Színház

Megszállottan, bátran, kíváncsian

2008.03.03. 00:00
Ajánlom
Nem tartja magát sem színésznek, sem rendezőnek. Ő csak egyszerűen Balázs Zoltán. Januárban épült fel egy sérülésből, ami miatt három hónapot csúszott a Sirály premierje a Bárkán. És máris nem nyughatik: építgeti saját társulatának, a Maladypének a jövőjét, jön a következő rendezés, a Leonce és Léna, sőt, a Mezzo Operaversenyén először zsűritagként, majd operarendezőként debütál.

Balázs Zoltán Trepljovként a Sirályban (foto: Szkarossy Zsuzsa)

Fidelio Súgó: Mi történt volna, ha nem épülsz föl?

Balázs Zoltán: Nem tudom. Mindent megtettem volna, hogy ne szoruljak mások segítségére. Ez a három hónap is nehéz volt, nem kívánom senkinek. A szabadságnak vannak bizonyos feltételei, de ha ezeket nem tudom betartani, nem tudok a saját játékszabályaim szerint élni, akkor oda az a kíváncsiság, ami talán a legfontosabb mozgatóereje a személyiségemnek. Valószínűleg idővel szokásommá, sajátommá vált, hogy megszállottam keresem az okokat, a határokat. Ma már el sem tudom képzelni, hogyan lehetne másképp. De hozzá kell tenni, hogy szerencsés is voltam, vagyok, és bízom benne, hogy leszek is! Még sosem kellett olyan munkát elvégeznem, amit nem akartam.

FS: Trepljov egyik kulcsmondata az új formákról szól. Te is ezeket keresed a Maladypével: aztán a végeredményt vagy megértik, vagy nem...

BZ: ... vagy marad az öngyilkosság. Trepljov azért előtte rájön, hogy nem az új vagy a régi forma a fontos, hanem az, hogy írjon az ember. Én nem most kezdtem el új formákat keresni, de azt hiszem, teljes meggyőződéssel csak az mondhatja, hogy "igen, ma már tudom", aki tényleg megpróbált valamit. Húsz év múlva már nem mondhatom, hogy "jaj, de kár, nem próbáltam ki". Ha kudarcot vallok, akkor keresek egy másik utat.

FS: Sokan ehhez gyávák.

BZ: Ezt nem lehet harminc évesen elkezdeni. Ez olyan, mint amikor betört hozzánk Amerika, és hirtelen mindenki farmerben, kólával rohangált. A mi hagyományainkat, történelmünket nem lehet egy pár száz éves kultúrába integrálni. Akcentusunk lesz mindenben: nyelvben, öltözködésben, viselkedésben... Pontosan tudom, hogy nekem akcentusom van, de ez ad erőt. Sokáig Erdélyben éltem, igazából ugyanannyira vagyok itthon, mint amennyire nem.

FS: Nem zavar?

BZ: Dehogy! Nagyon sok tekintélyelvűséget kikerülhettem, amitől több pályatársam nem tud olyan szabadon dolgozni, mint ahogy szeretne. A tapasztalataim azt mutatják, lehet bátrabban is fogalmazni. Sőt, kötelező! Az elmúlt évben három rendező dolgozott a Maladypével workshop-szerűen: Claudio Collova, a palermói színház rendezője, Schilling Árpád, a Krétakör vezetője és Zsótér Sándor, akivel korábban közösen rendeztük az Akropoliszt a Maladypében. Bizonyos ízlés és színházi gondolkodás mentén hívok meg alkotókat, akik hasonló irányból, de más eszközökkel közelítenek a színházhoz, mint én. Szerintem erre van szüksége egy társulatnak.

FS: Nagyon kevés pénzből gazdálkodtok. Mit tennél, ha kapnál 50 millió forintot?

BZ: Én már 30 milliótól boldog lennék! Nem lenne folyamatosan lelkiismeret-furdalásom az idő és az energia miatt, amit a színészeknek nem tudok anyagilag kompenzálni. Ez állandó belső konfliktust okoz. Biztosan arra költeném, hogy a társulat tagjai kényelmesebben éljenek, és még több időt fordíthassanak a munkára. És nekem sem kellene attól félnem, hogy egy idő múlva el kell vállalnom olyasmit, amit nem szeretnék.

