Színház

Mohácsi János: "Nem lesz humoros"

2012.12.18. 07:00
Ajánlom
A dohány utcai seriff címen mutattak be holokauszt-túlélők visszaemlékezéseiből készített előadást a Kaposvári Egyetem diákjai Mohácsi János rendezésében, akivel az alkotófolyamatról, a téma feldolgozhatóságának nehézségéről és a Jurányi Inkubátorházról is beszélgettünk.

- Jelenleg két előadást is próbálsz, ám ezek nagyon különbözőek. Hogyan oszlik meg a figyelmed, más dolgokat kell magadból előhoznod?

- A kettő valóban ég és föld, és teljesen mást igényelnek az embertől. A dohány utcai seriffnek nagyon kötött a szövege, míg A nyaralás épp most születik meg a próbák alatt. A katonás előadás látványos produkció lesz, míg A dohány utcai végig sötétben zajlik majd.

- Azáltal, hogy sötétben játszotok, különös hangsúlyt kap a szöveg, ami ti gyűjtésetekből állt össze. Mikor kezdődött a munka?

- A bő egyórás előadás úgy jött létre, hogy évekkel ezelőtt Rusznyák Gábor kaposvári osztályának terveztünk egy beszédvizsgát. Ő rádiójátékot szeretett volna, de engem az akkor nem izgatott, és azt javasoltam, mi lenne, ha holokauszt-túlélők szövegeit mondatnánk sötétben. Ennek előzménye is volt, mert A helytartó című előadásomban szerepelt olyan rész, amikor a színészek holokauszt-visszaemlékezésekből olvastak fel, ráadásul olyan szöveget, amivel az aznapi előadás előtt még nem találkoztak. Az elképzelésem az, hogy végig sötét lesz, hogy teljesen személytelenek legyenek a hangok. Nem szeretném, ha felismerhető lenne, kik mondják a szövegeket. Ebben a pillanatban még számomra is kérdés, el lehet-e viselni ezt a koromsötétet több mint egy órán keresztül, még nem tudom, hogy fog ez esni a nézőknek. Nem egy jóízű este vár arra, aki eljön a Jurányiba ezt megnézi.

- A cím alapján könnyedebb estére asszociálhatnánk, amire van is példa az épületben, ha a Gólem Színház zsidótémát feldolgozó előadásaira gondolunk. Hol jelenik meg a humor?

- Nem lesz humoros. A vicc kicsorbul ezen a témán. Megfoghatatlan. A dohány utcai seriff maga egy vicc, és aki hallott már viccet életében, ki is tudja találni, miről szól. Vannak olyan borzalmas „tréfák" ebben a témában, amelyeket az előadásban ütköztetünk olyan visszaemlékezésekkel, amiket a résztvevők gyűjtöttek. Bánfalvi Eszter például egy kilencvennégy éves idős asszonyt interjúvolt meg, aki még soha nem mondta el a történetét egybefüggően senkinek, de vele valamiért kivételt tett. Elhangzanak majd olyan viccek, amik szorosan kötődnek az antiszemitizmus sztereotípiáihoz, de engem inkább ezeknek a szomorúsága érdekelt.

- Elképzelhető, hogy itt is előadásonként fog változni a szöveg?

- Gátlástalan vagyok ebben a kérdésben, bármikor eldobom vagy megváltoztatom az előadásaim szövegét, ha úgy érzem jónak. Itt a felkutatott történetek szövetébe nem szeretnék belenyúlni, ebből a szempontból majdnem dokumentarista lesz az előadás. Meg fogunk válni azoktól a szövegektől, amelyekről azt érezzük, hatásvadász, mert itt nem ez a cél. Kovács Márton vezetésével ez a szöveghalmaz nagyon komoly zenei támaszt kap. A zajokkal nem fogunk manipulálni, nem lesz vonatcsikorgás, se sziszegő gázhang, hanem munkatábor- és zsidódalok, illetve Márton saját szerzeményei.

- A Jurányi és a független szféra jobban kínálja az ilyen típusú előadások létrehozásának lehetőségét?

