Színház

Minden nő életében megfordul egy Liliom - Interjú Szokol Judittal

2019.07.11. 16:55
Ajánlom
Szokol Judit frissdiplomás színházrendező két előadást is rendez - méghozzá párhuzamosan - a Szentendrei Teátrumban. Vasárnap mutatják be A hentes lánya című mono-musicalt és július 25-én Molnár Ferenc Liliomját. 

A Szentendrei Teátrumnak a Színház- és Filmművészeti Egyetemmel közös ősbemutatója A hentes lánya című mono-musical. Ugyancsak Szentendrén mutatják be a Teátrum, a Színművészeti és a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház együttműködésében Molnár Ferenc Liliom, egy csirkefogó élete és halála – Külvárosi legenda hét képben című darabját. Mindkettőt Szokol Judit frissdiplomás színházrendező viszi színre. Vele beszélgettünk lehetőségekről és a két új rendezéséről. Azt mondja, az egyetem biztonságos kereteket ad, lehet próbálkozni, de hogy évek múlva hogyan alakul majd a pályájuk, még nem látszik. Az egyetem végével lezárul egy korszak.

A Liliomot ebben az évadban több helyen játsszák, éppen a közelmúltban mutatta be az Operettszínház is. Miért ezt a darabot választotta?

Az emberi viszonyok működése érdekelt. A mű olyan alaphelyzeteket állít fel, amelyeket mindannyian átélünk, hétköznapi történéseket, mégis katartikus az erejük. Mi a szereplők közötti mikrotörténésekre koncentráltunk, hogy azokat hogyan tudjuk önmagunkból, a saját élettapasztalatunkból a legegyszerűbben megfogalmazni. Minden, ami a darabban történik, a végletekig sűrített, ettől olyan elviselhetetlenül fájdalmas.

Nagyon őszintének és kíméletlennek kell lennünk magunkhoz, hogy megértsük a darabot. A Liliomot megrendezni komoly kihívás, ezért érdekelt.

Kiválasztott egy szereplőt, és rajta keresztül láttatja a történetet, vagy ilyenkor mindenkinek a bőrébe belebújik a rendező? 

Minden szereppel megpróbáltam azonosulni. A rendező olyan, mint a színész, csak fejben játssza el a szerepeket. Leggyakrabban mégis Liliom szemén keresztül próbálom megfejteni a történetet. Érdekel, ki ez az ember, mitől olyan vonzó, és egyáltalán mi ez a „Liliomság”? 

Valószínűleg minden nő életében megfordul egy Liliom. Legalábbis szeretnénk, hogy megforduljon. Vágyunk ilyen elsöprő találkozásra.

Ezért izgalmas a figurájával foglalkozni, a gondolataiban kutatni, megérteni, mit miért csinál.

OZ5D9505_web-163048.jpg

Liliom (Fotó/Forrás: Bartók Kamaraszínház)

Annyiféleképpen lehet ezt a léha, nagyon szerethető férfit ábrázolni. Az öné milyen?

Liliom számunkra is csupa kérdés. Szereti Julikát, de ezt soha nem mondja ki, sőt meg is üti a lányt. Liliom szélsőségesen öntörvényű. Julikával való találkozása fordulópont lehetne az életében. Egy pillanatig Julika nagyon vonzó, mert a szabadságot jelenti, de nagyon hamar kiderül, mégsem az. A pénztelenség, a kiszolgáltatottság, az egymásra utaltság fojtogatja kapcsolatukat. Liliom nem tud felelősséget vállalni, egyvalamiben jó: körhintásnak. Az, hogy Liliom Julika mellett marad, teljes identitásvesztéssel jár, s ez pusztító számára.

Liliom nem tudja, nem akarja feladni önmagát, inkább választja a halált, különben az egész „Liliomság” értelmét vesztené. Még a másvilágon sem törik meg.