FS: Az operaversenyt azért szívesen vállaltad, jól gondolom?

BZ: Határozottan. Az operaverseny igazgatója, Havas Ágnes keresett meg, aki több prózai előadásomat is látta. Ezekben tudatosan használok operai elemeket, fontosnak tartom a két műfaj összefonódását. A Rennes-i Operaházban fogom rendezni Marschner A Vámpír című operáját, amit még nem játszottak sem Magyarországon, sem Franciaországban. Rendkívül nehéz, wagneri hangokat és energiát igényel. Január végén három napig folyt a középdöntő, ahol megtaláltam a négy versenyszerepre a négy szólistát. Azt gondolom, hogy opera, tánc és film nélkül ma már nem lehet színházat csinálni. És akármennyire idegenkedem a hagyományos kukucska-színháztól, tulajdonképpen vágyom arra, hogy klasszikus térben dolgozzam. Érdekel, hogy megbirkózom- e vele. Próbálgatom a saját határaimat...

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Plusz

Új kutatás bizonyítja a komolyzene felszabadító hatását

A válaszadók 82 százaléka érzi úgy, hogy a komolyzene megnyugtatja, 67 százalékukat pedig inspirálják a klasszikus dallamok - derül ki a Liszt Ferenc Kamarazenekar megbízásából készült reprezentatív felmérés adataiból.
Zenés színház

Orfeum a háború árnyékában – interjú Laki Péterrel

Laki Péter 2012 óta számos szerepben bizonyított már a Budapesti Operettszínházban, legutóbb a Marica grófnő Zsupánjaként láthatta őt a közönség. Ezúttal az operettirodalom egyik legismertebb darabja, a Csárdáskirálynő Bónijaként áll a nézők elé – online. Az elmúlt időszakról, a zene iránti szeretetéről és az előadás történelmi hátteréről beszélgettünk.
Klasszikus

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Vizuál

Ilyen volt a karantén nyolc képzőművész szemével

Vírushelyzet alatt készült kortárs műveket mutat be a MANK Karantén-naplók címmel. Az új online kiállításon a művészek naplószerűen fogalmazzák meg hogyan hatott életükre, gondolkodásukra a vírus és az elmúlt egy év.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Stumpf István visszalépett, elmaradt az SZFE-s vita

A magyar egyetemi polgárság április közepén beszélgetéssorozatot indított Infosztrájk címmel, hogy választ kapjon a felsőoktatást érintő legfontosabb kérdésekre. A négynapos programsorozat meghívott vendégei között volt Stumpf István is, aki az esemény előtt egy nappal mondta vissza a részvételt.
Színház ajánló

Online színházi közvetítések Shakespeare születésnapja alkalmából

Április 23-án William Shakespeare születésnapjára, és halálának ugyanerre a napra eső évfordulójára emlékezik a színházi világ. A Pannonia Entertainment online csatornáján két legautentikus Shakespeare-színház: a Royal Shakespeare Company és a Globe Színház egy-egy előadásának felvételével tisztelegnek a világhírű drámaíró előtt.
Színház ajánló

Tóth Krisztina óvodai krimivel debütál a 3K online színpadán

Mit vált ki az emberből, ha a gyermeke óvodai csoportjából eltűnik egy gumidenevér? Milyen régi sérelmek, gyilkos indulatok törnek felszínre az online tér arctalan világában? Tóth Krisztina drámája a jelen valóságát álmodja színpadra, rendhagyó perspektívából.
Színház hír

Megható kisfilm a szeretet erejéről és egymás elfogadásáról

Három ország, három nyelv, három sérült társulat találkozott márciusban az online térben, hogy egy négynapos közös workshop keretében együtt játszanak.
Színház hír

Életműdíjat kapott Blasek Gyöngyi bábszínész

Közel hat évtizedes munkája elismeréseként Gobbi Hilda-életműdíjjal tüntették ki Blasek Gyöngyit, a Budapest Bábszínház művészét.