Színház

Megszállottan, bátran, kíváncsian

2008.03.03. 00:00
Ajánlom
Nem tartja magát sem színésznek, sem rendezőnek. Ő csak egyszerűen Balázs Zoltán. Januárban épült fel egy sérülésből, ami miatt három hónapot csúszott a Sirály premierje a Bárkán. És máris nem nyughatik: építgeti saját társulatának, a Maladypének a jövőjét, jön a következő rendezés, a Leonce és Léna, sőt, a Mezzo Operaversenyén először zsűritagként, majd operarendezőként debütál.

Balázs Zoltán Trepljovként a Sirályban (foto: Szkarossy Zsuzsa)

Fidelio Súgó: Mi történt volna, ha nem épülsz föl?

Balázs Zoltán: Nem tudom. Mindent megtettem volna, hogy ne szoruljak mások segítségére. Ez a három hónap is nehéz volt, nem kívánom senkinek. A szabadságnak vannak bizonyos feltételei, de ha ezeket nem tudom betartani, nem tudok a saját játékszabályaim szerint élni, akkor oda az a kíváncsiság, ami talán a legfontosabb mozgatóereje a személyiségemnek. Valószínűleg idővel szokásommá, sajátommá vált, hogy megszállottam keresem az okokat, a határokat. Ma már el sem tudom képzelni, hogyan lehetne másképp. De hozzá kell tenni, hogy szerencsés is voltam, vagyok, és bízom benne, hogy leszek is! Még sosem kellett olyan munkát elvégeznem, amit nem akartam.

FS: Trepljov egyik kulcsmondata az új formákról szól. Te is ezeket keresed a Maladypével: aztán a végeredményt vagy megértik, vagy nem...

BZ: ... vagy marad az öngyilkosság. Trepljov azért előtte rájön, hogy nem az új vagy a régi forma a fontos, hanem az, hogy írjon az ember. Én nem most kezdtem el új formákat keresni, de azt hiszem, teljes meggyőződéssel csak az mondhatja, hogy "igen, ma már tudom", aki tényleg megpróbált valamit. Húsz év múlva már nem mondhatom, hogy "jaj, de kár, nem próbáltam ki". Ha kudarcot vallok, akkor keresek egy másik utat.

FS: Sokan ehhez gyávák.

BZ: Ezt nem lehet harminc évesen elkezdeni. Ez olyan, mint amikor betört hozzánk Amerika, és hirtelen mindenki farmerben, kólával rohangált. A mi hagyományainkat, történelmünket nem lehet egy pár száz éves kultúrába integrálni. Akcentusunk lesz mindenben: nyelvben, öltözködésben, viselkedésben... Pontosan tudom, hogy nekem akcentusom van, de ez ad erőt. Sokáig Erdélyben éltem, igazából ugyanannyira vagyok itthon, mint amennyire nem.

FS: Nem zavar?

BZ: Dehogy! Nagyon sok tekintélyelvűséget kikerülhettem, amitől több pályatársam nem tud olyan szabadon dolgozni, mint ahogy szeretne. A tapasztalataim azt mutatják, lehet bátrabban is fogalmazni. Sőt, kötelező! Az elmúlt évben három rendező dolgozott a Maladypével workshop-szerűen: Claudio Collova, a palermói színház rendezője, Schilling Árpád, a Krétakör vezetője és Zsótér Sándor, akivel korábban közösen rendeztük az Akropoliszt a Maladypében. Bizonyos ízlés és színházi gondolkodás mentén hívok meg alkotókat, akik hasonló irányból, de más eszközökkel közelítenek a színházhoz, mint én. Szerintem erre van szüksége egy társulatnak.

FS: Nagyon kevés pénzből gazdálkodtok. Mit tennél, ha kapnál 50 millió forintot?

BZ: Én már 30 milliótól boldog lennék! Nem lenne folyamatosan lelkiismeret-furdalásom az idő és az energia miatt, amit a színészeknek nem tudok anyagilag kompenzálni. Ez állandó belső konfliktust okoz. Biztosan arra költeném, hogy a társulat tagjai kényelmesebben éljenek, és még több időt fordíthassanak a munkára. És nekem sem kellene attól félnem, hogy egy idő múlva el kell vállalnom olyasmit, amit nem szeretnék.

