Színház

Mi lakik a szívünkben?

2017.05.18. 09:10
Ajánlom
Míg Pintér Béla Szívszakadtig című előadása egy ősi vélekedést újít fel, addig Pass Andrea Bebújós című produkciója társadalmi előítéleteket ütköztet a nyers, elemi valósággal.

Nem lep meg, hogy Pintér Béla rögtön az előadás elején meg akar lepni. Azzal, hogy a főszereplő haldoklik. Persze, ha Szívszakadtig a produkció címe, nem is akkora a meglepetés. És az sem sokkoló erejű, hogy a haldokló fölgyógyulva, igencsak energikusan avatkozik bele a megmentéséért semmilyen áldozattól vissza nem riadó családja életébe. Pintér Béla igazán azzal lep meg, hogy

fölújít egy ősi, és a művészetekben mélyen meggyökeresedett tévhitet, miszerint a lélek, a jellem a szívben lakozik.

És mi a nézőtéren boldogan fogadjuk el ezt axiómának, mint bármely egyéb színházi képtelenséget, ha egyszer ez teszi lehetővé, hogy egy kisebb szobányi lakásban összefusson a társadalom két szélső pontja. Egyfelől a műtét költsége miatt nyomorba zuhant fővárosi família: tudálékos értelmiségi asszony és testvére, egy fodrászból lett taxisofőr, másfelől a donor, a középkorú vidéki asszony mentalitását magáévá tevő újszíves, aki felelősséget érez a balesetben meghalt asszony árván maradt gyermeke iránt, és apró otthonukba behurcolja a nagyra nőtt, debil kamaszt. A fiú ráadásul fekete, a nyolcvanas években erre járt kubai vendégmunkás „hagyatéka”. (A szerző ebben is körültekintő: mintaszerűen egyénít és tipizál, sűrít és túloz, figyelmét nem kerüli el a múlt legapróbb epizódja sem, ha beleillik darabja gondolatkörébe.)

A jól kitalált alaphelyzetet Pintér Béla megbízható rutinnal és a tőle megszokott találékonysággal aknázza ki, sorakoznak a poénok, mégpedig úgy, hogy még a kopottabbak is újszerűen hatnak. Mint rendesen. Hiszen bennük köztudott és alapvető társadalmi problémák pukkadoznak. Hogy robbannának, azt túlzás volna állítani, ilyen nagyobb horderejű dolgok különben sem illenének mai világunkba. Csak a történet vége robban – legalábbis a szerzői szándék szerint.

Mint tudjuk: minden jótett elnyeri méltó büntetését.

A lezárás üzenete érthető, és el is fogadható – egy paradox világot jellemző paradoxon. De csak azért csattan, mert nem eléggé előkészített. Nincs benne a pakliban. Ha csak azt nem számítjuk előkészítésnek, hogy végre már történni kellene valami lényegesnek a szellemeskedő ötletek és valóban találó tréfák között előre bukdácsoló eseménysorban. A befejezés meglepő, de nem felfedező erejű.

Abban viszont semmi meglepő sincs, hogy a társulat hozza formáját. A játszók híven és élvezhetően jelenítik meg kortársainkat. Enyedi Éva pontosan méri ki az értelmiségi fellegjárás rokonszenves abszurditását, Thuróczy Szabolcs hozza a nagyjából kulturált kisiparos igyekvését, hogy kordában tartsa alaptermészetét, amely azért csak kitör belőle. Szabó Zoltán igazi jótét lélek, született vesztes, mindenkori áldozat. Friedenthal Zoltán egészen remek, minden gesztusában és hangjában végiggondolt karaktert formál a feszengve fontoskodó és önsajnálatát fitogtatva rejtegető apa alakjából, bozontos parókával pedig igazi jámboran együgyű vademberré alakul a falusi koszból kivakart fekete fiatalember szerepében.

Stefanovics Angéla valószerűtlen természetességgel felel meg annak a kettősségnek, amelyet a szöveg ró rá.

Törékeny alkata eleve ellenpontozza azt az energikus, mondhatni tenyeres-talpas lelket, amelyet erre az alkalomra mozgósítani tud. Ezzel az előadás egyik alapkövetelményét teljesíti. Benne együtt van az a két világ, amelynek ütköztetésére a mű vállalkozik. Játéka sokat segít abban, hogy a szöveg lényegében célt érjen.