Csak az utolsó pillanatban, amikor eltelik tizenhat év a tisztítótűzben és visszamegy a földre, hogy megismerje a lányát, és még egyszer találkozzon Julikával. Akkor fénylik ki valami az ő egyébként költői lelkéből. Egy csillagot hoz a lányának.

SzokolJudit_8136-163119.jpg

Szokol Judit (Fotó/Forrás: Éder Vera)

Végzős színművészetisek és a dunaújvárosi színház színészei játsszák az előadást. Korábban dolgozott már velük?

A Muskátnét (Bakonyi Alexa) és Julikát (Rusznák Adrienn) alakító színészek évfolyamtársaim, ismertem őket, de nem dolgoztunk még együtt.  Ezért amikor összeállt a szereposztás, különböző előadásokban néztem a szereplőket, és igyekeztem velük személyesen is találkozni. Az egyik tanárom, Kárpáti Péter javaslatára a próbák kezdete előtt négy napot „workshopszerűen” együtt töltöttünk. Sokat beszélgettünk a darabról, ismerkedtünk, ráhangolódtunk a közös munkára. Ez elképesztően hasznos volt.

Szentendrei másik rendezése A hentes lánya, amely egyben Gubik Petra vizsgaelőadása is. Jurás Jenő egy monodrámája adta az alapötletét a zenés előadásnak, de végül egy új mű született. Miért ragaszkodtak kiindulópontként Jurás drámájához?

Jurás darabján már évekkel korábban elkezdett dolgozni Nyitrai László és Galambos Attila, ezt gondoltuk tovább. Az eredeti mű alaptörténete egy középkorú nőről szól, akinek nem sikerül az eljegyzése, mert túl vastag az ujja, és nem megy rá a gyűrű. A nő előbb az ujját, majd lassan teljesen átoperáltatja magát. Idáig mi nem megyünk el. Az alapötletet használtuk fel, de

a mi történetünk egy fiatal lány felnőtté válásáról szól, akinek meg kell küzdenie saját bizonytalanságával és a külvilág elvárásaival.

A két előadást párhuzamosan rendezi. Julikának és A hentes lánya Nórájának vannak közös pontjaik?

Két különböző karakter, két nagyon más előadás és rendezés. Műfajilag is más a kettő. Talán csak abban van párhuzam, hogy

mindkét darab komoly önismereti és önazonossági kérdéseket feszeget.

Ettől én is önismereti próbafolyamatként élem meg azokat. Az egyetem vége egyébként is egy olyan szakaszhatár, amikor az embernek szembesülnie kell önmagával, hol tart az életben, mennyire felnőtt. 

170505_1542x-164144.jpg

Gubik Petra (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

Gubik Petra az előadás kapcsán arról beszélt, hogy ugyanezek a kérdések feszítik most őt is. Belekerültek az előadásba Petra személyes történetei is?

Kollektív munka volt, sokszor ültünk le az egész stábbal beszélgetni a darabról. Mi alakítottuk a történetet. Az előadásban erősen megjelenik a közös problémafeldolgozás szándéka.  

Az egyetemi rendezéseken kívül több más előadásban vett részt. Sok végzős a saját egyetemi közegében gondolkodik tovább. Milyen lehetőségei lesznek diploma után?

Hihetetlenül hálás dolog olyan csapattal dolgozni, akikkel ismerjük egymást, tudunk és szeretünk együtt gondolkodni. Meg kell találni ezeket az alkotótársakat. Nagyon foglalkoztat a kortárs problémák feldolgozása, és olyan anyagok létrehozása, amelyek még nem léteznek.

Fontosnak gondolom, hogy próbáljuk megfogalmazni saját kortárs jelenünket minden szépségével, minden frusztrációjával és nyűgével.

Szerintem a színház fő feladata a közös probléma-feldolgozás és a megosztás. De természetesen kell, hogy találkozzak új emberekkel, kipróbáljam magam más közegekben, más műfajokban is. Azt hiszem, még keresem a hangom, de ennek van most itt az ideje. 