FS: Az operaversenyt azért szívesen vállaltad, jól gondolom?

BZ: Határozottan. Az operaverseny igazgatója, Havas Ágnes keresett meg, aki több prózai előadásomat is látta. Ezekben tudatosan használok operai elemeket, fontosnak tartom a két műfaj összefonódását. A Rennes-i Operaházban fogom rendezni Marschner A Vámpír című operáját, amit még nem játszottak sem Magyarországon, sem Franciaországban. Rendkívül nehéz, wagneri hangokat és energiát igényel. Január végén három napig folyt a középdöntő, ahol megtaláltam a négy versenyszerepre a négy szólistát. Azt gondolom, hogy opera, tánc és film nélkül ma már nem lehet színházat csinálni. És akármennyire idegenkedem a hagyományos kukucska-színháztól, tulajdonképpen vágyom arra, hogy klasszikus térben dolgozzam. Érdekel, hogy megbirkózom- e vele. Próbálgatom a saját határaimat...

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Ilyen volt a Sziget Fesztivál első két napja – Galéria

Szabadság, buli, önfeledt szórakozás, némi kultúrával megspékelve – a Sziget idén is hozza a formáját, a fesztiválozók pedig nagyon várták mindezt, főleg két év kihagyás után. Fura jelmezekbe bújt fiatalokból most sincs hiány, mindenki barátságos, és nagy csodálkozásunkra földön fetrengő fesztiválozókból is jóval kevesebbet láttunk, mint néhány évvel ezelőtt.
Klasszikus

Tihanyban lép fel a világhírű Marmen Quartet

A brit vonósnégyes első Magyarországi koncertjét adja az Esterházy Magyarország Alapítvány meghívására, az esemény a Harmónia a Vizek Felett III. – Bencés Zenei Ünnep programsorozat részeként valósul meg, és egyben tiszteleg Joseph Haydn előtt születésének 290. évfordulója alkalmából.
Vizuál

Elhunyt Anne Heche

Az 53 éves amerikai színésznő a múlt héten szenvedett autóbalesetet, sérülései olyan súlyosnak bizonyultak, hogy életét már nem lehetett megmenteni.
Könyv

Lélegeztetőgépen van Salman Rushdie

Súlyos sérülésekkel ápolják a pénteken megtámadott Salman Rushdie-t egy New York-i kórházban, túl van a műtéten, lélegeztetőgépen tartják - közölte ügynöke péntek este, miután az indiai születésű brit-amerikai írót egy pódiumbeszélgetésen nagy létszámú közönség előtt késsel támadta meg egy férfi.
Plusz

Kísérletezés és megújulás – Programajánló a Sziget 4. napjára

Izgalmas programokban szombaton sem lesz hiány a Fidelio Színház- és táncplaccon, ahol többek között interaktív bábinstalláció, menekülésről és felszabadulásról szóló előadás, valamint improvizációs táncszínház gondoskodik az összművészeti élményről. Érdemes lesz benézni hozzánk augusztus 13-án is!

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Résztvevőket keres új előadásához a Paralel Alkotócsoport

Az Otthon című készülő közösségi színházi performanszhoz nemcsak közreműködőket, történeteket is vár a társulat.
Színház lapszemle

Szigorodnak a belépési szabályok a Budapest Bábszínházban

Az intézmény átalakította a házirendjét, komoly életkori feltételekhez kötve a belépést.
Színház gyász

29 éves korában elhunyt Uszléber Ádám színpadtechnikus

A Komáromi Jókai Színház munkatársát hosszú betegség után, tragikusan fiatalon érte a halál – tudatta Facebookon a teátrum.
Színház felhívás

Alternatív színházi képzés vihet közelebb önmagunkhoz

A TIM Stúdió tréningjeinek résztvevői olyan szituációkat játszanak el, amelyek által újragondolhatják határaikat és színházi gyakorlatot szerezhetnek. A 2022/23-as évad jelentkezési időszaka már elindult.
Színház hír

Superbrands díjjal tüntették ki a Szegedi Szabadtéri Játékokat

A független szakértőkből álló zsűri idén másodszorra tüntette ki Magyarország legnagyobb szabadtéri színházát, így a Szegedi Szabadtéri Játékok tíz év után ismét Superbrands díjas.