Színház

„Most a túlélés a legfontosabb” – Beszélgetés Orlai Tiborral

2022.11.11. 14:40
Ajánlom
Az előadó-művészeti szférában kirajzolódó válságok, és az azokra adott válaszok álltak az Art is Business és a Magyar Public Relations Szövetség szervezésében november 9-én megtartott kerekasztal-beszélgetés fókuszában. Orlai Tibor, az Orlai Produkciós Iroda vezetője szerint elhúzódó válsághelyzettel kell számolnunk, amelyben a kultúra egészének a sorsa kérdőjeleződik meg. Az eseményt követően a Fideliónak adott interjúban arról beszélt, fel kell tudni ismerni a közönség aktuális igényeit és alkalmazkodni kell azokhoz.

Az Art is Business kerekasztal-beszélgetésén úgy fogalmaztál, ma a színházi előadások terén nagyobb a kínálat, mint a kereslet. Sokáig folyamatosan növekedett az egy estére jutó előadások száma, és úgy látszott, megvan ezek iránt a kellő érdeklődés. Most mégis elveszítették volna a színházak a közönségbázisuk egy részét?

Eltolódott a hangsúly a színházról, a járvány, a gazdasági válság, az egzisztenciális kérdések, a háború, a politikai helyzet nagyobb mértékben foglalkoztatja ma az embereket, így a közbeszédben is másfelé terelődött a figyelem. A tévében és az online felületeken is kevesebb szó esik színházi előadásokról vagy magáról a kultúráról, mint korábban, emiatt is szűkül a közönségbázisunk. Ehhez jött még a Covid, ami bezárta a színházba járókat az otthonaikba. Elszoktak tőle, és más szórakozási formákat találtak maguknak, például sokkal népszerűbbé váltak az online streaming oldalak, mint a Netflix vagy az HBO. Van egy jelentős közönségréteg, amely idősebb nézőkből áll, ők a mai napig félve mennek színházba, és gyakran inkább otthon maradnak. Emellett van még egy „poszt-Covid-szövődmény”: a home office munkavégzés tartós megerősödése a kulturális közbeszéd fórumait is jelentősen redukálja. Azzal, hogy egy esemény híre a szájhagyomány útján terjedjen, ma már gyakorlatilag nem számolhatunk marketingeszközként. És természetesen ott van a financiális ok, hiszen alapvetően megdrágult a mindennapi élet. A színházak kénytelenek voltak erre úgy reagálni, hogy kevesebb előadást tűznek ki, mint két-három évvel ezelőtt.

Kényszerpályán haladunk, ezért kénytelenek vagyunk visszafogni a kínálatot.

Néhány éve egy új premierből minimum négy-öt előadást tűztünk ki havonta az első három-négy hónapban, most háromnál többet nem merünk. Csökken az ismétlésszám is. Amíg korábban úgy lehetett számolni, hogy egy jól sikerült produkció minimum harminc-harmincöt alkalommal tud menni egy évben, most húsznál többel nem érdemes kalkulálni.

Több előadásotok elérhető online színházi platformon keresztül. Ezzel az otthonmaradókat igyekeztek elérni?

A streamelt előadások nézőinek 40-50 százaléka vidéki, tehát zömmel olyanokhoz jutnak el, akik máskülönben nem látnák ezeket az előadásokat. Egyértelműen látszik, hogy jelen kell lenni az online térben, mert a színházszerető közönség egy jelentős részének, az időseknek, az egészségileg érintetteknek, a vidékieknek ez a fórum marad az egyetlen lehetőség. Akad, aki látta az előadást, majd vett jegyet az streamelt előadásra is, de olyan nézőkkel is találkoztam, akik előbb online látták, és utána eljöttek megnézni élőben is. Nem félek attól, hogy az egyik kiüti a másikat. Az eddigi tapasztalatok alapján erre a formára leginkább a kevés szereplős, statikus előadások alkalmasak, amiket egy felkészült operatőrgárda rögzít. Ezeknél az online produkcióknál van egy olyan hozzáadott érték, ami képes helyettesíteni azt a varázst, amit a jelenidejűség nyújt a színházban.

artisbusinesshegyvidek6-113857.jpg

Meghívott résztvevők az Art is Business 2022. november 9-i eseményén (Fotó/Forrás: Daniel Media / Art is Business)

Azt is említetted, hogy a mostani társadalmi közérzet miatt az emberek egyre inkább a szórakoztató előadásokat keresik a színházakban. Ti is lekövetitek ezt az igényt a műsorpolitikátokban?

