Színház

Mutatós karácsonyi ajándék

2018.01.12. 09:47
Ajánlom
Áltörténelmi dráma, benne egy nagy játékossal, az öreg királlyal, és annak emberéletek ezreit követelő perverz tréfasorozatával. Az oroszlán télen a Belvárosi Színházban.

Ál-Shakespeare-darab, áltörténelmi dráma James Goldman amerikai szerző ügyes műve, amelyet most karácsonyi ajándékként nyújtott át Orlai Tibor a Belvárosi Színház hűséges nézőinek. Megtehette ezt, mert van két nagyszerű színésze a főszerepekhez. Ennyi tulajdonképpen elég is a sikerhez, a többi ráadás, bónusz a nézőnek.

Hernádi Judit, Gálffi László - Az oroszlán télen

Hernádi Judit, Gálffi László - Az oroszlán télen (Fotó/Forrás: Véner Orsolya)

A történet ugyanis egy királyi pár huzakodása, osztozkodása, amelyben természetesen nem asztalok és székek, ágyak és kanapék, tányérok és lábasok a tét, hanem országok, tartományok, de főképpen a trón öröklése. Ezen a ponton pedig belépnek a játszmába a gyerekek is. Goldman kézenfekvő, sőt pofonegyszerű ötlete, hogy összevegyíti, vagy inkább egymásra vetíti egy családi perpatvar két lehetséges színterét, a középkori királyi udvart és egy mostani polgári otthont.

Az ő királyi famíliája úgy vitatkozik, veszekszik a palotában, mintha egy bérház első emeletén élnének,

ahol többnyire a háziúr elegáns lakása szokott lenni. Nagyjából úgy folyik a trónutódlási küzdelem, ahogyan XIV. Renét (a fiúként nevelt és számon tartott leányt) igyekeznek trónra segíteni vagy abban megakadályozni a különböző politikai erők a Karinthy Színházban, Zágon István, Harsányi Zsolt és Eisemann Mihály operettjében. Csak itt közben senki sem énekel, és a szöveg is inkább az igazi Shakespeare-drámák modern, többnyire szellemes paródiájaként hat.

Ötvös András - Az oroszlán télen

Ötvös András - Az oroszlán télen (Fotó/Forrás: Véner Orsolya)

Goldman ráadásul a véresen komoly, emberéletek ezreit követelő, és más százezrek életét alapvetően befolyásoló harcot játéknak láttatja, a főszereplő, a nagy játékos, az öreg király perverz tréfasorozatának, amelyet feleséségével, fiaival szemben űz. Hatalmas birodalma élén blöfföl, mintha pókerezne, hogy kiismerje partnerei, ellenfelei szándékait. Nem tudható, mikor beszél komolyan, amikor határozottan kijelent valamit, vagy amikor éppen hátsó szándékairól rántja le a leplet, hogy megalázza, akiket beugratott és élvezze a megalázottak, kijátszottak elképedését.

Legfontosabb, hozzá igazán méltó partnere a felesége, a trónért vetélkedő királyfaiak anyja, akit a biztonság kedvéért fogva tart, hogy ne tudjon ellene szervezkedni. De a nagy örökösödési osztozkodásba mégis bevonja, amivel a szerző valóban elég pikáns, sokféleképpen kiaknázható helyzetet teremt. Öten ügyeskednek egymás ellen, és ott van még a francia király is, a külső ellenfél, aki kedve szerint lehet döntő erő a viszálykodó családtagok között. Hol ennek, hol annak ígérhet szövetséget, jelentékeny katonai erővel megtámogatva.

Mészáros Máté, Schruff Milán, Hernádi Judit - Az oroszlán télen

Mészáros Máté, Schruff Milán, Hernádi Judit - Az oroszlán télen (Fotó/Forrás: Véner Orsolya)

És hogy az erotikus töltés se hiányozzon, a szerző prédának, az elnyerendő birtokokkal járó többletnek bedob egy gyönyörű hercegnőt is, aki kezdetben az öreg király számító szeretője, de akit a ravasz vénség beáldoz az alkuba, mint egy kisebb súlyt, amivel szükség esetén ki lehet egyenlíteni a nagyobbak különbségeit. Mind ehhez az öreg király játéka öncélú is, minthogy az osztozkodásra ténylegesen csak halála után kerülhetne sor.

A cselekmény, pontosabban az örökösödési vita a középkorban, a XII. században folyik, de XX.-XXI. századi nyelven, mai érvrendszerrel, gondolkodásmóddal. Khell Zsolt díszlete az ódon palotára elvontan utal, Kiss Julcsi jelmezei meg egyáltalán nem a korhoz, sokkal inkább a jellemhez, a társadalmi funkcióhoz, a mentalitáshoz igazodnak. A királyon vörös palást van, többnyire középen tartózkodik, mögötte egy oszlop vitrinében a korona. Az egyik fiú, Jeoffrey, a miniszterelnök, akiből valamiért sohasem lehet király szürke, talán alpakaöltönyben, a két katonáskodó fiú barna overallban ármánykodik. A királyné a fiatalosság látszatát keltő világos öltözetben raboskodik a chinoni várban, a francia hercegnőn pedig előbb meztelen melle, később rémisztőn feltornyozott parókája a legfeltűnőbb.

