Színház

„Mi is féltjük a jövőnket, pont ezért állunk ki a jogainkért” – Beszélgetés L. Nagy Attilával

2020.10.30. 11:40
Ajánlom
Szentendrén augusztusban, a Függöny című ősbemutatóban láttuk, Racine szerepében. L. Nagy Attila, az SZFE bábosztályának hallgatója az utóbbi időszakban nemcsak színházi színpadokon, de társadalmi színtereken is megmutatkozott. Szeptember 1-jén ő olvasta fel az SZFE diákjainak az intézmény autonómiáját követelő levelét az egyetem előtt.

Hogyan, mikor figyeltél fel magadban arra, hogy tehetséged van a színészi pályához?

Mosonmagyaróvári vagyok, az ottani Theatrum ad Flexum amatőr színtársulatának tagja voltam. Az egész úgy kezdődött, hogy az általános iskola nyolcadik évében az igazgatónk ötlete volt, hogy az egész évfolyam, a három osztály játsszon el egy színdarabot. Erre Ennek rendezésére felkérte az ad Flexum vezetőjét, Major Tamást és az iskolánkban tanító Blahovits Márta tanárnőt, és előadtuk a Grease musical rövidített változatát. Onnantól kezdve a csapatban játszottam, utána bekerültem nagyobb előadásokba. Játszottam a Dzsungel könyvében Mauglit, szerepet kaptam a Valahol Európában című darabban… Tehát gimis éveim elején már erősen érdeklődtem a színészet iránt, holott matek-angol szakra jártam, fizikából középszinten, matematikából emelt szinten érettségiztem, és a BME fizika szak állt a színművészeti után a jelentkezési sorrendemben. Végül nem iratkoztam be a BME-re, ahova pontszámom alapján bejutottam, hanem amíg harmadszorra fel nem vettek az SZFE-re, a Nemes Nagy Ágnes OKJ-s színészképzésre jártam, Naszlady Éva osztályába, és már ott rengeteget tanultam.

3-113117.jpg

Herkules-sarok c. előadás, rendező: Sipos László Márk, Ódry Színpad (Fotó/Forrás: Szentendrei Teátrum)

Miért lettél bábszínész?

A Nemes-ben már találkoztam a báb műfajjal. Jakob Nóra tartott nekünk animáció kurzust, ahol elkészült a Budapest című előadás saját szöveggel és Heaven Street Seven dalok feldolgozásaival. Egy remek egyórás, zenés-bábos előadás lett. Ennek ellenére az utolsó felvételinél is prózai szakon indultam, de a második rostán nem engedtek tovább. Ekkor Meczner János és Ellinger Edina odajöttek hozzám, hogy látnak bennem valamit, szimpatikus vagyok nekik, és ha gondolom, jöjjek el a bábszínész felvételi második rostájára… Itt kezdődött.

Miben más a képzése, az eszköztára a prózai és a bábszínésznek?

A bábszínész képzés alapvetően ugyanaz, mint a prózai. Ugyanúgy, ugyanannyi óraszámban van minden készség- és mesterségóránk, csak nálunk plusz két tantárgyként ott van a bábtechnika és a bábszínészmesterség.

Egy plusz készséget kell megtanulni, a projekciót, és mögé kell tenni ugyanolyan minőségben a színészetet.

Egy adott bábba vagy akár tárgyba kell projektálnunk a gondolatainkat, érzelmeinket és megtalálni, azt a mozgást és mozgatást, ami kifejezi mindezt.

5-113116.jpg

Kuszakeszi történet c. előadás, rendezte: Rumi László, Kabóca Bábszínház (Fotó/Forrás: Szentendrei Teátrum)

Hogyan érezted magad Sardar Tagirovsky rendezésében, a Függönyben, ahol nem kellett projektálni a gondolatokat egy tárgyba, mert ti magatok voltatok a bábok?

