Színház

Mennyi egy színésznő életkora?

2015.08.04. 15:55
Ajánlom
Nehezebb feldolgoznia az idő múlását egy nőnek, ha színésznő? Erre a kérdésre egyértelmű igen a válasz a Mindent Éváról című darabban. Az Orlai Produkciós Iroda előadását Hernádi Judit és Kovács Patrícia főszereplésével augusztus 15-én Szombathelyen a Karneválszínházban, majd szeptember 11-én Budapesten, a Belvárosi Színházban mutatja be Pelsőczy Réka rendezésében. A színésznő-rendezővel a színházi személyiség színpadi és civil sajátosságairól is beszélgettünk. Pszichothrillerbe illő történetvezetésű, mégis humoros előadásra készülnek.INTERJÚ

- Színházat ábrázoltok a színházban. Mennyire ad valós betekintést a darab ebbe a világba?

- Mary Orr színdarabja azt az archetipikus képet mutatja a színházról, amit a filmekből is ismerhet a közönség.  Kálmán Eszter díszlete egy öltözőt ábrázol. Megjelenítjük, ahogy mi, színházaik élünk, létezünk. Az előadás során folyamatosan halljuk a hangosbemondón, az úgynevezett „hívón" keresztül, mi zajlik lent a színpadon. A közegnél azonban fontosabb, hogy egy középkorú nőnek az életfordulóját követi nyomon a darab. Azért egy színésznőt választott az író, mert ő hihetetlenül széles érzelmi skálán tudja bemutatni mindazt, amit minden nő megél a változó korban. Mindig újra kell építenünk magunkban valamit, legyünk 20, 30, 40, 50, 60 évesek.  Margó (Hernádi Judit) a szakmája csúcsán van, ő a királynő, elképesztően sikeres, minden róla szól. Ugyanakkor nem könnyű elviselni. A tehetségének köszönhetően sokkal többet megengedhet magának, mint egy átlagember. Látszólag tökéletes világban él, ám ennek a háznak az eresztékei kezdenek már meglazulni. Mindig, amikor változás történik az ember életében, úgy tűnik, mintha az hirtelen következne be, pedig általában egy folyamat része. Az ő esetében egy fiatal rajongó lány bukkan fel. Eva Harrington (Kovács Patrícia) azért tud tragédiát okozni Margó életében, mert épp érzékeny határvonalon van. Amikor még kapaszkodik a régi szerepkörébe, viszont már másfajta szerepeket kellene játszania.

- Színházi velejáró: úgy lehet pozícióba kerülni, ha valaki kiesik onnan?

- Eva tűnhet karrieréhes fiatal nőnek, aki mindenen keresztülgázol. Mindannyian voltunk már ebben a szerepben. Ha az embernek vannak vágyai, vonzza őt valami, azért képes nagy erőket mozgósítani. Annak érdekében szerez barátokat, kapcsolatokat.  Eva a céljai érdekében cselekszik. Szerintem akkor izgalmas a szerep, ha őszinte a rajongása Margó iránt, ha olyan színésznő szeretne lenni, mint ő. Ha el akar lesni tőle mindent. A szorgalma persze egy idő után terhessé válik, főleg akkor, amikor megtetszik neki Margó férje is. Szerintem még ez is elfogadható, hiszen az érzelmeinknek nem tudunk parancsolni. Meglátásom szerint a lány minden cselekedete igazolható.

- Vagyis nem ítélhető el? Nevezzük inkább szorgalmasnak, aki ügyesen meglátja a réseket?

- Biztos el fogják ítélni a nézők, én is megteszem. Ám azt gondolom, csak addig tehetem jogosan, amíg magam nem kerülök hasonló helyzetbe. Csak annak van joga ehhez, aki mindig tisztességes tud maradni.  Az előadásnak lesz némi pszichothriller jellege. A nézők hamarabb fogják tudni, veszélyt jelent Margó számára a lány befogadása, mint ő maga.  Csupa sikeres, beérkezett emberből, színészekből, rendezőkből, kritikusokból álló közösségbe kerül. Üdítő számukra is a fiatal, új energia, aki rácsodálkozik arra, ami számukra hétköznapi, talán picit unalmas is már. A lány megbolygat mindent, nincs olyan szereplő a színpadon, akinek az életén ne változtatna. Az egész olyan, mint amikor veszünk egy új bútordarabot, és miatta az egész lakást át kell rendeznünk.

- Margó számára ezután következnek az anyaszerepek?

- Ha nem érkezik a fiatal lány, a színésznőnek akkor is szembesülnie kell azzal, hogy idősebb már, mint amilyen korú szerepeket játszik.