Horváth Illés, Gálffi László - Az oroszlán télen

Horváth Illés, Gálffi László - Az oroszlán télen (Fotó/Forrás: Véner Orsolya)

A drámai párviadalt Szikszai Rémusz jó tempójú rendezésében Gálffi László és Hernádi Judit vívja, a szöveghez igazodva, igazi szellemeskedő bajvívókként. Drámáznak – egyszerre igazából és megjátszottan.

Gálffi mindig pontos mérték szerint heveskedik, Hernádinál olykor túlforr az érzelmi csupor és egy-egy félmondatra kicsordul.

Mészáros Máté a miniszterelnöki funkciónál megrekedő, sértetten körültekintő udvari mindenest, a mindentudó, mindenen átlátó, okosan és szorgalmasan buzgólkodó, hivatalnoki feladatkörében megrekedt idősebb fiút igen meggyőzően adja. Schruff Milán az Oroszlánszívű Richárdhoz kevéssé illő alkata ellenére képes bizonyos súlyt adni a harcias trónkövetelőnek, Ötvös András pedig a tompa agyú, részeges legkisebb királyfi jellemrajzát mackós gyerekességgel egészíti ki. Horváth Illést a francia király szerepében udvarias tartózkodása, kedélyes-ironikus mosolya éppúgy megkülönbözteti az angoloktól, mint elegáns ruházata. Szakács Hajnalka pedig teljes mértékben megfelel a szépséges áldozat, a személytelenül szenvedő francia hercegnő szerepének.

Szakács Hajnalka - Az oroszlán télen

Szakács Hajnalka - Az oroszlán télen (Fotó/Forrás: Véner Orsolya)

A szerző karácsonyra tette II. Henrik hagyatékosztó értekezletét, a Belvárosi Színház karácsonyra időzítette a bemutatót. Mutatós ajándék.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Meztelenre vetkőzni még az orvos előtt sem!

Láthatóvá válnak a cselédlányok, szegényebb sorból való asszonyok hétköznapjai, a kor egészségügyi, higiéniai, sőt erkölcsi viszonyai. Szécsi Noémi legutóbbi kötetében dr. Hugonnai Vilma, az első magyar orvosnő rendelési naplói alapján enged bepillantást a 19. század végén és a 20. század elején élő nők életébe.
Klasszikus

Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös hangversenyén a Kossuth-díjas Balázs János szólójával hallható Rahmanyinov összes zongoraversenye és a virtuóz Paganini-variációk augusztus 18-án és 19-én a Nagyteremben. A vendégkarmester a kanadai Charles Olivieri-Munroe lesz.
Jazz/World

5,3 milliárd forint a zenészeknek, kluboknak, fesztiváloknak és technikusoknak

Kezdjünk barátkozni a raktárkoncert fogalmával! A kormány a rendezvényszervezők, a klubok és a technikai személyzet támogatását tervezi a most bejelentett csomaggal. Gulyás Gergely az SZFE-t érintő kérdésekre is válaszolt.
Klasszikus

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.
Fidelio Tours

A fürdődivat történelmét mutatja be a német bikinimúzeum

A Bad Rappenau-i BikiniArt Museumban a látogatók a gyapjúból készült magasan zárt fürdőkosztümtől a nagyon apró kétrészesig megismerhetik a fürdőruhák több mint száz éves múltját 1880-tól napjainkig.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Új magyar musical a dunaújvárosi Bartók Színházban

Az Őze Áron vezette Kamaraszínház az egymásra figyelés gesztusát is kifejezi azzal, hogy a „Város Évadát” nyitja meg ősztől. Az új évadban tizenkét bemutatót tartanak.
Színház ajánló

Kortárs magyar drámák mustrája Szentendrén

A Szentendrei Teátrum fogadta be idén a Színházi Dramaturgok Céhe Nyílt Fórum rendezvényt, amelyre augusztus 9-14. között várják az érdeklődőket felolvasószínházi előadásokkal.
Színház magazin

Cenzúra, zaklatások, vallatások – Janovics Jenő és a Kolozsvári Nemzeti Színház

A kolozsvári magyar színjátszás történetének egyik legnehezebb korszaka volt a két világháború közötti időszak, az a 22 év, amikor először kellett kisebbségi színházként – a túlélés legfőbb szempontját szem előtt tartva – megmaradnia. Ezeket az éveket a fennmaradáson túl az a szándék mozgatta, hogy az adott politikai-gazdasági helyzet korlátai között a magyar színjátszás megtalálja a maga és a közönsége számára is megfelelő hangot. Az impériumváltás időszakát Janovics Jenő visszaemlékezései alapján tárjuk föl. Ő igazgatta az akkor Országos Nemzeti Színház nevet viselő kolozsvári színházat, amely Magyarország második nemzeti színháza volt.
Színház ajánló

Csányi Sándor egyszemélyes vígjátéka augusztusban is a MOMKultban!

Augusztus 23-án és 29-én dupla Hogyan értsük félre a nőket? előadással várják a nézőket a MOMkultban, mindkét nap 17.00 és 20.00 órai kezdéssel is megtekinthető Csányi Sándor önálló estje.
Színház hír

Szeptemberben sem tartják meg a POSZT-ot

A szervezők közleménye szerint egy későbbi időpontban rendezik meg a 20. Pécsi Országos Színházi Találkozót.