A marosvásárhelyi 3G Színház az Öröm és boldogság című előadást mutatja be január 12-én délután és este. A fiatal társulat célja, hogy megoldandó társadalmi problémákra irányítsa a figyelmet. Székely Csaba drámája épp az egyik legfontosabb tabutémát, az erdélyi homoszexuálisok helyzetét dolgozza fel. Az Ándi Gherghe rendezésében készült produkció egy közeg visszáságait jeleníti meg, miközben megmutatja azt is, mennyi kegyetlenség lakozhat bennünk, emberekben.
Az egymás útját keresztező szereplők egyszerű, hétköznapi alakok, nők és férfiak, akiket voltaképpen egyetlen cél vezérel: egy jobb élet elérése. Csakhogy ez a jobb élet mindenkinek mást jelent, így a közös nevező hiánya, egymás el nem fogadása, és
a gondosan táplált gyűlölködés visszafordíthatatlan targédiákat szül.
A „Semmi baj, ha valaki más – amíg pont olyan, mint én!” filozófia ugyanis csendben eluralja a környezet gondolkodását, így nem csupán a melegekre ráolvasott sztereotípiák bomlanak ki az előadásban, hanem bepillantást nyerünk egy minden ízében elutasító, álságos világ sötét zugaiba is, amelynek szabályait olyan kényelmes és könnyű elfogadni.
A 2017-ben bemutatott előadás nem először jár Magyarországon, tavaly júniusban az Örkény Színházban láthatták az érdeklődők. A Szkénében a délutáni és esti az előadás között, 19 órától közönségtalálkozót is tartanak a szerző jelenlétében, ahol bemutatják Székely Csaba Idegenek és más színdarabok címmel megjelent drámakötetét is.
A szabadkai Kosztolányi Dezső Színház nem kevésbé tabudöntögető előadással érkezik a Szkénébe január 14-én és 15-én. Az Urbán András rendezte Béres Márta One-Girl Show-ban a társulat tagja, Béres Márta saját életének epizódjait tárja a nézők elé.
Teszi ezt nagyszabású díszlet és mindenféle jelentéses, segítő kellék nélkül: nincs itt semmi, amibe a vajdasági színésznő kapaszkodhatna önmagán kívül. Csak az üres színpad adott, és persze a realitás, amely paradox módon képes éppen a legszürreálisabb jelmezt magára ölteni. Ennél a végletekig vitt személyességnél aligha van nehezebb szerep, hiszen nemcsak a színházi megszólalás és a nézői szemlélés addig lefektetett szabályai vesztik érvényüket, hanem a hitelesség és az őszinteség is egészen más dimenzióban kezd működni.
A történet a napsugaras kamaszlánytól egészen a 35-40-éves meggyötört anyáig rengeteg női szerepet és léthelyzetet igyekszik átértelmezni.
Béres Márta egyszerre domináns femina és megtört nő, érzéki díva és kiszolgáltatott fiatal lány a színpadon: dorombol, provokál, sír és nevet – táncolva járja meg a lélek poklait. Mi több: hetven perc alatt az átváltozás mesterévé lesz, miközben pillanatról pillanatra újra bebizonyítja, hogy nincs izgalmasabb az egyszerű emberi történeteknél.
Névjegy
Béres Márta munkássága nem ismeretlen a magyar közönség számára: az újvidéki Művészeti Akadémián végzett színésznő 2009-ben Desdemonát játszotta az Eszenyi Enikő rendezte vígszínházi Othellóban, 2010-ben elnyerte a legjobb 30 év alatti színésznő díját a POSzT-on, 2014-ben Junior Prima díjat kapott, a Deszka Fesztiválon pedig már-már bérelt helye van előadásainak. Elsöprő lendületű monodrámájával is Debrecenben mutatkozott be először a hazai közönségnek. Az előadás 2011-es bemutatója óta töretlenül műsoron van.