OZ5D8503_web-163048.jpg

Liliom (Fotó/Forrás: Bartók Kamaraszínház)

A Szentendrei Teátrum egyik kezdeményezése az a FRISS programsorozat, mely végzős, fiatal alkotóknak ad teret. Mennyiben adhat ez is továbblépést?

Mindig fontos, hogy a fiatalok lehetőséget kapjanak. Szükségünk is van rá, mert kell hogy tapasztaljunk, kell hogy tanuljunk. Nagyon szép és felelősségteljes gesztusnak tartom a programsorozatot, ezt a fajta nyitottságot a Szentendrei Teátrum részéről. Hálás vagyok, hogy létrejöhetett ez a két előadás. Hasznos és tanulságos próbafolyamatok voltak.

További információ és jegyvásárlás ide kattintva>>>

Fejléckép: Szokol Judit (Fotó: Éder Vera)

Szentendrei Teátrum

A nyári szezonban a Szentendrei Teátrum négy-öt bemutatót tart, a magyar színházi élet élvonalbeli rendezői és művészei közreműködésével. Emellett a színházi évad legsikeresebb zenés és prózai előadásaiból láthat válogatást a közönség. A Teátrum műsorában megtalálhatók magyar és külföldi klasszikus és kortárs szerzők színdarabjai, vígjátékok és drámák, előadóestek, valamint egy-egy opera vagy musical előadás is. A színházi előadások mellett jazz, világzenei és komolyzenei koncertek is szerepelnek a kínálatban.

Jöjjön el Szentendrére és töltsön felejthetetlen estéket a város varázslatos szabadtéri helyszínein!

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.
Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Jazz/World

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Könyv

Mészöly-centenáriummal indul a Várkert Irodalom sorozata

Streamelt esttel jelentkezik a Várkert Bazár január 21-én. A Mészöly Miklós személye köré szerveződő esten szóba kerülnek az író alkotásai, a rá ható és általa teremtett stílusirányzatok, valamint iskolák, de megelevenedik a Polcz Alaine-nel kötött házassága is, melynek 53 évét irodalmi művek és levelek őrzik.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A FESZ ma esti adománygyűjtő gáláján Gergye Krisztián új festményére is licitálhatunk

A független színházi dolgozók megsegítésére szervez online adománygyűjtő estet január 22-én 19.00 órától a Független Előadó-művészeti Szövetség.
Színház szfe

Szarka Gábor büszke: „az utolsó simításokat” végzik

A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) történetének legjelentősebb fejlesztési programja vette kezdetét, amelynek első lépéseként új intézetnevekkel és megújult, modern oktatási helyszínekkel várják a hallgatókat és oktatókat - közölte Szarka Gábor kancellár az SZFE új, naphegyi campusának csütörtöki sajtóbejárásán.
Színház hír

Felolvasószínházi előadással mutatkozik be Kelemen Kristóf új drámája

A járványhelyzet elmúltával az Örkény Színház műsorra tűzi Kelemen Kristóf legújabb drámáját, melyet az 1956 és 1989 közötti romániai események – Nagy Imre és körének sznagovi fogsága – ihlettek. A darab alapját az a napokig tartó rituálé adja, melyben özvegyek és gyermekeik nézték végig a 301-es parcella felnyitását. A mindezidáig jeltelen tömegsírból 1989 előtt eltemetett férfiak csontjait, foszlott ruhadarabjait emelték ki.
Színház ajánló

Összművészeti gálaműsorral ünnepli a Vörösmarty Színház a Magyar Kultúra Napját

A székesfehérvári teátrum a komolyzene, a balett, a néptánc és a színművészet legmeghatározóbb alkotásaiból válogat január 22-én.
Színház ajánló

Fikció és valóság találkozása a színpadon

Regényadaptációval és egy való életből merítő vígjátékkal folytatódnak a SzínházTV közvetítései. Az előadások középpontjában ezúttal a folyamatosan elbukó, ám mindig újrakezdő ember áll, aki ballépéseivel és döntéseivel egyszerre válik nevetség tárgyává, miközben görbe tükröt mutat a nézőnek.