Színház

Megszállottan, bátran, kíváncsian

2008.03.03. 00:00
Ajánlom
Nem tartja magát sem színésznek, sem rendezőnek. Ő csak egyszerűen Balázs Zoltán. Januárban épült fel egy sérülésből, ami miatt három hónapot csúszott a Sirály premierje a Bárkán. És máris nem nyughatik: építgeti saját társulatának, a Maladypének a jövőjét, jön a következő rendezés, a Leonce és Léna, sőt, a Mezzo Operaversenyén először zsűritagként, majd operarendezőként debütál.

Balázs Zoltán Trepljovként a Sirályban (foto: Szkarossy Zsuzsa)

Fidelio Súgó: Mi történt volna, ha nem épülsz föl?

Balázs Zoltán: Nem tudom. Mindent megtettem volna, hogy ne szoruljak mások segítségére. Ez a három hónap is nehéz volt, nem kívánom senkinek. A szabadságnak vannak bizonyos feltételei, de ha ezeket nem tudom betartani, nem tudok a saját játékszabályaim szerint élni, akkor oda az a kíváncsiság, ami talán a legfontosabb mozgatóereje a személyiségemnek. Valószínűleg idővel szokásommá, sajátommá vált, hogy megszállottam keresem az okokat, a határokat. Ma már el sem tudom képzelni, hogyan lehetne másképp. De hozzá kell tenni, hogy szerencsés is voltam, vagyok, és bízom benne, hogy leszek is! Még sosem kellett olyan munkát elvégeznem, amit nem akartam.

FS: Trepljov egyik kulcsmondata az új formákról szól. Te is ezeket keresed a Maladypével: aztán a végeredményt vagy megértik, vagy nem...

BZ: ... vagy marad az öngyilkosság. Trepljov azért előtte rájön, hogy nem az új vagy a régi forma a fontos, hanem az, hogy írjon az ember. Én nem most kezdtem el új formákat keresni, de azt hiszem, teljes meggyőződéssel csak az mondhatja, hogy "igen, ma már tudom", aki tényleg megpróbált valamit. Húsz év múlva már nem mondhatom, hogy "jaj, de kár, nem próbáltam ki". Ha kudarcot vallok, akkor keresek egy másik utat.

FS: Sokan ehhez gyávák.

BZ: Ezt nem lehet harminc évesen elkezdeni. Ez olyan, mint amikor betört hozzánk Amerika, és hirtelen mindenki farmerben, kólával rohangált. A mi hagyományainkat, történelmünket nem lehet egy pár száz éves kultúrába integrálni. Akcentusunk lesz mindenben: nyelvben, öltözködésben, viselkedésben... Pontosan tudom, hogy nekem akcentusom van, de ez ad erőt. Sokáig Erdélyben éltem, igazából ugyanannyira vagyok itthon, mint amennyire nem.

FS: Nem zavar?

BZ: Dehogy! Nagyon sok tekintélyelvűséget kikerülhettem, amitől több pályatársam nem tud olyan szabadon dolgozni, mint ahogy szeretne. A tapasztalataim azt mutatják, lehet bátrabban is fogalmazni. Sőt, kötelező! Az elmúlt évben három rendező dolgozott a Maladypével workshop-szerűen: Claudio Collova, a palermói színház rendezője, Schilling Árpád, a Krétakör vezetője és Zsótér Sándor, akivel korábban közösen rendeztük az Akropoliszt a Maladypében. Bizonyos ízlés és színházi gondolkodás mentén hívok meg alkotókat, akik hasonló irányból, de más eszközökkel közelítenek a színházhoz, mint én. Szerintem erre van szüksége egy társulatnak.

FS: Nagyon kevés pénzből gazdálkodtok. Mit tennél, ha kapnál 50 millió forintot?

