Színház

Mi lakik a szívünkben?

2017.05.18. 09:10
Ajánlom
Míg Pintér Béla Szívszakadtig című előadása egy ősi vélekedést újít fel, addig Pass Andrea Bebújós című produkciója társadalmi előítéleteket ütköztet a nyers, elemi valósággal.

Nem lep meg, hogy Pintér Béla rögtön az előadás elején meg akar lepni. Azzal, hogy a főszereplő haldoklik. Persze, ha Szívszakadtig a produkció címe, nem is akkora a meglepetés. És az sem sokkoló erejű, hogy a haldokló fölgyógyulva, igencsak energikusan avatkozik bele a megmentéséért semmilyen áldozattól vissza nem riadó családja életébe. Pintér Béla igazán azzal lep meg, hogy

fölújít egy ősi, és a művészetekben mélyen meggyökeresedett tévhitet, miszerint a lélek, a jellem a szívben lakozik.

És mi a nézőtéren boldogan fogadjuk el ezt axiómának, mint bármely egyéb színházi képtelenséget, ha egyszer ez teszi lehetővé, hogy egy kisebb szobányi lakásban összefusson a társadalom két szélső pontja. Egyfelől a műtét költsége miatt nyomorba zuhant fővárosi família: tudálékos értelmiségi asszony és testvére, egy fodrászból lett taxisofőr, másfelől a donor, a középkorú vidéki asszony mentalitását magáévá tevő újszíves, aki felelősséget érez a balesetben meghalt asszony árván maradt gyermeke iránt, és apró otthonukba behurcolja a nagyra nőtt, debil kamaszt. A fiú ráadásul fekete, a nyolcvanas években erre járt kubai vendégmunkás „hagyatéka”. (A szerző ebben is körültekintő: mintaszerűen egyénít és tipizál, sűrít és túloz, figyelmét nem kerüli el a múlt legapróbb epizódja sem, ha beleillik darabja gondolatkörébe.)

A jól kitalált alaphelyzetet Pintér Béla megbízható rutinnal és a tőle megszokott találékonysággal aknázza ki, sorakoznak a poénok, mégpedig úgy, hogy még a kopottabbak is újszerűen hatnak. Mint rendesen. Hiszen bennük köztudott és alapvető társadalmi problémák pukkadoznak. Hogy robbannának, azt túlzás volna állítani, ilyen nagyobb horderejű dolgok különben sem illenének mai világunkba. Csak a történet vége robban – legalábbis a szerzői szándék szerint.

Mint tudjuk: minden jótett elnyeri méltó büntetését.

A lezárás üzenete érthető, és el is fogadható – egy paradox világot jellemző paradoxon. De csak azért csattan, mert nem eléggé előkészített. Nincs benne a pakliban. Ha csak azt nem számítjuk előkészítésnek, hogy végre már történni kellene valami lényegesnek a szellemeskedő ötletek és valóban találó tréfák között előre bukdácsoló eseménysorban. A befejezés meglepő, de nem felfedező erejű.

Abban viszont semmi meglepő sincs, hogy a társulat hozza formáját. A játszók híven és élvezhetően jelenítik meg kortársainkat. Enyedi Éva pontosan méri ki az értelmiségi fellegjárás rokonszenves abszurditását, Thuróczy Szabolcs hozza a nagyjából kulturált kisiparos igyekvését, hogy kordában tartsa alaptermészetét, amely azért csak kitör belőle. Szabó Zoltán igazi jótét lélek, született vesztes, mindenkori áldozat. Friedenthal Zoltán egészen remek, minden gesztusában és hangjában végiggondolt karaktert formál a feszengve fontoskodó és önsajnálatát fitogtatva rejtegető apa alakjából, bozontos parókával pedig igazi jámboran együgyű vademberré alakul a falusi koszból kivakart fekete fiatalember szerepében.

Stefanovics Angéla valószerűtlen természetességgel felel meg annak a kettősségnek, amelyet a szöveg ró rá.

Törékeny alkata eleve ellenpontozza azt az energikus, mondhatni tenyeres-talpas lelket, amelyet erre az alkalomra mozgósítani tud. Ezzel az előadás egyik alapkövetelményét teljesíti. Benne együtt van az a két világ, amelynek ütköztetésére a mű vállalkozik. Játéka sokat segít abban, hogy a szöveg lényegében célt érjen.

Pass Andrea új produkciója, a Bebújós ezúttal egy óvodában koncentrálja, illetve vetíti egymásra szülők és gyerekek bajait.

Természetesen társadalmi előítéletek és hipokrízisek ütköznek a nyers, elemi valósággal.

Nem abból keletkezik a gubanc, hogy a legkisebbeknél is fölbukkan a szexualitás, hanem abból, hogy ezt a szülők észreveszik, mivel egy alkoholista apuka – nem mellékesen az óvoda bőkezű támogatója – kikotyog valamit, amiből egy túlbuzgó anyuka ügyet csinál. Ettől aztán beindul az okoskodás, az ok- és bűnbakkeresés végtelennek látszó folyamata. És közben kibuknak az egyéni, családi életek rejtett, bár különben köztudott nyavalyái.