A prózai színész ugyanúgy képzi meg a karakterét, mint a bábszínész, csak nem a bábét, hanem a saját testét használja. Aki nem jár bábszínházba, annak azt is el kell mondanom, hogy manapság egyre jobban előtérbe kerül a báb és mozgató viszonya, ennek jelentése az előadásokban, így a mozgató is, mint ember, prózai szereplővé válik. Ilyen előadásunk például az Anima. A Függönyt az egész osztály nagyon élvezte, rendkívül tanulságos próbafolyamat volt. A darab első és második része erősen különbözött egymástól, más nyelven szólalt meg. Egy kísérletező, újszerű, nagyon jó előadás jött létre – a visszajelzések is ezt mutatják.

Eredetileg úgy volt, hogy az Ódry Színpadon szeptember 20-án újra játsszátok. Az SZFE körüli események azonban elsodorták az előadást. Legközelebb hol lehet látni a darabot?

A tervek szerint a második félévben, és reméljük, az Ódry Színpadon mutathatjuk be, mert nagyon szeretnénk újra eljátszani.

Mit tanulsz, miben játszol jelenleg?

Mi, a bábosztály szeptembertől vidéki bábszínházakban vagyunk gyakorlaton és még vár ránk pár tömbösített elméleti és mozgáskurzus.  Én szeptember 2-án kezdtem Veszprémben, a Kabóca Bábszínházban, ahol Rumi Lászlóval csináltunk egy egyszemélyes gyerekelőadást Dániel András, A könyv, amibe bement egy óriás című könyvéből. Nagyon izgalmas és jó próbafolyamat volt. Ez az első szólóelőadásom, elég kemény próbatétel volt, de a visszajelzések alapján meglett a gyümölcse. Sajnos azonban a Covid miatt az október 4-i bemutató után nem tudtam játszani.

6-113115.jpg

Papa és Josette c. előadás, rendezte: Cseri Hanna, Ódry Színpad (Fotó/Forrás: Szentendrei Teátrum)

Mindenkinek, de a színészeknek különösen gyötrelmes ez az év… De, amíg elmúlik ez az időszak, milyen tervek foglalkoztatnak?

A jövőben szeretném megőrizni, hogy mindkét műfajban helyt tudjak állni és legyen lehetőségem prózai és bábszínészként megmutatni magam. Régóta érzem, hogy rendezni is volna kedvem. Ehhez azonban, azt hiszem, nagyon erős gondolatnak és közlésvágynak kell megszületnie valamilyen művön keresztül, de ez a mű még nem talált meg.

A hétköznapjaid hogy telnek most?

A hétköznapok nagyrészt az egyetemfoglalással telnek.

Őrséget vállalok, bekapcsolódom a munkacsoportok feladataiba, moderátori előkészületekbe. Októberben pedig a TRIP hajón az elmúlt évben bemutatott rendezői vizsgákból játszunk három előadást. Az egyikben játszom én is, amit Cseri Hanna rendezett Papa és Josette címmel. Erre próbálunk már jó pár napja. Bekerültem  Maróthy Zorka bábrendező évfolyamtársam vizsgájába is, ami A halhatatlanságra vágyó királyfinak egy bábos megközelítése, Szálinger Balázs szövege alapján. A királyokat játszom benne, a királyfi apját és a további királyokat…

Legutóbb Szentendrén, a Városházán az 1956-os megemlékezésen Weöres Sándor A teljesség felé kötetéből Az országhoz című gondolatot mondtad el. A zakódra az SZFE jelképét, a piros-fehér kokárdát tűzted ki. Hogy áll most az autonómiáért vívott kiállás ügye? Mi az, amit reméltek a döntéshozóktól és mi lehet a reális ebben a szituációban?

Mi lehet reális végkifejlet? Nagyon nehéz megmondani, mert a helyzet sem szokványos és reális. Természetesen az lenne ideális, ha minden követelésünk teljesülne, és elindulna a szakmai párbeszéd, ami alapján megkezdődhet az egyetem fejlesztése. Nekünk nem Szarka Gáborral, vagy a kuratóriummal kell beszélnünk, hanem a minisztériummal, mert az alapítói jogok gyakorlójaként még mindig a minisztérium felelőssége, ami történik. 

