A téma ismerős: mennyire kell és hogyan lehet megfelelni a társadalmi elvárásoknak, mit tehetnek a lázadó fiatalok azért, hogy változtassanak a számukra nehezen elfogadható társadalmi körülményeken? John Osborne saját házasságának élményeit írta meg forradalmi művében, amely egy csapásra ismertté és népszerűvé tette őt az egész világon. Először jelentek meg a színpadon a dühös fiatalok, akik új elvárásokkal, új problémákkal és új hangon szóltak hozzá a világhoz. A színdarab hamar klasszikussá vált, több filmes feldolgozást és számtalan színpadi felújítást megélt.
A darab főhőse Jimmy Porter jazz trombitás, aki sokat vár az élettől, és képtelen elfogadni a társadalmi elvárásokat: nem akar beletörődni, hogy rá is a rettegett középosztálybeli életmód várhat. Felesége, Alison viszont gazdag középosztálybeli lány, aki apja elvei mentén egyre kevésbé érti meg a fiút, akinek szabad szellemébe egykor beleszeretett. A közös lakásban velük él a jó barát, Cliff, aki afféle humoros villámhárítóként tompítja a néha csapkodó villámokat. Ezek a villámok még viharosabban csapkodnak, amikor megérkezik Alison régi barátnője, Helena.
Szabó Kimmel Tamás, Kovács Patrícia - Dühöngő ifjúság (Fotó/Forrás: Pénzes Kristóf / Orlai Produkciós Iroda)
Kovács Patrícia az előadásban a főhős feleségét alakítja, aki szerinte egy olyan nő, „aki alig szólal meg, akkor sem nyitja ki a száját, amikor családi cirkuszok vannak. Éveken keresztül hagyja, hogy verbálisan elnyomják.
Ez egy furcsa családon belüli erőszak.
A férfi azt érzi, hogy semmilyen érzelmet nem tud kicsikarni a feleségéből, mert bármit tesz vele, jégcsap marad, és csak vasal, vasal, vasal. Más-más viselkedést várnak el egymástól, és folyamatosan félreértik egymást. Azt hiszem, ez ma nagyon aktuális, sok párkapcsolatban élnek így.”
A színésznő a férj karakterétől úgy véli, nagyon ellentmondásos, egyszerre lehet gyűlölni és szeretni. „Teljes mértékben tönkreteszi a feleségét és a barátait. Saját magával van baja, de a környezetén veri le, mindenkit bokszzsáknak használ. Aztán a bejáratott életükben egyszer csak megjelenik egy idegen, a feleség gyerekkori barátnője, aki kinyitja a nő szemét, és onnantól kezdve, mint a biliárdasztalon a gellert kapott golyók, más irányba haladnak a dolgok.”
Znamenák István az előadásban felvetett problémák kapcsán megjegyezte: „Magyarországon sajnos legalább tíz évvel odébb csúsztak, kitolódtak azok a gondok, amelyek meghatározzák az ifjúság életérzését. Az egzisztenciális kilátástalanság, a perspektíva nélküli ember tehetetlensége, a tűrőképesség hiánya, a nem csak a társadalom, hanem az önmaguk iránt érzett düh, amikkel a Dühöngő ifjúság foglalkozik, nálunk bizony nemcsak a huszonéveseket jellemzi, hanem a fölöttük járó korosztályt is.”
Kovács Patrícia, Papp János - Dühöngő ifjúság (Fotó/Forrás: Pénzes Kristóf / Orlai Produkciós Iroda)
A rendező szerint az állandó ellenfeszülés generálja az ifjúság dühét. „Az egzisztenciális különbségek ma is szakadékot jelentenek fiatal és fiatal, ifjúság és idősebbek között. Egyes családok hirtelen fölemelkednek, mások a mélybe vesznek, tönkremennek. Ez ma is így van.
A Dühöngő ifjúság létbizonytalansága most, itt nagyon kézzelfogható.
De a dühöngésben azért vidámság is van. A szereplők eléggé jó humorral kezelik egymást és saját magukat is, amin sokat lehet nevetni.”
Znamenák István rendezésében színpadra lép Szabó Kimmel Tamás, Kovács Patrícia, Ötvös András, Járó Zsuzsa és Papp János. Az előadás Nádasdy Ádám fordításában készül, a díszlet Znamenák István munkája, a jelmezeket Cselényi Nóra tervezte. A bemutatót március 16-án tartják a Belvárosi Színházban.