Az előadás lényegi trükkje, hogy a szülőket és a gyerekeket ugyanazok a színészek játsszák – természetesen mindenki a saját gyerekét – megbízhatóan közlekedve a felnőtt és gyerekszerepek között, ami bravúr benyomását kelti. Kivétel Réti Adrienn, ő csak a csapdában vergődő óvó nénit alakítja hitelesen, akinek éppen nincs saját gyereke, viszont mindenki kívánná neki, és jelentkező is lenne az apa szerepére, mégpedig éppen az alkoholista támogató személyében. Csak az óvó néni nem szeretne hozzámenni. Schruff Milán adja a lezseren erőszakos újgazdagot, Herczeg Adrienn a túlbuzgalmával örökös bajkeverőt, Formán Bálint a jámbor békéltetőt, Petrik Andrea pedig az énekesnőt, aki már munkája révén is kilóg a kispolgári közegből – gyermekével együtt.

Az író-rendező Pass Andrea jól tudja, miről beszél, ismeri a szülők lelkét és a gyermekek viselkedését. Ügyesen kezeli a téma közhelyeit, stílusban és kordában tartja az előadást. A gyerekeket megjelenítve, a színészek éppen annyira gyerekeskednek, amennyire szüleik gyerekesnek látják őket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Jókislány – Nicole Kidman az utóbbi idők egyik legemlékezetesebb alakítását nyújtja új filmjében

A középkorú főnököt alakító Nicole Kidman ifjú gyakornokával folytatott románcban éli ki életközepi válságát. De vajon ki játszik kivel? A Jókislány című erotikus thriller 2025-ben kerül a hazai mozikba, az ADS Service forgalmazásában.
Klasszikus

Gyermekotthonok lakóinak és gondoskodó közösségeknek viszi el a klasszikus zenét a Concerto Budapest

Gyermekotthonokban, idősotthonokban és kórházakban, összesen hét helyszínen tartanak ingyenes adventi koncertet a Concerto Budapest művészei december 10. és 21. között.
Klasszikus

Benjamin Appl karácsonyi lemezt adott ki

A világhírű dalénekes új albumán német, osztrák, angol, amerikai, svéd és francia karácsonyi dalok is szerepelnek. A felvételen a regensburgi dóm gyerekkórusa működik közre, ahol egykor Benjamin Appl is énekelt.
Klasszikus

Schiff András, Antonio Pappano, Janine Jansen és John Malkovich is fellép 2025-ben Kismartonban

A jövő évben összesen harminchárom koncertet rendeznek a classic.Esterházy programsorozat, a KEYS TO HEAVEN és HERBSTGOLD Fesztiválok keretein belül a kismartoni Esterházy-kastélyban.
Vizuál

Magyar írók naplóit mutatja be a PIM új kiállítása

A Halálom esetén elégetendő! címmel nyílt tárlat több szempontból mutatja be az írói naplókat: milyen altípusai lehetnek, milyen füzetbe és hány éven keresztül íródtak, hogyan kerültek a múzeumba, miképpen alakul bennük a makrotörténelem mikrotörténetté.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Urbanovits Krisztina, Sirkó László, Gombos Judit és Gados Béla a 2024-es Aase-díjasok

A művészek december 16-án, a Bajor Gizi Színészmúzeumban rendezett ünnepség keretében vehetik át az elismerést, a Prológ-díjjal és a Bálint Lajos-vándorgyűrűvel kitüntetettekkel együtt.
Színház ajánló

Nagy Feró Hamletjével indul útjára az Akvárium Színházi Műhely

Januártól izgalmas színházi előadások színtere is lesz Budapest egyik legkedveltebb közösségi helye, az Akvárium Klub. Az Akvárium Színházi Műhely első előadása január 13-ra várható.
Színház hír

Mennyből a kuckó – A HEROSZ Állatotthon és a Vörösmarty Színház színész-keresztszülők segítségével keres új otthont az elhagyott állatoknak

A Vörösmarty Színház és a székesfehérvári HEROSZ Állatotthon közös karácsonyi kampányt indít, Mennyből a kuckó! címmel. A közös mentorprogram keretében a teátrum színművészei segítenek a menhely állatainak szerető otthont találni karácsonyra.
Színház ajánló

„Szavak, amelyek megváltoztatják a világot” – Holt költők társasága januárban háromszor a RaM-ban

Tom Schulman Oscar-díjas filmjének színpadi adaptációja, a Holt költők társasága már csak tavaszig látható, de januárban három alkalommal is látható lesz a RaM-ArT Színházban.
Színház ajánló

Legendákról sztorizik első önálló estjén Bujtor István fia, Bujtor Balázs az Eötvös10-ben

Sokszor megkérdezik tőle, amikor bemutatkozik: „Ugye nem AZ a Bujtor? Ő erre büszkén feleli: „De. AZ a Bujtor.” Bujtor Balázs hegedűművész, zeneszerző – zseniális mesélő. Eddig mindig mások műsorában beszélt, most először lép saját stand-up előadásával közönség elé december 11-én 20 órakor az Eötvös10-ben.