4-113116.jpg

A Függöny c. előadás Szentendrén (Fotó/Forrás: Szentendrei Teátrum)

Számokkal kifejezve, szerinted hányan csatlakoztak a mozgalmatokhoz?

Azért nehéz ezt megmondani, mert inkább azok szólítanak meg bennünket, akik egyetértenek a céljainkkal. Ettől néha azt érezzük, óriási a támogatói tömeg, mindenki velünk van. Példa a 23-i esemény a fővárosban, ahol körülbelül tizenötezer ember gyűlt össze a Rákóczi úton az Urániától az Astoriáig. Tudjuk, hogy rengetegen nem mennek ilyen rendezvényre most, amikor a vírus második hullámában vagyunk vagy nem Budapesten élnek. A szüleim is gondolkoztak, hogy feljöjjenek-e Mosonmagyaróvárról… végül otthonról követték az eseményeket. Most, hogy streamelve van szinte minden, még nehezebben mozdulnak ki a képernyők elől az emberek.

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Kapcsolódó

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.

Tételezzük fel, hogy az egyetem új helyen, régi-új tanárokkal elindul. Mi van azokkal a diákokkal, akik ebben nem akarnak részt venni? Mi az elképzelésetek egy ilyen forgatókönyvnél?

Különböző hangok vannak. Van, aki határozott, és azt mondja: ő így már nem akarja folytatni az egyetemet, itt már nem szeretne diplomát szerezni, van, aki legszívesebben külföldön, másik egyetemen fejezné be a tanulmányait. A nagy többség azonban itt szeretne maradni és ezen az egyetemen diplomázni, azon a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, ami 155 éven keresztül létezett ez év szeptember 1-jéig.

8-113114.jpg

L. Nagy Attila az egyetemi autonómiáért szervezett felvonuláson (Fotó/Forrás: Szentendrei Teátrum)

Szelíd de határozott és nyugodt a hozzáállás, amit tőletek lehet látni.

Mi ilyenek vagyunk és tartjuk magunkat ehhez. Bármikor elhangzik egy-egy radikálisabb akcióterv, mindig megfontoljuk, hogy ez illik-e hozzánk, a mentalitásunkhoz, a céljainkhoz. Az ellenállásnak vagy a kiállásnak a módját mindig tudjuk változtatni, és mi továbbra is ki fogunk állni a jogainkért. Az elmúlt 53 nap nem tűnhet el nyomtalanul. Nem lehet egy mozdulattal eltörölni, mint a szenátus jogait vagy az egyetem autonómiáját, mert bennünk van ez az időszak, minden tanárban, minden hallgatóban.

És most már semmi nem tud úgy működni, ahogy ezelőtt. Képtelenség lenne magunk mögött hagyni, mintha mi sem történt volna.

Az kiderült, hogy a szüleid támogatnak ebben az ügyben. Általában a környezet, a szülők segítenek benneteket? Hogyan viszonyulnak az SZFE törekvéseihez?

A legtöbben ambivalens érzésekkel közelednek ehhez a témához. Támogatnak és féltenek egyszerre. Büszkén biztatnak, de vissza is húznak, mert a jövőnket féltik. Mi is féltjük a jövőnket, pont ezért állunk ki a jogainkért, az egyetemünk autonómiájáért, mindannyiunk szabadságáért.

Forrás: Szentendrei Teátrum

Fejléckép: L. Nagy Attila az SZFE Vas utcai épülete előtt (forrás: Szentendrei Teátrum)

Szentendrei Teátrum

A nyári szezonban a Szentendrei Teátrum négy-öt bemutatót tart, a magyar színházi élet élvonalbeli rendezői és művészei közreműködésével. Emellett a színházi évad legsikeresebb zenés és prózai előadásaiból láthat válogatást a közönség. A Teátrum műsorában megtalálhatók magyar és külföldi klasszikus és kortárs szerzők színdarabjai, vígjátékok és drámák, előadóestek, valamint egy-egy opera vagy musical előadás is. A színházi előadások mellett jazz, világzenei és komolyzenei koncertek is szerepelnek a kínálatban.

