Színház

Messziről jött emberek

2010.12.26. 08:39
Ajánlom
De hogy mit is mondtak? 2010-re visszatekintő sorozatunkban ezúttal azokat a külföldi művészeket vesszük számba, akikkel beszélgettünk. Vannak köztük klasszikus és jazz-zenészek, színházcsinálók, táncosok.

Harro Ruijsenaars holland gordonkaművész portréját Vági Orsolya rajzolta meg. Az amszterdami Concertgebouw Zenekarának egykori szólócsellistája beszélt a pályáját meghatározó pedagógusokról és példaképeiről, arról, hogy munkahelye, a Concertgebouw olyan komfortos volt, mint a nappalija és arról is, Liszt Ferenc zongoraművei után Schumann hegedűszonátáinak gordonkaátiratai milyen nehézséget jelentenek.

Még nem volt vége a januárnak, amikor egy világsztárt kaptunk mikrofonvégre. Fazil Sayt, a Kultúrák Közötti Párbeszéd Évének követét kérdeztük a jazzről és a klasszikus zenéről, a komponálás és az előadóművészet összegyeztetéséről. Emellett azt is megtudhattuk, hogy a Tavaszi áldozat az egyik kedvenc darabja, Boldoczki Gábor számára pedig trombitaversenyt írt. (Aki esetleg hallotta, mindenképp szóljon hozzá cikkünkhöz!)

Márciusban járt a Trafóban Emanuel Gat, aki a Téli utazás és a Téli variációk című darabokat hozta el. A Franciaországban élő izraeli táncos-koreográfustól megtudtuk, hogy munkái nem önéletrajziak, viszont van, hogy a praktikum vezérli.

Hogy miért kell valóságos detektívnek lenni a barokk zenéhez, és miért gondolja azt, hogy az övé a világ legjobb munkája, azt a Tavaszi Fesztiválon vendégeskedő angol Florilegium fuvolistájától, Ashley Solomontól tudtuk meg.

Még mindig alig rügyeztek ki a fák, és máris egy újabb táncos világsztárral készítettünk interjút: Bill T. Jonesszal azt is latolgattuk, megérthető-e a történelem.

Jim Hall is horgunkra, azaz mikrofonvégünkre akadt, aki hosszú pályáján olyanokkal játszott, mint Ella Fitzgerald, Bob Brookmeyer, Sonny Rollins, Bill Evans, Lee Konitz, Michel Petrucciani, Wayne Shorter vagy Pat Metheny, és bár legendás jazzgitáros, mégis csak idén járt először Magyarországon.

Evelyn Glennie, a két Grammy-díjas ütőhangszeres a kreativitást jelölte meg a művész legfontosabb tulajdonságaként, és plasztikusan magyarázta el, siketként hogyan érzi a ritmust, hogyan éli meg a zenét.

Tuvia Tenenbommal, a New York-i Zsidó Színház művészeti vezetőjével nehéz dolgunk volt, mert nem szeret kérdésekre pontos választ adni. Tuvia Tenenbom a kérdéseket szereti. Vele az Európa utolsó zsidója című darab kapcsán a színházról és a diszkriminációról beszélgettünk.

A Hotel Modern vendégjátéka kapcsán Pauline Kalker a színházcsinálás gyakorlati oldalába vezetett be: előadásaik nem filozófiai alapból nőnek ki, a próbafolyamat mindig gyakorlati ötletből, egy-egy konkrét helyzetből vagy karaktertől indul, utána pedig elkezdenek játszani, mint a gyerekek.

Úgy hozta az élet, hogy Thomas Hampsonnal az Operaház nyárköszöntő gálájának apropóján kétszer is beszélgettünk. Egyszer telefonon, egyszer pedig videókameránk előtt. Utóbbi esetben azonban az is kiderült róla, hogy Zürichben élő amerikaiként a német válogatottnak drukkolt a dél-afrikai focivébén.

Római villájában, többnyire kerekesszékhez kötötten él az opera- és prózai színpadok, a mozgóképes esztétika egyik legutolsó európai mohikánja, Franco Zeffirelli, aki így összegzi 87 évét: "Szerencsés életem volt."

Wayne Shortertől, Tim Sparkstól és John Abercombie-tól arról érdeklődtünk, milyen hangszereket használnak, ők pedig kinyitották a tokot.

Hans Lüdemann német jazz-zongoristáról tudtuk, milyen elképesztő a technikája, és hogyan tágította hangszere lehetőségeit elektronikai és zenei újításai révén, arról is volt fogalmunk, mennyire elmélyült ismeretei vannak a kortárs és az afrikai zenéről, de hogy Ligeti és Bartók nagy rajongója, az a BMC-nél kiadott lemeze kapcsán derült ki róla.

Május-júniusban és ősz elején járt Budapesten Andrei Serban. A New Yorkban élő román rendező a Három nővért állította színpadra a Nemzeti Színházban. Nem kevés nehézséggel kellett megküzdeni.

A The Author néző- és játéktere nem különült el, a négy színész a közönség soraiban ült. Tim Crouch, aki a darab írója, a dráma egyik karaktere, az előadás egyik szereplője és rendezője, mind a négy minőségében válaszolt kérdéseinkre. Finoman, provokálóan, angolosan.

Rimini Protokoll-előadást harmadik alkalommal láthatott a budapesti közönség: Stefan Kaegi kairói müezzinekről, kairói müezzinekkel csinált színházat. S hogy ezt milyen körülmények között engedik Kairóban? Elmondta.

Louise Lecavalier nem szokványos táncos-koreográfus. Gyönyörű - bár ez még nem tenné különlegessé -, az önsanyargatásban azonban deklaráltan nem hisz. Jógázik, szaunázik, sok időt tölt szabad levegőn, ugyanakkor elszív naponta négy-öt cigarettát, megiszik egy-két pohárt bort.