BZ: Én már 30 milliótól boldog lennék! Nem lenne folyamatosan lelkiismeret-furdalásom az idő és az energia miatt, amit a színészeknek nem tudok anyagilag kompenzálni. Ez állandó belső konfliktust okoz. Biztosan arra költeném, hogy a társulat tagjai kényelmesebben éljenek, és még több időt fordíthassanak a munkára. És nekem sem kellene attól félnem, hogy egy idő múlva el kell vállalnom olyasmit, amit nem szeretnék.

FS: Az operaversenyt azért szívesen vállaltad, jól gondolom?

BZ: Határozottan. Az operaverseny igazgatója, Havas Ágnes keresett meg, aki több prózai előadásomat is látta. Ezekben tudatosan használok operai elemeket, fontosnak tartom a két műfaj összefonódását. A Rennes-i Operaházban fogom rendezni Marschner A Vámpír című operáját, amit még nem játszottak sem Magyarországon, sem Franciaországban. Rendkívül nehéz, wagneri hangokat és energiát igényel. Január végén három napig folyt a középdöntő, ahol megtaláltam a négy versenyszerepre a négy szólistát. Azt gondolom, hogy opera, tánc és film nélkül ma már nem lehet színházat csinálni. És akármennyire idegenkedem a hagyományos kukucska-színháztól, tulajdonképpen vágyom arra, hogy klasszikus térben dolgozzam. Érdekel, hogy megbirkózom- e vele. Próbálgatom a saját határaimat...

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Családi vonósok – Kokas Dóra-interjú

Májusban a bécsi Vienna Classic Strings különdíját nyerte el Kokas Dóra, akit a Fesztivál Akadémia több koncertjén is hallhatunk a nyáron. A fiatal csellóművész mindig is a színpadon létezett igazán, és hálás, amiért a családjában mindig jelen volt a zene.
Plusz

A magyar feltaláló, akit Amerikában sztárként ünnepelnek

Galériánkban megmutatjuk, hogy készült a nyolcvanas években az eredetileg a tanítványainak szánt, de végül játékká vált Rubik-kocka. Július 13-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Rubik Ernő Kossuth- és állami díjas építészmérnök, tárgytervező. 
Jazz/World

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Vizuál

Colostokból és kalászból készült ruhák

Király Tamás (1952-2013) alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. A divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.
Könyv

Babits a ritmusdaráló, Móricz a műparaszt

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház galéria

Ilyen volt a Sztalkert csoport új Vízkeresztje - Galéria

A Shakespeare Fesztiválon mutatták be a Sztalkert Csoport második önálló produkcióját, a Vízkereszt, de amúgy mindegy című előadást, amely legközelebb a Szentendrei Teátrum FRISS programsorozatában, majd Zsámbékon vendégeskedik.
Színház szeged

Női témák és női alkotók a THEALTER színházi fesztivál középpontjában

9 nap alatt, 9 helyszínen 32 csapat 30 produkciója látható a szegedi THEALTER fesztiválon, amelyre 2019. augusztus 2. és 10. közt várják a kortárs színházi szcéna rajongóit.
Színház interjú

Minden nő életében megfordul egy Liliom - Interjú Szokol Judittal

Szokol Judit frissdiplomás színházrendező két előadást is rendez - méghozzá párhuzamosan - a Szentendrei Teátrumban. Vasárnap mutatják be A hentes lánya című mono-musicalt és július 25-én Molnár Ferenc Liliomját. 
Színház ajánló

Zenés előadásokkal bővül a Vidor Fesztivál színházi programja

A hazai színházak repertoárjából válogatott tizennyolc vígjáték és zenés színpadi játék látható az augusztus 23. és 31. között megrendezendő Vidor Fesztivál színházi versenyprogramjában, Nyíregyházán.
Színház interjú

Rippel Ferenc: „A cirkuszművészet és a néptánc ötvözetét kerestem a pályázatokban" 

A cirkuszművészet kiemelt műfaj lett idén a STAFÉTA pályázatban, Rippel Ferenc, artistaművész, a pályázatok elbírálására felkért szakmai kuratórium egyik tagja mesélt a cirkuszművészet egyre növekvő elismertségéről és a STAFÉTA pályázat fontosságáról.