Színház

Molnár Piroska: „A színházak nem köthetnek ki végleg az online térben”

Művészi szabadság
2020.03.30. 14:40
Ajánlom
A Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze azt mondja, hogy most is minden nap körbetelefonálják egymást Pogány Judittal és Csomós Marival, ki hogy van. Bizakodnak. Molnár Piroska arról is beszél, hogy ez a rendkívüli helyzet komoly lelki és szellemi erőpróba is, egy mentális maraton, ezért óvatosan kell bánnunk az energiáinkkal. Ő türelmes, de azért már nagyon hiányoznak neki a kollégák.

Legendásan fegyelmezett, tudom színháziaktól.

Azt mondja?

Pogány Judit mesélte, hogy ön mindent pontosan megtervez előre, egy percet sem késik soha.

Jelenleg csak a lakásom különböző pontjairól tudnék elkésni. De tréfán túl: manapság leginkább azzal foglalkozom, hogy jó erősen rugdosom belül a színésznőt, ne szunnyadjon, ne dőljön hátra. Minden egyes nap megmozgatom magamban a színházat.

Játszik fejben?

Valami olyasmi. Hajnalonként már fenn vagyok, még csak szűrt fények vannak, résnyire nyitva a szemem, és mondani kezdem magamban valamely szerepemet a hosszabbak közül. Jólesik a fejemnek, a lelkemnek a játék. Közben arra is gondolok, a színésznek mégiscsak ép ésszel és ép lélekkel kell készen állnia, ha a függöny újra fölmegy, hiszen egyszer biztosan vége lesz ennek az egésznek, a közönség jönni fog, nekünk meg ott kell folytatnunk, ahol abbahagytuk.

Nálam az önfegyelem a saját terápiám. A szövetségesem. Átlendít a nehézségeken.

Segít ezekben a napokban is?

Persze. Most még felelősebbek vagyunk a magunk életéért, s még felelősebbek a másikért is. Ez kötelességünk. Egyébként Gábor Miklós fogalmazta meg egyszer a fegyelmezettség színházi lényegét. Nyári szabadtéri előadást próbáltunk, és valaki a társulatból rettentően komisz volt, fékezhetetlen, ami Gábor Miklósnak kicsit sem tetszett. Kértük, bocsásson meg a kollégának, az illető csupán óvatlan volt, mire Gábor Miklós felcsattant: „Emberek, de hát a színház katonaság!” Betartom a szabályokat, komolyan veszem a veszélyt, nem járok ki sehova. Néha lemegyek a társasház udvarára levegőzni, vagy kiülök az erkélyre. Van egy csodálatos házvezetőnőm, egy emelettel alattam lakik az édesanyjával, mindketten jóval fiatalabbak nálam, és mindent elintéznek nekem, mindennel ellátnak. Elfoglalom magam. Nem félek, nincs is időm félni. Egyik nap valaki a drága Hegedűs Géza bácsit, a zseniális irodalomtörténészt idézte a Facebookon: „Hölgyeim és uraim, a halálfélelmet is meg lehet unni.” Ő tapasztalatból beszélt, haláltáborból szabadult 1945 májusában. Tanított minket a főiskolán, imádtuk őt, egy életre feltöltötte a fejünket kultúrtörténettel, ma is hallom azt az édesen raccsoló hangját.

_E_L6648_GEx-101716.jpg

Molnár Piroska (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Rózsavölgyi Szalon)

Mit gondol, rá lehet unni az online életre is?

Biztosan. Kétségtelen, jelenleg mindenki otthon ül, és a technológia jelenti számunkra az ablakot a világ felé. Én rákapcsolódok a YouTube-ra, épp Hitchcock-sorozatot nézek, úgy látszik, nem elég nekem a borzongató valóságunk. Online létre rendezkedtem be magam is.

Viszont a színházak nem köthetnek ki végleg az online térben, akkor megszűnnek színháznak lenni.

