Színház

„Mindent tudj, ami a mozgással kapcsolatos” – Beszélgetés Horváth Ádámmal

A József Attila Színház az utóbbi évadokban egyre több zenés darabbal mutatkozik be. Nem csak a színészi gárdában alkalmazkodnak az új kihívásokhoz, saját tánckarral rendelkeznek. Aki a csapatot összetartja: Horváth Ádám.
HorvathAdam_PalfiGabriella_TonhaizerTunde-160753.jpg

Horváth Ádám, Pálfi Gabriella, Tonhaizer Tünde (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház)

Emlékszel, mikor léptél be először a József Attila Színház kapuján?

Igen, 2016 márciusában Bakó Gábor hívott a Csókos asszony című darab második körös castingjára.

Hogyan áll össze egy tánckar?

Minden darabnál egyeztetek az adott darab koreográfusával. Ő elmondja, hogy mit szeretne: milyen stílusú és karakterű  táncosokat. Ismerve a színház tánckarát, összefésüljük az elképzeléseinket. Fontos, hogy a táncosok a megfelelő technikai képzettség mellett, karakteresek legyenek és jó előadói készségük is legyen. Önálló művészként, de egységes tánckart tudjanak alkotni.

Van kedvenc előadásod?

Minden előadást, amiben benne vagyok, valami miatt szeretek, mert különben nem csinálnám. Hiszek abban, hogy az ember akkor tud sikeres lenni a munkájában, ha szereti is azt. Éppen ezért, minden előadásban igyekszem megkeresni a jót, és erre fókuszálni.

Van olyan előadás, amit a koreográfiák és a táncok miatt szeretek nagyon, de van olyan is, amit azért, mert érzelmileg, művészileg bele kell menni, és ezt közvetíteni is kell a nézők felé.

Amikor egyszerre vagy táncos és asszisztens, ezer felé figyelsz. Egy laikus talán nem is tudja, mit jelentenek ezek a feladatok. Mesélsz róla?

Ha pár szóval kellene jellemezni, akkor azt mondanám, hogy mindent tudj, ami a mozgással kapcsolatos. Mindegyik szerepkörnek megvan a maga szépsége és a maga nehézsége is. Itt, a József Attila Színházban ez a két szerep mára már összeforrt a személyemben. Táncosként részt veszek a próbákon, betanulom a darabot, a saját dolgomat kell a legjobban tudnom, és az előadásokon a maximumot kell nyújtanom. Inkább a testen, a fizikális jelenléten van a hangsúly. Koreográfus asszisztensként tudnom kell a színészek, táncosok összes mozgását. Ha a koreográfus épp nincs jelen, akkor én helyettesítem, én tanítom be a koreográfiát, amit ő kitalált. Tisztáznom kell a mozgást, vagy ha valaki esetleg nem tudja technikailag kivitelezni a dolgokat, én vagyok az, aki elmagyarázza, és rávezeti, hogyan kellene.

Általában, én vagyok az a személy, akihez odajönnek, hogy ott milyen mozgásom volt, és nekem választ kell adnom a kérdésre.

HorvathAdam-160753.jpg

Horváth Ádám (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház)

Közben egyeztetem a táncosok elfoglaltságait, hogy mikor, ki van a próbán vagy az előadáson. Asszisztensként amellett, hogy tudnom kell, hogy táncban kinek, mi az erőssége; mi áll jól neki; hogyan és mennyit lehet terhelni; fontos az emberi oldal is. Ismernem kell őket, hogy tudjam motiválni őket, hogy a legjobbat hozzák ki magunkból. Az is fontos, hogy ennek mi az útja. Gyakran előfordul, hogy egy felújító próbán odajön az egyik táncos, és azt mondja: fogalma sincs a darabról. Nem emlékszik, mikor, mit kell csinálnia, és teljes pánikba esést látok rajta. Ilyenkor igyekszem megnyugtatni, és elmondani, hogy bízzon magában, mert én is bízom benne. Ahogy elkezdjük ismételni a dolgokat, már látom, hogy a teste tudja, mit kell csinálni, és szépen lassan kezd hozzá az agy is „megérkezni”. A testnek van mozgási memóriája, és ami egyszer megvolt, az a megfelelő impulzusnak köszönhetően, visszajön. Ahogy látom, hogy ez megtörténik, a táncos is visszanyeri az önbizalmát, és máris magabiztosan mozog. Egy asszisztensnek összetett a feladata. Nemcsak táncolni tudásból áll, hanem tudnia kell szervezni, átlátni a dolgokat.

Kettővel előrébb gondolkodni, és legfőképpen, érteni az emberekhez. Fontos, hogy mentálisan minden szempontból képben legyen.

Melyik a nagyobb kihívás? Asszisztensként helytállni vagy táncosként?

Mind a kettőnek az adott életkorban megvan a maga kihívása. Olyan ember vagyok, aki szereti és kell is neki a kihívás. Ez éltet, ez mozgat: mindig legyen fejlődési lehetőség. Gyerekkorom óta táncolok, így táncosként nagyobb utat jártam be. Asszisztensként három éve dolgozom, úgyhogy jelen pillanatban ebben tudok nagyobbat fejlődni. Hozzátartozik a  dologhoz, hogyha táncosként nem ugrottam volna meg az előttem álló akadályokat, akkor most nem tudnék asszisztensként is helytállni, előre lépni. Ezen a művészi pályán ugyanis ez a  következő lépcsőfok. Ami fontos számomra, hogy mindig, minden darab után levonjam a konzekvenciát: mi az, amit az előzőhöz képest máshogy szerettem volna csinálni, és ez sikerült-e? Itt sem lazsálhat az ember, egyre jobbnak és felkészültebbnek kell lenni.

