Színház

Mitől szelídül a nő?

2012.02.14. 18:00
Ajánlom
A makrancos hölgy, avagy A hárpia megzabolázása című előadást eddig kevesen láthatták. Méltatlanul kevesen, s ennek fő oka az, hogy a 2010/2011-es évad végén mutatta be a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata. Pedig Sorin Militaru rendezése fontos szezont zárt le.

"A hárpia megzabolázása egy sokkal összetettebb cím, mely egy folyamatról - a szelídítésről - szól, mely egyúttal egy megismerési és önmegismerési folyamat is. Jelen esetben nyilvánvaló, hogy Petruchio a kulcsfigura, merthogy ő indítja el a "szelídítést", Katalin pedig az "áldozatává" válik. Petruchio tulajdonképpen egy színház által végbevitt exorcizálást végez, merthogy ő elejétől végéig szerepet játszik; belefog egy játékba, melyet Katalin csak a végén fedez fel. A darab tulajdonképpen egy nő és egy férfi közti kapcsolat fejlődéstörténete, mely a kölcsönös megismerés szakaszairól szól. Katalin megismeri Petruchiót, az összes trükkjével, és azokat megértve válik a játék részesévé.

Nem akartam a darabot klasszikus megközelítésben kezelni, a téma amúgy kissé erőltetett lenne az európai kulturális viszonyrendszerben. Ezért inkább a "szelídítés folyamatára" összpontosítottam, mint a főszereplők egymást megismerő folyamatára, ezért szerintem találóbb cím A hárpia megzabolázása, mint A makrancos hölgy" - vallja Sorin Militaru rendező.

Az előadás - címéből is érzékelhetően - ezt a klasszicizálást és minden fölösleges emelkedettséget mellőző, a mai köznapi használathoz közel álló szöveget, amelynek nyelvi humorából az előadás sikerrel merít. A produkció további erényét jelentik Alina Herescu Shakespeare korát is megidéző, forma- és színgazdagságukban azonban szellemesen maivá tett jelmezei, továbbá az általa tervezett díszlet, ami - hangozzék bármennyire furcsán - tiszta ürességével ad teret a fénynek és az árnyékoknak, a Florin Fieroiu koreografálta, nem tánc- vagy fizikai színházi, ugyanakkor absztraktságot sem nélkülöző mozgásnak, valamint a színészi játéknak.

Annyiban "hagyományos" az előadás, hogy nem erősíti fel a női emancipáció kérdését - bár a darabzáró Kata-monológ itt is elhangzik, hogy tanácsot adjon nézőtéri nőtársainak, hogyan viselkedjen a párkapcsolatban a férfival szemben -, a látványkeretek azonban, amelyek közt ezt teszik, mindenképpen túlmutatnak a - különösen Marosvásárhelyen megszokott - tradícióktól és konvencióktól. A férfi-nő, alá-fölé rendeltség, kapcsolati egyenrangúság, hatalom problematikáját  tágítva egy jóval általánosabb kérdéskör, a tolerancia kerül középpontba. S a megértéshez, magunk és mások elfogadásához a humor nélkülözhetetlen, a társulat mer komédiázni, s ezt mindvégig ízléssel és koncentrált energiákkal teszik. Nem pécéznek ki senkit, nem bántanak, nem gúnyolódnak, inkább szellemesen és frissen, a nézői fantáziát szabadjára eresztve, szemet-szívet gyönyörködtetve, a karneváli forgatagok dinamizmusával szabadítanak fel a kötöttségek és korlát(oltság)ok alól. 

Kérdésünk: Kinek a fordításában hangzik el Shakespeare szövege?

A február 16-án 10 óráig helyesen válaszolók közül öten tekinthetik meg partnerükkel a február 16. esti előadást.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Vizuál

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.
Klasszikus

Ha kottát nyomtatsz egy pólóra, legalább csináld jól

Valami nagyon nem a kotta szerint alakult az Amazonon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház kritika

Kapitalista rémuralom és forróvérű balkáni ösztönvilág

Átalakult a TESZT (Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó) válogatási rendszere, ennek következtében talán „közönségbarátabb” lett a programja. De szellemiségéből, merészségéből, izgalmasságából mit sem veszített.
Színház szeged

Izgalmas színházi merítéssel és workshoppal vár augusztusban a THEALTER

Az idén 28. alkalommal jelentkező szegedi fesztivál a független színházak egyik legfontosabb hazai fóruma, amely a hazai és határon túli előadások mellett kritikusműhellyel is várja a színházkedvelőket augusztus 3-11. között.
Színház interjú

„Egyszerre szívbemarkoló és komikus” – Interjú Horváth Csabával

Izgalmas és sűrű időszakot jelent a nyár a Forte Társulat számára: május végén mutatták be Az öngyilkos című fekete komédiát a Szkénében, majd fesztiválszereplés fesztiválszereplést ér. A társulat vezetőjével, Horváth Csaba rendező-koreográfussal beszélgettünk.
Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.
Színház interjú

„Nevetsz, de közben akár sírhatnál is” – Interjú Vida Péterrel

Június 22-én, Az Anyám, a nyolcadik kerület! című előadással nyitja meg színházi idényét a Kultkikötő, ami egyben a darab ősbemutatója lesz. A „monoKRÓM KÁDdráma” főszerepét Vida Péter alakítja.