A színház élő kapcsolatokat jelent, nem virtuális üzeneteket. Rendszeresen beszélek telefonon a tanítványaimmal, a fiatalok megőrülnek színház nélkül, megértem őket, az ő korukban én is megbolondultam távol a színpadtól. Próbálom tartani bennük a lelket, hogy zárt ajtók mögött is meg kell maradnunk nyitottnak. Ugyanakkor ez nagyon komoly lelki és szellemi erőpróba is. A színészek felolvasnak, videókat készítenek, posztolnak a Facebookon, csakhogy a kényszerszünet hosszan fog tartani, ez egy mentális maraton, óvatosan kell bánnunk az energiáinkkal, belső tartalékainkkal. És mivel senki sem látja a végét, itt csak egymást ösztönözhetjük, hogy előbb-utóbb véget ér.

Pár napja beszélgettem Udvaros Dorottyával, aki azt mondta, elég nehezen éli meg, hogy a napi rutinja felborult, egy hosszú és ismeretlen időzónába került, és ebben a szürreális helyzetben megbillent az egyensúlya.

Ez a színész biológiája…

Hogy érti?

Vélhetően másoknak sem egyszerű, hogy a világban az eligazodási pontok hirtelen megszűntek. De a színész talán még speciálisabb helyzetben van. A szervezetünk is a színházra állt rá, a délelőtti próbákra, a délutáni esetleges pihenésekre, más munkákra, az este 7 és 10 óra közötti teljes odaadásra. Mindent a színházi folyamatokhoz igazítunk, az evést, a mozgást, bármit, én még a gyógyszerszedést is, vagy azt, hogy mikor csöppentek a szemembe a glaukómámra.

Nálunk a színészet az maga az életritmus.

Ez borult föl, csak mennek a percek, lüktetnek, és a színésznek – noha ezzel más is így lehet – vigyáznia kell, nehogy belekerüljön egy sodrásba, mert őrá kiváltképp szükség lesz, amikor a világ visszatalál oda, hogy újból élettel teljen meg. Vágyni fognak az emberek az élő együttlétekre, és ehhez rögtön ott leszünk nekik mi, színészek. Alig várom, hogy kinyissanak a színházak, hogy csatasorba állhassak.

_E_L4287_kicsi-101715.jpg

Jordán Tamás és Molnár Piroska a Rózsavölgyi Szalon Kései Találkozás című előadásában (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Rózsavölgyi Szalon)

Van egy esti rítusa, nem titok, beszélt róla korábban. Minden előadás után körbetelefonálják egymást hárman Pogány Judittal és Csomós Marival. Most sem hagynak ki napokat?

Nem. Sőt, napjában többször is felhívjuk egymást. Bizakodunk, hogy majd felenged a világ, hamarosan el fog múlni ez az időszak is, és talán fontosabb tudással jövünk ki belőle, hogyan figyeljünk okosabban magunkra és a környezetünkre, s elfelejtünk minden rosszat.

Jól vannak ők is?

Szerencsére igen. Nekik is hiányzik a színház. Nekem is mindenki, a büfés, a portás, a színészek, az ügyelő, a nézők. Ami igazán megható számomra, hogy folyamatosan hívnak kollégák, olyanok is, akikkel nincs rendszeres kapcsolatom, és kérdezik, „Piroska, nincs-e szükséged valamire”. Nem tudok mindenkit felsorolni, de a napokban beszéltem Alföldi Robival, Feke Palival, Csonka Bandival, Nacsa Olivérrel. Ez a közös lelki megroppanás szinte felemelteti az emberrel a telefont, hogy rákérdezzen a másikra. A művésztársadalom most összetart, és ez nagyon jó. Hitet és erőt adunk egymásnak. A vírus nélküli életünkben is jó lenne az együttműködés. A szeretetet írjuk föl receptre. Lőjük föl a felhőbe a vényt, és ezt váltsuk ki a jövőben.

A sorozat többi része ide kattintva érhető el!

