Színház

Mindig az a célom, hogy meglepjem a közönséget – interjú Cári Tiborral

2021.03.30. 10:10
Ajánlom
Március 31-én premiert tart a Szkéné Színház, a TRIP Hajó és a Transzformáció Alapítvány: online is látható lesz közös összművészeti előadásuk, az Én vagyok a szél. Jon Fosse ritkán játszott darabjáról Cári Tibor zeneszerzővel beszélgettünk.

Mi volt az első benyomásod, amikor elolvastad az Én vagyok a szél című darabot? Mi gondolkodtatott el leginkább?

Nehéz szöveg, ezért először nem is igazán tudtam, hogy hol kellene megfogni. Aztán újraolvasás után megint csak az volt az első gondolatom, hogy ezt nem lesz könnyű színpadra alkalmazni. Kell ugyanis egy jó rendező, egy jó koreográfus, egy jól kitalált tér, és legfőképpen kell két jó színésznő. Hála Istennek, a rendező, Szabó K. István adott volt, ő pedig egy egészen remek csapatot gyűjtött maga köré: Szorcsik Kriszta és Fazakas Juli mindketten tapasztalt, tehetséges színésznők, Böjti Natália pedig egy fiatal koreográfus tele energiával és kreativitással.

Hogyan alakult az előadás zenei dramaturgiája?

Az Én vagyok a szél világa kissé más, mint amit általában hallani szokott tőlem a közönség. Minimalista, elektronikus hangzás uralja a zenei atmoszférát, az előadás ugyanis elsősorban hangulatokat követ és teremt. Ez azt is jelenti, hogy a zene úgy válik szerves részévé a beszédnek és a mozgásnak, hogy közben nem vonja el a figyelmet a legapróbb momentumokról sem – sőt, fontos dramaturgiai pontokat erősítenek.

121494202_2698426660395647_3370687255731357104_n-095846.jpg

Én vagyok a szél (Fotó/Forrás: Palotai Misi / Szkéné Színház)

Mi volt számodra a legnagyobb kihívást jelentő feladat ebben a munkafolyamatban?

Az, hogy hogyan is ágyazzam be az előadást lezáró zenébe Kovács Ágnes Anna hangját, az előadást ugyanis az ő emlékének ajánlották. Sok próbálkozás után végül azt hiszem, sikerült érzékeny megoldást találnunk erre is.

Mennyire kaptál szabad kezet zeneileg a rendezőtől?

István tulajdonképpen teljesen szabad kezet adott, csak olykor-olykor finoman mutatott egy-két irányt, amerre érdemes lenne tovább gondolkodni. Nagyon jól működött közöttünk ez az alkotói kémia, hiszen ő maga is otthonosan mozog a zenében. Éppen ezért semmiféle bizonytalanságot nem mutatott: pontosan tudta, hogy mi az, ami a koncepcióhoz illeszkedik, és mi az, amivel még van feladat.

A színészek személyisége befolyásolta-e a megszülető zenei anyag milyenségét?

Igen, mindenképp. Elsősorban a dalok alakulásában játszott szerepet, hiszen

a színészek mindig is remek inspirációforrást jelentenek számomra.

Szeretem hagyni, hogy befolyásoljanak, és sokszor ők maguk is jönnek különböző megoldásokkal. De persze mindig az a célom, hogy kellemesen és kreatívan meglepjem az alkotótársakat, és persze majd a közönséget is.

121408530_626476598029098_6784081080799097756_n-095847.jpg

Én vagyok a szél (Fotó/Forrás: Palotai Misi / Szkéné Színház)

Szerinted mi az ebben a történetben az, amit szavakkal már nem, hanem zenével lehet kifejezni? Miben rejlik itt a zene hatalma?

A fájdalom, a kétségbeesés, a halálfélelem, a halálvonzalom és a tehetetlenség az, amit a zene aláhúz és kiemel. Ugyanakkor sokszor képes az ellensúlyozásra is, hiszen belop egy kis reményt, mosolyt, vagy „azért mégiscsak felállok, és előre nézek”-típusú hangulatot.

Ebben rejlik a zene hatalma: szavak nélkül is képes az érzéseket, gondolatokat pozitív vagy negatív irányba terelni.

