Színház

Mohácsi János: "Nem lesz humoros"

2012.12.18. 07:00
Ajánlom
A dohány utcai seriff címen mutattak be holokauszt-túlélők visszaemlékezéseiből készített előadást a Kaposvári Egyetem diákjai Mohácsi János rendezésében, akivel az alkotófolyamatról, a téma feldolgozhatóságának nehézségéről és a Jurányi Inkubátorházról is beszélgettünk.

- Jelenleg két előadást is próbálsz, ám ezek nagyon különbözőek. Hogyan oszlik meg a figyelmed, más dolgokat kell magadból előhoznod?

- A kettő valóban ég és föld, és teljesen mást igényelnek az embertől. A dohány utcai seriffnek nagyon kötött a szövege, míg A nyaralás épp most születik meg a próbák alatt. A katonás előadás látványos produkció lesz, míg A dohány utcai végig sötétben zajlik majd.

- Azáltal, hogy sötétben játszotok, különös hangsúlyt kap a szöveg, ami ti gyűjtésetekből állt össze. Mikor kezdődött a munka?

- A bő egyórás előadás úgy jött létre, hogy évekkel ezelőtt Rusznyák Gábor kaposvári osztályának terveztünk egy beszédvizsgát. Ő rádiójátékot szeretett volna, de engem az akkor nem izgatott, és azt javasoltam, mi lenne, ha holokauszt-túlélők szövegeit mondatnánk sötétben. Ennek előzménye is volt, mert A helytartó című előadásomban szerepelt olyan rész, amikor a színészek holokauszt-visszaemlékezésekből olvastak fel, ráadásul olyan szöveget, amivel az aznapi előadás előtt még nem találkoztak. Az elképzelésem az, hogy végig sötét lesz, hogy teljesen személytelenek legyenek a hangok. Nem szeretném, ha felismerhető lenne, kik mondják a szövegeket. Ebben a pillanatban még számomra is kérdés, el lehet-e viselni ezt a koromsötétet több mint egy órán keresztül, még nem tudom, hogy fog ez esni a nézőknek. Nem egy jóízű este vár arra, aki eljön a Jurányiba ezt megnézi.

- A cím alapján könnyedebb estére asszociálhatnánk, amire van is példa az épületben, ha a Gólem Színház zsidótémát feldolgozó előadásaira gondolunk. Hol jelenik meg a humor?

- Nem lesz humoros. A vicc kicsorbul ezen a témán. Megfoghatatlan. A dohány utcai seriff maga egy vicc, és aki hallott már viccet életében, ki is tudja találni, miről szól. Vannak olyan borzalmas „tréfák" ebben a témában, amelyeket az előadásban ütköztetünk olyan visszaemlékezésekkel, amiket a résztvevők gyűjtöttek. Bánfalvi Eszter például egy kilencvennégy éves idős asszonyt interjúvolt meg, aki még soha nem mondta el a történetét egybefüggően senkinek, de vele valamiért kivételt tett. Elhangzanak majd olyan viccek, amik szorosan kötődnek az antiszemitizmus sztereotípiáihoz, de engem inkább ezeknek a szomorúsága érdekelt.

- Elképzelhető, hogy itt is előadásonként fog változni a szöveg?

- Gátlástalan vagyok ebben a kérdésben, bármikor eldobom vagy megváltoztatom az előadásaim szövegét, ha úgy érzem jónak. Itt a felkutatott történetek szövetébe nem szeretnék belenyúlni, ebből a szempontból majdnem dokumentarista lesz az előadás. Meg fogunk válni azoktól a szövegektől, amelyekről azt érezzük, hatásvadász, mert itt nem ez a cél. Kovács Márton vezetésével ez a szöveghalmaz nagyon komoly zenei támaszt kap. A zajokkal nem fogunk manipulálni, nem lesz vonatcsikorgás, se sziszegő gázhang, hanem munkatábor- és zsidódalok, illetve Márton saját szerzeményei.

- A Jurányi és a független szféra jobban kínálja az ilyen típusú előadások létrehozásának lehetőségét?

- A Jurányi feltétlen alkalmas arra, hogy itt egy hozzánk hasonló, összeverődött gárda egy ilyen előadást létre tudjon hozni. Viszonylag kevés pályázati pénzből, majdhogynem zéró költségvetésből dolgozunk, amit máshol sokkal nehezebb lenne megoldani.

- Politikus színház ez?

- Aki ezt politikai célra használja fel, az nem érdemli meg, hogy politikával foglalkozzon. Ezt nem lehet befogni vitorlába, bármely párt tenné is ezt. Arra alkalmas, hogy az arcába vágjuk azoknak, akik antiszemita kijelentéseket hajszolnak, illetve nekem az lenne fontos, hogy a fiatalok találkozzanak ezzel a jelenséggel.

- A játszók is mind a fiatalabb korosztály képviselői. Tőlük érkezett az igény a közös munkára?

- Úgy történt, hogy a kaposvári beszédvizsga valamiért hamvába halt, és később a diákok kerestek meg a kérdéssel, használhatják-e a szöveget, amire én igent mondtam, és azt is felajánlottam, hogy segítek nekik. Később becsatlakozott még Bánfalvi Eszter, Takács Nóra Dia és Némedi Árpád is. Velük csináltam meg, az ő szájukból hangoznak el az idős emberek visszaemlékezései. Nem az volt a cél, hogy naturálisan mint egy szinkronszínész mondjuk vissza. Sokkal absztraktabb, nem kötődik nemhez és életkorhoz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház premier

2039-ben sem lesz könnyebb az élet

Négy generáció különös sorsát bemutató, kortárs családdráma kerül színpadra a Hatszín Teátrumban, tele bűnökkel, pokollá vált házasságokkal és egy elhallgatott örökséggel. A Majd, ha az eső eláll című előadás premierjét augusztus 10-én tartják.
Színház interjú

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Színház lázár kati

Lázár Katinak ítélték a színikritikusok az idei életműdíjat

A Színházi Kritikusok Céhe nyolcadik alkalommal ismer el életműdíjjal a színházművészet bármely területén kiemelkedőt alkotó, 65 év feletti művészt.
Színház Radioaktív

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Színház interjú

Gyerekek tragédiája – valóságos túszdráma, színházi köntösben

2004-ben a beszláni I. számú iskolát terroristák rohanták le, ezernél is több embert ejtve túszul. A holland Carly Wijs Mi és Ők című kamaradarabja ezen elbeszélhetetlen napok emlékéről szól.