Színház

Mohácsi István, Mohácsi János és a korrupt happy endek

2012.09.01. 11:06
Ajánlom
Mohácsi János rendező és Mohácsi István dramaturg az utóbbi években írt és átírt darabjaikkal, előadásaikkal besöpörték szinte az összes létező szakmai díjat. A Kecskeméti Katona József Színházban Csiky Gergely Buborékok című darabját vitték színre: természetesen most sem az eredeti verziót.

Mostanában nem sűrűn játsszák a magyar színházak a Buborékokat. Miért épp erre esett a választás Kecskeméten?

Mohácsi János: Több darab is fölmerült, de Réczei Tamással, a kecskeméti színház művészeti vezetőjével végül a Buborékoknál maradtunk, mert úgy éreztük, ezzel most lehetne kezdeni valamit. Alapvetően jó szituációk vannak benne: család, költekezés, a papa és a mama közti ellentét, a gyerekek közti probléma, a lányok férjhezmenetele, a fiúk nősülése - ezek jó helyzetek, örökké jelen lévő dolgok.

Meglévő darabok esetében általában úgy dolgoztok, hogy meghagyjátok a gerincét, de szinte teljesen átírjátok a szöveget, kivesztek és hozzáírtok szereplőket. Gondolom, ebbe is erősen belenyúltatok, pláne, hogy 1884-es szövegről van szó.

Mohácsi István: Nagyon sok mindent átírtunk, mert olyan hibái vannak a darabnak, ami ma már nem megengedhető. Eltűnnek benne emberek, elvesznek szálak, bizonyos szereplők csak jelzésértékűen vannak jelen... Az eredeti szövegből nagyon kevés maradt meg, de voltak olyan mondatok, amelyek annyira mulatságosan hangzanak ma, hogy benne hagytuk. Ezeket lehet is hallani, olyan élesen elütnek a szövegtől. Muszáj, hogy a közönség megértse, és ne kelljen még azzal is törődnie, hogy egy mondat vajon mit is jelent. Egyszerűbb újraírni, mint szófordulatokat cserélgetni.

MJ: Nem dobtuk el teljesen a párbeszédeket, csak blikkfangosabbra, töredezettebbekre, igazabbakra írtuk őket. Az eredeti szövegben inkább a helyzetkomikumon, annak is a primérebb megoldásain van a hangsúly. A költekező asszony miatt tönkremenő család ma már szerintem senkit nem érdekel a nőellenes hímsovinisztákon kívül. Nálunk mindenki bűnös, mindenki hozzátesz ahhoz, hogy egyszer csak tönkremegy az élet.

Csiky Gergely abszolút happy endet írt a végére, minden megoldódik, senki sem válik, hanem elkezdődik egy új élet. Úgy sejtem, ezt sem hagytátok így.

MJ: Csikynél optimista a végkifejlet: visszamennek vidékre, ahonnan évekkel ezelőtt a városba költöztek, a vidéki élet hatására megszűnik a pazarlás, és mindenki jó útra tér. Szerintem, aki nyolcévesnél idősebb, az látja, hogy a valósághoz ennek nem túl sok köze van. Mi inkább arrafelé vittük az előadást, hogy a fiatal generáció hogyan válik le az idősebbekről, és a két főszereplő alól hogyan húzódik ki az élet. Mint amikor a hullám a tengerparton kifut a lábad alól. A fiatalokat mi is happy enddel ajándékoztuk meg. Korrupt kis happy endekkel.

Alapból a Buborékok nem zenés előadás, itt viszont, ahogy nálatok mindig, Kovács Márton végig a színpadon van a zenekarával. Miért ennyire hangsúlyos a zene ebben az előadásban?

MI: Sokkal izgalmasabb egy zenés darab. A színház nem csak szövegből áll, rengeteg dolog játszik szerepet. Ahogy a szövegben is azt próbáljuk elérni, hogy minél gazdagabb legyen, úgy az egész előadást is igyekszünk minél komplexebbé tenni.

MJ: Az első felvonás egy estély, ott nem lehet megúszni a zenét. Persze megoldható lenne gépzenével, de ha nem lóg ki nagyon az előadásból, jobban szeretem az élő zenét. A második és harmadik felvonásra pedig kitaláltuk, hogy mi indokolhatja a zenekar jelenlétét. Feszített munka volt, Kovács Marci másfél hét alatt írta meg a három felvonás három témáját. A harmadik felvonás zenéje annyira szép lett, hogy azt hallgattuk, miközben írtuk a szöveget. Ilyen módon is nagy jelentősége lett a zenének.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Vizuál

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház kritika

Kapitalista rémuralom és forróvérű balkáni ösztönvilág

Átalakult a TESZT (Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó) válogatási rendszere, ennek következtében talán „közönségbarátabb” lett a programja. De szellemiségéből, merészségéből, izgalmasságából mit sem veszített.
Színház szeged

Izgalmas színházi merítéssel és workshoppal vár augusztusban a THEALTER

Az idén 28. alkalommal jelentkező szegedi fesztivál a független színházak egyik legfontosabb hazai fóruma, amely a hazai és határon túli előadások mellett kritikusműhellyel is várja a színházkedvelőket augusztus 3-11. között.
Színház interjú

„Egyszerre szívbemarkoló és komikus” – Interjú Horváth Csabával

Izgalmas és sűrű időszakot jelent a nyár a Forte Társulat számára: május végén mutatták be Az öngyilkos című fekete komédiát a Szkénében, majd fesztiválszereplés fesztiválszereplést ér. A társulat vezetőjével, Horváth Csaba rendező-koreográfussal beszélgettünk.
Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.
Színház interjú

„Nevetsz, de közben akár sírhatnál is” – Interjú Vida Péterrel

Június 22-én, Az Anyám, a nyolcadik kerület! című előadással nyitja meg színházi idényét a Kultkikötő, ami egyben a darab ősbemutatója lesz. A „monoKRÓM KÁDdráma” főszerepét Vida Péter alakítja.