Valószínűleg és szerencsére nem tapasztaltuk, mit jelent az, ha valaki nem akar a cenzúrának megfelelni, ha az előadásait underground - és ebbe értsük bele a majdnem tiltott, épp csak tűrt jelzőt is - játssza. Mióta találkoztunk Rabih Mrouéval, azóta talán el tudjuk képzelni, Libanonban mi a helyzet.

Juan Diego Flórez, napjaink egyik legkiválóbb bel canto tenorja nem csupán Rossini, Donizetti, Bellini műveit tolmácsolja ihletetten, hanem zenét szerez, perui dalokat hangszerel, sőt szülőhazájában az El Sistema bevezetésén fáradozik. Sajnos idei budapesti koncertje elmaradt, de a pótlásról 2011-ben gondoskodik.

Jenyisz Kazsukin, Denisz Koszukin, Gyenyisz Kozsukin, Denis Kozhukin - nem egyszerű a fiatal orosz zongoristának, aki egy lakonikus "Nincs mit tenni, együtt kell élni ezzel"-lel intézte el a névproblémát. A szőke copfos muzsikust tanította Gulyás Márta, részt vett Kocsis Zoltán mesterkurzusán, nem véletlen tehát, hogy a Nemzeti Filharmonikusokkal koncertezett novemberben.

Paolo Antonio Simioni már ötödször tartott workshopot magyar színészeknek (is). A tréner módszere egyrészt követi a sztanyiszlavszkiji, strasbergi elveket, ugyanakkor olasz színjátszásban is mélyen gyökerezik. Ám ha tanítványainak munkáját látva meg is hatódik egy-egy jeleneten, azt azért igyekszik titkolni.

Messziről jött, de itt maradt: Bernd Etzler hangszerkészítővel gödi műhelyében beszélgettünk egyebek mellett arról, van-e igény a magyar piacon a szakértelemre.

Ön kivel találkozna szívesen 2010-es interjúalanyaink közül? Szavazzon!

És ki az, akit hiányol ebből a névsorból? Kit mulasztottunk el megkérdezni? Kommenteljen!

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Kiderült, kik ők: Kult50 – A kultúra 50 arca

Megvan A kultúra 50 arca, a legújabbak, akik 2018-ban „pörgették a magyar kultúrát”, és jelentős teljesítményük miatt tíz kategóriában bekerültek az idei Kult50-be. A Fidelio kiadványát és egész évre kiterjedő programját ma délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban.
Klasszikus

"Tartozunk Bartóknak és Kodálynak" – Rohmann Ditta és a Söndörgő a Kult50-ben

Indul a Kult50 videósorozata! Hetente két alkalommal jelentkezünk videóval, melyekben párosával mutatjuk be az idei Kult50 szereplőit. Az első részben Rohmann Ditta csellóművészt és Eredics Benjamint, a délszláv népzenét játszó Söndörgő zenekar egyik tagját ültettük le beszélgetni, akik korábban soha nem találkoztak személyesen.
Klasszikus

Balogh Eszter: „Nem nyerni akartam, hanem hatni a közönségre!”

Elsöprő győzelmet aratott a londoni Hӓndel Énekversenyen Balogh Eszter mezzoszoprán. Megosztotta velünk a megmérettetésen szerzett tapasztalatait, gondolatait az opera szerepéről napjainkban, és azt is elárulta, hogy mi a célja az énekléssel.
Klasszikus

Túlélte a Notre Dame orgonája, de nem tudjuk, meg fog-e szólalni

A hangszerben három-négy évszázad orgonaépítői tapasztalata egyesült, különlegessége éppen a korában rejlett. Szívfájdító belegondolni, hogy lehet, soha nem fog megszólalni.
Klasszikus

Ők most a legjobb fiatal kamarazenészek Vásáry Tamás zsűrije szerint

A Korossy-Khayll Csongor, Tóth Kristóf (hegedű), Albert Julianna (brácsa) és Devich Gergely (cselló) alkotta együttes nyerte a Weiner Leó Országos Kamarazenei Verseny vonósnégyes kategóriáját, mindannyian a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatói.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház kult50

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Színház ajánló

Mercedes Benz premier az Esterházy-családdal

Április 13-án magyarországi ősbemutató keretében mutatta be a Vörösmarty Színház Esterházy Péter utolsó drámáját, a Mercedes Benzet Szikora János rendezésében. A történelmi revüt az Esterházy-család tagjai mellett Presser Gábor zeneszerző is megtekintette.
Színház ajánló

Büszkeség és felelősség, mert méltónak kell lenni az ősökhöz

A Magyar Művészeti Akadémia Szó – szín – játék sorozata idén megújult Oberfrank Pál Jászai Mari-díjas színművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagjának művészeti vezetésével. A sorozat eddigi eredményeiről és a leendő előadásokról Lesti Árpád kérdezte a Veszprémi Petőfi Színház igazgatóját.
Színház hír

Elhunyt Bács Ferenc színművész

Életének 83. évében, hosszan tartó, súlyos betegség után április 16-án, kedden elhunyt Bács Ferenc Kossuth- és Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művész, Budapest díszpolgára.
Színház születésnap

85 éves az örökifjú Bodrogi Gyula

Ma ünnepli 85. születésnapját Bodrogi Gyula, generációk kedvence, gyémántdiplomás színművész, aki könyvet is írt tizenhét főiskolai fegyelmijének történetéből. A Nemzet Színészét a Nemzeti Színházban és a József Attila Színházban is köszöntik.