A fesztivál nyitóelőadása a Szigligeti Társulat zenés vígjátéka, a Csinibaba lesz május 13-án, amelyet a társulat művészeti vezetője, Novák Eszter állít nagyszínpadra. A szöveg az azonos című film alapján íródott. Az éppen hatvan éve, 1962-ben játszódó történet, a lázas készülődés a tehetségkutató versenyre, abban a reményben, hogy a győztes eljuthat Helsinkibe, a felcsendülő örökzöld dallamok közösségi élményt, családi programot ígérnek.
Móricz Zsigmond Árvácska című regényéből hozott létre azonos című előadást a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem másodéves magiszteri bábszínész osztálya, amelyet május 14-én délután mutatnak be a váradi közönségnek az Árkádia Színpadon. „Az Árvácskát hosszú időkön keresztül egy szociografikus, helyenként naturalista műnek értelmezték. Valójában nem az: egy költői szerkezettel megírt műről van szó. A színházi adaptációban ezt a részét erősítjük fel, és nem a regény cselekményét állítjuk színpadra. A stilizáltság, a báb használata több asszociációt enged meg a nézőnek, közelebb viszi a lényeghez. Fontosnak tartom olyan figurák életéről beszélni, akikről amúgy nem szólnak előadások.
Ezek az emberek áldozatai, nem főszereplői saját történetüknek
– mondja Vidovszky György rendező az előadásról.
Florian Zeller A fiú című előadását román nyelven játssza a Regina Maria Színház Iosif Vulcan Társulata szintén 14-én este a Transilvania Színpadon. A fiú családi dráma, amelynek központi szereplője Nicolas, a problémás kamasz. Otthoni körülményei nem a legszerencsésebbek: szülei elváltak, apja új családot alapított, a szülők felváltva próbálnak segíteni a fiúnak túllépni a válságon. Amikor az anya feje fölött összecsapnak a hullámok, az apa veszi át a stafétát. Azonban
a tehetetlenség és a szeretet, a lázadás és a bűntudat, a traumák és félelmek között vergődő fiún eluralkodó érzelmi káoszt nehezebb helyrehozni, mint gondolták.
A kétségbeejtő helyzetben a kamasz olyan döntéseket hoz, amelyek mindenkire nézve váratlan következményekkel járnak.
Patrick Süskind: A nagybőgő című szövegéből Klem Viktor rendezett és játszik monodrámát a Transilvania Színpadon május 15-én délután. A nagybőgő közvetlen beszélgetés a zenész és a néző között. A nagybőgős őszintén vall az életéről, szerelméről, a zenéhez, társadalomhoz fűződő viszonyáról, gyengeségeiről, vagy éppen játszik a hangszerén.
A Hegedűs a háztetőn című musicallel érkezik a HolnapUtán Fesztiválra a Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulata május 15-én este. „Nehéz megragadni, miben áll a Hegedűs a háztetőn világsikerének titka. Egy keserédes musicalé, amely épp annyira szól a túlélésről, mint a veszteségekről, amelyek árán ez megvalósítható.
De szól a hagyomány megtartó erejéről, ahogy arról is, hogy az általános emberi értékek olyan ős-erők, amelyek még ezzel is dacolni képesek.
– áll az előadás leírásában.
A Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata Molnár Ferenc A doktor úr című zenés vígjátékával érkezik Nagyváradra május 16-án. A szöveg a szerző fiatalkori, első színpadi műve, ám páratlan drámatechnikája, fordulatos szerkesztése és ironikusan elrajzolt vígjátéki karakterei már ebben is megtalálhatók. Dr. Sárkány, a jónevű, sikeres ügyvéd és Puzsér, a szimpatikus betörő a társadalom két végletét képviselik, ám szinte szimbiózisban élnek: az ügyvéd húzza ki folyton a bajból védencét, miközben saját hírét elsősorban a Puzsér védelmében bevetett ügyvédi bravúrjainak köszönheti. Amikor egy napra szerepet cserélnek, fejre áll körülöttük a világ.
Boris Vian Birodalomépítők, avagy A Schmürz című drámája alapján született a Szigligeti Színház Nagyvárad Táncegyüttesének A Schmürz című fizikai színházi előadása, amelyet május 17-én délután tekinthet meg a váradi közönség. „Az alkotói folyamatban számomra inkább egy pillért jelentett a drámai szöveg, ez adta meg az előadás alapszerkezetét, többek között a figurák jellemfejlődésével kapcsolatban, ám ezek mellett arra törekedtem, hogy az előadás atmoszférájában és tematikájában a saját vízióim fogalmazódjanak meg.
A fizikai színház univerzalitásából adódóan egy picit újraértelmeztük a Vian által megfogalmazottakat
– mondta el az előadásról Györfi Csaba rendező-koreográfus.
Akusztikus koncerttel érkezik a Szigligeti Színház nagytermébe a Carson Coma rockzenekar, amely olykor a torzított gitárok helyett az akusztikus gitárokat, a dobfelszerelés helyett pedig a tamburint választják, és
kisebb csoportokba tömörülve indulnak el játszani.
Az elmúlt öt évben kiadtak három nagylemezt és végig koncertezték az országot, olykor még határon túlra is merészkedtek. Így lesz ez május 17-én este is.
Kárpáti Péter Én, a féreg című szövegét Kovács D. Dániel rendező vitte színpadra a Szigligeti Társulattal. Franz Kafka Az átváltozás című elbeszélése nyomán íródott „Kafka-kabaré” nem egyszerű színpadi adaptáció: Kárpáti írói világlátása és eszközei – sajátos humora, a valóság szürreális elemeinek felnagyítása – találkozik Kafka sötét, groteszk, de nevettető világával. Ebből a találkozásból egy formailag meglepő, a kabaré élességével fogalmazó színpadi történet bontakozik ki. Egy biztos, a történet itt is úgy kezdődik, mint Kafka világhírű elbeszélésében: Gregor (Samsa) egy napon arra ébredt, hogy féreggé változott. Az előadást a Transilvania Színpadon játssza a társulat május 18-án.
A 11. HolnapUtán Fesztivál közösségi oldala itt található.
Fejléckép: Az Én, a féreg előadás egyik jelenete (forrás: HolnapUtán Fesztivál)