Színház

Mutatós karácsonyi ajándék

2018.01.12. 09:47
Ajánlom
Áltörténelmi dráma, benne egy nagy játékossal, az öreg királlyal, és annak emberéletek ezreit követelő perverz tréfasorozatával. Az oroszlán télen a Belvárosi Színházban.

Ál-Shakespeare-darab, áltörténelmi dráma James Goldman amerikai szerző ügyes műve, amelyet most karácsonyi ajándékként nyújtott át Orlai Tibor a Belvárosi Színház hűséges nézőinek. Megtehette ezt, mert van két nagyszerű színésze a főszerepekhez. Ennyi tulajdonképpen elég is a sikerhez, a többi ráadás, bónusz a nézőnek.

Hernádi Judit, Gálffi László - Az oroszlán télen

Hernádi Judit, Gálffi László - Az oroszlán télen (Fotó/Forrás: Véner Orsolya)

A történet ugyanis egy királyi pár huzakodása, osztozkodása, amelyben természetesen nem asztalok és székek, ágyak és kanapék, tányérok és lábasok a tét, hanem országok, tartományok, de főképpen a trón öröklése. Ezen a ponton pedig belépnek a játszmába a gyerekek is. Goldman kézenfekvő, sőt pofonegyszerű ötlete, hogy összevegyíti, vagy inkább egymásra vetíti egy családi perpatvar két lehetséges színterét, a középkori királyi udvart és egy mostani polgári otthont.

Az ő királyi famíliája úgy vitatkozik, veszekszik a palotában, mintha egy bérház első emeletén élnének,

ahol többnyire a háziúr elegáns lakása szokott lenni. Nagyjából úgy folyik a trónutódlási küzdelem, ahogyan XIV. Renét (a fiúként nevelt és számon tartott leányt) igyekeznek trónra segíteni vagy abban megakadályozni a különböző politikai erők a Karinthy Színházban, Zágon István, Harsányi Zsolt és Eisemann Mihály operettjében. Csak itt közben senki sem énekel, és a szöveg is inkább az igazi Shakespeare-drámák modern, többnyire szellemes paródiájaként hat.

Ötvös András - Az oroszlán télen

Ötvös András - Az oroszlán télen (Fotó/Forrás: Véner Orsolya)

Goldman ráadásul a véresen komoly, emberéletek ezreit követelő, és más százezrek életét alapvetően befolyásoló harcot játéknak láttatja, a főszereplő, a nagy játékos, az öreg király perverz tréfasorozatának, amelyet feleséségével, fiaival szemben űz. Hatalmas birodalma élén blöfföl, mintha pókerezne, hogy kiismerje partnerei, ellenfelei szándékait. Nem tudható, mikor beszél komolyan, amikor határozottan kijelent valamit, vagy amikor éppen hátsó szándékairól rántja le a leplet, hogy megalázza, akiket beugratott és élvezze a megalázottak, kijátszottak elképedését.

Legfontosabb, hozzá igazán méltó partnere a felesége, a trónért vetélkedő királyfaiak anyja, akit a biztonság kedvéért fogva tart, hogy ne tudjon ellene szervezkedni. De a nagy örökösödési osztozkodásba mégis bevonja, amivel a szerző valóban elég pikáns, sokféleképpen kiaknázható helyzetet teremt. Öten ügyeskednek egymás ellen, és ott van még a francia király is, a külső ellenfél, aki kedve szerint lehet döntő erő a viszálykodó családtagok között. Hol ennek, hol annak ígérhet szövetséget, jelentékeny katonai erővel megtámogatva.

Mészáros Máté, Schruff Milán, Hernádi Judit - Az oroszlán télen

Mészáros Máté, Schruff Milán, Hernádi Judit - Az oroszlán télen (Fotó/Forrás: Véner Orsolya)

És hogy az erotikus töltés se hiányozzon, a szerző prédának, az elnyerendő birtokokkal járó többletnek bedob egy gyönyörű hercegnőt is, aki kezdetben az öreg király számító szeretője, de akit a ravasz vénség beáldoz az alkuba, mint egy kisebb súlyt, amivel szükség esetén ki lehet egyenlíteni a nagyobbak különbségeit. Mind ehhez az öreg király játéka öncélú is, minthogy az osztozkodásra ténylegesen csak halála után kerülhetne sor.

A cselekmény, pontosabban az örökösödési vita a középkorban, a XII. században folyik, de XX.-XXI. századi nyelven, mai érvrendszerrel, gondolkodásmóddal. Khell Zsolt díszlete az ódon palotára elvontan utal, Kiss Julcsi jelmezei meg egyáltalán nem a korhoz, sokkal inkább a jellemhez, a társadalmi funkcióhoz, a mentalitáshoz igazodnak. A királyon vörös palást van, többnyire középen tartózkodik, mögötte egy oszlop vitrinében a korona. Az egyik fiú, Jeoffrey, a miniszterelnök, akiből valamiért sohasem lehet király szürke, talán alpakaöltönyben, a két katonáskodó fiú barna overallban ármánykodik. A királyné a fiatalosság látszatát keltő világos öltözetben raboskodik a chinoni várban, a francia hercegnőn pedig előbb meztelen melle, később rémisztőn feltornyozott parókája a legfeltűnőbb.

