Színház

Mohácsi János: "Nem lesz humoros"

2012.12.18. 07:00
Ajánlom
A dohány utcai seriff címen mutattak be holokauszt-túlélők visszaemlékezéseiből készített előadást a Kaposvári Egyetem diákjai Mohácsi János rendezésében, akivel az alkotófolyamatról, a téma feldolgozhatóságának nehézségéről és a Jurányi Inkubátorházról is beszélgettünk.

- Jelenleg két előadást is próbálsz, ám ezek nagyon különbözőek. Hogyan oszlik meg a figyelmed, más dolgokat kell magadból előhoznod?

- A kettő valóban ég és föld, és teljesen mást igényelnek az embertől. A dohány utcai seriffnek nagyon kötött a szövege, míg A nyaralás épp most születik meg a próbák alatt. A katonás előadás látványos produkció lesz, míg A dohány utcai végig sötétben zajlik majd.

- Azáltal, hogy sötétben játszotok, különös hangsúlyt kap a szöveg, ami ti gyűjtésetekből állt össze. Mikor kezdődött a munka?

- A bő egyórás előadás úgy jött létre, hogy évekkel ezelőtt Rusznyák Gábor kaposvári osztályának terveztünk egy beszédvizsgát. Ő rádiójátékot szeretett volna, de engem az akkor nem izgatott, és azt javasoltam, mi lenne, ha holokauszt-túlélők szövegeit mondatnánk sötétben. Ennek előzménye is volt, mert A helytartó című előadásomban szerepelt olyan rész, amikor a színészek holokauszt-visszaemlékezésekből olvastak fel, ráadásul olyan szöveget, amivel az aznapi előadás előtt még nem találkoztak. Az elképzelésem az, hogy végig sötét lesz, hogy teljesen személytelenek legyenek a hangok. Nem szeretném, ha felismerhető lenne, kik mondják a szövegeket. Ebben a pillanatban még számomra is kérdés, el lehet-e viselni ezt a koromsötétet több mint egy órán keresztül, még nem tudom, hogy fog ez esni a nézőknek. Nem egy jóízű este vár arra, aki eljön a Jurányiba ezt megnézi.

- A cím alapján könnyedebb estére asszociálhatnánk, amire van is példa az épületben, ha a Gólem Színház zsidótémát feldolgozó előadásaira gondolunk. Hol jelenik meg a humor?

- Nem lesz humoros. A vicc kicsorbul ezen a témán. Megfoghatatlan. A dohány utcai seriff maga egy vicc, és aki hallott már viccet életében, ki is tudja találni, miről szól. Vannak olyan borzalmas „tréfák" ebben a témában, amelyeket az előadásban ütköztetünk olyan visszaemlékezésekkel, amiket a résztvevők gyűjtöttek. Bánfalvi Eszter például egy kilencvennégy éves idős asszonyt interjúvolt meg, aki még soha nem mondta el a történetét egybefüggően senkinek, de vele valamiért kivételt tett. Elhangzanak majd olyan viccek, amik szorosan kötődnek az antiszemitizmus sztereotípiáihoz, de engem inkább ezeknek a szomorúsága érdekelt.

- Elképzelhető, hogy itt is előadásonként fog változni a szöveg?

- Gátlástalan vagyok ebben a kérdésben, bármikor eldobom vagy megváltoztatom az előadásaim szövegét, ha úgy érzem jónak. Itt a felkutatott történetek szövetébe nem szeretnék belenyúlni, ebből a szempontból majdnem dokumentarista lesz az előadás. Meg fogunk válni azoktól a szövegektől, amelyekről azt érezzük, hatásvadász, mert itt nem ez a cél. Kovács Márton vezetésével ez a szöveghalmaz nagyon komoly zenei támaszt kap. A zajokkal nem fogunk manipulálni, nem lesz vonatcsikorgás, se sziszegő gázhang, hanem munkatábor- és zsidódalok, illetve Márton saját szerzeményei.

- A Jurányi és a független szféra jobban kínálja az ilyen típusú előadások létrehozásának lehetőségét?

- A Jurányi feltétlen alkalmas arra, hogy itt egy hozzánk hasonló, összeverődött gárda egy ilyen előadást létre tudjon hozni. Viszonylag kevés pályázati pénzből, majdhogynem zéró költségvetésből dolgozunk, amit máshol sokkal nehezebb lenne megoldani.

- Politikus színház ez?

