Színház

Mészáros Máté: „Egy királynő férje még lehetek”

2017.12.20. 10:41
Ajánlom
Az Orlai Produkció december 21-én mutatja be Az oroszlán télen című előadást Szikszai Rémusz rendezésében. Mészáros Máté, a középső fiú, Geoffrey megformálója a próbák finisében adott interjút.

Plantagenet Henrik, a nagy angol király hatalmas birodalmat épített, amelyhez elfoglalta Franciaország nagy részét is. Karácsonyra összehívja családját, hogy rendelkezzen az ország jövőjéről. Összecsapásaik, a hatalomért folytatott harcuk, egymást kijátszására tett folyamatos kísérleteik vérre menően szellemes helyzeteket teremtenek, amelyek egytől egyig a képzelet művei.

James Goldman darabjának filmváltozatában Peter O'Toole és Katharine Hepburn játszotta a főszerepeket. Szikszai Rémusz rendezésében Plantagenet Henrik angol királyt Gálffi László, a feleségét, Aragóniai Eleonóra királynét Hernádi Judit alakítja, a további szerepeket Schruff Milán, Mészáros Máté, Ötvös András, Szakács Hajnalka és Horváth Illés játssza.

Mészáros Máté

Mészáros Máté (Fotó/Forrás: Tiszeker Dániel / Orlai Produkciós Iroda)

- Milyen karakter Geoffrey?

- Olyan, mint én, külsőre például abszolút, szegény nem is lehet más. (Nevet.) Ő a középső fiú. A háromgyerekes családokban a középső gyerekeknek van egy általános jellemzőjük: egyik szülőnek sem tudnak a kedvencei lenni. A legnagyobb azért kedvence vagy az anyának vagy az apának, mert ő az elsőszülött, a legkisebb azért, mert ő legkisebb, de a középsőnek valahogy nem jut szülő. Geoffrey mondja is mindig, hogy rá nem nagyon gondolnak, de igazi fájdalma nincs már emiatt, vagy ha van is, nem akarja kimutatni. Megszokta, hogy ő mindig háttérbe szorul. Az író szándéka szerint a testvéreiben több érzelem van, ő inkább agyas ember. Mind a három fiú a koronát akarja. Geoffrey próbál helyezkedni, hol ide áll, hol oda, hogy szövetségest találjon, de nem tud előtérbe kerülni.

- Közel áll hozzád ez a figura?

- Nehéz közelállónak gondolni egy középkori királyt, mégis csak meghatározza a figurát az a kor és az a helyzet, amiben él. Azt sem tudom elképzelni, hogy most milyen lehet királynak lenni, milyen az, amikor az ember nem látja a valóságot, a nyomort, a szenvedést, mert egy palotában zajlik az élete. Ilyen értelemben nem áll hozzám közel, mert nem vagyok király. De egy királynő férje még lehetek, beházasodhatok egy királyi családba. (Nevet.)

- A szereplők közül kikkel nem játszottál még együtt?

- Szakács Hajnalkával és Horváth Illéssel. Illéssel nem játszottam még együtt, de ismertem, Hajni viszont teljesen új ember volt számomra. Gálffi László a tanárom volt, a főiskolán rengeteget játszottunk, de amióta felnőtt színész vagyok, nem találkoztunk színpadon, mert ő a Vígben és az Örkényben volt, én Egerben. Szeretem ezt a kis csapatot. A főszerepet Hernádi Judit és Gálffi László viszi, de a mi szerepeink is jók olyan értelemben, hogy mindegyikünknek van dolga. Egyikünknek sem kell tétlenül ülnie.

- A tragédia vagy inkább a komédia felé hajlik Az oroszlán télen ?

- Nem Shakespeare-királydráma, rengeteg humor van benne, de természetesen sok drámai pillanat is. A nézők fogják eldönteni, hogy tragédia-e vagy komédia, attól függ, ők mit látnak benne. Még nem tudom elképzelni, hogyan reagálnak majd, nevetnek-e vagy csendben ülnek.

- Miért lesz érdemes megnézni az előadást?

- Mindenekelőtt Hernádi Judit és Gálffi László miatt, másrészt azért, mert a darabban érdekesen keveredik a családi dráma és a királydráma. Azoknak, akik tartanak attól, hogy királyok drámáznak, azért ajánlom, mert egy karácsonyi családi vitát is lehet ebben a történetben látni: karácsonykor összejön a család, felszínre kerülnek a sérelmek. A darab szereplői mind valós történelmi személyek voltak, akik sok szempontból ugyanúgy éltek, mint most mi. Azoknak is ajánlom, akiket érdekel a hatszáz-nyolcszáz évvel ezelőtti történelem. Szerintem inkább szórakoztató, mint elgondolkodtató előadás lesz, de biztos, hogy tartalmas. Bőven magunkra ismerhetünk benne akkor is, ha nem vagyunk királyok.

Mészáros Máté és Ötvös András Az oroszlán télen próbáján

Mészáros Máté és Ötvös András Az oroszlán télen próbáján (Fotó/Forrás: Orlai Produkciós Iroda)

- Hány Orlai-produkcióban játszol most?

- Ezzel együtt hatban. Két évvel ezelőtt a Mindent Éváról volt az első, az is fut még.

- Úgy képzelem, hogy Az étkezés ártalmasságáról című Parti Nagy Lajos-monológ lehet a kedvenced.