Fejléckép: Molnár Piroska (fotó: Gordon Eszter / Rózsavölgyi Szalon)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kihirdették a 2021-es Artisjus-díjazottak névsorát

Könnyű- és komolyzenei alkotókat díjazott idén is az Artisjus. Fábri Pétert zenei munkásságáért életműdíjjal tüntették ki, az év zeneszerzője a világhírű dobos Borlai Gergő lett, míg a tragikusan fiatalon elhunyt Siklósi Örs előtt, posztumusz Junior Artisjus-díjjal tisztelegtek.
Színház

Étel só nélkül, élet színház nélkül – Interjú Barnák Lászlóval, a szegedi teátrum főigazgatójával

Izgalmas produkciókkal készül megünnepelni 90 éves jubileumát a Szegedi Szabadtéri Játékok. Van is ok az örömre, hiszen szép lassan újraindul a kulturális élet. Ám az óvatosságnak is helye van, ugyanúgy, mint a reménynek. Barnák Lászlóval, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatójával a művészetbe vetett hit jegyében, a pandémia árnyékában, a színházi világon jóval túlmutató kérdésekről is beszélgettünk.
Plusz

Pentaton Hangstúdió – egy tiszta hang a belváros szívében

2021-ben új szolgáltatással bővült az ország legnagyobb múltra visszatekintő privát művészügynöksége, a Pentaton Művész- és Koncertügynökség portfóliója: megnyílt az újonnan kialakított Pentaton Hangstúdió.
Jazz/World

„Élvezem, hogy mennyi mindent nem tudok” – Interjú Fábri Péterrel, az Artisjus életműdíjasával

Az Artisjus könnyűzenei alkotói életműdíját idén Fábri Péter író, költő, dalszövegíró, műfordító kapta. Az elismerés okán beszélgetve felidéztük, hogyan inspirálták őt barátok, szerelmek, dalok és formák. Megtudtuk, miért nem ír már több verseskötetet és az is kiderült, miként vált boldogtalan költőből boldog dalszövegíróvá.
Klasszikus

Bartók-kotta, Wagner-album, akár egy órán belül! – Házhoz jön a Rózsavölgyi kínálata

Mostantól még kényelmesebben juthatunk hozzá a Rózsavölgyi Zenemű- és Könyvesboltban fellelhető zenei kiadványokhoz és sikerkönyvekhez, ugyanis a Wolt futárai szállítják azokat házhoz, akár a rendeléstől számított egy órán belül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Étel só nélkül, élet színház nélkül – Interjú Barnák Lászlóval, a szegedi teátrum főigazgatójával

Izgalmas produkciókkal készül megünnepelni 90 éves jubileumát a Szegedi Szabadtéri Játékok. Van is ok az örömre, hiszen szép lassan újraindul a kulturális élet. Ám az óvatosságnak is helye van, ugyanúgy, mint a reménynek. Barnák Lászlóval, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatójával a művészetbe vetett hit jegyében, a pandémia árnyékában, a színházi világon jóval túlmutató kérdésekről is beszélgettünk.
Színház életműdíj

A belső ember öltöztetője – Szakács Györgyi a Színházi Kritikusok Céhének életműdíjasa

A céh tagjai titkos szavazással ítélték oda az életműdíjat a Kossuth- és Jászai Mari-díjas jelmeztervezőnek, csaknem félszáz mozi és tévéfilm, valamint félezer színházi bemutató ruháinak megálmodójának.
Színház hír

Izgalmas előadásokat ígér a Városmajori Színházi Szemle

Hat előadás kapott helyet a Városmajori Színházi Szemle versenyprogramjában. A könnyed, de minőségi szórakozást ígérő produkciók augusztus 25. és szeptember 9. között mutatkoznak be a Városmajori Szabadtéri Színpadon.
Színház ajánló

Kulka Jánossal látható online A nép ellensége

A Katona József Színház 2013-ban bemutatott Ibsen-darabját Zsámbéki Gábor rendezte, az előadás felvétele megtekinthető május 6. 19 órától május 8. 23 óráig az eszinhaz.hu-n.
Színház hír

Ismét megtörték a csendet - folytatódott a Fame-casting a Vörösmarty Színházban

Vasárnap 21 kiválasztott részvételével folytatódott a Vörösmarty Színház Fame-castingja. A válogatóhoz ezúttal a Fehérvár Tv stábja is csatlakozott, május 8-án ugyanis egy egyórás műsorban lehet majd visszanézni a versenyzőket.