Színház

Még mindig kripli - De mitől 200?

2009.10.05. 11:30
Ajánlom
Egy lepattant ír szigeten, a külvilágtól elzárva, él egy belterjes közösség. Van köztük kripli és még kriplibb. Egyszóval Martin McDonagh darabja az emberi élet metaforája. De ezt már szinte mindenki tudja, hisz a Radnóti Színházban lement a Gothár Péter rendezte darab 200. előadása. De mitől kétszáz a kétszáz?

" Csak azért kezdtem drámákat írni,

mert minden mással kudarcot vallottam"

Martin McDonagh

Az 1970-ben született szerző, Martin McDonagh, saját bevallása szerint tesz arra, hogy mit alkottak angol és ír elődei, továbbá a teljes klasszikus drámairodalomra úgy, ahogy van. Nem is csoda, hiszen tizenhat évesen ott hagyta az iskoláit, és tévéfüggőségét munkanélküli segélyekből finanszírozta. Tarantinóra és a hasonszőrűekre gerjedt, 2008-ban aztán rendezett is egy filmet enyhe tarantinós beütéssel (Erőszakik címen fordították magyarra), amivel egyből Oscarra jelölték, igaz, "csak" a forgatókönyvért. Az ír valóságot boncolgató darabjainak bizarr érdekessége, hogy a származását tekintve ír szerző (magyarul ez különösen jól hangzik) Londonban született és csak látogatásai alkalmával tanulmányozta az ír életet, így nála semmi nem úgy van, ahogy a valóságban. Az írek nem pont olyanok, mint az írek, stb. Dehát ezt a világ bármely nemzetiségű írójáról elmondhatjuk... Mindenestre A kriplinek ütős a sztorija, a végtelenül humoros, mégis vészterhes tragédiákat jósló nyelvezete, és ütős a fordítója, a magyar színházi világba akkortájt berobbanó Varró Dániel. Olyan önálló nyelvi univerzumot alkotott, amilyet az ír az eredeti szöveggel. (Sárga haminyami és hasonlók.)

Maga a sztori azért érdekes, mert a halmozottan retardált Billy nagy kitörése lenne - de nem az. Elviszi ugyan egy hollywoodi forgatócsoport az ír latyakból egyenesen Amerikába, de ott rá kell döbbenniük, hogy mégis jobb, ha egy szellemileg visszamaradottat egy színész játszik el, és nem a szellemi visszamaradott maga. (Ez a történet leggyengébb pontja, de olyan viccesen az, hogy beleillik a képbe.) Így marad az ír latyak, pontosabban a partot nyaldosó tenger, amely egyenesen a színpadot nyaldossa. Na, igen, a díszlet. A vidáman tapicskáló falubeliekkel. Ez a tökéletes illúzió szintén a siker része. A lágyan elmosódó kontúrok a félhomályban, a csónak nyikorgása, a cuppanó csizmák hangja. A kis sziget tengerpartja, ahol aztán hazatérése után Billy magára marad azzal a vérfolttal...

Nem sorolható Gothár Péter legerősebb rendezései közé - írta a kritika a darab bemutatója után, 2001-ben, és ez a viszonylagosság azt sugallta, hogy na, ez most nem annyira. Aztán kiderült, hogy mégiscsak annyira. Gothár Péter rendezése olyan áradó energiákkal teli világba tette McDonagh első látásra egysíkú, valójában sokdimenziós, az emberi princípium lényegét magukban hordozó figuráit, amely világban az idiotizmus sokszor eredendő emberi bölcsességet takar, a figurákon való nyegle gúnyolódás pedig végső soron a létezés esendőségével való legmélyebb együttérzést mutatja. Már-már elmenne az érzelgősségig, de attól Gothár olyan mértékben irtózik, hogy ezzel épp a helyére billenti McDonagh szövegének gazdag jelentéstartományát. Mi meg megkajoljuk.

Mindenekelőtt Lengyel Tamás kacska testű, nyáladzó Billyje váltja ki belőlünk ezt a végtelen együttérzést (amellyel alkalmasint az egész világot magunkhoz ölelnénk), de a Csomós Mari, Schell Judit féle bajuszos nénikék, és Kulka János Johnnyja is, aki a napi betevőért hordja-viszi a (többnyire hírérték nélküli) híreket. Meg ez az egész kripliállomány, amelyik a darab szerint 1934-ben, szerintünk most és itt, évszázados tapasztalatokat rejtő, szívszorító idiotizmussal gyürkőzik neki annak, amit életnek nevezünk.

A 200. előadás ünnepi alkalom volt. Eljöttek a régebbi szereplők is - Hámori Gabriella, Kováts Adél, Mészáros Tamás, Marjai Virág, Csankó Zoltán, Karalyos Gábor. Eredeti maszkjukban, csöndes zombiként rendeződtek be a mozis jelenet hátterébe, és meg is hajoltak a többiekkel. Volt torta, volt gyertya, és a végén majdnem meggyulladt a függöny. McDonaghnak tetszett volna.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.
Színház

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
Jazz/World

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház kritika

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
Színház józsef attila színház

Így ünnepelték Láng József színművész 85. születésnapját

A József Attila Színház a Feketeszárú cseresznye január 10-i előadásán ünnepelte mindenki Dodi bácsiját.
Színház ajánló

Suttogók a FÉMben

A FÉM több lábon áll, hiszen a színház mellett a zene, a képzőművészet szinte ugyanolyan hangsúllyal szerepel a kulturális tér kihasználásában. Ám a legfontosabb, maga a színház is két részre tagolódik: egyrészt a FÉM saját, repertoár előadásaira, s az igencsak színes felhozatalt képviselő vendégelőadások produkcióira.
Színház ajánló

Isten férfi vagy nő? – Halhatatlan a FÉMben

Márton Andrással és Andai Katival a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Halhatatlan című drámáját. Lehet-e sírni az élettel? Lehet-e nevetni a halállal?
Színház hír

Meglepetéssel indítja az évet a Proton Színház

A színházzal nem rendelkező társulat a föld alá csábítja nézőit.