Ez már a közönségtől is függ, ő dönti el, hogy milyen irányba engedi vinni magát.

Egy interjúban azt nyilatkoztad, hogy a zenének „önálló történetet kell magában hordoznia”. Az Én vagyok a szél esetében mi számít ennek?

Ez az önálló történet soha nem az én személyes történetem, hanem azé, aki hallgatja. Mindenki más érzéseket, hangulatot, képeket, emlékeket, benyomásokat társít a hangokhoz, ezzel pedig megalkotja a saját történetét. Így válik igazán személyessé a zene.

Szerző: Dézsi Fruzsina

Fejléckép: Cári Tibor (fotó: Csiky Gergely Színház)

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

Ők kapják idén a Baumgarten-emlékdíjat

Harmadik alkalommal jelentették be a Kukorelly Endre kezdeményezésére létrehozott elismerés díjazottjait. A teljes egészében közösségi adományokból finanszírozott Baumgarten-emlékdíjak átadására a vírushelyzet miatt később kerül sor.
Klasszikus

Kicsoda Oksana Lyniv, Itália első női zeneigazgatója?

A napokban kezdte meg a munkát a bolognai operaházban az ukrán Oksana Lyniv, aki az első női zeneigazgató Olaszországban. Neve a magyar közönségnek is ismerős lehet, hiszen járt már nálunk.
Színház

Anatolij Vasziljev osztályvezető lesz az SZFE-n

A világhírű orosz alkotó a színházrendező szakos hallgatók osztályvezetőjeként érkezik az intézménybe – közölte a Színház- és Filmművészeti Egyetem.
Könyv

Nyáry Krisztián tiltott szerelmekről ír

Február 14-én különleges kötet jelenik meg a Corvina Kiadó gondozásában. A Tiltott irodalom – Klasszikus irodalmi művek az azonos neműek közötti szerelemről című antológia a „Nem kötelező” sorozat második darabjaként kerül a könyvesboltok polcaira.
Zenés színház

„Akkor is mosolyogni kell, amikor valami fáj” – interjú Széles Flórával

A mosoly országa Mi hercegnője után Széles Flóra egy kultikus mű, a Veszedelmes viszonyok Tourvelnéjeként debütál a Budapesti Operettszínházban. A zenedráma ősbemutatóként kerül színre a teátrumban, a két előadás közti párhuzamokról, szerelemről és az új bemutató különleges technikai megoldásairól beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Új elnökséget választott a Színházi Kritikusok Céhe

Puskás Panni és Kovács Bálint társelnökségével folytatják a működést, az új vezetők mandátuma 2025-ig szól.
Színház kritika

Nincs lezárva – kritika Az ember tragédiája 2.0-ról

Ilyet még nem láttunk. Éva a Titanic első tisztjével, Ádám a nagyváradi gettóban, Lucifer a spanyol kommunista párt főtitkáraként. Aztán mindhárman fennakadnak egy csendes-óceáni szemétszigeten. Négy kortárs író variációja Az ember tragédiájára.
Színház ajánló

Lázadónak születtek – az egyik legizgalmasabb erdélyi csapat vendégjátéka Budapesten

Sebestyén Aba rendezése, a marosvásárhelyi Yorick Stúdió Lázadni veletek akartam című előadása január 24-én érkezik az Aranytízbe.
Színház hír

A Freeszfe Egyesület a változások úttörői között

A Martin E. Segal Theatre díjjal jutalmazta egyesület munkáját, kiemelve az alapítvánnyá alakulás alatti erőteljes és kreatív tiltakozást is.
Színház ajánló

A Gál Tamás vezette Csavar Színház a 10. Vendégváró Fesztivál meghívottja

Tizedik alkalommal rendezi meg az éppen tizedik születésnapját ünneplő Bethlen Téri Színház a Vendégváró Fesztivált, amelynek idei meghívottja a szlovákiai Csavar Színház. A Gál Tamás vezette felvidéki társulat két felnőtt és két családi előadással érkezik a Bethlen térre. A minden évben a magyar kultúra napja köré szerveződő kisfesztivál célja, hogy a határon túli magyar színházi műhelyeket minél teljesebben megismertesse a budapesti közönséggel.