Horváth Illés, Gálffi László - Az oroszlán télen

Horváth Illés, Gálffi László - Az oroszlán télen (Fotó/Forrás: Véner Orsolya)

A drámai párviadalt Szikszai Rémusz jó tempójú rendezésében Gálffi László és Hernádi Judit vívja, a szöveghez igazodva, igazi szellemeskedő bajvívókként. Drámáznak – egyszerre igazából és megjátszottan.

Gálffi mindig pontos mérték szerint heveskedik, Hernádinál olykor túlforr az érzelmi csupor és egy-egy félmondatra kicsordul.

Mészáros Máté a miniszterelnöki funkciónál megrekedő, sértetten körültekintő udvari mindenest, a mindentudó, mindenen átlátó, okosan és szorgalmasan buzgólkodó, hivatalnoki feladatkörében megrekedt idősebb fiút igen meggyőzően adja. Schruff Milán az Oroszlánszívű Richárdhoz kevéssé illő alkata ellenére képes bizonyos súlyt adni a harcias trónkövetelőnek, Ötvös András pedig a tompa agyú, részeges legkisebb királyfi jellemrajzát mackós gyerekességgel egészíti ki. Horváth Illést a francia király szerepében udvarias tartózkodása, kedélyes-ironikus mosolya éppúgy megkülönbözteti az angoloktól, mint elegáns ruházata. Szakács Hajnalka pedig teljes mértékben megfelel a szépséges áldozat, a személytelenül szenvedő francia hercegnő szerepének.

Szakács Hajnalka - Az oroszlán télen

Szakács Hajnalka - Az oroszlán télen (Fotó/Forrás: Véner Orsolya)

A szerző karácsonyra tette II. Henrik hagyatékosztó értekezletét, a Belvárosi Színház karácsonyra időzítette a bemutatót. Mutatós ajándék.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kulka János tanítja újra beszélni a sztrókon átesett Lang Györgyit

Az énekesnő erről a Klubrádió Ötös című műsorában beszélt Falusi Mariannak, akivel korábban együtt vezették a műsort – számolt be róla a Színház Online.
Klasszikus

59 éves korában elhunyt Patkós Sándor fagottművész

Tragikus hirtelenséggel, életének 59. évében, január 26-án elhunyt Patkós Sándor fagottművész, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagja.
Zenés színház

Visszatérés a varázserdőbe – a Szentivánéji álom az Eiffel Műhelyházban

Január 28-tól újra látható az Opera műsorán Britten operája, a Szentivánéji álom. Az eredetileg operavizsgaként létrejött produkció csaknem hat év után kerül ismét színre.
Klasszikus

Mozart első műve

Mindenki tudja, hogy Wolfgang Amadeus Mozart csodagyerek volt, aki már egészen ifjú korában elbűvölte a zeneszerető közönséget. De melyik volt az ifjú komponista legelső darabja, és hány évesen alkotta meg?
Tánc

Élőben, a színpadon festenek majd a Feledi Project legújabb táncszínházi bemutatójában

Feledi János Csehov Sirályát állítja színpadra február 7-én a Nemzeti Táncszínházban. Az előadás érdekessége, hogy Bánki Ákos festőművész a teljes előadás alatt a színpadon fog festeni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Szent őrületben – a Szentivánéji álom a Budaörsi Latinovits Színház műsorán

A Szentivánéji álom egyike Shakespeare legőrültebb darabjainak, ami nem csekélység: Shakespeare és az őrület hosszú, cikkcakkos közös határral rendelkeznek. De, szemben a két őrület-tragédiával, a Macbeth-tel vagy a Lear királlyal, a Szentivánéji vígjáték-őrülete nem halálos, legalábbis látszatra nem az, illetve csak jóval később halunk majd bele, amikor már arra sem emlékszünk, hogy mibe is haltunk bele.
Színház interjú

„Nem kell mindenkinek egyformának lennie” – interjú Balázs Andreával

Január 28-án mutatja be a Karinthy Színház a Budapest Playhouse független produkciós műhellyel közösen, Iványi Árpád rendezésében Neil LaBute szatirikus komédiáját, melynek főszerepét Balázs Andrea alakítja. Az Olivier-díjra is jelölt FAT PIG (Kövér disznó) a mai társadalmat veszi górcső alá, és többek között azt a kérdést feszegeti, hogy milyen hatással vannak ránk a társadalmi elvárások. A színésznővel idealizálásról, testképzavarról és az előadás mély mondanivalójáról is beszélgettünk.
Színház ajánló

Önmegvalósítás kutyabőrben – monodráma Kafka nyomán a 3K-ban

Vadász Krisztina előadása a fizikai és a prózai színház nyelvén beszél az önmegvalósítás és önállóság nehézségeiről, a megerősítésekről, illetve azok hiányáról, szabadságról és az igazság fáradhatatlan kutatásáról. A monodráma február 18-tól látható a 3K Kulturális Központban.
Színház hír

Megszűnik a k2 Színház

A független színházi műhely tizenkét év után fejezi be működését – áll a társulat rövid közleményében.
Színház ajánló

Az eltűnt idő nyomába ered Hajduk Károly

Jancsó Júlia fordítása nyomán elevenedik meg Marcel Proust kultikus műve, Az eltűnt idő nyomában Fischer Iván Lakásszínházában, február 5-én.