Színház

Még mindig kripli - De mitől 200?

2009.10.05. 11:30
Ajánlom
Egy lepattant ír szigeten, a külvilágtól elzárva, él egy belterjes közösség. Van köztük kripli és még kriplibb. Egyszóval Martin McDonagh darabja az emberi élet metaforája. De ezt már szinte mindenki tudja, hisz a Radnóti Színházban lement a Gothár Péter rendezte darab 200. előadása. De mitől kétszáz a kétszáz?

" Csak azért kezdtem drámákat írni,

mert minden mással kudarcot vallottam"

Martin McDonagh

Az 1970-ben született szerző, Martin McDonagh, saját bevallása szerint tesz arra, hogy mit alkottak angol és ír elődei, továbbá a teljes klasszikus drámairodalomra úgy, ahogy van. Nem is csoda, hiszen tizenhat évesen ott hagyta az iskoláit, és tévéfüggőségét munkanélküli segélyekből finanszírozta. Tarantinóra és a hasonszőrűekre gerjedt, 2008-ban aztán rendezett is egy filmet enyhe tarantinós beütéssel (Erőszakik címen fordították magyarra), amivel egyből Oscarra jelölték, igaz, "csak" a forgatókönyvért. Az ír valóságot boncolgató darabjainak bizarr érdekessége, hogy a származását tekintve ír szerző (magyarul ez különösen jól hangzik) Londonban született és csak látogatásai alkalmával tanulmányozta az ír életet, így nála semmi nem úgy van, ahogy a valóságban. Az írek nem pont olyanok, mint az írek, stb. Dehát ezt a világ bármely nemzetiségű írójáról elmondhatjuk... Mindenestre A kriplinek ütős a sztorija, a végtelenül humoros, mégis vészterhes tragédiákat jósló nyelvezete, és ütős a fordítója, a magyar színházi világba akkortájt berobbanó Varró Dániel. Olyan önálló nyelvi univerzumot alkotott, amilyet az ír az eredeti szöveggel. (Sárga haminyami és hasonlók.)

Maga a sztori azért érdekes, mert a halmozottan retardált Billy nagy kitörése lenne - de nem az. Elviszi ugyan egy hollywoodi forgatócsoport az ír latyakból egyenesen Amerikába, de ott rá kell döbbenniük, hogy mégis jobb, ha egy szellemileg visszamaradottat egy színész játszik el, és nem a szellemi visszamaradott maga. (Ez a történet leggyengébb pontja, de olyan viccesen az, hogy beleillik a képbe.) Így marad az ír latyak, pontosabban a partot nyaldosó tenger, amely egyenesen a színpadot nyaldossa. Na, igen, a díszlet. A vidáman tapicskáló falubeliekkel. Ez a tökéletes illúzió szintén a siker része. A lágyan elmosódó kontúrok a félhomályban, a csónak nyikorgása, a cuppanó csizmák hangja. A kis sziget tengerpartja, ahol aztán hazatérése után Billy magára marad azzal a vérfolttal...

Nem sorolható Gothár Péter legerősebb rendezései közé - írta a kritika a darab bemutatója után, 2001-ben, és ez a viszonylagosság azt sugallta, hogy na, ez most nem annyira. Aztán kiderült, hogy mégiscsak annyira. Gothár Péter rendezése olyan áradó energiákkal teli világba tette McDonagh első látásra egysíkú, valójában sokdimenziós, az emberi princípium lényegét magukban hordozó figuráit, amely világban az idiotizmus sokszor eredendő emberi bölcsességet takar, a figurákon való nyegle gúnyolódás pedig végső soron a létezés esendőségével való legmélyebb együttérzést mutatja. Már-már elmenne az érzelgősségig, de attól Gothár olyan mértékben irtózik, hogy ezzel épp a helyére billenti McDonagh szövegének gazdag jelentéstartományát. Mi meg megkajoljuk.

Mindenekelőtt Lengyel Tamás kacska testű, nyáladzó Billyje váltja ki belőlünk ezt a végtelen együttérzést (amellyel alkalmasint az egész világot magunkhoz ölelnénk), de a Csomós Mari, Schell Judit féle bajuszos nénikék, és Kulka János Johnnyja is, aki a napi betevőért hordja-viszi a (többnyire hírérték nélküli) híreket. Meg ez az egész kripliállomány, amelyik a darab szerint 1934-ben, szerintünk most és itt, évszázados tapasztalatokat rejtő, szívszorító idiotizmussal gyürkőzik neki annak, amit életnek nevezünk.

