Színház

Mit kezd a múlttal a magyar színház?

Jó kérdés beszélgetéssorozat
A Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat Jó kérdés beszélgetéssorozata második évada is izgalmas kérdéseket feszeget a Katona József Színház K:antinjában. Januárban telt ház előtt, Kelemen Kristóf dramaturg, rendező, Lovas Rozi színművész és Tasnádi István író véleményét, tapasztalatait ismerhettük meg arról, hogyan dolgozza fel a múltat a magyar színház. A beszélgetést Szemere Katalin újságíró vezette.

Tasnádi István alapvetésként leszögezte, a színházban a traumafeldolgozás nem a pontos történések, hanem inkább a hatás megmutatását jelenti. Szintén fontos állításként hangzott el tőle, hogy a jó múltfeldolgozó előadás történelmi tabuval foglalkozik, és mindenképpen politikai színházzá válik, különben képeskönyvvé válik, tökéletesen érdektelen marad. „Az benne a nagyon nehéz, és rengeteg csapdát rejt, hogy ha heroizálunk, nagyon egynemű emlékműsorrá fajul a dolog, ha pedig ellene megyünk, és mögénézünk vagy más szemszögből nézzük, akkor deheroizálunk, amitől provokatív, tabudöntögető ügy lesz, legalábbis bizonyos emberek számára” – fogalmazott, és azt is hozzátette, közös történelmünk nem egynemű, ahhoz mindenkinek van valamilyen viszonya. Ha a darab állítása a színházban megkövetelt módon markáns és izgalmas, az valakit biztosan sérteni fog, a nimbusszal övezett személyiségek vagy események a kanonizálttól eltérő színrevitelben valakinek biztosan botrányosnak számít. Vannak azonban dolgok, amiket mindenképp el kell kerülni. Tasnádi szerint ilyen az, hogy a nézőpontok komplexitása megjelenjen a színpadon, több szemszöget lássunk, és abban is óvatosságra intett, hogy elemző távolságtartás nélkül, túl közeli eseményre utaljon az előadás, mert akár egyetlen ilyen megjegyzés az egészet leránthatja, más irányba, az egyedi felé viheti.

EDV_2077_-172858.jpg

Szemere Katalin, Lovas Rozi és Kelemen Kristóf (Fotó/Forrás: Éder Vera)

A történelmi hűség és az emlékezet több aspektusból is felmerült.

Lovas Rozi elmondta, a Radnóti Színházban játszott, Závada Pál regényéből készült, Mohácsi Istvánnal és Mohácsi Jánossal létrehozott Egy piaci nap kapcsán eredeti dokumentumokat, írásos feljegyzéseket, tanúvallomásokat kaptak a regény mellé. A színésznő, akinek egyébként is igénye van arra, hogy a rendezők, dramaturgok háttéranyagokra vonatkozó ajánlatokkal lássák el, egy fontos további forrást is kiemelt: „Én szorgalmaztam az Antiszemita kiskátét, mert nagyon kíváncsi voltam arra, miből táplálkozik az a gondolatmenet, honnan ered az az érzelmi túlfűtöttség – ami egyébként általánosságban is érdekel –, amikor egyik ember képes ennyire meggyűlölni a tőle egyáltalán nem különböző másik embert. Tanulságos volt, mik azok az okok, történelmi alapok, amiből az uszítás táplálkozik.” A színésznő azt is hozzátette, „ezek az emberek ismerték egymást, barátok voltak, együtt jártak iskolába, együtt nevelték a gyerekeiket, és mégis eljutunk oda, hogy valamiféle történelmi fuvallat elemi gyűlöletet szít köztük. Sokféle szegmense van, de innentől kezdve egyszer csak ez egy emberi történet lesz, nem pedig történelemkönyv, amiben számokat mondunk, adatokat, és jelenségekről beszélünk.”

