Színház

„Nagy előny, hogy mi egy összeszokott páros vagyunk" - Hegedűs Zoltán a Jövőre, veled, itt 2 című előadásról

2021.11.05. 11:05
Ajánlom
Hegedűs Zoltán Jászai Mari-díjas színésszel, a vidéki színházak szerepéről, a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színházban eltöltött éveiről, valamint a Pesti Vigadóban november 8-án látható Jövőre, veled, itt 2 színdarab kapcsán beszélgettünk.

A Debreceni Református Kollégiumban érettségizett, testvére Hegedűs Béla református esperes, püspök helyettes volt. Hogy jut eszébe egy református családban nevelkedett ifjúnak, hogy a szigorúbb elveket valló vallásos világtól egy ennyire távol eső, szabad szakmát válasszon?

A színház varázsa már általános iskolás koromban megérintett. A családunknak akkoriban bérlete volt a Kecskeméti Katona József Színházba. Abban az időben Ruszt József volt a főrendező és olyan nagynevű színészekkel dolgozott együtt, mint Gábor Miklós, vagy Andorai Péter. A Debreceni Református Kollégiumban Nagy Mihályné Erika néni volt a magyartanárom és sok vers- és prózamondó versenyre küldött. Középiskolai diákokként lehetőségünk nyílt arra is, hogy a debreceni kamaraszínházba és a nagyszínházba színházi bérletünk legyen.

Rendkívül érdekelt ez a színházi világ, a színház légköre, az előadások érzelmi töltete olyan hatással volt rám, ami meghatározta pályaválasztásomat.

Egyszer megláttam az utcán egy plakátot, amin az Alföld Ifjúsági Színpad reklámozta magát. Elmentem hozzájuk és megkérdeztem hogyan lehetne ide bekerülni. Thuróczy Gyuri bácsi vezette ezt a gyermekszínjátszó társulatot, melynek a próbái szerda és péntek esténként 6 órától 10 óráig tartottak. A református gimnázium szigorú szabályai miatt, meg kellett keressem az iskola akkori igazgatóhelyettesét, hogy engedélyezze a kollégiumon kívüli késői kimaradást. Nagyon megszerettem ezt a színjátszókört, melynek két évig voltam a tagja.

261-104802.jpg

Hegedűs Zoltán (Fotó/Forrás: Pesti Vigadó)

A gimnázium után felvételiztem a Színház- és Filmművészeti Főiskolára, ami első próbálkozásra nem sikerült. Kállai Feri bácsi volt akkor a vizsga elnöke, aki azt tanácsolta, hogy dolgozzak még egy évet színháznál és jövőre próbálkozzam újból. Így hát, mivel Tiszakécskéről származom, a közeli Kecskeméti Színház Stúdiójába jártam egy évet, majd ismét felvételiztem és a Kerényi Imre - Huszti Péter osztályba kerültem. Kiváló tanáraim voltak: Hegedűs Géza, Gáti József, Versényi Ida, Szabó István, Bálint András, Sőtér Magda stb.

A Színház- és Filmművészeti Főiskola után Szegeden, Győrben, majd végül 1997-től a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színházban dolgozik jelenleg is. Mi vonzotta a vidéki színházak felé?

Az utolsó két évben tanárom volt Ruszt József. Amikor diplomáztam, őt Szegedre hívták főrendezőnek és az évfolyamunkból hét diáknak felajánlotta, hogy csatlakozzanak hozzá, mert a Szegedi Nemzeti Színház társulatát fiatalítani szerette volna. Én is az általa hívott végzős diákok között voltam, így kerültem Szegedre. Nagyon jó kis csapat alakult ki. Tulajdonképpen azért is mentem elsősorban vidékre, mert hívtak és nagyon fontos volt az, hogy Ruszt József hívott, akivel a főiskolán is szerettem együtt dolgozni.

Ön szerint mi a vidéki színházak szerepe ma? Megyei jogú városban működő színházként, a megyére milyen mértékben van hatásuk és felelősségük?

Szerintem a vidéki színházaknál a népszínház jelleg az előremutató, hiszen mindenfajta műfajt kell játszani a bérletrendszer következtében. Míg a fővárosi színházakban három-négy bemutató van egy évadban, addig nálunk tizenhárom színdarab, majd miután lementek a bérletes előadások, utána sajnos akármilyen sikeres is volt egy darab, azt levesszük a repertoárból és a következő évadban másik tizenhárom előadással készülünk. Ezek magukba foglalnak a mesedarabtól kezdve a musicalen, a vígjátékon, a drámán keresztül az operettig, szinte mindent. Most már hogy Nemzeti Színház vagyunk, operát és balettet is játszunk.

Míg Budapesten lehet egy színház rétegszínház, amelyik csak zenés műfajt, vagy kabarét ad a nézőknek, itt vidéken több réteg igényeit kell figyelembe venni, ráadásul nem csak egy város, hanem egy egész megye, vagy körzet igényeit is.

