Színház

Nagy öregek

2015.04.09. 08:00
Ajánlom
Izgalmas előadás, Shakespeare egyik leghíresebb tragédiája, a Lear király csábítja a nézőket Bécsbe, a Burgtheaterbe. A rendező, Peter Stein olvasatában Klaus Maria Brandauer Learje maga az őserő, aki alapvetően egoizmusa miatt veszíti el hatalmát. KRITIKA

Mert nem gondol másra, nincsenek B tervei, az ő kérdéseire az elutasítás teljességgel elfogadhatatlan válasz. Akarata van, amiről azt hiszi, bármikor bárkire rá tudja kényszeríteni. Mindent deklarál, nem egyszerűen kijelent. Az ő világában nincs apelláta. Elképzelhetetlen, hogy ellentmondjanak neki akár apai, akár uralkodói minőségében. Nem érti a világot, ha nem ő irányítja. Pedig maga a karakter ellentmondásos.

Az öregség szikrája sincs benne, vitális és sármos, (minden tekintetben) sokat élt és megélt hetvenes férfi testében a dackorszakát élő óvodás lélek. Szent szörnyeteg, aki azonnal szűkölő állattá válik, amint elveszti kapaszkodóit. A földhöz, a természethez tartozó, annak egyértelműségét értő barbár, aki a nyerset, a zsigerit, a húst, a vért és az egyéb testnedveket ismeri, tetteire izmai még az őrület alatt emlékeznek. Felnőni és a szabadságát feladni nem akaró őshippi, aki muszájból király. Betörhetetlen vad a szabályok ketrecében. Nem játszik szerepet, priméren éli meg az érzéseit. Nem ismeri a félelmet, meghitt érzelmekre képtelen. Nincs nő körülötte, nem érti lányait, az apaságot csak a rá leginkább hasonlító - vele ellentétben azonban a hazugság felismerésére képes - Cordelia halálával tapasztalja és érti-érzi meg. A győzelem érdekli csupán, arra viszont csak a trónteremben meg a csatatéren képes. Hosszú haján korona, majd kötött hipsztersapka, szőrmebundája a sötét középkorból való. Annamaria Heinreich jelmezében sűríti a félelmetes, mégis vonzó végletességet.

Lear egyetlen dologra képtelen: az őszintétlenségre. Igaz, mások őszintétlenségének felismerése megoldhatatlan feladat elé állítja, s ez indítja el a tragédiát. Univerzuma nem bonyolult, nem kifejezetten barátságos. Leginkább emberek, jórészt férfiak - lovagok, lézengő meg a vezetőhöz ragaszkodó ritterek - töltik be. Gyakorlatilag üres a Burgtheater hatalmas színpada, hátul a mélységben vászon zárja le - egyetlen apró ajtó van rajta, amiről kiderül, a perspektíva érzékileg megcsal, mert embermagasságú -, a padlót mintha föld borítaná. A lélek senkiföldjén vagy átokföldjén játszatja Peter Stein a formátumos férfi magántragédiáját, aki az empátiát veszteség által, ünnepből katasztrófába zuhanva tanulja meg. Díszlettervezőjével, Ferdinand Wögerbauerrel teret adnak ennek a monumentális egónak, ami masszív trónjáról uralja és teremti a világot. Durva és riasztó ez az üresség, benne különösen poétikus a semmiből (jó, persze, a zsinórpadlásról) leeresztett, rebbenően lebegő fehér sátor a csata előtt.

Burgtheaterbeli debütálásával (ki gondolta volna, hogy erre 2013. decemberig kellett várni!) Peter Stein a konzervatív és a kortárs színháznézőket is eléri. Az előadás különös elegyében egyszerre idők feletti és historizáló (a csatajelenethez felvonultatott zászlók és a felcsendülő fanfár letűnt színházesztétikát idéz), a színkódolt kosztümökben izgalmasan találkozik történeti hitelesség a mai hétköznapokkal. A rendezőt nem a világ illúziótlansága érdekli. Az általánosságokat az emberi kapcsolatokra konkretizálja, így a más előadásokban egzisztencialistának ható, szinte becketti mondatok - Lear, a Bolond, Gloster, a bolond Tamást játszó Edgar esetében - itt minden esetben a magánszféra átélhető szintjére kerülnek. Jan Kott-tal ellentétben ezen a színpadon nincs szó bibliai tematikáról, világrendek sem ütköznek. Klaus Maria Brandauer a címszerepben autoritásától saját makacssága és párbeszéd-képtelensége miatt megfosztatott király és apa, aki privát út- és lélekvesztőbe kerül. Ha csak egyetlen pillanatra merne gyenge lenni, mindent túlélhetne. De nem mer, és ez lesz a végzete.


 További kulturális érdekességeket talál Bécsből ide kattintva.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Klasszikus

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Plusz

Létünk legizgalmasabb momentuma a felfedezés – Interjú Novák Péterrel

Javában tart a Partitúra zenei, művészeti road show új szériájának forgatása. Novák Péterrel rendező tapasztalatairól, forgatásokról, témaválasztásról mesélt, és arról is, hogy lehet-e kultúra nélkül élni.
Vizuál

Színes, szélesvásznú életműdíjak a magyar film ünnepén

Megszámlálhatatlan filmben és televíziós alkotásban játszottak az 5. Magyar Filmhét életműdíjasai: Andorai Péter, Bánsági Ildikó, Bodrogi Gyula, Koncz Gábor és Venczel Vera. A díjátadóval megkezdődött a filmhét, hét kategóriában összesen 203 filmet vetítenek a Corvin moziban.
Jazz/World

Alinda Chagallról és tüdőkapacitásáról is kérdezte Horgas Esztert

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Horgas Eszter fuvolaművésszel arra is kitértek, mennyire kemény fizikai munkát jelent a fuvola, és hogy jönnek ehhez a gumimatracok.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Pogány Judit a Kritikus Céh életműdíjasa

Az életműdíjat Pogány Judit szeptember 22-én, a Színikritikusok díjának átadó gáláján veszi majd át a Katona József Színházban.
Színház kisvárda

Összeállt a kisvárdai színházi fesztivál programja

A 12 versenyelőadás mellett 11 versenyen kívüli színházi darab, koncertek, előadói estek, bábelőadások és a már hagyományos hallgatói minifesztivál szerepel a június 21. és 29. között megrendezendő Magyar Színházak 31. Kisvárdai Fesztiváljának idei programjában.
Színház ajánló

A kirekesztésről szóló előadással járja az ország iskoláit két fiatal színész

Eke Angéla és Bán Bálint Elfog/adsz címmel készített diákoknak szóló vizuális nevelési programot, amelyen keresztül az elfogadás fontosságát hangsúlyozzák.
Színház kult50

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Színház ajánló

Mercedes Benz premier az Esterházy-családdal

Április 13-án magyarországi ősbemutató keretében mutatta be a Vörösmarty Színház Esterházy Péter utolsó drámáját, a Mercedes Benzet Szikora János rendezésében. A történelmi revüt az Esterházy-család tagjai mellett Presser Gábor zeneszerző is megtekintette.