- A Jurányi feltétlen alkalmas arra, hogy itt egy hozzánk hasonló, összeverődött gárda egy ilyen előadást létre tudjon hozni. Viszonylag kevés pályázati pénzből, majdhogynem zéró költségvetésből dolgozunk, amit máshol sokkal nehezebb lenne megoldani.

- Politikus színház ez?

- Aki ezt politikai célra használja fel, az nem érdemli meg, hogy politikával foglalkozzon. Ezt nem lehet befogni vitorlába, bármely párt tenné is ezt. Arra alkalmas, hogy az arcába vágjuk azoknak, akik antiszemita kijelentéseket hajszolnak, illetve nekem az lenne fontos, hogy a fiatalok találkozzanak ezzel a jelenséggel.

- A játszók is mind a fiatalabb korosztály képviselői. Tőlük érkezett az igény a közös munkára?

- Úgy történt, hogy a kaposvári beszédvizsga valamiért hamvába halt, és később a diákok kerestek meg a kérdéssel, használhatják-e a szöveget, amire én igent mondtam, és azt is felajánlottam, hogy segítek nekik. Később becsatlakozott még Bánfalvi Eszter, Takács Nóra Dia és Némedi Árpád is. Velük csináltam meg, az ő szájukból hangoznak el az idős emberek visszaemlékezései. Nem az volt a cél, hogy naturálisan mint egy szinkronszínész mondjuk vissza. Sokkal absztraktabb, nem kötődik nemhez és életkorhoz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Jazz/World

Így szól A rózsaszín párduc jazz-fusion változatban

A Fidelión mutatkozik be az Antal Gábor Trió stúdió session sorozatának harmadik, befejező része. Két saját szerzemény után ezúttal Henry Mancini híres filmzenéjéből készült feldolgozással jelentkeznek.
Klasszikus

Együttműködésről döntött a Filharmónia Magyarország és a Fesztiválzenekar

Az elmúlt öt évben több mint egymillió ember hallhatta a Filharmónia Magyarország rendezvényeit országszerte. A koncertszervező cég most együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Fesztiválzenekarral.
Zenés színház

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.
Klasszikus

Tetszett a Ruben Brandt? Ezeket a klasszikus zenéket hallhatod benne

Milorad Krstić animációs filmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő az idei tél egyik legsikeresebb mozija, amelyben számos utalás történik a nyugati kultúra ikonikus alkotásaira. De milyen zenék hallhatók benne?

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A robot is társra vágyik – A baba a Karinthy színpadán

Egy férfi és egy robotlány különleges kapcsolatát meséli el a Karinthy Színház legújabb bemutatója, A baba. A női főszerepet Földes Eszter alakítja, partnere az előadást rendező Szabó P. Szilveszter, akit a technikai fejlődésről vallott véleményéről is kérdeztünk.
Színház ajánló

Premier az Átriumban – 12 dühös ember

Tizenkét embernek kell döntenie egy ember sorsáról: bűnös vagy nem bűnös. De hogyan találhatja meg a közös nevezőt egy teljesen különböző emberekből álló társaság, akik még a szavak jelentésében sem tudnak megegyezni egymással? Kiderül Császi Ádám rendezéséből, amelynek bemutatóját december 20-án tartják az Átriumban.
Színház ajánló

És a nagy nap… - Premier után a Vesztegzár kulisszatitkairól

A József Attila Színház kulisszajáró sorozata nem lenne teljes, ha a Vesztegzár a Grand Hotel bemutatója alkalmából nem térnénk ki az utolsó napok izgalmaira, azaz a főpróbára és a premierre.
Színház interjú

Szabó Gabi újra Budapesten játszik

A Naplemente előtt - Gerhart Hauptmann jutalomjátéka a József Attila Színház soron következő bemutatója. Paula szerepében Szabó Gabi debütál a teátrum színpadán.
Színház interjú

„Semmiben nem tudunk szót érteni egymással”- interjú Debreczeny Csabával

Reginald Rose 12 dühös ember című darabját mutatja be az Átrium december 20-án, Császi Ádám rendezésében. A bírósági tandráma a lélektani realizmust ötvözi a krimi feszültségével, Debreczeny Csabával, a Négyes esküdt alakítójával beszélgettünk.