EDV_2147_-172858.jpg

Kelemen Kristóf és Tasnádi István (Fotó/Forrás: Éder Vera)

Kelemen Kristóf múltfeldolgozó előadásaiban, a Miközben ezt a címet olvassák, mi magukról beszélünk-ben és a nemrég bemutatott Megfigyelőkben is töredékesen rendelkezésre álló alapanyagokból dolgozott. Az előbbi esetben, egy 1970-es színművészeti egyetemi vizsgát illetően a különböző visszaemlékezések teljesen másképp írják le az esetet, és az egykori résztvevők radikálisan másra emlékeznek, az ügynökkérdést feldolgozó utóbbinál pedig az anyagok hiányát említette problémaként. Egy megállapításában csatlakozott a Lovas Rozi által is felvetett általánosítás lehetetlenségéhez és a Tasnádi István megemlítette komplexitásigényhez:

Sok olyan hétköznapi részlet van, amiknek a fényében látható annak a bonyolultsága, ami miatt nem lehet általános morális helyzetként felmutatni, hogy ha valaki jelent, az kizárólag árulás.

Ma csak ebből a helyzetből tudjuk olvasni, miközben nagyon sok személyes motiváció áll a háttérben.”

EDV_2116_-172858.jpg

Érdeklődők a Jó kérdés beszélgetésen (Fotó/Forrás: Éder Vera)

Miközben Tasnádi szerint sem létezik objektív emlékezet, érzékenyen kell hozzányúlni a történelmi tabutémákhoz, és törekedni kell a konszenzusra: „Akkor élünk nyugodtan, ha bizonyos az alapvető dolgokban konszenzusra jutunk, már csak a történelmi is.” Egy néző arra volt kíváncsi, a színház, a film, az irodalom vállalja-e azt, hogy szembemegy történelemtudományi megállapításokkal. „Ha szembemenetelről beszélünk – válaszolt Kelemen Kristóf –, inkább azt mondanám, művészként az az érdekes, ha valamiféle dinamikus viszonyt alakít ki az ember a történelemmel, ha próbál hozzá közel kerülni. A művészetben lehetséges, hogy olyan dolgokat is elképzeljünk, amik nem tudományos formában, hanem emberi történeteken keresztül vannak megfogalmazva.”

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Színház

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.
Plusz

Szerkesztő-újságírót keres a Fidelio

A Fidelio Magazint és a fidelio.hu-t kiadó Programmagazin Kiadó Kft. a hazai és nemzetközi kulturális életben jártas munkatársat keres szerkesztő-újságíró pozícióba.
Klasszikus

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Vizuál

Saját agyműtétjéről készített fotósorozatot a Capa-nagydíj nyertese

„Nem tudtam, mi történik velem. Megijedtem, tanulmányoztam, mostanra elfogadtam” – írta Neogrády-Kiss Barnabás fotós.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Színház szfe

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.
Színház szfe

A Fővárosi Törvényszék szerint jogellenes az SZFE sztrájkja

A Színház- és Filmművészetért Alapítvány, valamint a Színház- és Filmművészeti Egyetem új vezetése közleményben tudatta, hogy a Fővárosi Törvényszék elsőfokú végzése értelmében jogellenes az egyetem dolgozóinak sztrájkja.
Színház ajánló

1956 színházáról akkor és most – 5+1 darab a forradalomról

Miközben a forradalom hangjai felzúgtak az utcákon, 1956 színházában is zajlott az élet. Október 23-án délelőtt a Nemzeti Színházban Háy Gyula Varró Gáspár igazsága című darabját próbálták, megtartották a Salemi boszorkányok olvasópróbáját, este pedig Schiller Ármány és szerelem című drámája volt műsorra tűzve. Utóbbiban Ferrari Violetta, a kor ünnepelt színésznője játszotta a főszerepet – ekkor még nem tudták, hogy utoljára lép színpadra a Nemzetiben.
Színház magazin

70 éves Robin Williams magyar hangja, Mikó István

„Még nem vettünk fel?” – kérdezte tőle a főiskolai felvételin Kazimír Károly, akivel addigra a Vízivárosi pinceklubban, ami a Kaláka Együttes törzshelye is volt, összetegeződtek. A sikeres felvételi után aztán már egyenes út vezetett a Jászai Mari-díjig és az érdemes művész kitüntetésig.