MeszarosGergo_HajduAdam_SzilagyiKata_HorvathAdam_DrahotaAlbert-160753.jpg

Mészáros Gergő, Hajdú Ádám, Szilágyi Kata, Horváth Ádám, Drahota Albert (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház)

Azt már tudjuk, hogy nincs kedvenc előadásod, de mit ajánlanál nézőként, ami kihagyhatatlan a József Attila Színház repertoárjából?

Jelen pillanatban a színházunk repertoárja nagyon színes és széles, ezért úgy gondolom, hogy mindenki megtalálja a kedvére valót. Vannak nagyon szórakoztató, látványos előadásaink, amire a gyerekekkel együtt is el lehet jönni az egész családnak (Macskafogó, Légy jó mindhalálig). Most mutattunk be egy, a napjainkban aktuális kérdést boncolgató előadást – a nők hogyan tudnak a karrierben és a magánéletben is sikeresek lenni –, a 9-től 5-ig című musicalt. Vannak olyan darabjaink, amelyek mélyebb hangvételűek és elgondolkodtatóak (A király beszéde és az Amadeus – mind a kettő Fila Balázs főszereplésével – illetve az Eldorádó). Érdemes mindegyiket megnézni, mert mindegyik különleges a maga nemében.

Horváth Ádámot nemcsak zenés darabokban, a most bemutatott Amadeus-ban is láthatja a közönség.

Támogatott tartalom.

József Attila Színház

A József Attila Színház 1956 szeptemberében nyílt meg a Váci úton. Az azóta eltelt hatvan évben komoly változásokon ment át mind az épület-, mind a színház társulata, repertoárja. Évadaink összeállításakor arra törekszünk, hogy értékteremtő előadásaink egyszerre szórakoztassanak és elgondolkodtassanak.  Kínálatunkban elsősorban emberi-polgári értékeket felmutató színművek, vígjátékok és zenés darabok szerepelnek. E sokszínűség mellett mindig kiemelt fontossággal bírt beavató színházi programunk, ami a tizenéveseket szólítja meg. A Gaál Erzsébet Stúdióban egy alternatív színházi gondolatot, underground szellemiséget igyekszünk meghonosítani.

Legolvasottabb

Plusz

Kulka János tanítja újra beszélni a sztrókon átesett Lang Györgyit

Az énekesnő erről a Klubrádió Ötös című műsorában beszélt Falusi Mariannak, akivel korábban együtt vezették a műsort – számolt be róla a Színház Online.
Klasszikus

59 éves korában elhunyt Patkós Sándor fagottművész

Tragikus hirtelenséggel, életének 59. évében, január 26-án elhunyt Patkós Sándor fagottművész, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagja.
Tánc

Élőben, a színpadon festenek majd a Feledi Project legújabb táncszínházi bemutatójában

Feledi János Csehov Sirályát állítja színpadra február 7-én a Nemzeti Táncszínházban. Az előadás érdekessége, hogy Bánki Ákos festőművész a teljes előadás alatt a színpadon fog festeni.
Klasszikus

Kurtág György életműve előtt tisztelegnek a BMC-ben

A zeneszerző fia, ifjabb Kurtág György, Kiss Péter zongoraművész, valamint egy francia művészekből álló kamaraegyüttes ad koncertet a Budapest Music Centerben február 18-án.
Zenés színház

Visszatérés a varázserdőbe – a Szentivánéji álom az Eiffel Műhelyházban

Január 28-tól újra látható az Opera műsorán Britten operája, a Szentivánéji álom. Az eredetileg operavizsgaként létrejött produkció csaknem hat év után kerül ismét színre.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Szent őrületben – a Szentivánéji álom a Budaörsi Latinovits Színház műsorán

A Szentivánéji álom egyike Shakespeare legőrültebb darabjainak, ami nem csekélység: Shakespeare és az őrület hosszú, cikkcakkos közös határral rendelkeznek. De, szemben a két őrület-tragédiával, a Macbeth-tel vagy a Lear királlyal, a Szentivánéji vígjáték-őrülete nem halálos, legalábbis látszatra nem az, illetve csak jóval később halunk majd bele, amikor már arra sem emlékszünk, hogy mibe is haltunk bele.
Színház interjú

„Nem kell mindenkinek egyformának lennie” – interjú Balázs Andreával

Január 28-án mutatja be a Karinthy Színház a Budapest Playhouse független produkciós műhellyel közösen, Iványi Árpád rendezésében Neil LaBute szatirikus komédiáját, melynek főszerepét Balázs Andrea alakítja. Az Olivier-díjra is jelölt FAT PIG (Kövér disznó) a mai társadalmat veszi górcső alá, és többek között azt a kérdést feszegeti, hogy milyen hatással vannak ránk a társadalmi elvárások. A színésznővel idealizálásról, testképzavarról és az előadás mély mondanivalójáról is beszélgettünk.
Színház ajánló

Önmegvalósítás kutyabőrben – monodráma Kafka nyomán a 3K-ban

Vadász Krisztina előadása a fizikai és a prózai színház nyelvén beszél az önmegvalósítás és önállóság nehézségeiről, a megerősítésekről, illetve azok hiányáról, szabadságról és az igazság fáradhatatlan kutatásáról. A monodráma február 18-tól látható a 3K Kulturális Központban.
Színház hír

Megszűnik a k2 Színház

A független színházi műhely tizenkét év után fejezi be működését – áll a társulat rövid közleményében.
Színház ajánló

Az eltűnt idő nyomába ered Hajduk Károly

Jancsó Júlia fordítása nyomán elevenedik meg Marcel Proust kultikus műve, Az eltűnt idő nyomában Fischer Iván Lakásszínházában, február 5-én.