Színház

Még mindig kripli - De mitől 200?

2009.10.05. 11:30
Ajánlom
Egy lepattant ír szigeten, a külvilágtól elzárva, él egy belterjes közösség. Van köztük kripli és még kriplibb. Egyszóval Martin McDonagh darabja az emberi élet metaforája. De ezt már szinte mindenki tudja, hisz a Radnóti Színházban lement a Gothár Péter rendezte darab 200. előadása. De mitől kétszáz a kétszáz?

" Csak azért kezdtem drámákat írni,

mert minden mással kudarcot vallottam"

Martin McDonagh

Az 1970-ben született szerző, Martin McDonagh, saját bevallása szerint tesz arra, hogy mit alkottak angol és ír elődei, továbbá a teljes klasszikus drámairodalomra úgy, ahogy van. Nem is csoda, hiszen tizenhat évesen ott hagyta az iskoláit, és tévéfüggőségét munkanélküli segélyekből finanszírozta. Tarantinóra és a hasonszőrűekre gerjedt, 2008-ban aztán rendezett is egy filmet enyhe tarantinós beütéssel (Erőszakik címen fordították magyarra), amivel egyből Oscarra jelölték, igaz, "csak" a forgatókönyvért. Az ír valóságot boncolgató darabjainak bizarr érdekessége, hogy a származását tekintve ír szerző (magyarul ez különösen jól hangzik) Londonban született és csak látogatásai alkalmával tanulmányozta az ír életet, így nála semmi nem úgy van, ahogy a valóságban. Az írek nem pont olyanok, mint az írek, stb. Dehát ezt a világ bármely nemzetiségű írójáról elmondhatjuk... Mindenestre A kriplinek ütős a sztorija, a végtelenül humoros, mégis vészterhes tragédiákat jósló nyelvezete, és ütős a fordítója, a magyar színházi világba akkortájt berobbanó Varró Dániel. Olyan önálló nyelvi univerzumot alkotott, amilyet az ír az eredeti szöveggel. (Sárga haminyami és hasonlók.)

Maga a sztori azért érdekes, mert a halmozottan retardált Billy nagy kitörése lenne - de nem az. Elviszi ugyan egy hollywoodi forgatócsoport az ír latyakból egyenesen Amerikába, de ott rá kell döbbenniük, hogy mégis jobb, ha egy szellemileg visszamaradottat egy színész játszik el, és nem a szellemi visszamaradott maga. (Ez a történet leggyengébb pontja, de olyan viccesen az, hogy beleillik a képbe.) Így marad az ír latyak, pontosabban a partot nyaldosó tenger, amely egyenesen a színpadot nyaldossa. Na, igen, a díszlet. A vidáman tapicskáló falubeliekkel. Ez a tökéletes illúzió szintén a siker része. A lágyan elmosódó kontúrok a félhomályban, a csónak nyikorgása, a cuppanó csizmák hangja. A kis sziget tengerpartja, ahol aztán hazatérése után Billy magára marad azzal a vérfolttal...

Nem sorolható Gothár Péter legerősebb rendezései közé - írta a kritika a darab bemutatója után, 2001-ben, és ez a viszonylagosság azt sugallta, hogy na, ez most nem annyira. Aztán kiderült, hogy mégiscsak annyira. Gothár Péter rendezése olyan áradó energiákkal teli világba tette McDonagh első látásra egysíkú, valójában sokdimenziós, az emberi princípium lényegét magukban hordozó figuráit, amely világban az idiotizmus sokszor eredendő emberi bölcsességet takar, a figurákon való nyegle gúnyolódás pedig végső soron a létezés esendőségével való legmélyebb együttérzést mutatja. Már-már elmenne az érzelgősségig, de attól Gothár olyan mértékben irtózik, hogy ezzel épp a helyére billenti McDonagh szövegének gazdag jelentéstartományát. Mi meg megkajoljuk.

Mindenekelőtt Lengyel Tamás kacska testű, nyáladzó Billyje váltja ki belőlünk ezt a végtelen együttérzést (amellyel alkalmasint az egész világot magunkhoz ölelnénk), de a Csomós Mari, Schell Judit féle bajuszos nénikék, és Kulka János Johnnyja is, aki a napi betevőért hordja-viszi a (többnyire hírérték nélküli) híreket. Meg ez az egész kripliállomány, amelyik a darab szerint 1934-ben, szerintünk most és itt, évszázados tapasztalatokat rejtő, szívszorító idiotizmussal gyürkőzik neki annak, amit életnek nevezünk.

A 200. előadás ünnepi alkalom volt. Eljöttek a régebbi szereplők is - Hámori Gabriella, Kováts Adél, Mészáros Tamás, Marjai Virág, Csankó Zoltán, Karalyos Gábor. Eredeti maszkjukban, csöndes zombiként rendeződtek be a mozis jelenet hátterébe, és meg is hajoltak a többiekkel. Volt torta, volt gyertya, és a végén majdnem meggyulladt a függöny. McDonaghnak tetszett volna.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Klasszikus

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Zenés színház

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Vizuál

Hosszú taps fogadta az Egy férfi és egy nő újabb folytatását Cannes-ban

Hatalmas sikerrel vetítette Claude Lelouch több mint fél évszázados Oscar-díjas filmjének újabb folytatását a Cannes-i filmfesztivál. Az Egy élet legszebb évei című film főszereplői ezúttal is Jean-Louis Trintignant és Anouk Aimée. 
Zenés színház

Bejelentették Royal Opera House 2019/20-as előadásait

Az élő közvetítésekből vagy ismétlésekből álló mozis évad a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaratermében dobogtatja meg a nézők szívét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház tao

Több színház is tiltakozik az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona, az Örkény és a Színházi Kritikusok Céhe is közleményt adott ki, amelyben leírják: mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán.
Színház ajánló

Például Te…

…lehetnél a szerelmem. A József Attila Színház Irodalmi Kávéházának idei, utolsó önálló estje Holczinger Szandra zenés szerelemkeresése volt egy részben.
Színház átrium

“Kasszasiker” az Átriumban!

Új bemutatóra készül az Átrium, a Kasszasiker című vígjátékát június 17-én mutatja be színház.
Színház jótékonyság

Színházjeggyel segíthetünk a nehéz sorsú gyerekeknek

Az Orlai Produkciós Iroda számára mindig is fontos volt a társadalmi felelősségvállalás. Színházjegy akciójukkal most a Pitypang Gyermekotthon lakóinak nyújtanak segítséget. A cél: a gyerekek balatoni nyaraltatása.
Színház POSZT 2019

„Nem kegyeket osztunk” – beszélgetés a POSZT-válogatásról

A Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat beszélgetéssorozatán a POSZT versenyprogramja volt a téma. A két válogatóval, Gulyás Gáborral és Zalán Tiborral, valamint Turbuly Lillával, a Színházi Kritikusok Céhének elnökével Veiszer Alinda beszéltetett.