Pass Andrea új produkciója, a Bebújós ezúttal egy óvodában koncentrálja, illetve vetíti egymásra szülők és gyerekek bajait.

Természetesen társadalmi előítéletek és hipokrízisek ütköznek a nyers, elemi valósággal.

Nem abból keletkezik a gubanc, hogy a legkisebbeknél is fölbukkan a szexualitás, hanem abból, hogy ezt a szülők észreveszik, mivel egy alkoholista apuka – nem mellékesen az óvoda bőkezű támogatója – kikotyog valamit, amiből egy túlbuzgó anyuka ügyet csinál. Ettől aztán beindul az okoskodás, az ok- és bűnbakkeresés végtelennek látszó folyamata. És közben kibuknak az egyéni, családi életek rejtett, bár különben köztudott nyavalyái.

Az előadás lényegi trükkje, hogy a szülőket és a gyerekeket ugyanazok a színészek játsszák – természetesen mindenki a saját gyerekét – megbízhatóan közlekedve a felnőtt és gyerekszerepek között, ami bravúr benyomását kelti. Kivétel Réti Adrienn, ő csak a csapdában vergődő óvó nénit alakítja hitelesen, akinek éppen nincs saját gyereke, viszont mindenki kívánná neki, és jelentkező is lenne az apa szerepére, mégpedig éppen az alkoholista támogató személyében. Csak az óvó néni nem szeretne hozzámenni. Schruff Milán adja a lezseren erőszakos újgazdagot, Herczeg Adrienn a túlbuzgalmával örökös bajkeverőt, Formán Bálint a jámbor békéltetőt, Petrik Andrea pedig az énekesnőt, aki már munkája révén is kilóg a kispolgári közegből – gyermekével együtt.

Az író-rendező Pass Andrea jól tudja, miről beszél, ismeri a szülők lelkét és a gyermekek viselkedését. Ügyesen kezeli a téma közhelyeit, stílusban és kordában tartja az előadást. A gyerekeket megjelenítve, a színészek éppen annyira gyerekeskednek, amennyire szüleik gyerekesnek látják őket.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Pakold meg magad könyvekkel a Líra raktárában pár száz forintért!

Mi már tudjuk az igazi könyvmolyok szombati programját. Raktárvásár lesz a Lírában.
Könyv

Családi találkozót rendeznek Petőfi rokonai Kiskunfélegyházán

Igen, jól olvasta a címet! Míg egyesek a költő sírjának felkutatásával vannak elfoglalva, mások az élőkre koncentrálnak és családi találkozót hirdettek, amelyen eddig állítólag 66 utód jelezte a részvételét.
Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház új évad

Operagála köszönti az 50 éves Szentendrei Teátrumot

Öt saját bemutatót és számos előadást kínál új évadában a Szentendrei Teátrum, amely idén ünnepli ötvenéves fennállását. A születésnapi operagálát Szentendre főterén rendezik meg, az évad háziasszonya Gubik Petra.
Színház hír

A Kodály-módszerről szóló Vecsei–Vidnyánszky-darab is látható lesz jövőre a Nemzetiben

Tíz bemutatót tervez a jövő évadban a Nemzeti Színház, ahol Eirik Stubo, David Doiasvili, Szász János, Andrzej Bubien, Berettyán Nándor, Márkó Eszter és ifj. Vidnyánszky Attila rendezését is láthatja a közönség.
Színház magazin

Csehov-hősnőbe oltott Tündekirálynő – Cate Blanchett 50

A színpadon és a filmvásznon mutatott teljesítményével is számos díjat kiérdemelt, ő az egyetlen színésznő, akit ugyanazért a szerepért kétszer is Oscar-díjra jelöltek. Május 14-én töltötte be ötvenedik életévét Cate Blanchett.
Színház gyász

Elhunyt Vass Éva színésznő, Gábor Miklós özvegye

85 éves korában vasárnap elhunyt Vass Éva kétszeres Jászai Mari-díjas színésznő, érdemes és kiváló művész.
Színház klasszik rádió

A vágyvillamos zakatol a Fidelio Klasszik következő adásában

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása május 11-én 10 órától hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Bagó Bertalannal, Havasi Zoltánnal, Kollmann Szilviával és Serfőző Krisztinával.