AlkalMáté Trupp
„Ez egy szerződésszerűség egymás között, hogy ezt végigcsináljuk, ha van rá lehetőség” – mondta korábban Máté Gábor, aki szerint ezek az előadások olyanok, mint egy-egy fénykép, ami minden évben elkészül az osztályról. A főleg improvizációkból születő produkciók mindig szórakoztató formában, sok zenével és humorral dolgozzák fel a kiválasztott életét: „Ez szakmailag is nagyon izgalmas, hiszen mindig arról szól, hogy ki hol tart” – tette hozzá.
Czukor Balázs, színész, író, rendező, az elmúlt években a színészet helyett inkább a rendezés felé fordult. Rendezőként elsősorban a részvételi színház lehetőségeit kutatja, és íróként is részt vesz előadásaiban.
A Jurányi Házban július 25-én mutatják be az életéről készült előadást, amelyet egykori osztálytársaival, az AlkalMáté Truppal hoztak létre, Máté Gábor rendezésében.
Ebből az alkalommal készített interjút a művésszel a hvg.hu, amelyben arról is beszél, hogy miért döntött a rendezés mellett:
„Nagyon kiszolgáltatottnak éreztem magam színészként.
Ki akartam lépni abból a szerepkörből, hogy megmondják, mit csináljak. Szabadságra vágytam, a színészet pedig ezt nem adta meg.
Szerintem sok színész küzd azzal, hogy a színházigazgatók, meg a rendezők kialakítanak róluk egy képet, aminek meg kell felelni.” Czukor Balázs azt is elárulta, hogy milyen szempontok vezetik a szereposztás és a közös munka során:
...rendezőként nem az érdekel, hogy ki milyen színész, hanem, hogy milyen ember.
Az interjúban olvasható, hogy a Trafóban készített Médeia rendezése ezen a nyáron a szegedi Thealter Fesztiválon vendégeskedik, a Szombathelyen készített, a szülés témáját civilek bevonásával feldolgozó Gátak és gátlások Grazba kapott meghívást. Az interjúban önmagáról, mint örök kívülállóról beszél:
Velem az is probléma, hogy folyamatosan megkérdőjelezem a színház létjogosultságát, de ha nem így tennék, egy idő után elfelejteném, hogy a színpad egy mágikus tér.
Czukor Balázst a színház - a rendezés mellet -, mint elméleti kérdés is foglalkoztatja, csakúgy mint a buddhizmus. A Buddhista Főiskola elvégzése alatt jelentkezett az SZFE színháztudományi doktori képzésére, tanulmányai során a színház és buddhizmus összefüggéseit kutatja. Az interjúban erről így nyilatkozott:
„Buddha tanításai a szenvedés megszüntetését célozzák meg, és részben az énhez való ragaszkodást járják körül. Ha nem ragaszkodsz az énedhez, akkor csillapodik a szenvedés, mert rájössz, hogy nincs ott senki, aki valójában szenvedne. Szerintem a színjátszás is hasonló elv alapján működik.
Ha nem ragaszkodsz az énedhez, jobban előtérbe kerül a játszandó figura. Tehát a színjátszás akár buddhista gyakorlatként is felfogható, ahol az én határai körül forog minden."
Az AlkalMáté Trupp korábbi előadásain, Járó Zsuzsáról (2007), Szandtner Annáról (2008), Kovács Patríciáról (2009), Máthé Zsoltról (2010), Mészáros Mátéról (2011), Péter Katáról (2012), Száraz Dénesről (2013), Gál Kristófról (2014), Dömötör Andrásról (2015), Mészáros Béláról (2016), Vajda Milánról (2017) és Fenyő Ivánról (2018) készült darab.
AlkalMáté Trupp: CZUKOR BALÁZS
Bemutató: július 25. 20:30
További előadások: július 26., 27., 28., 18:00 és 20:30
Jurányi Ház
Fejléckép: Czukor Balázs (Fotó: Dömölky Dániel, Jurányi Ház)