Jöjjön el Szentendrére és töltsön felejthetetlen estéket a város varázslatos szabadtéri helyszínein!

Legnépszerűbb

Könyv

Több ezer aláíró követeli Demeter Szilárd lemondását

Miután holokausztrelativizáló publicisztikát közölt Soros György nevének tízszeri említésével az Origón, számos szervezet és ismert értelmiségi lemondásra szólítja fel a PIM főigazgatóját
Jazz/World

Az LGT legjobb számai „csíkosítva” – Itt a Csík Zenekar új lemeze

A Locomotiv GT előtt tiszteleg A dal a miénk című új lemezével a Csík Zenekar. A rockszámok népzenei ihletésű átdolgozásairól is ismert együttes friss albumán közreműködött Presser Gábor, Karácsony János és Kovács Kati.
Színház

Csak akkor tanítanak, ha orvoslatot kap az egyetem autonómiája

Nem az egyetem hivatalos honlapján, hanem a Független Szabad Egyetem közösségi oldalon tették közzé az SZFE tanárai, kik indítanának osztályt a következő tanévben.
Színház

Ünnepre hív a Rózsavölgyi Szalon

Hogyan változtak meg a kommunikációs szokásaink a vírushelyzetben? Mit csinálhatunk a korlátozások ideje alatt? Milyen tervekkel vágunk bele a következő időszakba? Ezekre a kérdésekre kereste a választ Csiby Gergely és Józan László a Mi jár a fejedben? második adásában Vecsei H. Miklóssal, Herner Dorkával, Molnár Piroskával és Grecsó Krisztiánnal. Természetesen az adventi időszak előestéjén az ünnep is szóba került.
Jazz/World

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Emléktáblát kapott Horváth Ádám, a Szomszédok megalkotója

November 20-án a szokásostól eltérően ünnepség nélkül került kihelyezésre Horváth Ádám Kossuth-díjas rendező emléktáblája a 13. kerületben, a Szent István parkban.
Színház szemle

Vecsei H. Miklós arról beszélt, miért búcsúzott el a Vígszínháztól

„Leszek én még vígszínházi tag” – mondta a Rózsavölgyi Szalon Mi jár a fejedben című műsorában Vecsei H. Miklós, akinek a neve hosszú évekre egybeforrt Nemecsekével. Most ír, rendez, zenél és újratervez.
Színház ajánló

Az Orlai Produkciónál (ló)kolbászból van a kerítés

Göttinger Pál belevetette magát Budapest – és a Vásárcsarnok – sűrűjébe, majd megállt a csemegepultnál, hogy az eladó felől érdeklődjön. Vagy levette Gerlóczy Márton regényét a polcról, hogy a Jurányi Ház színpadára varázsolhassa a lejárt májasokat és kolozsvárikat. Akármelyik is a helyes megfejtés, a SzínházTV most házhoz hozza a piac hangulatát.
Színház hír

Gálvölgyi Dorka az Eötvös 10 új vezetője

Miyazaki Jun, Terézváros humánügyekért felelős alpolgármestere számolt be arról, hogy a csütörtöki döntéselőkészítő tanácson Gálvölgyi Dorkát találták a legalkalmasabbnak az Eötvös 10 vezetői posztjára.
Színház hír

Ünnepi előadásokkal vár Vaskakas Bábszínház

Nézőket ugyan most nem fogadhat, de gőzerővel készül a karácsonyra a Vaskakas Bábszínház. Bár a mézeskalácsillatot nem tudják a virtuális nézőtérre varázsolni, mesés programokkal várják az érdeklődőket.