Színház

Molnár Piroska: „A színházak nem köthetnek ki végleg az online térben”

Művészi szabadság
2020.03.30. 14:40
Ajánlom
A Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze azt mondja, hogy most is minden nap körbetelefonálják egymást Pogány Judittal és Csomós Marival, ki hogy van. Bizakodnak. Molnár Piroska arról is beszél, hogy ez a rendkívüli helyzet komoly lelki és szellemi erőpróba is, egy mentális maraton, ezért óvatosan kell bánnunk az energiáinkkal. Ő türelmes, de azért már nagyon hiányoznak neki a kollégák.

Legendásan fegyelmezett, tudom színháziaktól.

Azt mondja?

Pogány Judit mesélte, hogy ön mindent pontosan megtervez előre, egy percet sem késik soha.

Jelenleg csak a lakásom különböző pontjairól tudnék elkésni. De tréfán túl: manapság leginkább azzal foglalkozom, hogy jó erősen rugdosom belül a színésznőt, ne szunnyadjon, ne dőljön hátra. Minden egyes nap megmozgatom magamban a színházat.

Játszik fejben?

Valami olyasmi. Hajnalonként már fenn vagyok, még csak szűrt fények vannak, résnyire nyitva a szemem, és mondani kezdem magamban valamely szerepemet a hosszabbak közül. Jólesik a fejemnek, a lelkemnek a játék. Közben arra is gondolok, a színésznek mégiscsak ép ésszel és ép lélekkel kell készen állnia, ha a függöny újra fölmegy, hiszen egyszer biztosan vége lesz ennek az egésznek, a közönség jönni fog, nekünk meg ott kell folytatnunk, ahol abbahagytuk.

Nálam az önfegyelem a saját terápiám. A szövetségesem. Átlendít a nehézségeken.

Segít ezekben a napokban is?

Persze. Most még felelősebbek vagyunk a magunk életéért, s még felelősebbek a másikért is. Ez kötelességünk. Egyébként Gábor Miklós fogalmazta meg egyszer a fegyelmezettség színházi lényegét. Nyári szabadtéri előadást próbáltunk, és valaki a társulatból rettentően komisz volt, fékezhetetlen, ami Gábor Miklósnak kicsit sem tetszett. Kértük, bocsásson meg a kollégának, az illető csupán óvatlan volt, mire Gábor Miklós felcsattant: „Emberek, de hát a színház katonaság!” Betartom a szabályokat, komolyan veszem a veszélyt, nem járok ki sehova. Néha lemegyek a társasház udvarára levegőzni, vagy kiülök az erkélyre. Van egy csodálatos házvezetőnőm, egy emelettel alattam lakik az édesanyjával, mindketten jóval fiatalabbak nálam, és mindent elintéznek nekem, mindennel ellátnak. Elfoglalom magam. Nem félek, nincs is időm félni. Egyik nap valaki a drága Hegedűs Géza bácsit, a zseniális irodalomtörténészt idézte a Facebookon: „Hölgyeim és uraim, a halálfélelmet is meg lehet unni.” Ő tapasztalatból beszélt, haláltáborból szabadult 1945 májusában. Tanított minket a főiskolán, imádtuk őt, egy életre feltöltötte a fejünket kultúrtörténettel, ma is hallom azt az édesen raccsoló hangját.

_E_L6648_GEx-101716.jpg

Molnár Piroska (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Rózsavölgyi Szalon)

Mit gondol, rá lehet unni az online életre is?

Biztosan. Kétségtelen, jelenleg mindenki otthon ül, és a technológia jelenti számunkra az ablakot a világ felé. Én rákapcsolódok a YouTube-ra, épp Hitchcock-sorozatot nézek, úgy látszik, nem elég nekem a borzongató valóságunk. Online létre rendezkedtem be magam is.

Viszont a színházak nem köthetnek ki végleg az online térben, akkor megszűnnek színháznak lenni.

A színház élő kapcsolatokat jelent, nem virtuális üzeneteket. Rendszeresen beszélek telefonon a tanítványaimmal, a fiatalok megőrülnek színház nélkül, megértem őket, az ő korukban én is megbolondultam távol a színpadtól. Próbálom tartani bennük a lelket, hogy zárt ajtók mögött is meg kell maradnunk nyitottnak. Ugyanakkor ez nagyon komoly lelki és szellemi erőpróba is. A színészek felolvasnak, videókat készítenek, posztolnak a Facebookon, csakhogy a kényszerszünet hosszan fog tartani, ez egy mentális maraton, óvatosan kell bánnunk az energiáinkkal, belső tartalékainkkal. És mivel senki sem látja a végét, itt csak egymást ösztönözhetjük, hogy előbb-utóbb véget ér.

Pár napja beszélgettem Udvaros Dorottyával, aki azt mondta, elég nehezen éli meg, hogy a napi rutinja felborult, egy hosszú és ismeretlen időzónába került, és ebben a szürreális helyzetben megbillent az egyensúlya.