A 200. előadás ünnepi alkalom volt. Eljöttek a régebbi szereplők is - Hámori Gabriella, Kováts Adél, Mészáros Tamás, Marjai Virág, Csankó Zoltán, Karalyos Gábor. Eredeti maszkjukban, csöndes zombiként rendeződtek be a mozis jelenet hátterébe, és meg is hajoltak a többiekkel. Volt torta, volt gyertya, és a végén majdnem meggyulladt a függöny. McDonaghnak tetszett volna.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Milyen anya a zsenimama? Online nézhető lányának dokumentumfilmje Martha Argerichről

Az EuroArts Channel YouTube-csatornáján, angol nyelven látható a 'Bloody Daughter' című dokumentumfilm, amely Martha Argerich hétköznapi arcát mutatja meg.
Zenés színház

Online, ingyenesen követhető az idei Wagner-napok

A Budapesti Wagner-napok 2006 óta páratlan nemzetközi sikerrel zajló eseménysorozata 2020-ban újabb jelentős mérföldkövéhez érkezik: a Müpa első alkalommal tesz mindenki számára ingyenesen elérhetővé egy teljes fesztiválnyi felvételt a Wagner-napok gazdag archívumából.
Fidelio Tours

Babits Mihály fecskefészke Esztergomban

Ma este, a Partitúra kulturális kalandtúra ismétlésében bejárhatjuk Esztergomot, virtuálisan megnézhetjük a Babits-ház híres autogramfalát is. 19 órakor kapcsoljanak a Fidelióra, a Facebook-oldalunkon is elérhető lesz a Partitúra, amelynek két műsorvezetője: Miklósa Erika és Batta András. Itt pedig most elmeséljük a Babits-nyaraló rövid történetét.
Tánc

Ritka fotók "Ventillátor kisasszonyról", aki Esterházy hercegné lett

Ottrubay Melinda volt az Operaház ünnepelt csillaga, a magazinok kedvence, egyedüli magyarként elnyerte a prima balerina assoluta címet, majd visszavonult a színpadtól és feleségül ment herceg Esterházy Pálhoz. 43 évnyi házasság után a herceg őt tette meg az óriási Esterházy-vagyon örökösének, hagyatéka ma is él.
Klasszikus

Fidelio Matiné: Kakaókoncert a Fesztiválzenekarral

A legkisebbeket célzó vasárnapi sorozatunk mai részében a Budapesti Fesztiválzenekar Kakaókoncertjeinek tegnapi adását ajánljuk, amely most online elérhető.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

A héten már személyesen próbálnak a Nemzeti Színház művészei – Évadot hirdetett Vidnyánszky Attila

A jövő évad kilenc bemutatója között szerepel az Ivanov Szász János rendezésében, Az ajtó a norvég Eirik Stubo színrevitelében, valamint a Rómeó és Júlia, amelyet Vidnyánszky Attila rendez.
Színház hír

Nyolc új taggal bővült a Halhatatlanok Társulata

Négy év kihagyás után választottak új tagokat a Halhatatlanok Társulatába. A szakmai kuratórium ajánlása után végül a közönség szavazata döntött.
Színház hír

Színes gálaműsorral mutatja meg magát a szakmai összefogás a Városmajorban

Két hét leforgása alatt több mint 200 pályázat érkezett a Városmajori Szabadtéri Színpad által meghirdetett Összefogás Gála augusztus 16-i nyitóeseményére.
Színház magazin

Egy imádni való színésznő: Pécsi Ildikó 80 éves

Megannyi kiváló alakítással lopta be magát szívünkbe Pécsi Ildikó, aki egyeseknek Az aranyember Noémijeként volt emlékezetes, mások Csámpás Roziként idézik fel könnyedén az Indul a bakterházból. A Kossuth-díjas színésznő május 21-én ünnepli nyolcvanadik születésnapját.
Színház hír

A koronavírus árnyékában készül Az ember tragédiája 2. Székesfehérváron

A székesfehérvári Vörösmarty Színház online próbatermében megtartották Az ember tragédiája 2. rendhagyó olvasópróbáját. Darvasi László, Márton László, Tasnádi István és Závada Pál olvasta fel a színház felkérésére írt új színeket, amelyeket a színház négy rendezője: Bagó Bertalan, Hargitai Iván, Horváth Csaba és Szikora János visz színre, a teljes társulat szereplésével.