- Érzékenyebben reagál az életkori változásra abból fakadóan, hogy színésznő?

- Ez mindenkit érzékenyen érint. Egy színésznőt nyilván fokozottabban, hiszen a színházban minden nap szembesülünk azzal, hány évesek vagyunk. Amellett, persze, hogy ez a világ konzervál is, jó kondiban tart. Ám mindig érkeznek fiatalabbak, évről évre változik, ki milyen szerepet játszhat el. A színészek sokkal jobban szembesülnek a korukkal, mint más emberek.

- Visszajelzés az is, ha történetesen nem a rendező, az igazgató a férje, milyen szerepet osztanak rá?

- Fiatal férfi színészeknek Margó már nem lehet a partnere. A színházban erősen működik a férfi-női jelleg.

- Ennek a darabnak van nemi előjele? Kérdezem ezt abból a szempontból, hogy nő a szerző, te pedig nőként állítod színpadra.

- Női történet abból a szempontból, hogy a főalak erős személyiség, egy istennő. Margónak ugyanakkor nagyon jó a humora is, kigúnyolja saját magát, jól jár az agya és a nyelve is. A hisztériának és a konfliktusoknak nagy skáláját tudja nyújtani. A Mindent Éváról darabcím azt jelenti, szólunk mindarról, amit a nőkről tudnunk kell, miként kezelik egymás között a pozícióharcokat. Az öregedéssel, a hiúsággal és az árulással persze nem csak a hölgyek szembesülnek, a férfiaknál ugyanúgy tetten érhető.

- A darab egyik szarkasztikus mondata így szól: „A színház neurotikusok, egománok, érzelmi roncsok és infantilisek gyülekezete."

- Annyi biztos, a mi világunkban otthonra találnak a legszélsőségesebb karakterek is, hiszen a színháznak egyetlen halála van, az unalmas ember. Nem is nagyon vannak ilyenek, még az öltöztetők, büfések körében sem. Véleményem szerint a színészek a világ legérdekesebb emberek a világon. Van a személyiségükben valami, ami miatt rájuk kell figyelni.

- Nem pontosan emiatt kell színesnek lenniük?

- Ez a képesség vagy megvan valakiben vagy nincsen. A mímelés irritáló még a büfében is. A színház nem csak engedi, hanem inspirálja is az érdekességet. Az ott dolgozóknak kevésbé kell fegyelmezniük magukat, mint más munkahelyeken, hiszen a színpadon szélsőséges élethelyzeteket ábrázolunk, így kommunikálunk a civil életünkben is. Vannak persze nagyon szemérmes, zárkózott színészek is. Meg vagyok róla győződve, aki színésznek megy, annak van némi önbecsülési problémája. Elismerés és szeretetvágy munkál bennünk. Szükségünk van arra, hogy állandó visszajelzést kapjunk. A színházon kívül egész nap a saját tébolyunkban élünk, a hibáinkkal foglalkozunk. Amiből persze építkezünk a színpadon, ezeknek az ismeretétől lesznek személyesek a szerepeink. Stohl András szenvedélyes, jó humorú pasi. Ennek a civil életben sok hátulütője van, viszont a színpadi létét élvezetessé teszi a burjánzása. Kocsis Gergő ellenkező eset: zárkózott személyiség, nehéz a közelébe kerülni, ám a színpadon öröm nézni, ebből fakad az elképesztő karaktere és a humora.

- A rendezéseidet figyelve úgy tűnik, olyan előadásokat, műfajú darabokat rendezel, amelyekkel az anyaszínházadban, a Katona József Színházban nem találkozol.

- Korábban készítettem dokumentum előadásokat is, ebből a műfajból nemrég mutattunk be egyet a Katonában, az Illaberket.  Azok a darabok, amelyeket az Orlai Produkciós Irodánál állítok színpadra, nem férnének bele a színházunk profiljába. Náluk a kortárs magyar és a klasszikus drámairodalomból válogatunk, míg Tibor profilja főleg az, hogy jutalomjátékot adjon nagyon jó színészeknek. Jól megírt, ugyanakkor könnyedebb hangvételű darabokról van szó. Színészként magam is szívesen részt vennék az itteni előadásokban. A kollegák szeretnek kirándulni ebbe a műfajba, a jó humorú, nagy érzelmi skálát felvonultató szerepekbe. Nekünk, alkotóknak halálosan komolyan kell vennünk ezeket a darabokat is, máskülönben felszínes, unalmas társalgási előadásokat hoznánk létre. Ugyanúgy meg kell keresnünk a szereplők indítékait és a személyes hátterét. Érdekesség, hogy Pedro Almodovar Mindent anyámról című filmje a Mindent Éváról című klasszikus, 1950-es filmet idézi. Anya és fia folyton ezt a mozifilmet nézik otthon, kívülről tudják, nagy rajongójuk Bette Davisnek, Margó alakítójának. Személyesen nekem egyik nagy kedvencem a spanyol mozifilm.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