Mindenki próbál idomulni, ezt követeli meg a jelenlegi helyzet. Sajnos mi is kevesebb rétegszínházi előadást tudunk megfinanszírozni, az idei három nagyszínpadi bemutatónk is inkább a szórakoztató kategóriába esik.

Most a fennmaradás, a túlélés a legfontosabb.

Közben egyre több városban zárják be a kulturális intézményeket a téli hónapokra, és csak remélni tudjuk, hogy valamennyi ki is nyit majd újra. De arról már kevesebb szó esik, hogy miért megint a kultúra áll a sor végén?

Vagy inkább az elején, ha a bezárások sorrendjét nézzük, mondhatnám ironikusan. Ez a tendencia nagyon negatívan fogja befolyásolni a társadalom mentális egészségét és a jövő generáció felkészültségét. Már most is érződik a fiataloknál egyfajta edukációs szakadék, sokkal kisebb irodalmi, művészeti ismeretanyaggal rendelkeznek, mint a hagyományos színházba járó közönség, ami problémát jelenthet a későbbiekben.

A kultúra egyre hátrébb szorul.

Nem hallani arról, hogy sportmérkőzések maradnának el, mert bezárnak a sportcsarnokok vagy stadionok? Lehet, hogy ez is bekövetkezik, de ebből a sorrendből jól kirajzolódik, mi a fontossága ma a kultúrának, és azon belül a színháznak.

artisbusinesshegyvidek10-113859.jpg

Gemza Péter, Duda Éva, Orlai Tibor és Erdődy Orsolya az Art is Business 2022. november 9-i eseményén (Fotó/Forrás: Daniel Media / Art is Business)

Eddig a közönségről beszéltünk, de az előadások iránti csökkenő kereslet a művészeket is nehezen érinti, hiszen egyéb módokon kell biztosítaniuk a megélhetésüket.

A Covid alatt ezt is meg kellett tanuljuk. Kölcsönös bizalom van egymás iránt, de közben mindenkiben ott az egzisztenciális félelem. Persze, a szinkron továbbra is ott van mint lehetőség – bár ismert, hogy alacsony bérekkel –, és e tekintetben szerencsés, hogy sorozatok forognak, de sok színész, különösen a független szcénában dolgozók kénytelenek másodállást vállalni a szintén nehézségekkel küzdő rendezvényszervezésben és vendéglátóiparban, mert csak így tudják magukat fenntartani.

Akik nem a stabilitást nyújtó kőszínházi struktúrában dolgoznak, hanem szabadúszók, azoknál ez a megélhetés érdekében történő szétforgácsolódás gyakran előfordul.

Az elmúlt évek sorra hozták a különféle színházi kríziseket, kezdve a tao eltörlésével, majd a Coviddal, most pedig a kata átalakítását, a rezsiemelkedést és a kényszerbezárásokat kell megoldani. Szinte már megtanultunk együtt élni a bizonytalansággal, és mintha ez a makacs dolgozni akarás mutatkozna meg az új szlogenetekben is: Voltunk, vagyunk, leszünk. Együtt, Önökkel.”

Körülbelül egy hét múlva jön ki egy videónk, amelyben először jelenik majd meg az új szlogenünk. Ezzel elsősorban a közönségünknek akarunk üzenni. Építenünk kell arra az összetartozásra, amit a nézőink fejeznek ki felénk. Számítanak ránk, és ugyanakkor mi sem tagadhatjuk, hogy sokkal nagyobb szükségünk van rájuk most, mint eddig bármikor.

