Színház

Milyen volt Shakespeare első színháza?

2012.06.07. 20:07
Ajánlom
Londonban megtalálták azt a színházat, ahol az V. Henriket és a Rómeó és Júliát először játszották. A The Curtaint 1577-től és 1620-as évekig használták.

"De, kedvesim, bocsánat, / Hogy ily lapos, lendülni lomha szellem / E rossz állványrra ily orjási tárgyat / Mer hozni. E kakasivó porondon / Elfér-e Frankhon földje? E fa Ó-ba / Betömhető a sisak-rengeteg, / Mely megdermeszté Agincourt egét?" - szól az V. Henrik prológusában a kórus (fordította: Németh László). Ezt a fa Ó-t találták meg egy építkezés során London keleti, Shoreditch nevű városrészében.

A 16. században a londoni városvezetés meglehetősen színházellenes retorikát folytatott, a korszakban haszontalannak tekintették a színházat, az 1575 és 1577 közötti színházépítési láz azonban a nemesi udvarokban játszó színészek megemelkedő színházi státuszára jelentett választ. A The Curtain a korabeli város falain kívül állt. Rejtélyes hely, mindössze egyetlen, 1600-ból származó képen maradt fenn. Kezdetben valószínűleg a Sussex's Men nevű társulat lépett fel. Felépítésében valószínűleg követte a korabeli trendeket. A színész az öltözőház elején található két ajtó valamelyikén lépett látványos, társadalmi státusát jelölő jelmezében a díszlettelen színpadra. Nem használtak mesterséges világító eszközt, ezért a két, két és fél óra hosszú előadásokat kora délután tartoták. Miután az 1620-as években használaton kívülre került - utolsó említése 1622-ből való -, nagy valószínűséggel több évszázadon át érintetlenül maradt, majd házak és egy pub hátsó udvaraként használták, később egy garázs került fölé.

A régészek a külső falból két darabot tárták fel, be tudták határolni a nézőtér állóhelyül szolgáló fedetlen részét, egy külső területet, amit csontokkal "köveztek ki". A The Curtain egy közeli útról kapta a nevét, a közelében állt London első állandó színháza, az 1576-ban megnyitott The Theatre, amelynek a maradványait 2008-ban ásták ki a Museum of London Archeology munkatársai, akik a jelenlegi feltárásért is felelősek. A Curtainben játszott a Lord Chamberlain's Men nevű színtársulat, és amikor James Burbage, a társulatvezető színész, összekülönbözött a Theatre-beli főbérlővel, a társulat tagjai - így szól a legenda - egyetlen éjszaka alatt darabjaira szedték az épületet, leúsztatták a Temzén, hogy felépítsék belőle a Globe-ot. Az új épület elkészültéig, 1599-ig azonban a Curtaint használták. Itt mutatták be a Rómeó és Júliát (1595) és az V. Henriket (bemutató: 1598 vagy 1599).

A terület ingatlanfejlesztői úgy tervezik, hogy az irodákat, üzleteket és lakóépületeket egyaránt tartalmazó komplexumba úgy építik be a Curtaint, hogy azt a nagyközönség láthassa, sőt egy kiállító- és előadóteret is terveznek köré.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Vizuál

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.
Klasszikus

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

146 nap

Hét ember harmincas éveinek elején, a háttér Prága. Vannak, akik pénzfeldobással döntik el, hogy együtt élnek-e tovább. Van, aki álruhában követi a másikat. Van, aki ufókra vár. Van, aki füvezik. Sokat. Túl sokat.
Színház magazin

Mit kezd a múlttal a magyar színház?

A Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat Jó kérdés beszélgetéssorozata második évada is izgalmas kérdéseket feszeget a Katona József Színház K:antinjában. Januárban telt ház előtt, Kelemen Kristóf dramaturg, rendező, Lovas Rozi színművész és Tasnádi István író véleményét, tapasztalatait ismerhettük meg arról, hogyan dolgozza fel a múltat a magyar színház. A beszélgetést Szemere Katalin újságíró vezette.
Színház díj

Radnóti Zsuzsa kortárs magyar dráma-díjat alapított

A Kossuth-díjas dramaturg – Örkény István özvegye, életművének gondozója – kortárs magyar dráma-díjat alapított, amelynek első átadóünnepsége a Rózsavölgyi Szalonban lesz február végén.
Színház ajánló

Pepita Oroszlán és a FÉM

A FÉM elsősorban színházi közösség, de maga a kulturális tér ennél sokkal többre hivatott. Ameddig kitart lelkesedésünk, minden alkalmat megragadunk arra, hogy nem csak a dráma, hanem szinte valamennyi művészeti ág otthonra leljen nálunk.
Színház kritika

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.