A mi esetünkben, Pest, Csongrád és Szolnok megyéből is járnak hozzánk bérletes nézők.

Az ország más területein élőket is biztosan érdeklik a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színházban futó színdarabok. Van-e arra lehetőség, hogy az előadásokkal „turnézzanak"? Szoktak -e együttműködni fővárosi, vagy más vidéki színházakkal?

A színház vezetősége arra törekszik, hogy minél több fesztiválon ott legyünk. Idén Fertőrákoson, Szarvason és Szigligeten voltunk. Egyébként a Thália Színházban is szokott lenni színházi fesztivál és a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, amikor csak teheti, részt vesz rajta. Az idei évadzárón Cseke Péter igazgató úr közölte velem és feleségemmel, Danyi Judittal – akivel együtt játszunk a Jövőre, veled, itt 2 című darabban –, hogy mi fogjuk képviselni a Kecskeméti Színházat a Szarvasi Vízi Színház programjában, mert az eredetileg tervezett darab betegség miatt nem kivitelezhető. Egy kicsit megijedtünk, mert a darabunk egy stúdióelőadás és addig csak 60 fős nézőközönségnek játszottuk, a Vízi Színház pedig 1200 férőhelyes. Nagy örömünkre annyira jól fogadta a közönség a darabot, hogy a feleségem meg is kapta a legjobb női főszereplőnek járó díjat, amelyet a XI. Magyar Teátrum Nyári Fesztivál díjátadó gáláján vehetett át.

resize-105714.jpg

Hegedűs Zoltán és Danyi Judit a Jövőre, veled, itt 2 című előadásban (Fotó/Forrás: Pesti Vigadó)

A Kecskeméti Katona József Nemzeti Színházban eltöltött 23 év alatt, melyek voltak a legmeghatározóbb szerepei?

Tulajdonképpen mindegyik egy-egy feladat, kihívás a számomra. Ami furcsa és váratlan helyzet elé állított, az Katona József Bánk Bán című darabjában, maga Bánk Bán megformálása volt, mert én nem vagyok egy hős alkat. Nagyon szerettem a kétszereplős darabokat, amelyeket szintén a feleségemmel együtt játszottunk: Liselotte és a május, vagy A háború, hármasban című műveket, de ugyanígy a Jövőre Veled itt előadásokat is. Továbbá számos olyan karaktert, figurát játszottam például: Dandin Györgyöt, Gyuri pincért, Amphitryont, dr. Béres Józsefet, Churchillt stb., amelyekre jó szívvel emlékszem vissza. Közel 130 szerepet játszottam és mindegyiket szerettem.

A Pesti Vigadó színpadán a Szó-Szín-Játék sorozat részeként, november 8-án lesz látható a Szerednyey Béla által rendezett Jövőre, veled, itt 2 előadás, amelyben a feleségével, Danyi Judittal játszik. A sors fintora, hogy az előadásban is egy szerelmespárt kell alakítaniuk. Mennyire segítette, vagy éppen nehezítette ez a próbafolyamatokat?

Ilyen darabok esetében nagy előny, hogy mi egy összeszokott páros vagyunk, a 26 évnyi házasságunk következtében is. Mivel nálunk ilyen sok bemutató van, egy-egy darabra nagyon kevés idő jut felkészülni. A Jövőre, veled, itt 2 előadásnál a próbafolyamatokra is csak szűk négy hét állt rendelkezésünkre, a mű pedig nyolcvan oldal. Mikor ilyen rövid idő alatt kell szövegezni, próbálni, és a rendezői instrukciókat fogadni, ahhoz nagyon fontos, hogy összeszokottak legyünk, hisz vannak a darabban olyan intimebb helyzetek, ahol mondjuk egy másik kollégával nem biztos, hogy egyik percről a másikra dűlőre tudunk jutni. Ebben az esetben hatalmas előny az, hogy házasok vagyunk és ismerjük egymás mozdulatait, reakcióit és ha esetleg valami zavar támad, tudunk egymásnak segíteni.

Mik a jövőbeni tervek? A Jövőre, veled itt 2 előadáson kívül, milyen darabokban lesz még látható az őszi évadban?

Ami biztos, hogy a Georg Büchner: Leonce és Léna, Ray Cooney: 1x3 néha 4, Agathe Christie: Pókháló, Wilder: A mi kis városunk, Petőfi Sándor: Tigris és hiéna című darabokban fogok játszani az idei évadban.

PROGRAMAJÁNLÓ

SZÓ • SZÍN • JÁTÉK

Bernard Slade: Jövőre, veled, itt 2

A Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház előadása

Helyszín: Pesti Vigadó

Időpont: 2021. november 8. 19:30

Az interjút Nagy Márta Zsuzsa készítette.

Fejléckép: Danyi Judit és Hegedűs Zoltán a Jövőre, veled, itt 2 című előadásban (forrás: Pesti Vigadó)

Támogatott tartalom.