- Az is a kedvencem. Bonyolult dolog ez, hogy mikor, mitől válik kedvenccé valami. Olyan szerencsés helyzetben vagyok, hogy az Orlai Produkciónál futó előadásaim mind kedvemre valók. Jólesik játszani bármelyiket.

- Úgy tudom, Orlai Tibor oda is figyel arra, hogy testhez álló szerepeket találjon a színészeinek.

- Nem úgy gondolkodik, mint a kőszínházakban. Abból indul ki, hogy kiknek lenne érdemes együtt játszaniuk, ahhoz keres darabot, és amikor az megvan, talál hozzá egy rendezőt. Nem a darab és a rendező a legfontosabb neki, nem az az alapállása, hogy kvázi mindegy ki játszik az előadásban, csak egy bizonyos rendező rendezze. A nézők még mindig a színészekért mennek színházba, nem a rendezői koncepcióért, tehát már csak az előadások eladhatósága miatt is érdemes színészközpontúnak lenni. Orlai ezt tudja és gyakorolja.

- Az Együtt, szabadon szlogennel jelzett orlais társaságban megtaláltad a számításodat?

Korai lenne még bármit mondanom, hiszen csak ősz óta létezünk, de nagy várakozásokkal, pozitívan állok a jövő elébe. Szerintem jó lesz.

- Az Orlai-produkciókon kívül milyen előadásokban játszol most?

- A Vígben felújítottuk a Jó embert keresünk előadást, A Mester és Margaritát még nem vette elő a színház, de hivatalosan nem került le a műsorról, a Katonában megy a Részegek, és van egy saját produkciónk, a Manna MrożekEgy nyári nap című abszurd vígjátéka, amit a Pesti Magyar Színházban játszunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Szabadon hozzáférhető Sára Sándor hét emblematikus filmje

A közelmúltban elhunyt Sára Sándor emléke előtt tisztelegve, hét emblematikus filmjét mától 20 napon át szabadon elérhetővé teszi a Magyar Nemzeti Filmalap.
Klasszikus

RENDKÍVÜLI: Ázsiai turnéra indulunk a Concerto Budapesttel

Három nagyvárosba, Bangkokba, Fucsouba és Sanghajba kísérjük el a világhírű magyar szimfonikus zenekart, amely többek között Bartók mesterművével, a Concertóval a bőröndben utazik.
Zenés színház

A János vitéz az Operettszínházban – negyven év után

Kacsóh Pongrác daljátéka, a János vitéz novemberben tér vissza a Budapesti Operettszínház színpadára. Szeptember 30-án sajtónyilvános olvasópróbával vette kezdetét a munka, ahol számos érdekesség kiderült az előadásról és az alkotógárdáról.
Klasszikus

Kicsoda Hildur Guðnadóttir, a Joker zeneszerzője?

Egy nő a férfidominálta zeneszerzőszakmában, aki a Chernobyl után a Joker eredeti filmzenéjével új színt hoz a film világába.
Zenés színház

A punktól az opera felé – Kérdések és válaszok az operajátszásról

Új sorozat indult az Opera Magazinban, amelyben a színházi szakma képviselői beszélnek arról, szerintük hogyan érdemes operát játszani, mitől jó egy előadás, valamint mivel lehet megszólítani a fiatalokat és megtartani az idősebbeket. Az első részben Kiss Eszter Veronika és Fáy Miklós kritikusokat kérdezték.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A Játék a kastélyban indította a Vörösmarty Színház jubileumi évadát

Különleges este volt a székesfehérvári Vörösmarty Színház életében az október 5-i, hiszen a teátrum önálló társulatának megalakulásának negyedszázados évfordulóját ünnepli ebben az évadban, amelynek első bemutatója Molnár Ferenc: Játék a kastélyban című komédiája. A premiert ünnepélyes pillanatok is megelőzték: Cser-Palkovics András polgármester „Pro Theatro Civitatis Albae Regalis” díjat adott át Juhász Illés színművésznek.
Színház ajánló

Mucsi Zoltán egy beszédtanárt alakít a József Attila Színházban

A Macskafogó zajos, zenés sikere után újabb nagyágyú érkezik a József Attila Színházba. Október 5-én debütál A király beszéde, Mucsi Zoltánnal és Fila Balázzsal a főszerepben.
Színház ajánló

Különleges lakásszínházi előadások a CAFe Budapesten

A CAFe Budapest váratlan helyszíneken, olykor egészen rendhagyó terekben varázsolja el a közönséget: az idei fesztiválon debütáló #kapucsengő sorozat keretében öt izgalmas lakásszínházi előadásnak ad otthont a Deák tér szomszédságában található KuglerArt Szalon.
Színház portré

„A jó színház friss, egyszeri és megismételhetetlen” – Szabó Sebestyén László

A színházban az itt és most varázsa izgatja a legjobban a Junior Prima Díjjal frissen kitüntetett, sokoldalú színművészt, aki hangszereken is szívesen játszik: hol gitárt, hol hegedűt, hol pedig kobozt vesz kézbe, amelyekre zenét és dalszöveget is ír.
Színház portré

„A báb mindenkit képes elkápráztatni, ha megfelelően nyúlunk hozzá” - Markó-Valentyik Anna

Markó-Valentyik Anna amellett, hogy bábszínészként és rendezőként is felhívta magára a szakma és a szélesebb közönség figyelmét, lelkes környezetvédőként sokakat meggyőzött a környezettudatos életmód fontosságáról. Kiemelkedő színészi, alkotói munkája és társadalmi felelősségvállalása egyaránt indokolta a Junior Prima Díj odaítélését.