Színház

Nagy József ismét pályázik a Trafó igazgatói posztjára

2012.07.24. 13:10
Ajánlom
Nagy József ismét benyújtotta pályázatát a Trafó Kortárs Művészetek Háza ügyvezető igazgatói munkakörének betöltésére. A világhírű koreográfus-táncművész ezt az Avignoni Fesztiválon az MTI-nek adott interjúban mondta.

Nagy József alapvetően megtartaná a Trafó eddigi fő profilját a hazai kísérletező összművészeti produkciók központjaként, és emellett fontos nemzetközi előadásokat hívna meg Budapestre, valamint nagy hangsúlyt fektetne a műhelymunkákra. A Franciaországban dolgozó vajdasági művész úgy fogalmazott: az előző pályázatához képest alapvető változás, hogy azóta a honosítási kérelmét is beadta, eddig ugyanis csak szerb és francia útlevéllel rendelkezett. "Augusztustól meglesz a magyar állampolgárságom is, és így adminisztratív szempontból is megfelelek minden követelménynek" - hangsúlyozta.

A Fővárosi Önkormányzat korábban azt közölte, hogy a nyári szünet végére megszületik a döntés. Az előző, érvénytelenített pályázaton a szakmai bizottságtól Nagy József egy tartózkodás mellett 5 támogató szavazatot kapott, de a Fővárosi Önkormányzat közleménye szerint "a kiváló művész pályázata nem tartalmazta teljes körűen a pályázati felhívásban megjelölt dokumentumokat, ezért az önkormányzat nem vállalhatta, hogy az előadóművészeti törvénynek és a Munka törvénykönyvének nem megfelelő eljárás szerint nevezze ki a vezetőt".

A Trafóban rendszeresen fellépő táncművész úgy véli: "Szabó György (eddigi igazgató) nagyon igényes műsorpolitikát alakított ki, amelyet mindenképpen meg kell tartani". Ezt egészítené ki rendszeres műhelymunkákkal. Saját maga is tartana mesterkurzusokat, de elsősorban rendezőket és vendégtanárokat hívna meg. Neveket addig nem kíván nyilvánosan megemlíteni, amíg nem születik meg a végleges döntés. Véleménye szerint a különböző művészeti területeket fontos lenne közelíteni egymáshoz párhuzamos műhelymunkákkal. Ennek keretében például egy filmes csoport találkozhatna a kortárs bábművészekkel, vagy az új cirkusz képviselői az installációs képzőművészekkel. Mindehhez szerinte a Trafó belső tereit is át kellene alakítani, hogy a színpad időnként kiállítótérként is működhessen. "Ha támogatást kapok a terveimhez, az első lépés a térbővítés lenne, majd a több kapcsolódási pont lehetőségének megteremtése következne, országon belül és kívül is" - hangsúlyozta. "Nem azt állítom, hogy csak külföldről jön a minőség, de a magyar alkotókban jobban kellene tudatosítani, hogy mi történik a világban, ehhez kell a külföldi mérce. Az előadó-művészetben pedig mindenhol közvetlenül jelen kell lenni, azt nem lehet videóról követni" - tette hozzá. Nagy József hosszú távon a befogadó színház "francia modelljének" meghonosítását szeretné Magyarországon, amelynek lényege, hogy egy-egy állami támogatású koreográfiai- vagy színházi központhoz tartozó alkotó szabadon kísérletezik, a kész produkcióját azonban nemcsak a saját színházában, hanem az egész országban bemutatja, turnézik vele.

Nagy József 1995 óta igazgat egy ilyen, úgynevezett Nemzeti Koreográfiai Központot, Orléans-ban, amelyből összesen 19 van Franciaországban. "Évente 4-5 együttest fogadok be, ez azt jelenti, hogy az országos hálózat egy évben mintegy száz csoportot támogat, azaz szinte mindenkire oda tudunk figyelni" - magyarázta. Szerinte a Trafó az előző vezetés alatt valójában már ebben az irányban indult el. "A Trafóval az a gond, hogy egyedül van" - fogalmazott Nagy József. Ezért, ha elnyeri az intézmény vezetői posztját, szeretné meggyőzni a döntéshozókat arról, hogy az országban máshol is alakuljanak a Trafóhoz hasonló kortárs összművészeti központok. Akkor pedig Budapesten megtartható fő profilnak az előadó-művészeti jelleg, míg egy-egy vidéki város szakosodhatna zenei vagy képzőművészeti irányra. "Négy-öt ilyen hellyel elindulna egy igazi körforgás Magyarországon" - fűzte hozzá. Azt is alapvető problémának látja az egész kelet-európai térségben, hogy "az innovatív előadásoknak nincsen utóéletük", mert néhány fesztiválon kívül "nem jöttek létre kellő számban befogadóhelyek", a produkciók "elhalnak", a vidéki közönség pedig az adott város társulatán kívül más művészeket alig lát. Ezért kinevezése esetén szeretne kapcsolatot kialakítani a magyar vidéki színházakkal, hogy a Trafóba meghívott külföldi produkciók máshol is bemutatkozhassanak az országban.

Az orléans-i központ élén tavaly hosszabbították meg Nagy József mandátumát három évre. Arra a kérdésre, hogyan tudna egyszerre több helyen lenni, azt mondta: "Ingázni fogok, nekem az utazás soha nem jelentett problémát. Reggel Franciaország, este bemutató egy másik országban, másnap reggel indulás egy harmadik országba, én úgy utazom évek óta repülőn, mint mások a metrón".

Nagy József az elmúlt két évtizedben 11 alkalommal kapott meghívást az Avignoni Fesztivál hivatalos programjába, amelynek 2006-ban díszvendége volt. Atem (Lélegzet) című legújabb koreográfiáját - amelyet egy négyszer négy méteres térben ad elő állandó partnerével, Anne-Sophie Lancelinnel - Albrecht Dürer metszetei ihlették. A felkérésre született előadásban elsősorban a színházi tér szűkítésének kísérlete foglalkoztatta - mondta az MTI-nek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház premier

2039-ben sem lesz könnyebb az élet

Négy generáció különös sorsát bemutató, kortárs családdráma kerül színpadra a Hatszín Teátrumban, tele bűnökkel, pokollá vált házasságokkal és egy elhallgatott örökséggel. A Majd, ha az eső eláll című előadás premierjét augusztus 10-én tartják.
Színház interjú

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Színház lázár kati

Lázár Katinak ítélték a színikritikusok az idei életműdíjat

A Színházi Kritikusok Céhe nyolcadik alkalommal ismer el életműdíjjal a színházművészet bármely területén kiemelkedőt alkotó, 65 év feletti művészt.
Színház Radioaktív

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Színház interjú

Gyerekek tragédiája – valóságos túszdráma, színházi köntösben

2004-ben a beszláni I. számú iskolát terroristák rohanták le, ezernél is több embert ejtve túszul. A holland Carly Wijs Mi és Ők című kamaradarabja ezen elbeszélhetetlen napok emlékéről szól.