E. T. A. Hoffmann Mozarttól kölcsönözte a nevét

1776. január 24-én született a német romantika kiemelkedő írója, Az arany virágcserép, valamint a Diótörő és Egérkirály szerzője, aki annyira tisztelte Wolfgang Amadeus Mozartot, hogy még a nevét is felvette.
Zenés színház

Súlyosan megsérült a Budapesti Operettszínház egyik táncosa a terézvárosi házomlásnál

Június 27-én, a reggeli órákban leomlott egy ház tetőszerkezete a 6. kerületi az Aradi utca és Jókai utca sarkán. A leeső szerkezeti elemek a Jókai utcára zuhantak, maguk alá temetve a Budapesti Operettszínház egyik táncművészét, aki éppen próbára tartott.
Színház

„Kételyek és kétségek visznek előre” – Beszélgetés Blaskó Péterrel

Hamarosan a Nemzeti Színházban is látható lesz Blaskó Péter „családi előadása”, a GRANE – Képzelgések a Peer Gynt nyomán, amelyet lánya, Blaskó Borbála rendezett, és fia is szerepel a Bethlen Téri Színház produkciójában. A színművésszel ősztől Hubay Miklós Ők tudják, mi a szerelem című drámájában is találkozhatunk, Udvaros Dorottya oldalán.
Vizuál

Last Minute kiállítások június utolsó hetére

Ezúttal olyan ritkaságszámba menő csoportos és egyéni tárlatokra hívjuk fel a figyelmet, amelyek ezen a héten még megnézhetők. A válogatásban szerepel vadonatúj kiállítótér rég nem látott művésszel, jól ismert galéria 24 kortárs művész munkáját bemutató tárlattal, valamint digitális művészeti triennálé.
Klasszikus

Új vizekre hajózhatunk a Nemzeti Filharmonikusok új évadában

Régi és új zene, különleges hangszeres művek és egész estés operaprodukciók, beavatókoncertek és kórushangversenyek várják a közönséget a 2022/23-as évadában a Nemzeti Filharmonikusok koncertjein.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

A Jókai utcai házomlás miatt elmarad a 6SZÍN előadása

A nézők és színészek biztonsága érdekében a színház lemondta a június 27-i Előttem az élet című előadását.
Színház ajánló

Ifjú barbárok ősbemutató Gyulán

A Gyulai Várszínház a Kolozsvári Állami Magyar Színházzal testvérszínházi megállapodást kötött, melynek hozadéka egy bemutató és kölcsönös vendégjátékok. A közösen létrehozott bemutató az Ifjú barbárok című előadás lesz július 9-én, Vecsei H. Miklós művének ősbemutatója, ifj. Vidnyánszky Attila rendezésében.
Színház interjú

„Kételyek és kétségek visznek előre” – Beszélgetés Blaskó Péterrel

Hamarosan a Nemzeti Színházban is látható lesz Blaskó Péter „családi előadása”, a GRANE – Képzelgések a Peer Gynt nyomán, amelyet lánya, Blaskó Borbála rendezett, és fia is szerepel a Bethlen Téri Színház produkciójában. A színművésszel ősztől Hubay Miklós Ők tudják, mi a szerelem című drámájában is találkozhatunk, Udvaros Dorottya oldalán.
Színház hír

Újraértelmezett Shakespeare-drámák a nyári fesztiválokon

A Magyar Mozgókép Fesztivál „Legjobb tévésorozat” kategóriájának győztese, a drámaíró műveit feldolgozó Shakespeare/37 meghívást kapott három fesztivál programjába is, így a rövid epizódok láthatóak lesznek a Kolorádó Fesztiválon, a Bánkitó Fesztiválon és az Ördögkatlan Fesztiválon is.
Színház galéria

Így néz ki most a felújítás alatt álló debreceni Csokonai Színház – GALÉRIA

2020 szeptemberében megkezdődött a debreceni Csokonai Színház felújítása, és a színház valamennyi belső terét érinti. Ilyen nagymértékű átalakításra az elmúlt 30 évben nem volt példa a teátrumban, amely a tervek szerint 2023-ban nyitja meg kapuit a nézők előtt.