Pesti Vigadó

A Pesti Vigadó minden korban a társasági élet központi helyszíneként működött.

Otthonául szolgált Strauss, Liszt, Erkel, Wagner, Bartók, Dohnányi koncertjeinek, a Pesti Műegylet által szervezett első hazai kiállításnak, az első népképviseleti országgyűlésnek ugyanúgy, mint Bleriot XI-es repülőgépe bemutatásának vagy az aktuális korszak legnépszerűbb báljainak.

2014 óta az épület fenntartását és üzemeltetését a Magyar Művészeti Akadémia, mint tulajdonos megbízásából a Pesti Vigadó Nonprofit Kft. biztosítja, amelynek célja továbbra is fenntartani, és megőrizni a közönség számára e kulturális sokféleséget és a magas művészeti színvonalat.

Az elmúlt években megvalósult rendezvények minősége és a látogatottsági adatok azt bizonyítják, hogy sikerült ismét a magyarországi kulturális és turisztikai életben korábban méltán elfoglalt pozíciójába visszahelyezni a Főváros szívében található Pesti Vigadót!

Legolvasottabb

Klasszikus

„Mind elmegyünk” – végső búcsút vettek Eötvös Pétertől

Április 18-án délután kollégái, barátai, tisztelői körében emlékeztek meg a március 24-én elhunyt, Kossuth-nagydíjas zeneszerző-karmesterről. A BMC-ben tartott eseményen Káel Csaba, Perényi Miklós, Kovács Géza és Kurtág György mondott beszédet.
Zenés színház

Történelmi pszichothriller operai köntösben – közeleg a Borisz Godunov bemutatója

A Kossuth-díjas Bretz Gábor címszereplésével viszi színre április 27-én a Magyar Állami Operaház Muszorgszkij Borisz Godunov című alkotását, amely az 1869-es ősváltozatban először hangzik el Magyarországon.
Vizuál

Ha május, akkor Artmozik éjszakája!

Oppenheimer, Szegény párák, Érdekvédelmi terület, Lefkovicsék gyászolnak, Magyarázat mindenre – néhány sikerfilm a közelmúltból, amelyet ismét átélhetünk az Artmozik éjszakáján, de a szervezők premier előtti vetítésekkel is készülnek.
Könyv

Krasznahorkai- és Nádas-mondatok Szvoren Edina tollából

A Libri Irodalmi Díjas Szvoren Edina legújabb, Kérődző Kronosz című kötetében kortárs szerzők stílusát imitálja, köztük saját magáét is. A májusban megjelenő könyvet négy különböző borítóval adja közre a Magvető Kiadó.
Vizuál

Izgalmas, titkokkal teli film mutatja be Ravel leghíresebb művének keletkezését

Az ünnepelt rendező, Anne Fontaine Bolerója a világ egyik leghíresebb és leggyakrabban előadott zeneművének történetét, illetve a zeneszerző és a körülötte lévő különleges nők viszonyát mutatja be.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

April De Angelis: Színésznők – továbbra is műsoron a Pinceszínház előadása

Az idei évad nagy sikerű előadása a Színésznők Sztarenki Pál különleges rendezésében. Minden szempárt a színpadra szegez, lényeges mondanivalója a mai társadalom embereinek is fontos üzenetet hordoz.
Színház ajánló

Megtartotta tavaszi bemutatóit a Loupe Színházi Társulás

A csapat elsőként a Lányok, fiúk! című monodrámát mutatta be Lovas Rozi főszereplésével, az előadás a családon belüli erőszak témájára reflektál. Áprilisban pedig A kezdet/vége című produkció is debütált, amelyet Sean O’Casey műve nyomán Horváth János Antal írt és rendezett.
Színház hír

Telex: Szexuális zaklatás ügyében folyik vizsgálat az SZFE-n

A lap értesülései szerint az egyetemen belső vizsgálat indult, mivel egy osztályvezető férfitanár meg nem engedhető kommentárokkal illette a diáklányok külsejét, alakját. Cikkünk frissült az SZFE reakciójával!
Színház ajánló

A vég kezdete? – vérbeli házastársi dráma debütál a Rózsavölgyi Szalonban

Új bemutatóval ünnepli alapításának tizenkettedik évfordulóját a Rózsavölgyi Szalon. Kovács Patrícia és Schmied Zoltán főszereplésével, Dicső Dániel rendezésében mutatják be David Eldridge Bármit mondhatsz című darabját április 11-én.
Színház interjú

Nincs ideális pillanat – interjú Horváth Patríciával, a HATAN Társulat alapító tagjával

Horváth Patrícia férjével, Nyári Zoltán operaénekessel közösen két évvel ezelőtt indította el független magánszínházi formációját, a HATAN Társulatot. Az alapító páros női tagjával a színházcsinálás fenséges és kevésbé dicsőséges pillanatairól is beszélgettünk.