Mi az a TAO?
Minden Magyarországon társasági adót fizető vállalkozás élhet azzal a lehetőséggel, hogy fizetendő társasági adójának egy részét filmalkotásnak, előadó-művészeti szervezetnek vagy sportszervezetnek ajánlja fel. A színházak, koncert szervezők pedig nettó jegyárbevételük 80 százalékáig jogosultak igényelni ezt a támogatást. Azaz ha egy színház 2017-ben elad egy nettó ezerforintos jegyet, azért 2018-ban még 800 forintot kap, így majdnem megduplázódnak a jegyeladásból származó bevételek.
Ez leginkább a magánszínházakat – így a Centrál Színházat, az Átriumot, a Rózsavölgyi Szalont, az Orlai Produkciós Irodát, a Játékszínt, a Veres1Színházat – érinti, akik nem kapnak éves állandó állami támogatást, és bevételük nagy részét képezi a jegyeladásból származó összeg. Ugyanakkor a kőszínházak is függnek a tao-tól, számukra sem plusz bevételként, hanem az éves üzleti terv részeként jelentkezik ez a forrás.
A visszaélések miatt, és mert a tao kommerszebb irányba viszi a színházakat – hiszen nézőbarát előadások létrehozására ösztönöz – a szakma évek óta a támogatás megtisztításáról beszél.
A kőszínházakat azért is zavarta ez a támogatási rendszer, mert ennek köszönhetően a magánszínházak magasabb fizetésekkel elcsábítják a sokszor rosszul fizetett színészeket, így pedig nehezebb az egyeztetés az anyaszínházakban. Ennek is köszönhető, hogy most a jobboldali értékrendű és az ellenzékinek nevezett kőszínházigazgatók egy része is abban, hogy a taót meg kell szüntetni. A magánszínházak ezt aligha élnék túl, és az is biztos, hogy mindez sokkal erősebb állami kontrollhoz vezetne.
Máté Gábor a 24.hu-nak adott interjújában arról beszélt, hogy akár a Katona Kamra is elvérezhet a tao megvonása esetén. "Változtatásra mindenképp szükség van, hiszen a tao-támogatás jelentős hányadát csalásokkal szerezte meg egy igen szűk kör. Sokkal szerencsésebb lenne a csalásokat kiszűrni, a csalókat kizárni a taóra jogosultak köréből. Amikor azt halljuk, hogy ennyi meg annyi pénz kerül a taónak köszönhetően a kulturális ágazatba, akkor arra kell gondolni, hogy ennek az összegnek kisebb része az indokolt, a jól felhasznált, a valódi teljesítményt díjazó, a jogalkotó eredeti szándékával összhangban elköltött adófizetői forint. A teljes tao-támogatás kisebb része került azokhoz a kőszínházakhoz, magánszínházakhoz, függetlenekhez, amelyek a nézők számára is látható, valódi művészi tevékenységet folytatnak. Ugyanakkor a mostani struktúrában megszüntetni épp miattuk, miattunk felelőtlenség lenne. (…)
A Katona esetében ez olyan nagyságrendű kiesés, amely, ha a fenntartó más forrásból nem pótolja, akár a Kamra bezárását is jelentheti”
– nyilatkozta Máté Gábor.
Arról, hogy a tao megmarad-e más formában, és a minisztérium által kinevezett bizottság fog dönteni róla, vagy teljesen eltörlik azt, az Index szerint ma döntenek.