 

Hamarosan részletes beszámolóval jelentkezünk a november 9-én megtartott Art is Business eseményről.

Fejléckép: Orlai Tibor (forrás: Orlai Produkciós Iroda)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

„Nem akarom elszpoilerezni a saját könyvemet!” – Mészáros Dorka a Lírástudók vendége

A fiatal író ifjúsági regények szerzőjeként kezdte karrierjét, most már felnőtteknek ír. Lendületes, vérfagyasztó krimije megjelenése alkalmából látogatott el a Lírástudók stúdiójába, ahol Grisnik Petra kérdezte.
Plusz

Tóth Krisztina, Székely Csaba és Erdős Virág kéziratára is lehet licitálni a Freeszfe aukcióján

A Freeszfe januárban ünnepli megalakulásának második évfordulóját. A támogatóik – színművészek, rendezők, írók, televíziós személyiségek, képzőművészek –felajánlásaiból az Egyesület online jótékonysági aukciót rendez december 17-én.
Vizuál

Elhúzza az aranycsíkot a legújabb Kolodko-mini

Satuba fogott Rejtő-kötet és egy 14 karátos kisautó szerepel azokon a képeken, amelyeket Kolodko Mihály osztott meg közösségi oldalán.
Színház

Deficit – Csurka István darabja a Vigadóban

December 5-én, a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaraszínpadán tekinthetjük meg a Zentai Magyar Kamaraszínpad vendégelőadását, a Kossuth- és Jászai Mari-díjas Szilágyi Tibor rendezésében.
Vizuál

Wahorn András és Töttös Kata a Csokonaiban

A XV. kerületi Beszélgetések szabadon-program következő alkalmán, december 2-án egy különleges művészházaspár, Wahorn András és Töttös Kata lesz Benyó Rita vendége a Csokonai Művelődési és Rendezvény Ház kávézójában. A beszélgetést követően rendhagyó tárlatvezetést tart a művészpár Ketten a végtelenbe című közös kiállításukon.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Márkó Eszter rendező kapta a Gyulai Várszínház nívódíját

A Tündöklő Jeromos rendezéséért odaítélt elismerést Elek Tibor, a Gyulai Várszínház igazgatója és Gyula polgármestere, dr. Görgényi Ernő adta át a Nemzeti Színházban, a november 30-i előadás után.
Színház ajánló

Mai figurákkal tart tükröt elénk Brasch Bence első rendezése az Átriumban

Az idén 10 éves Átrium szeptemberben mutatta be a Bálna című darabot, mely Ágoston Katalin, Debreczeny Csaba, Kovács Máté, Szinetár Dóra, Tornyi Ildikó és Sas Zoltán egyetemi hallgató szereplésével látható a Margit körúti teátrumban.
Színház interjú

A színház kritizál, a művész lázad – Beszélgetés Peller Károllyal a Latabárné fia kapcsán

Latabár Kálmán születésének százhuszadik, színpadra lépésének századik évfordulójak a tiszteletére rendhagyó monodrámával állt elő a Spinoza Színház. Peller Károly 39 év eseményeit eleveníti meg hét jelenetben: egyszemélyes színházat varázsol a Spinoza picinyke színpadára, és társrendezőként is jegyzi A Latabárné fiát.
Színház ajánló

Deficit – Csurka István darabja a Vigadóban

December 5-én, a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaraszínpadán tekinthetjük meg a Zentai Magyar Kamaraszínpad vendégelőadását, a Kossuth- és Jászai Mari-díjas Szilágyi Tibor rendezésében.
Színház hír

Bíró Kriszta, Módri Györgyi, Ilyés Róbert és Végh Péter kapja idén az Aase-díjat

A legjobb színpadi epizodistáknak járó elismerést még Gobbi Hilda alapította 1987-ben. A díjakat, más kitüntetésekkel együtt, december 12-én adják át az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézetben.