Színház

Mindig az a célom, hogy meglepjem a közönséget – interjú Cári Tiborral

2021.03.30. 10:10
Ajánlom
Március 31-én premiert tart a Szkéné Színház, a TRIP Hajó és a Transzformáció Alapítvány: online is látható lesz közös összművészeti előadásuk, az Én vagyok a szél. Jon Fosse ritkán játszott darabjáról Cári Tibor zeneszerzővel beszélgettünk.

Mi volt az első benyomásod, amikor elolvastad az Én vagyok a szél című darabot? Mi gondolkodtatott el leginkább?

Nehéz szöveg, ezért először nem is igazán tudtam, hogy hol kellene megfogni. Aztán újraolvasás után megint csak az volt az első gondolatom, hogy ezt nem lesz könnyű színpadra alkalmazni. Kell ugyanis egy jó rendező, egy jó koreográfus, egy jól kitalált tér, és legfőképpen kell két jó színésznő. Hála Istennek, a rendező, Szabó K. István adott volt, ő pedig egy egészen remek csapatot gyűjtött maga köré: Szorcsik Kriszta és Fazakas Juli mindketten tapasztalt, tehetséges színésznők, Böjti Natália pedig egy fiatal koreográfus tele energiával és kreativitással.

Hogyan alakult az előadás zenei dramaturgiája?

Az Én vagyok a szél világa kissé más, mint amit általában hallani szokott tőlem a közönség. Minimalista, elektronikus hangzás uralja a zenei atmoszférát, az előadás ugyanis elsősorban hangulatokat követ és teremt. Ez azt is jelenti, hogy a zene úgy válik szerves részévé a beszédnek és a mozgásnak, hogy közben nem vonja el a figyelmet a legapróbb momentumokról sem – sőt, fontos dramaturgiai pontokat erősítenek.

121494202_2698426660395647_3370687255731357104_n-095846.jpg

Én vagyok a szél (Fotó/Forrás: Palotai Misi / Szkéné Színház)

Mi volt számodra a legnagyobb kihívást jelentő feladat ebben a munkafolyamatban?

Az, hogy hogyan is ágyazzam be az előadást lezáró zenébe Kovács Ágnes Anna hangját, az előadást ugyanis az ő emlékének ajánlották. Sok próbálkozás után végül azt hiszem, sikerült érzékeny megoldást találnunk erre is.

Mennyire kaptál szabad kezet zeneileg a rendezőtől?

István tulajdonképpen teljesen szabad kezet adott, csak olykor-olykor finoman mutatott egy-két irányt, amerre érdemes lenne tovább gondolkodni. Nagyon jól működött közöttünk ez az alkotói kémia, hiszen ő maga is otthonosan mozog a zenében. Éppen ezért semmiféle bizonytalanságot nem mutatott: pontosan tudta, hogy mi az, ami a koncepcióhoz illeszkedik, és mi az, amivel még van feladat.

A színészek személyisége befolyásolta-e a megszülető zenei anyag milyenségét?

Igen, mindenképp. Elsősorban a dalok alakulásában játszott szerepet, hiszen

a színészek mindig is remek inspirációforrást jelentenek számomra.

Szeretem hagyni, hogy befolyásoljanak, és sokszor ők maguk is jönnek különböző megoldásokkal. De persze mindig az a célom, hogy kellemesen és kreatívan meglepjem az alkotótársakat, és persze majd a közönséget is.

121408530_626476598029098_6784081080799097756_n-095847.jpg

Én vagyok a szél (Fotó/Forrás: Palotai Misi / Szkéné Színház)

Szerinted mi az ebben a történetben az, amit szavakkal már nem, hanem zenével lehet kifejezni? Miben rejlik itt a zene hatalma?

A fájdalom, a kétségbeesés, a halálfélelem, a halálvonzalom és a tehetetlenség az, amit a zene aláhúz és kiemel. Ugyanakkor sokszor képes az ellensúlyozásra is, hiszen belop egy kis reményt, mosolyt, vagy „azért mégiscsak felállok, és előre nézek”-típusú hangulatot.

Ebben rejlik a zene hatalma: szavak nélkül is képes az érzéseket, gondolatokat pozitív vagy negatív irányba terelni.

