Az új arculat kialakításánál a korábbinál nagyobb hangsúlyt fektettek a színekre és a fotókra, ennek mentén Dömölky Dániel új portrésorozatot készített a társulatról. A képeken a Katona új vizuális identitását jelképező színek – a piros, a kék, a sárga, valamint ezek kísérőszínei – dominálnak. Az új kinézetért Barta Vica felelt, aki a MOME média design szakán végzett.
Az augusztus 22-i évadnyitón a társulat néma felállással emlékezett nyáron elhunyt kollégájára, Méreg Marianna varrodavezetőre, de fejet hajtottak Peter Brook előtt is.

Máté Gábor beszél a Katona József Színház évadnyitó társulati ülésén (Fotó/Forrás: Horváth Máté / Katona József Színház)
„Idén lesz negyven éve, hogy Zsámbéki Gábor Csehov: A manó című darabját már az önálló Katona színpadára állította.
Büszkék vagyunk rá, hogy a Székely Gábor és Zsámbéki Gábor által alapított műhelyet négy évtized elteltével is az ország vezető művészszínházaként tartják számon.
Külön öröm, hogy az alapítók közül mai napig társulatunk tagja Bán János, Bodnár Erika, Máthé Erzsi, Szacsvay László, Szirtes Ági, Ujlaki Dénes és Zsámbéki Gábor!” – mondta Máté Gábor igazgató, aki az ünnepi évad megnyitása mellett szót ejtett azokról a gazdasági nehézségekről is, amelyek a színházat sújtják. A megnövekedett rezsi finanszírozására nem kap többlettámogatást a teátrum, így azt maguknak kell kigazdálkodniuk. „Igyekszünk ezt úgy megtenni, hogy bemutatót, előadást ne kelljen elhagyni, és minden játszóhelyen a terveknek megfelelően folyhasson a munka” – hangsúlyozta az igazgató, hozzátéve, hogy ennek érdekében
a hűtést és fűtést vissza kell fogniuk, illetve a próbák is munkafényben zajlanak majd a bemutatókig.
Ilyen nehéz körülmények között sem áll meg azonban a munka, a jubileumi évadra évadkönyvet is kiad a Katona, amelynek előszavát Nádasdy Ádám Déry Tibor-díjas költő, műfordító írta. Nádasdy saját személyes élményei alapján foglalta össze a színház négy évtizedét, és reflektál a következő évtizedre. A könyv augusztus végétől érhető el a Közönségszolgálati Irodában.
Szintén az évfordulóhoz kötődik a 30 év alatti alkotók munkatervei alapján megvalósuló Sufni-projekt, amelynek keretében Bagossy Júlia író, rendező és Dohy Balázs dramaturg, rendező irányításával hét pályázatgyőztes dolgozhat a tervek megvalósításán.
Az évadnyitón hivatalosan is bejelentették az új társulati tagokat, Béres Bencét és Mentes Júliát, majd átadták a Vastaps Alapítvány díjait a legkiemelkedőbbnek ítélt alkotóknak. A legjobb rendező a Melancholy Roomsot jegyző Tarnóczi Jakab lett, a legjobb női főszereplő Pelsőczy Réka, a legjobb férfi főszereplő Tasnádi Bence, míg a legjobb mellékszereplők Fullajtár Andrea és Elek Ferenc. Különdíjat vehetett át a Káli holtakért Dömötör András.

Kapcsolódó
Elhallgatott magányaink
A melankólia tereiben a szereplők eltakartságukban meztelenek, mert egyedül vannak és nem számítanak a külső figyelemre. Egy-egy mozdulatukban vagy tekintetükben felismerhetjük saját magányunkat is. Beszédessé válik a csend, és a zenének is fontos szerep jut, ha arról „hallgatunk”, hogyan bánunk magunkkal, ha egyedül maradtunk.
Közelgő bemutatók
Elindultak az első bemutatók próbái is, a társulati ülés után megtartották az olvasópróbákat. Jevgenyij Griskovec Tél című művét október 13-tól láthatja a közönség a Sufniban, Dankó István rendezésében, Tóth Zsófia, Béres Bence és Lengyel Benjámin közreműködésével, míg másnap Tadeusz Słobodzianek A zseni című műve debütál, amit Ascher Tamás állít színpadra a Kamrában. A nagyszínpadon október 15-én tartják az első premiert, Henrik Ibsen Hedda Gabler című drámáját Székely Kriszta rendezi.
Folytatódnak az online közvetítések is, az eSzínház inkubátorprogramjának részeként Nádas Péter Találkozás című művét rögzíti a társulat. Az előadás szereplői Fullajtár Andrea és Gloviczki Bernát.
Fejléckép: Szacsvay László (fotó: Dömölky Dániel / Katona József Színház)