Ez a színész biológiája…

Hogy érti?

Vélhetően másoknak sem egyszerű, hogy a világban az eligazodási pontok hirtelen megszűntek. De a színész talán még speciálisabb helyzetben van. A szervezetünk is a színházra állt rá, a délelőtti próbákra, a délutáni esetleges pihenésekre, más munkákra, az este 7 és 10 óra közötti teljes odaadásra. Mindent a színházi folyamatokhoz igazítunk, az evést, a mozgást, bármit, én még a gyógyszerszedést is, vagy azt, hogy mikor csöppentek a szemembe a glaukómámra.

Nálunk a színészet az maga az életritmus.

Ez borult föl, csak mennek a percek, lüktetnek, és a színésznek – noha ezzel más is így lehet – vigyáznia kell, nehogy belekerüljön egy sodrásba, mert őrá kiváltképp szükség lesz, amikor a világ visszatalál oda, hogy újból élettel teljen meg. Vágyni fognak az emberek az élő együttlétekre, és ehhez rögtön ott leszünk nekik mi, színészek. Alig várom, hogy kinyissanak a színházak, hogy csatasorba állhassak.

_E_L4287_kicsi-101715.jpg

Jordán Tamás és Molnár Piroska a Rózsavölgyi Szalon Kései Találkozás című előadásában (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Rózsavölgyi Szalon)

Van egy esti rítusa, nem titok, beszélt róla korábban. Minden előadás után körbetelefonálják egymást hárman Pogány Judittal és Csomós Marival. Most sem hagynak ki napokat?

Nem. Sőt, napjában többször is felhívjuk egymást. Bizakodunk, hogy majd felenged a világ, hamarosan el fog múlni ez az időszak is, és talán fontosabb tudással jövünk ki belőle, hogyan figyeljünk okosabban magunkra és a környezetünkre, s elfelejtünk minden rosszat.

Jól vannak ők is?

Szerencsére igen. Nekik is hiányzik a színház. Nekem is mindenki, a büfés, a portás, a színészek, az ügyelő, a nézők. Ami igazán megható számomra, hogy folyamatosan hívnak kollégák, olyanok is, akikkel nincs rendszeres kapcsolatom, és kérdezik, „Piroska, nincs-e szükséged valamire”. Nem tudok mindenkit felsorolni, de a napokban beszéltem Alföldi Robival, Feke Palival, Csonka Bandival, Nacsa Olivérrel. Ez a közös lelki megroppanás szinte felemelteti az emberrel a telefont, hogy rákérdezzen a másikra. A művésztársadalom most összetart, és ez nagyon jó. Hitet és erőt adunk egymásnak. A vírus nélküli életünkben is jó lenne az együttműködés. A szeretetet írjuk föl receptre. Lőjük föl a felhőbe a vényt, és ezt váltsuk ki a jövőben.

A sorozat többi része ide kattintva érhető el!

Fejléckép: Molnár Piroska (fotó: Gordon Eszter / Rózsavölgyi Szalon)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Vizuál

Pasifilm, háromgenerációnyi pasiüggyel – interjú Breier Ádámmal

Krasznahorkai Lászlóról és Havannában élő magyarokról forgatott dokumentumfilmet, jelenleg pedig Lefkovicsék gyászolnak címmel készíti első nagyjátékfilmjét. Breier Ádám rendezővel többek közt a forgatókönyvírás nehézségeiről, kubai tanulmányairól, a zsidó kultúra megfoghatatlanságáról, a kritikáktól való félelemről beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Ahol a múlt és jelen randevúzik – kortárs táncelőadással kezdi évadát a Bethlen Téri Színház

Mádi László koreográfiájával, az Audibles című táncdrámával indítja az őszi szezont a Bethlen Téri Színház, amely a régi előadások mellett formabontó új produkciókkal is kedveskedik a közönségnek.
Színház hír

„Nem a csönd, a némaság jelzi a díj függetlenségét” – újabb reakciók Vilmányi Benett visszautasított elismerése kapcsán

A korábbi Junior Prima díjasok közleménye után Tompa Andrea, Gábor György és Kovács Bálint is közzétette gondolatait a véleményszabadságról, a díjak függetlenségéről és a színészszakma összefogásáról.
Színház hír

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház kritika

A párkereső kukucskálás művészete – Kritika a Szerelem című előadásról

Különböző színházi világokból érkező impulzusok találkoznak a dunaújvárosi Bartók Színház és a Szabadkai Népszínház Magyar Társulata közös produkciójában. Barta Lajos Szerelem című darabjának szeptember 23-án tartott bemutatójáról Gabnai Katalin színikritikus írta le gondolatait közösségi oldalán. A megjelent írást a szerző engedélyével közöljük.
Színház hír

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.