Ez már a közönségtől is függ, ő dönti el, hogy milyen irányba engedi vinni magát.

Egy interjúban azt nyilatkoztad, hogy a zenének „önálló történetet kell magában hordoznia”. Az Én vagyok a szél esetében mi számít ennek?

Ez az önálló történet soha nem az én személyes történetem, hanem azé, aki hallgatja. Mindenki más érzéseket, hangulatot, képeket, emlékeket, benyomásokat társít a hangokhoz, ezzel pedig megalkotja a saját történetét. Így válik igazán személyessé a zene.

Szerző: Dézsi Fruzsina

Fejléckép: Cári Tibor (fotó: Csiky Gergely Színház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Zenében megélt ünnep Pannonhalmán – jubilál az Arcus Temporum fesztivál

Eötvös Péter és Mozart művészetével ünnepel az idén 20 éves Arcus Temporum Művészeti Fesztivál Pannonhalmán augusztus 23–25. között. Ráadásul a jubileum egybeesik a bencés szerzetesközösség temploma, a Szent Márton-bazilika felszentelésének 800. évével.
Plusz

Az utolsó szerelem mítosza

Az első szerelem minden líra egyik fő toposza, sőt népdaloktól regényekig, a first love az igazi, mert mindenkit érdeklő, lángba boritó téma. Azon gondolkozom, hogy miért nincs az elsőnek párja, azaz miért nincs igazi irodalma, lírai lenyomata az utolsó szerelemnek, ennek a fellobbanó érzelmi viharnak? Almási Miklós írása.
Zenés színház

Szikrák és vízcseppek – Aida a Szentmargitbányai Kőfejtőben

Tíz év után ismét az Aida került színre az Ausztriában található Szentmargitbányai Kőfejtő hatalmas szabadtéri színpadán. Nem ez volt azonban az egyetlen visszatérés: ismét Thaddeus Strassberger rendező munkáját láthatta a közönség.
Klasszikus

„Tudatosítani kell a világban, hogy Auer Lipót magyar, ráadásul veszprémi volt” – interjú Kováts Péterrel, az Auer Fesztivál művészeti vezetőjével

Kerek évfordulóhoz érkezett a veszprémi születésű, világhírű hegedűművésznek, Auer Lipótnak szentelt fesztivál. Az ünnepi programról az eseménysorozat alapítójával, Kováts Péter hegedűművésszel beszélgettünk.
Plusz

Mintha elkezdtük volna szeretni a saját városainkat – beszélgetés Zubreczki Dávid építészeti mesemondóval

A Kultkikötő szervezésében idén nyáron nyolc helyszínen hallgathatók meg Zubreczki Dávid vetítéssel egybekötött történetmesélős előadásai Templomséták a Balaton körül címmel.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A versenyprogram mellett vizsgaelőadásokat is láthatunk az idei Szemle Pluszon

Augusztus 24. és szeptember 9. között zajlik a Városmajori Szabadtéri Színpad Szemle Plusz programsorozata, amelyen a Fidelio is díjazza az egyik előadást.
Színház ajánló

Az anya – Nagy-Kálózy Eszter főszereplésével készül bemutató a Karinthy Színházban

A budapesti Karinthy Színház várakozással teli izgalommal jelenti be Florian Zeller Az anya című fekete komédiájának budapesti ősbemutatóját. Az előadás a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatával együttműködésben valósul meg, amit az üzbég származású, nemzetközileg elismert rendező, Talgat Batalov állít színpadra.
Színház ajánló

Idén is Szegeden láthatók a legizgalmasabb színházi előadások – jön a THEALTER

Július 27. és augusztus 2. között rendezik meg a 34. THEALTER színházi fesztivált Szegeden. A jól ismert fellépők mellett új formációkkal, fiatalokból szerveződő csapatokkal is találkozhatnak a szegediek és az ide látogató nézők.
Színház gyász

Elhunyt Szatmári Liza

Az Aase- és Gobbi Hilda-díjas színésznő július 20-án, életének 97. évében hunyt el. Szatmári Liza hetvenhárom éve volt a Vígszínház tagja, halálhírét a társulat közölte.
Színház hír

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz.