeletéről beszél a darab, ami egy furcsa lakásüggyel kapcsolatos becsapástörténet. Az pedig külön öröm, hogy egy új magyar drámát tarthatunk a kezünkben.

- Néhány hónapja befogadták a Magyar Színházi Társaság és Színház folyóirat beszélgetéssorozatát.

- A színházi szakma láthatóan igényli az ilyen típusú eseményeket, a Katona pedig örömmel biztosította hozzá a helyszínt, hogy létrejöhessen a közös gondolkodás. A megújult előcsarnokunk épp ilyen programoknak is hivatott helyet adni. Általában tele van a nézőtér, úgyhogy van érdeklődés.

Máté Gábor

Máté Gábor (Fotó/Forrás: Szécsi István / Fidelio)

- Sok a kibeszéletlen téma? Az elmúlt hónapok zaklatási botrányai kapcsán úgy tűnik, gyakran a társulaton belül sem működik zökkenőmentesen a kommunikáció.

- Egy társulaton belül, ahol az emberek úgy vannak jelen, mintha egy nagy családot alkotnának, szinte mindenről szó esik. Nem érzem úgy, hogy a Katonában bármit is elhallgatnánk,

az én ajtóm pedig tényleg mindig nyitva áll,

hogy ha egy kollégám erre jár, ne érezze nehézségnek bejönni hozzám.

- Mit gondol a színházi életben az utóbbi időben felszínre került zaklatási ügyekről?

- A különböző eseteket nem szabad összemosni, nem egyformák ezek a történetek. Miután ez egy kis szakma, jól ismerjük egymást, de vannak dolgok, amikről nem tudunk. Az például, hogy valakinek milyenek a szexuális preferenciái, nem köthető élesen a színházi szakmához. A zaklatási ügyek nem kifejezetten színházi ügyek, csak a színházi embereket jobban ismerik, ezért érdekesek a közvélemény számára. Azt is látni kell, hogy

akit megneveznek, az abban a pillanatban meghurcolttá válik.

Nincsenek fokozatok. Kezd átesni a dolog a ló másik oldalára, hirtelen mindenki sokkal érzékenyebb lett, mint korábban. A színházban érzelmekkel dolgozunk, sokkal hamarabb kiszalad valakiből egy indulatos mondat, ami mögött csupán idegfeszültség van. A zaklatást természetesen magam is elítélem, az viszont tény, hogy ma mindenről kicsit másképp gondolkodunk, mint tíz-húsz-harminc évvel ezelőtt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Vizuál

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.
Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház kritika

Kapitalista rémuralom és forróvérű balkáni ösztönvilág

Átalakult a TESZT (Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó) válogatási rendszere, ennek következtében talán „közönségbarátabb” lett a programja. De szellemiségéből, merészségéből, izgalmasságából mit sem veszített.
Színház szeged

Izgalmas színházi merítéssel és workshoppal vár augusztusban a THEALTER

Az idén 28. alkalommal jelentkező szegedi fesztivál a független színházak egyik legfontosabb hazai fóruma, amely a hazai és határon túli előadások mellett kritikusműhellyel is várja a színházkedvelőket augusztus 3-11. között.
Színház interjú

„Egyszerre szívbemarkoló és komikus” – Interjú Horváth Csabával

Izgalmas és sűrű időszakot jelent a nyár a Forte Társulat számára: május végén mutatták be Az öngyilkos című fekete komédiát a Szkénében, majd fesztiválszereplés fesztiválszereplést ér. A társulat vezetőjével, Horváth Csaba rendező-koreográfussal beszélgettünk.
Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.
Színház interjú

„Nevetsz, de közben akár sírhatnál is” – Interjú Vida Péterrel

Június 22-én, Az Anyám, a nyolcadik kerület! című előadással nyitja meg színházi idényét a Kultkikötő, ami egyben a darab ősbemutatója lesz. A „monoKRÓM KÁDdráma” főszerepét Vida Péter alakítja.