- Aki ezt politikai célra használja fel, az nem érdemli meg, hogy politikával foglalkozzon. Ezt nem lehet befogni vitorlába, bármely párt tenné is ezt. Arra alkalmas, hogy az arcába vágjuk azoknak, akik antiszemita kijelentéseket hajszolnak, illetve nekem az lenne fontos, hogy a fiatalok találkozzanak ezzel a jelenséggel.

- A játszók is mind a fiatalabb korosztály képviselői. Tőlük érkezett az igény a közös munkára?

- Úgy történt, hogy a kaposvári beszédvizsga valamiért hamvába halt, és később a diákok kerestek meg a kérdéssel, használhatják-e a szöveget, amire én igent mondtam, és azt is felajánlottam, hogy segítek nekik. Később becsatlakozott még Bánfalvi Eszter, Takács Nóra Dia és Némedi Árpád is. Velük csináltam meg, az ő szájukból hangoznak el az idős emberek visszaemlékezései. Nem az volt a cél, hogy naturálisan mint egy szinkronszínész mondjuk vissza. Sokkal absztraktabb, nem kötődik nemhez és életkorhoz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nagy neveket rendez Török Ferenc a Vígszínházban

A Bella Figura című darabot mutatja be online a Vígszínház Török Ferenc rendezésében. A 21. századi párkapcsolatokról és emberi viszonyokról szóló előadás premierjét február 27-én, szombaton láthatja a közönség.
Színház

Újabb 26 oktató mondott fel az SZFE-n az őszi félév végén

A Színház- és Filmművészeti Egyetem további 26 oktatója mondott fel, Vidnyánszky Attila pedig interjút adott, és sikertelen liberális támadásról és fájó kijózanodásról beszélt, és állította, hogy többen jelentkeztek az egyetemre, mint tavaly.
Zenés színház

Először neveztek ki női zeneigazgatót Szentpétervár történelmi színházában

A szentpétervári Mihajlovszkij Színház zeneigazgatója lett Alevtina Ioffe, aki több rangos német színházban is bemutatkozott már. Ilyen magas pozíciót még nem kapott női dirigens Oroszországban.
Klasszikus

A főváros értéket lát a Budapesti Tavaszi Fesztiválban, és meg fogja menteni

Miután kiderült, a kormány nem segíti a fővárost a Budapesti Tavaszi Fesztivál finanszírozásában, megkérdeztük a feleket, mi lesz a fesztiválok sorsa: azoké, amelyek most bukkanóra hajtanak, és azoké, amelyek most alakulnak. Úgy tűnik, az elválás inkább békés.
Klasszikus

Elhunyt Magyar Gábor gordonkaművész

Életének 60. évében, 2021. február 23-án súlyos betegség után elhunyt Magyar Gábor, az Opera Zenekar gordonkaművésze.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

Valóság és képzelet határán – 145 éve színpadon a Peer Gynt

A romantika és a korai modernizmus határán egyensúlyozó Peer Gynt Henrik Ibsen egyik legismertebb és legtöbbet játszott darabja. Bár a szerző a drámát már 1867-ben papírra vetette, bemutatójára egészen 1876. február 24-ig kellett várni.
Színház hír

Podcastsorozat indul a Játékszínben

A streamelt előadások után online hallgatható interjúkkal szeretné közelebb hozni a közönséghez a színészeket a Játékszín. A keddenként jelentkező PodCasting házigazdája Várnai Péter.
Színház interjú

„Úgy érzem, hogy jó helyen vagyok” – interjú Brunczlik Péterrel

Brunczlik Péter kellékesként került a József Attila Színházba, de arcát a közönség is jól ismerheti, hiszen számtalan előadásban találkozhattak már vele kisebb-nagyobb szerepben. Az indulásról és a szakmai kihívásokról is beszélgettünk. (X)
Színház hír

Ingyenes stream-előadásként láthatók a Magyar Színház jelenetíró pályázatának döntősei

A Pesti Magyar Színház 2020 novemberében jelenetíró pályázatot hirdetett, melynek témája a karantén utáni élet volt. A beérkezett 193 pályamű közül a legjobb 7 bemutatkozási lehetőséget is kap, melyet az érdeklődők a színház Facebook-oldalán és honlapján ingyenesen megtekinthetnek.
Színház ajánló

Élőben közvetíti a Miskolci Nemzeti Színház a Vadkacsát

A Miskolci Nemzeti Színház februárban indította el saját fejlesztésű stream-oldalát, ahol eddig minden héten két alkalommal várták a nézőket a képernyők elé. A színház korábbi előadásainak felvételei után, március 4-én élő közvetítésre készül, méghozzá a 2019-2020-as évad egyik legjobban várt előadását, a Vadkacsát sugározzák majd élőben.